مقایسه هوش هیجانی و مشکلات خواب در نوجوانان دختر با و بدون نشانگان اختلال کندگامی شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی را شناسایی کرده­اند که در مشکلات توجه با اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی شباهت­هایی دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسة هوش هیجانی و مشکلات خواب در نوجوانان دارای نشانگان اختلال کندگامی شناختی و نوجوانان عادی بود. پژوهش مقطعی با طرح پس رویدادی است، جامعة آماری شامل تمامی نوجوانان دختر دوره متوسطه اول شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود و نمونة پژوهش ۱۸۰ دانش­آموز که بر اساس پرسش‌نامه کندگامی شناختی پنی در ۲ گروه ۹۰ نفری: عادی و دارای کندگامی شناختی قرار گرفتند را شامل می­شد. جهت گردآوری داده­ ها از پرسش‌نامه‌های هوش هیجانی سیبریا و شرینگ و پرسش‌نامة کیفیت خواب پیتزبورگ استفاده شد. داده­ ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خرده مقیاس ­های خودانگیزی، خودآگاهی، هشیاری اجتماعی و مهارت­ های اجتماعی در گروه ۱ به طور معناداری بالاتر از گروه ۲ بود. همچنین، اختلال در کیفیت کلی خواب، کارایی خواب و عملکرد روزانه (عملکرد صبحگاهی) در گروه ۲ به شکل معناداری بالاتر از گروه ۱ بود. بر اساس یافته­ های پژوهش، می­توان نتیجه گرفت که نوجوانان دارای نشانه ­های اختلال کندگامی شناختی در مقایسه با نوجوانان عادی، هوش هیجانی پایین­تر و مشکلات خواب بیش­تری دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Emotional Intelligence and Sleep Problems in Adolescents Girls with Sluggish Cognitive Tempo Disorder Symptoms and Without

نویسندگان [English]

  • Kimiya Ghaedi 1
  • Fatemeh Nemati 2
1 M. A student in General psychology, psychology department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Recent studies have identified a disorder called Sluggish Cognitive Tempo (SCT) that has similarities with  ADHD in attention problems. The aim of the present research was to compare emotional intelligence and sleep problems in adolescents with Sluggish cognitive tempo disorder symptoms and without. The mothod was ex-post facto, cross- sectional design. The statistical population consisted of all female first school studants in Tabriz province during the academic year of 2022-2023. The research sample was 180 studants who were selected on the bases of SCT Penny questionnaire in 2 groups of 90 people:1) Normal 2) with SCT. To collect date, the Siberia and Schering emotional intelligence questionnaire and the Pittsburgh Sleep Quality Index were used. Research data were analyzed through multivariate analysis of variance test. The results showed self-motivation, self-awareness, social consciousness, and social skills in the group 1 was significantly higher than the group 2, also disturbance in overall sleep quality, sleep efficiency  and daily functioning in the group 2 was significantly higher than the group 1.  Based on the research findings, it can be concluded that adolescents with SCT symptoms, compared to normal adolescents, have lower emotional intelligence and more sleep problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent
  • Emotional intelligence
  • Sleep problems
  • Sluggish cognitive tempo
زر، عبدالصالح؛ رضائی، فاطمه و صادقی پور، حمیدرضا ( ۱۳۹۸). بررسی کیفیت زندگی و کیفیت خواب سربازان فعال و غیرفعال. سلامت و  بهداشت. ۱۰ (۳): ۳۶۸- ۳۵۹. http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1916-fa.html
شادبافی، محمد؛ محمدی، الناز و عبدالرحیم‌پور، رقیه (۱۴۰۰). مقایسه نظریه ذهن در کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۷(۶۷)،۳۲۳-۳۱۳. https://jip.stb.iau.ir/article_683196.html
صفاری نیا، مجید؛ سلگی، زهرا و توکلی، سوده (۱۳۹۰). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه ­های استان کرمانشاه. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، ۱(۳)، ۷۰-۵۷. https://sid.ir/paper/207291/fa
عبدالرحیم پور، رقیه؛ هاشمی نصرت‌آباد، تورج؛ پورهدایتی، ساناز و ملکی، منیژه (۱۴۰۰). مقایسه ابعاد همدلی در کودکان مبتلا به کمبود توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی. مجله علوم روان‌شناختی، ۲۰ (۹۸)، ۲۰۸-۱۹۹.   http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.98.13.2
گنجی، مهدی (۱۴۰۲). آسیب‌شناسی روانی بر اساس -TR DSM-5 جلد دوم. تهران: انتشارات ساوالان.
منصوری، بهزاد (۱۳۸۰). هنجاریابی پرسش‌نامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ در بین دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه­های تهران. پایان­نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
هدایت، سعیده و عارفی، مختار (۱۳۹۴). تأثیر درمان شناختی - رفتاری بر بهبود کیفیت خواب سالمندان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، ۱۶(۲) , ۶۸-۶۰. https://journals.iau.ir/article_533967.html
 Abdolrahimpour, R., Hashemi Nasratabad, T., Pourehdaiti, S., & Maleki, M. (2021). A comparison of dimensions of empathy in children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with cognitive retardation. Journal of Psychological Sciences, 20(98), 199-208. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.98.13.2 (in persian)
Alimohamadi, A., Bayati, M., & Abdolmohammadi, K. (2022). Investigation of the relationship among sleep disorders, executive dysfunction, and sluggish cognitive tempo in adolescents: a network analysis. Iranian Journal of Learning and Memory, 5(19), 51-62. https://doi.org/10.22034/iepa.2022.168320
Barkley, R. A. (2014). Sluggish cognitive tempo (concentration deficit disorder?): current status,
 future directions, and a plea to change the name. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(1), 117-125. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9824-y.
Barkley, R. A. (2015). Concentration deficit disorder (sluggish cognitive tempo). in R. A. Barkley (Ed.), attention-deficit hyperactivity disorder: a handbook for diagnosis and treatment (pp. 435–452).   The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2014-57877-017
Becker, S.P., Luebbe, A.M. & Langberg, J.M. Attention-deficit/hyperactivity disorder dimensions and sluggish cognitive tempo symptoms in relation to college students’ sleep functioning. Child Psychiatry Hum Dev. 45, 675–685 (2014). https://doi.org/10.1007/s10578-014-0436-8
Becker SP, Garner AA, Tamm L, Antonini TN, Epstein JN. Honing in on the social difficulties associated with sluggish cognitive tempo in children: withdrawal, peer ignoring, low engagement. J Clin Child Adolescent Psychol. (2019) 48:228–37. doi: 10.1080/15374416.2017.1286595
Becker, S. P., Willcutt, E. G., Leopold, D. R., Fredrick, J. W., Smith, Z. R., Jacobson, L.A., Burns, G. L., Mayes, S. D., Waschbusch, D. A., Froehlich, T. E., McBurnett, K., Servera, M., & Barkley, R. A  (2022). Report of a work group on sluggish cognitive tempo: key research directions and a consensus change in terminology to cognitive disengagement syndrome. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 62(6), 629-645. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.07.821
Becker, S. P., Willcutt, E. G., Leopold, D. R., Fredrick, J. W., Smith, Z. R., Jacobson, L. A., ... & Barkley, R. A. (2023). Report of a work group on sluggish cognitive tempo: key research directions and a consensus change in terminology to cognitive disengagement syndrome. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(6), 629-645. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.07.821
Becker, S. P., Epstein, J. N., Burns, G. L., Mossing, K. W., Schmitt, A. P., Fershtman, C. E., ... & Tamm, L. (2022). Academic functioning in children with and without sluggish cognitive tempo. Journal of School Psychology, 95, 105-120. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2022.10.001
Buysse, DJ, Reynolds CF, Monk TH, Berman SR, Kupfer DJ: The pittsburgh sleep quality index (PSQI): a new instrument for psychiatric research and practice. Psychiatry Research 213-28:193, 1989. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
Camprodon-Rosanas, E., Ribas-Fitó, N., Batlle, S., Persavento, C., Alvarez-Pedrerol, M., Sunyer, J., & Forns, J. (2020). Association between sluggish cognitive tempo symptoms and attentional network and working memory in primary schoolchildren. Journal of Attention Disorders, 24(13), 1787-1795. https://doi.org/10.1177/1087054717702245
Collado-Valero, J., Navarro-Soria, I., Delgado-Domenech, B., Real-Fernández, M., Costa-López, B., Mazón-Esquiva, I., & Lavigne-Cerván, R. (2021). ADHD and sluggish cognitive tempo: comparing executive functioning response patterns. Sustainability, 13(19), 10506. https://doi.org/10.3390/su131910506
Fan, J., & Smith, A. P. (2020). Effects of occupational fatigue on cognitive performance of staff from a  train operating company: a field study. Frontiers in Psychology, 11, 558520. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.558520  
Flannery, A. J., Luebbe, A. M., & Becker, S. P. (2017). Sluggish cognitive tempo is associated with poorer study skills, more executive functioning deficits, and greater impairment in college students. Journal of Clinical Psychology, 73(9), 1091-1113. https://doi.org/10.1002/jclp.22406
Fredrick, J. W., Becker, S. P., & Langberg, J. M. (2022). Low school support exacerbates the association between peer difficulties and sluggish cognitive tempo in adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 51(6), 1024-103. DOI: 10.1080/15374416.2021.1923021
Fredrick, J. W., Burns, G. L., Langberg, J. M., & Becker, S. P. (2022). Examining the structural and external validity of the adult concentration inventory for assessing sluggish cognitive tempo in  adults. Assessment, 29(8), 1742-1755. https://doi.org/10.1177/10731911211027224
Fredrick, J. W., & Becker, S. P. (2023). Cognitive disengagement syndrome (sluggish cognitive tempo) and social withdrawal: advancing a conceptual model to guide future research. Journal of Attention Disorders, 27(1), 38-45. https://doi.org/10.1177/10870547221114602
Gabal, H. A. M., & Elhussiney, D. M. (2020). Emotional intelligence and its correlation with job   satisfaction, performance and organizational commitment among medical staff at faculty of medicine; Ain Shams University, Egypt. Egyptian Journal of Community Medicine, 38(2). https://doi.org/10.21608/ejcm.2020.89891
Ganji, M. (2023). Psychological pathology based on DSM-5-TR volume two. Tehran: Savalan Publications. (in persian)
Hedayat, S., & Arefi, M. (2015). The effect of cognitive-behavioral therapy on improving the sleep quality of the elderly. Knowledge and Research in Applied Psychology, 16(2), 60-68. https://journals.iau.ir/article_533967.html (in persian)
Jacobson, L. A., Murphy-Bowman, S. C., Pritchard, A. E Tart-Zelvin, A., Zabel, T. A., & Mahone, E. M. (2012). Factor structure of a sluggish cognitive tempo scale in clinically-referred children. Journal of Abnormal Child Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10802-012- 9643-6
Mansouri, B. (2001). Standardization of the siberia shering emotional intelligence questionnaire among master's students at tehran universities. Master's thesis, faculty of psychology and educational sciences, Allameh Tabataba'i University. (in persian)
Mayes, S. D., Waschbusch, D. A., Fernandez-Mendoza, J., & Calhoun, S. L. (2021). Reltionship between sluggish cognitive tempo and sleep, psychological, somatic, and cognitive problems in  elementary school children. Journal of Pediatric Neuropsychology, 7(4), 182-191. https://doi.org/10.1007/s40817-021-00109-7
Nelson, J. M., & Lovett, B. J. (2023). Sluggish cognitive tempo (SCT), comorbid psychopathology, and functional impairment in college students: the clinical utility of SCT subfactors. Journal of Attention Disorders, 27(3), 313-323. https://doi.org/10.1177/10870547221142458
O'Hare, K., White, N., Harding, R., Galland, B., Sellbom, M., Shine, B., & Schaughency, E. (2021). Sluggish cognitive tempo and daytime sleepiness mediate relationships between sleep and academic performance. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 42(8), 637-647. DOI: https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000948
Oh, C. M., Kim, H. Y., Na, H. K., Cho, K. H., & Chu, M. K. (2019). The effect of anxiety and depression on sleep quality of individuals with high risk for insomnia: a population-based study. Frontiers In Neurology, 10, 849. https://doi.org/10.3389/fneur.2019.00849
Olsthoorn, I. M., Holland, A. A., Hawkins, R. C., Cornelius, A. E., Baig, M. U., Yang, G., ... & Stavinoha, P. L. (2022). Sleep disturbance and its association with sluggish cognitive tempo and attention in pediatric brain tumor survivors. Frontiers In Neuroscience, 16, 918800.  https://doi.org/10.3389/fnins.2022.918800
Penny, A. M. (2007). Attention deficit/hyperactivity disorder in children: Constructing a measure of sluggish cognitive tempo. https://www.semanticscholar.org/paper/Attention-deficit-hyperactivity-disorder-in-a-of-Penny/924b8fecd3c0685e1d23c4c72a0adf837c6e9674
Pérez-Fuentes, M. D. C., Molero Jurado, M. D. M., Simón Márquez, M. D. M., Barragán Martín A. B., & Gázquez Linares, J. J. (2019). Emotional effects of the duration, efficiency, and subjective quality of sleep-in healthcare personnel. International Journal of Research And Public Health, 16(19), 3512. https://doi.org/10.3390/ijerph16193512 
Reed, D. L., & Sacco, W. P. (2016). Measuring sleep efficiency: what should the denominator be?. Journal of clinical sleep medicine, 12(2), 263-266. https://doi.org/10.5664/jcsm.5498
Safarinia, M., Salegi, Z., & Tavakkoli, S. (2011). Preliminary investigation of the reliability and validity of the social intelligence questionnaire among students of kermanshah universities. Social Psychology Research, 1(3), 57-70. https://sid.ir/paper/207291/fa (in persian)
Shadbafi, M., Mohammadi, E., & Abdolrahimpour, R. (2021). A comparison of theory of mind in children with attention deficit/hyperactivity disorder and children with cognitive retardation. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 17(67), 313-323. https://jip.stb.iau.ir/article_683196.html (in persian)
Smith, J. N., & Suhr, J. A. (2021). Sluggish cognitive tempo factors in emerging adults: symptomatic and neuropsychological correlates. Developmental Neuropsychology, 46(3), 169-183. https://doi.org/10.1080/87565641.2021.1902528
 Wood, W. L., Lewandowski, L. J., Lovett, B. J., & Antshel, K. (2020). Sluggish cognitive tempo and impairment: The role of lifestyle factors. Psychology In The Schools, 57(7), 1171-1188. https://doi.org/10.1002/pits.22378
Yung, T. W., Lai, C. Y., Chan, J. Y., Ng, S. S., & Chan, C. C. (2021). Examining the role of attention deficits in the social problems and withdrawn behavior of children with sluggish cognitive tempo symptoms. Frontiers In Psychiatry, 12, 585589. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.585589
Zar, A., Rezaei, F., & Sadeghipour, H. (2019). Investigation of life quality and sleep quality among active and inactive soldiers. Health and Hygiene, 10(3), 359-368. http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1916-fa.html (in persian)