نقش اضطراب سلامت، حساسیت اضطرابی و تشدید جسمانی حسی در پیش‌بینی اضطراب کووید-19 دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناس روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

4 دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

5 دکترای روان شناسی سلامت، گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

چکیده

افراد مختلف سطوح متفاوتی از اضطراب را در همه‌گیری ویروس کرونا-2019 تجربه می‌کنند که ممکن است زندگی آن‌ها را تحت تأثیر خود قراردهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اضطراب سلامت، حساسیت اضطرابی و تشدید جسمانی حسی در پیش‌بینی اضطراب کووید-19 در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه گیلان درسال 1399 بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 200 دانشجو از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ اضطراب کووید-19 ویتن و همکاران، سنجۀ کوتاه اضطراب سلامت سالکوسکیس و همکاران، شاخص حساسیت اضطرابی تیلور و همکاران و مقیاس تشدید جسمانی حسی بارسکی و همکاران، بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد اضطراب سلامت، حساسیت اضطرابی و تشدید جسمانی حسی با اضطراب کووید-19 همبستگی مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که اضطراب سلامت، حساسیت اضطرابی و تشدید جسمانی حسی به‌طور معناداری توانستند 55 درصد از تغییرات اضطراب کووید-19 را پیش‌بینی کنند. به نظر می‌رسد هرچقدر میزان اضطراب کووید-19 در دانشجویان بالاتر باشد، فرد نگرانی و حساسیت بیشتری در رابطه با وضعیت سلامتی خود دارد و علائم جسمانی حسی خود را بزرگ جلوه می‌دهد. بدین‌منظور لازم است مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه اقداماتی در جهت کاهش اضطراب کووید-19 و افزایش آگاهی دانشجویان انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Role of Health Anxiety, Anxiety Sensitivity, and Somatosensory Amplification in Predicting of Students' COVID-19 Anxiety

نویسندگان [English]

  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe 1
  • Reza Shabahang 2
  • Khazar Tajbakhsh 3
  • Arefeh Hamideh Moghadam 4
  • Zeynab Sharifipour Choukami 4
  • Seyedeh Maryam Mousavi 5
1 PhD Candidate in Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 B.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
4 M.A Student in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
5 PhD in Health Psychology, Department of Nursing and Midwifery, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

People experience different levels of anxiety associated with the 2019 Coronavirus 19, which may affect their lives. The present study aimed to investigate the role of health anxiety, anxiety sensitivity, and somatosensory amplification in predicting of students' COVID-19 anxiety. The research design was descriptive and correlational. The statistical population of the study included students of Guilan University in 2020. By using available sampling method, through online calling, 200 students participated in the study. Data were collected from the Covid-19 Anxiety Scale (Wheaton et al), Short-term health Anxiety Measurement (Salkovskis et al), Anxiety Sensitivity Index (Taylor et al), and somatosensory amplification Scale (Barsky et al). The data were analyzed using Pearson correlation tests and multiple regression analysis. The results showed that health anxiety, anxiety sensitivity, and somatosensory amplification were positively and significantly correlated with COVID-19 anxiety. Regression results showed that these variables significantly predicted 55% of the new coronavirus anxiety. It seems that the high anxiety level of COVID-19 in students, can enhance their anxiety and sensitivity about health state and they would exaggerate physical and emotional symptoms. Thus, the University's psychological and Counseling Services must take steps to reduce the anxiety of COVID-19 and increase students' awareness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety sensitivity
  • covid-19 anxiety
  • health anxiety
  • somatosensory amplification
باقری شیخانگفشه، فرزین.، تاج‌بخش، خزر و ابوالقاسمی، عباس (1399). مقایسة اضطراب کووید-19، سبک‌های مقابله‌ای و اضطراب سلامت در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. مطالعات روان‌شناسی ورزشی، 9(32)، 283-306.
نوری سعید، اعظم.، شباهنگ، رضا.، باقری شیخانگفشه، فرزین.، سعیدی، مریم و موسوی، سیده مریم (1399). مقایسه استفاده از اطلاعات آنلاین مرتبط با سلامت، هویت اشتراکی آنلاین و استفاده از اطلاعات اشتراکی آنلاین در سطوح مختلف اضطراب کووید-19. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 14(1): 28-39.
Abramowitz, J. S., Deacon, B. J. and Valentiner, D. P. (2007). The Short Health Anxiety Inventory: Psychometric properties and construct validity in a non-clinical sample. Cognitive Therapy and Research. 31(6): 871-883.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Asmundson, G. J. G. and Taylor, S. (2020). How health anxiety influences responses to viral outbreaks like COVID-19: What all decision-makers, health authorities, and health care professionals need to know. Journal of Anxiety Disorders71: 102211-102211. DOI: 10.1016/j.janxdis.2020.102211
Aghayousefi, A., Oraki, M., Mohammadi, N., Farzad, V. and Daghaghzadeh, H. (2015). Reliability and validity of the Farsi version of the somatosensory amplification scale. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences. 9(3): e233. Doi: 10.17795/ijpbs-233
Barsky, A. J., Wyshak, G. and Klerman, G. L. (1990). The somatosensory amplification scale and its relationship to hypochondriasis. Journal of Psychiatric Research. 24(4): 323-334.
Bagheri Sheykhangafshe, F., Tajbakhsh, K. and Abolghasemi, A. (2020). Comparison of Covid-19 Anxiety, Coping Styles and Health Anxiety in Athletic and Non-Athletic Students. Sport Psychology Studies. 9(32): 283-306. (Text in Persian).
Elieson, L. M., Dömötör, Z. and Köteles, F. (2017). Health anxiety mediates the connection between somatosensory amplification and self-reported food sensitivity. Ideggyogyaszati Szemle70(9-10): 307-314.
Etikan, I., Musa, S. A. and Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics5(1): 1-4.
Foroughi, A. A., Mohammadpour, M., Khanjani, S., Pouyanfard, S., Dorouie, N. and Parvizi Fard, A. A. (2019). Psychometric properties of the Iranian version of the Anxiety Sensitivity Index-3 (ASI-3). Trends in Psychiatry and Psychotherapy. 41(3): 254-261.
Husky, M. M., Kovess-Masfety, V. and Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry102: 152191-152191. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152191
Hovenkamp-Hermelink, J. H., Voshaar, R. C. O., Batelaan, N. M., Penninx, B. W., Jeronimus, B. F., Schoevers, R. A. and Riese, H. (2019). Anxiety sensitivity, its stability and longitudinal association with severity of anxiety symptoms. Scientific reports9(1): 1-7.
Hacimusalar, Y., Talih, T. and Karaaslan, O. (2020). How Do Health Anxiety, Somatosensory Amplification, and Depression Levels Relate to Non-cyclical Mastalgia? A Case–Control Study. Indian Journal of Surgery. 1-7. DOI: 10.1007/s12262-019-02014-y
Kumar, V., Avasthi, A. and Grover, S. (2018). Somatosensory amplification, health anxiety, and alexithymia in generalized anxiety disorder. Industrial psychiatry journal27(1): 47-52.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Mogg, K. and Bradley, B. P. (2018). Anxiety and Threat-Related Attention: Cognitive-Motivational Framework and Treatment. Trends in Cognitive Sciences. 22(3): 225-240.
Mosheva, M., Hertz‐Palmor, N., Dorman Ilan, S., Matalon, N., Pessach, I. M., Afek, A. and Gothelf, D. (2020). Anxiety, pandemic‐related stress and resilience among physicians during the COVID‐19 pandemic. Depression and anxiety37(10): 965-971.
Nourisaeid, A., Shabahang, R., Bagheri Sheykhangafshe, F., Saeedi, M. and Mousavi, M. (2020). Comparison of Online Health Information Utilization, Online Shared Identity, and Online Shared Information Usage in Different Levels of COVID-19 Anxiety. Journal of Research in Psychological Health. 14(1): 28-39. (Text in Persian).
Salkovskis, P. M., Rimes, K. A., Warwick, H. M. and Clark, D. M. (2002). The health anxiety inventory: Development and validation of scales for the measurement of health anxiety and hypochondriasis. Psychological Medicine. 32(5): 843–853.
Santos, C. F. (2020). Reflections about the impact of the SARS-COV-2/COVID-19 pandemic on mental health. Brazilian Journal of Psychiatry42(3): 329-329.
Taylor, S., Zvolensky, M. J., Cox, B. J., Deacon, B., Heimberg, R. G., Ledley, D. R. and Coles, M. (2007). Robust Dimensions of Anxiety Sensitivity: Development and Initial Validation of the Anxiety Sensitivity Index—3. Psychological Assessment19(2): 176-188.
Thorgaard, M. V., Frostholm, L. and Rask, C. U. (2018). Childhood and family factors in the development of health anxiety: A systematic review. Children's Health Care47(2): 198-238.
Wang, C., Horby, P. W., Hayden, F. G. and Gao, G. F. (2020). A novel coronavirus outbreak of global health concern. The Lancet395(10223): 470-473.
Wright, K. D., Lebell, M. A. A. and Carleton, R. N. (2016). Intolerance of uncertainty, anxiety sensitivity, health anxiety, and anxiety disorder symptoms in youth. Journal of Anxiety Disorders100(41): 35-42.
Wheaton, M. G., Abramowitz, J. S., Berman, N. C., Fabricant, L. E., & and Olatunji, B. O. (2012). Psychological predictors of anxiety in response to the H1N1 (swine flu) pandemic. Cognitive Therapy and Research36(3): 210-218.
Waltz, C. F. and Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis FA.
Wheaton, M. G., Abramowitz, J. S., Berman, N. C., Fabricant, L. E. and Olatunji, B. O. (2012). Psychological predictors of anxiety in response to the H1N1 (swine flu) pandemic. Cognitive Therapy and Research36(3): 210-218.
Yıldırım, A., Boysan, M., Karaman, E., Çetin, O. and Şahin, H. G. (2019). Relationships between somatosensory amplification, health anxiety and low back pain among pregnant women. Eastern Journal of Medicine24(1): 69-73.