نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در ارتباط بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و اضطراب بیماری کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، رییس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز

2 مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 کارشناس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 معاون مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و اضطراب بیماری کرونا با واسطه‌گری حمایت اجتماعی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از این تعداد، 293 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب بیماری کرونا علی‌پور و همکاران، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت و همکاران و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج پاسخ دادند. نتایج نشان داد همبستگی منفی معنی‌داری بین راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اضطراب بیماری کرونا و  همبستگی مثبت معنی‌داری بین راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و اضطراب بیماری کرونا وجود دارد. همچنین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی با اضطراب بیماری کرونا، رابطه معنی‌داری داشتند. شاخص‌های نیکویی برازش نیز حاکی از برازندگی مطلوب مدل پیشنهادی بود. این نتایج علاوه بر تبیین نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بروز اضطراب، اهمیت توجه به این راهبردها به‌ویژه راهبردهای سازگارانه را در کنار ارتقاء حمایت اجتماعی خاطرنشان می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Perceived Social Support in the Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Corona Disease Anxiety

نویسندگان [English]

  • Changiz Rahimi Taghanaki 1
  • Mina Zare 2
  • Maryam Chitsazi 3
  • Farideh Kamranpour Jahromi 4
1 Professor of Psycholog, Department of Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran, Head of Counseling and Psychotherapy Center of Shiraz University
2 Psychologist of Counseling and Psychotherapy Center of Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Expert of Counseling and Psychotherapy Center of Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Deputy of Counseling and Psychotherapy Center of Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive emotion regulation strategies and Corona disease anxiety mediated by social support. The research design was descriptive - correlational and the statistical population included all students studying at Shiraz University in the academic year 1399-1400, of which 293 were selected by convenience sampling. They responded to Alipour et al.'s Corona Disease Anxiety Scale, Zimet et al.'s Multidimensional Perceived Social Support Scale and the short form of Garnefski and Kraaij 's Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. The results showed that there was a significant negative correlation between adaptive strategies of cognitive emotion regulation with corona disease anxiety and a significant positive correlation between maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and corona disease anxiety. Also, cognitive emotion regulation strategies had a significant relationship with corona anxiety both directly and indirectly through social support. The goodness-of-fit indices also indicated the good fit of the proposed model. These results, in addition to explaining the role of cognitive emotion regulation strategies in the occurrence of anxiety, emphasize the importance of paying attention to these strategies, especially strengthening adaptive strategies along with providing social support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona anxiety
  • social support
  • cognitive emotion regulation strategies
  • Covid-19
اعزازی بجنوردی، المیرا؛ قدم پور، سمانه؛ مرادی شکیب، آمنه و غضبان زاده، رضیه. (1399). پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. روان پرستاری، 8(2)، 44-34.
شکری، امید؛ کرمی نوری، رضا؛ فراهانی، محمدنقی و مرادی، علیرضا. (1395). رواسازی میان فرهنگی مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانشجویان ایرانی و سوئدی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 9(2)، 100-75.    https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.308
علیپور، احمد.، قدمی، ابوالفضل.، علی پور، زهرا و عبداله‌زاده، حسن (1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. روانشناسی سلامت، 8(32)، 175-163.   https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52023.4756
محبی، محمود و زارعی، سحر. (1398). رابطه‌ی بین راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد صفتی-حالتی اضطراب رقابتی درتکواندوکار  ان جام سفیر کره‌ی جنوبی. مجله روانشناسی و روان‌پزشکی شناخت، 6(2)، 101-86. http://dx.doi.org/10.29252/shenakht.6.2.86
محبی، محمود؛ زارعی، سحر و صحبتیها، محمد. (1396). رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی ذهنی در تکواندوکاران لیگ برتر. مجله مطالعات روان‌شناسی ورزشی، 6(21 )، 42-29.   https://doi.org/10.22089/spsyj.2017.2830.1294
محسن‌آبادی، حمید و فتحی آشتیانی، علی. (1400). بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ-18). پایش، 20(2 )، 178-167  http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.2.167
نصیرزاده، مصطفی؛ آخوندی، مریم؛ جمالی‌زاده‌نوق، احمد و خرم نیا، سعید. (1399). بررسی وضعیت استرس، اضطراب، افسردگی و تاب‌آوری ناشی از شیوع بیماری کرونا (COVID-19) در خانوارهای شهرستان انار در سال 1399: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(8)، 898-889.  http://dx.doi.org/10.29252/jrums.19.8.889
هومن، حیدرعلی. (1395). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل (با اصلاحات)، تهران: سمت.
Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the Iranian sample. Quarterly Journal of Health Psychology, 8(32), 163-175. (Text in Persian).  https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52023.4756
Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie, S., & Somily, A. M. (2020). Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of Infection and Public Health13(5), 687-691. https://doi.org/10.1016/j.jiph.2020.01.005
Bradizza, C. M., Brown, W. C., Ruszczyk, M. U., Dermen, K. H., Lucke, J. F., & Stasiewicz, P. R. (2018). Difficulties in emotion regulation in treatment-seeking alcoholics with and without co-occurring mood and anxiety disorders. Addictive Behaviors, 80, 6-13. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2017.12.033
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Burkova, V. N., Butovskaya, M. L., Randall, A. K., Fedenok, J. N., Ahmadi, K., Alghraibeh, A. M., …& Zinurova, R. I. (2021). Predictors of anxiety in the COVID-19 pandemic from a global perspective: Data from 23 countries. Sustainability13(7), 1-23. https://doi.org/10.3390/su13074017
Cai, W. P., Pan, Y., Zhang, S. M., Wei, C., Dong, W., & Deng, G. H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in Chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Psychiatry Research, 256, 71-78. doi: 10.1016/j.psychres.2017.06.018.  https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.06.018
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934.
https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Ezazi Bojnourdi, E., Ghadampour, S., Moradi Shakib, A., & Ghazbanzadeh, R. (2020). Predicting Corona Anxiety based on Cognitive Emotion Regulation Strategies, Health Hardiness and Death Anxiety in Diabetic Patients. IJPN, 8(2), 34-44. (Text in Persian).
Fredrickson, B. L., Tugade, M. M., Waugh, C. E., & Larkin, G. R. (2003). What good are positive emotions in crisis? A prospective study of resilience and emotions following the terrorist attacks on the United States on September 11th, 2001. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 365-376.
Hooman, H.A. (2016). Structural Equation Modeling with LISREL Application, Tehran: Samt. (Text in Persian).
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance-and
mindfulness-based treatments. In R. A. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance: Illuminating the Processes of Change, 107-133, Oakland, CA: New Harbinger Publications.
Karwowski, M., Kowal, M., Groyecka, A., Białek, M., Lebuda, I., Sorokowska, A., & Sorokowski, P. (2020). When in danger, turn right: Does Covid-19 threat promote social conservatism and right-wing presidential candidates? Human Ethology, 35, 37–48. https://doi.org/10.22330/he/35/037-048
Labrague, L. J., & De los Santos, J. A. A. (2020). COVID‐19 anxiety among front‐line nurses: Predictive role of organisational support, personal resilience and social support. Journal of Nursing Management, 28(7), 1653-1661. https://doi.org/10.1111/jonm.13121
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry7(4), e17-e18. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(20)30077-8
Liu, C. H., Zhang, E., Wong, G. T. F., & Hyun, S., &Hahm, H.C. (2020). Factors associated with depression, anxiety, and PTSD symptomatology during the COVID-19 pandemic: Clinical implications for US young adult mental health. Psychiatry Research290, 113172. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113172
Mohebi, M., & Zarei, S. (2019). The relationship between emotion regulation strategies and state and trait competitive anxiety in South Korean Ambassador's Cup taekwondo athletes. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 6(2), 86-101. (Text in Persian).  http://dx.doi.org/10.29252/shenakht.6.2.86
Mohebi, M., Zarei, S., & Sohbatiha, M. (2017). The Relationship between Emotion Regulation Strategies and Mental Toughness in Elite Taekwondo Athletes.  Journal of Sport Psychology Studies, 6(21), 29-42. (Text in Persian).   https://doi.org/10.22089/spsyj.2017.2830.1294
Mohsenabadi, H., &  Fathi-Ashtiani, A. (2021). Evaluation of psychometric properties of the Persian version of the short form of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18). Payesh, 20(2), 167-178. (Text in Persian). http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.2.167
Nasirzadeh, M., Akhondi, M., Jamalizadeh nooq, A., & Khorramnia, S. (2020).  A Survey on Stress, Anxiety, Depression and Resilience due to the Prevalence of COVID-19 among Anar City Households in 2020: A Short Report. JRUMS, 19 (8), 889-898. (Text in Persian).  http://dx.doi.org/10.29252/jrums.19.8.889
Pejicic, M., Ristic, M., & Andelkovic, V. (2018). The mediating effect of cognitive emotion regulation strategies in the relationship between perceived social support and resilience in postwar youth. Journal of Community Psychology, 46(4), 457-472.
Shokri, O., Kormi Nouri, R., Farahani, M.N, & Moradi, A. (2016). Cross Cultural Validation of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support among Iranian and Swedish University Students. Iranian Journal of Cultural Research, 9(2), 75-100. (Text in Persian). https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.308
Wang, Q. Q., Fang, Y. Y., Huang, H. L., Lv, W. J., Wang, X. X., Yang, T. T., & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management. 29(5), 1263-1274.
Yang, N., Xiao, H., Wang, W., Li, S., Yan, H., & Wang, Y. (2018). Effects of doctors’ empathy abilities on the cellular immunity of patients with advanced prostate cancer treated by orchiectomy: the mediating role of patients’ stigma, self-efficacy, and anxiety. Patient Preference and Adherence, 12, 1305-1314. https://doi.org/10.2147/ppa.s166460
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.  https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2