اثر القای استرس بر سیستم بازداری، پردازش/اندوزش ذهنی و نارسایی شناختی زنان: نقش تعدیل‌گر فرونشانی هیجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر اثر القای استرس بر سیستم بازداری، پردازش/ اندوزش ذهنی و نارسایی شناختی، با توجه به نقش تعدیل‌گر فرونشانی هیجان را بررسی کرد. روش پژوهش شبه‌تجربی و دارای طرح عاملی آمیخته (2×2) بود. جامعه‌ی پژوهش زنان شهر آباده بودند، که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و طبق نمرات فرونشانی، در دو گروه فرونشانی پایین و بالا قرار گرفتند. هر گروه در دو مرحله (عدم استرس و القای استرس)، با استفاده از مقیاس پنج عاملی جکسون، آزمون حافظه فعال، و پرسشنامه نارسایی شناختی ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد میانگین بازداری در گروه فرونشانی بالا بیشتر از گروه پایین است. بعد از القای استرس میانگین پردازش و اندوزش و نارسایی شناختی کاهش یافت؛ به نحوی که میانگین پردازش در گروه فرونشانی پایین، میانگین اندوزش در گروه فرونشانی بالا، و میانگین نارسایی شناختی در هر دو گروه فرونشانی، کاهش یافت. بنابراین، فرونشانی می‌تواند پیامدهای منفی را برای سیستم بازداری داشته باشد، ولی استرس حاد می‌تواند ابعاد حافظه فعال را تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال، استرس و تعامل آن با فرونشانی می‌تواند به بهبود نارسایی شناختی کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Stress Induction on the Inhibition System, Mental Processing / Storage, and Cognitive Failure in Women: The Moderator Role of Emotion Suppression

نویسندگان [English]

  • Parisa Sharifi 1
  • Esmaiel Soliemani 2
1 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The present study investigated the effect of stress induction on the inhibition system, mental processing/ storage, and cognitive failure, considering the moderator role of emotion suppression The research method was quasi-experimental and has a mixed factorial design (2×2). The study population was women in Abadeh, where 112 people were selected as a sample, and based on the suppression scores, they were assigned into two groups of low and high suppression. Each group was evaluated in two stages (no stress, and stress induction), by use of Jackson’s Five Factor Scale, Working Memory Test, and Cognitive Failures Questionnaire. Data were analyzed using mixed variance analysis. The results showed that the mean inhibition in the high-suppression group was higher than in the lower one. After stress induction, the mean of processing/storage, and cognitive failure decreased; in such a way that the mean of processing in the low suppression group, the mean of storage in the high suppression group, and also the mean of cognitive failure in both groups decreased. Therefore, suppression can have negative consequences for the inhibition system, but acute stress can affect the dimensions of working memory. However, stress and its interaction with suppression help improve cognitive failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive failure
  • inhibition
  • stress induction
  • suppression
  • working memory
ابوالقاسمی، عباس و کیامرثی، آذر. (1388). بررسی رابطه بین فراشناخت و نارسایی‌های شناختی در سالمندان. تازه‌های علوم شناختی، 11 (1): 15-8.
ابوالقاسمی، عباس. (1386). بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و مذهبی با شکست‌های شناختی در میانسالان و سالمندان. گزارش تحقیق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
اسدزاده، حسن. (1388). بررسی رابطه ظرفیت حافظه فعال و عملکرد تحصیلی میان دانش­آموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 97 (1): 53-69.
حسنی، جعفر؛ صالحی، سامرند و رسولی آزاد، مراد (1391). خصوصیات روان­سنجی پرسشنامه پنج عاملی جکسون: مقیاس­ های نظریه تجدید­نظر شده حساسیت به تقویت. پژوهش در سلامت روان­شناختی، 6(3): 60-73. DOR: 20.1001.1.20080166.1391.6.3.7.8
شریفی، پریسا؛ موسوی، سیدعلی محمد و دهقان، مجتبی. (1397). تاثیر القای تنیدگی بر نارسایی شناختی و حافظه کاری: نقش انعطاف­پذیری شناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 15 (58): 153- 164.
عبدی، رضا؛ چلبیانلو، غلامرضا و پاک، راضیه. (1397). نقش سیستم­های مغزی/ رفتاری (BIS/BAS)، رویدادهای استرس­زای زندگی و دوره بیماری در پیش بینی شدت علائم بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در شهر شیراز. (1394). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 17 (3): 213-224. DOR: 20.1001.1.17353165.1397.17.3.2.5
میرز، ل. اس؛ گامست، گ و گارینو، ا. جی. (2006). پژوهش چند متغیری کاربردی. شریفی، ح.پ؛ فرزاد، و؛ رضاخانی، س.د؛ حسن آبادی، ح. ر؛ ایزانلو، ب و حبیبی، م. (1391)، تهران، رشد.
Abbasi, M., Falahati, M., Kaydani, M., Fallah Madvari, R., Mehri, A., Ghaljahi. M., & Yazdanirad, S. (2021). The effects of psychological risk factors at work on cognitive failures through the accident proneness. BMC Psychology, 9 (1): 162-171. https://doi.org/10.1186/s40359-021-00669-5
Abdi, R., Chalbianloo, G. R., & Pak, R. (2018). The role of brain/behavioral systems (bis/bas), stressful life events, and disease duration in predicting disease symptoms severity in individuals suffering from multiple sclerosis in Shiraz city, 2014. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 17 (3): 213-224. (Text in Persian) DOR: 20.1001.1.17353165.1397.17.3.2.5
Abolghasemi, A. (2007). The relationship between metacognitive and religious beliefs with cognitive failures in the middle-aged and elderly. Research Report. Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili university, Ardabil, Iran. (Text in Persian)
Abolghasemi, A., & Kiamarsi, A. (2009). The relationship between metacognition and cognitive failures in the elderly. Advances in Cognitive Sciences, 11 (1): 8-15. (Text in Persian)
Adams, E., Nguyen, A., & Cowan, N. (2018). Theories of working memory: differences in definition, degree of modularity, role of attention, and purpose. Language Speech and Hearing Services in Schools, 49(3): 340-355. https://doi.org/10.1044%2F2018_LSHSS-17-0114
Asadzadeh, H. (2009). The relationship between working memory capacity and academic performance among third grade middle school students in Tehran. Journal of Education, 97 (1): 53-69. (Text in Persian)
Ashton, S. M., Benoit, R. G., & Quaedflieg, C. W. E. M. (2020). The impairing effect of acute stress on suppression-induced forgetting of future fears and its moderation by working memory capacity. Psychoneuroendocrinology,120: 104790. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2020.104790
Borgomaneri, S., Vitale, F., & Avenanti, A. (2017). Behavioral inhibition system sensitivity enhances motor cortex suppression when watching fearful body expressions. Brain Structure & Function, 222 (7): 3267-3282. https://doi.org/10.1007/s00429-017-1403-5
Crowley, E. K., Nolan, Y. M., Sullivan, A. M. (2018). Neuroprotective effects of voluntary running on cognitive dysfunction in an a-synuclein rat model of Parkinson’s disease. Neurobiology of Aging, 65: 60-68. https://doi.org/10.1016/j.neurobiolaging.2018.01.011
Duell, N., Icenogle, G., Silva, K., Chein, J., Steinberg, L., Banich, M.T., Di Guinta, L., Dodge, K.A., Fanti, K.A., Lansford, J.E., & et al. (2018). A cross-sectional examination of response inhibition and working memory on the Stroop task. Cognitive Development, 47: 19-31. https: //doi.org/10.1016/j.cogdev.2018.02.003
George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
Hasani, J., Salehi, S., & Rasoli Azad, M. (2012). Psychometric Properties of Jackson’s Five Factor Questionnaire: Scales of revised Reinforcement Sensitivity Theory (r-RST). Research in Psychological Health, 6(3): 60-73. (Text in Persian) DOR: 20.1001.1.20080166.1391.6.3.7.8
Herren, O. M., Agurs-Collins, T., Dwyer, L. A., Perna, F. M., & Ferrer, R. (2021). Emotion suppression, coping strategies, dietary patterns, and BMI. Eating Behaviors, 41: 101500. https: //doi.org/10.1016/j.eatbeh.2021.101500
Khayyer, Z., Nejati, V., & Fathabadi, J. (2017). Stress induction and visual working memory performance: The effects of emotional and non-emotional stimuli. Biotechnology and Health Science, 4(2): e57652. http://dx.doi.org/10.5812/bhs.57652
Khayyer, Z., Saberi Azad, R., Torkzadeh Arani, Z., & Jafari Harandi, R. (2021). Examining the effect of stress induction on auditory working memory performance for emotional and non-emotional stimuli in female students. Heliyon, 7(4): e06876. https: //doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06876
Khoshfetrat, A., Scully, D., & Fassbender, C. (2022). Effects of behavioral inhibition/activation systems on anger rumination and anger expression through difficulty in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 191: 111574. https: //doi.org/10.1016/j.paid.2022.111574
Le, J., Thomas, N., & Gurvich, C. (2020). Cognition, the menstrual cycle, and premenstrual disorders: A review. Brain Sciences, 10 (4): 198. https: //doi.org/10.3390/brainsci10040198
Luettgaua, L., Schlagenhauf, F., & Sjoerds, Z. (2018). Acute and past subjective stress influence working memory and related neural substrate. Psychoneuroendocrinology, 96: 25-34. https: //doi.org/10.1016/j.psyneuen.2018.05.036
Lukasik, K.M., Waris, O., Soveri, A., Lehtonen, M., & Laine, M. (2019). The relationship of anxiety and stress with working memory performance in a large non-depressed sample. Frontiers in Psychology, 10 (4): 1-9. https: //doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00004
Marko, M., & Riečanský, R. (2018). Sympathetic arousal, but not disturbed executive functioning, mediates the impairment of cognitive flexibility under stress. Cognition, 174: 94 –102. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.02.004
Meyers, L. S., Gamest, G., & Garino, A. J. (2006). Applied multivariate research (Translated by Sharifi, H.P., Farzad, V., Rezakhani, S. D., Hassan abadi, H. R., Izanlou, B., & Habibi, M., 2012). Tehran: Roshd. (Text in Persian)
Raymond, C., Marin, M., Juster, R., & Lupien, S. J. (2019). Should we suppress or reappraise our stress? The moderating role of reappraisal on cortisol reactivity and recovery in healthy adults. Anxiety, Stress, and Coping, 32 (3): 286-297. https://doi.org/10.1080/10615806.2019.1596676
Rhodes, S., Jaroslawska, A. J., Doherty, J. M., Belletier, C., Naveh-Benjamin, M., Cowan, N., Camos, V., Barrouillet, P., & Logie, R. H. (2019). Storage and processing in working memory: Assessing dual-task performance and task prioritization across the adult lifespan. Journal of Experimental Psychology [General], 148(7): 1204-1227. https://doi.org/10.1037/xge0000539
Roos, L. E., Knight, E. L., Beauchamp, K. G., Berkman, E. T., Faraday, K., Hyslop, K., & Fisher, P. A. (2017). Acute stress impairs inhibitory control based on individual differences in parasympathetic nervous system activity. Biological Psychology, 125: 58-63. https: //doi.org/10.1016/j.biopsycho.2017.03.004
Roos, L. G., Levens, S. M., & Bennett, G. M. (2018). Stressful life events, relationship stressors, and cortisol reactivity: The moderating role of suppression. Psychoneuroendocrinology, 89 (6): 69-77. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2017.12.026
Serrano-Ibáñez, E.R., Ramírez-Maestre, C., López-Martínez, A.E., Esteve, R., Ruiz-Párraga, G.T., & Jensen, M.P. (2018). Behavioral inhibition and activation systems, and emotional regulation in individuals with chronic musculoskeletal pain. Front Psychiatry, 10(9): 394. https: //doi.org/10.3389/fpsyt.2018.00394
Sharifi, P., Mousavi, S. A. M., & Dehghan, M. (2018). The effect of stress induction on failure and working memory: The role of cognitive flexibility. Developmental Psychology: Iranian Psychologists,15(58): 153-164. (Text in Persian)
Toyoshima, K., Inoue, T., Kameyama, R., Masuya, J., Fujimura, Y., Higashi, S., & Kusumi, I. (2021). BIS/BAS as moderators in the relationship between stressful life events and depressive symptoms in adult community volunteers. Journal of Affective Disorders Reports, 3: 100050. https: //doi.org/10.1016/j.jadr.2020.100050
Voortman, M., De Vries, J., Hendriks, C. M. R., Elfferich, M. D. P., Wijnen, P. A. H. M., & Drent, M. (2019). Everyday cognitive failure in patients suffering from neurosarcoidosis. Sarcoidosis, Vasculitis, and Diffuse Lung Diseases, 36 (1): 2-10.  https://doi.org/10.36141/svdld.v36i1.7412
Wytykowska, A., Fajkowska, M., & Domaradzka, E. (2021). BIS-dependent cognitive strategies mediate the relationship between BIS and positive, negative affect. Personality and Individual Differences, 169: 110241. https: //doi.org/10.1016/j.paid.2020.110241