بررسی اثر‌بخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویّت نوجوانان

نویسندگان

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی اثر‌بخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویّت نوجوانان دختر دوره پیش‌دانشگاهی شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه و اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. نمونه آماری پژوهش متشکل از 40 نفر بودند (20 نفر گروه آزمایش و20 نفر گروه گواه) که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه سنجش حالات هویّت من بنیون و آدامز (EOM-EIS-2) بود. ضریب پایایی پرسشنامه در کل مقیاس برابر با 75/0 محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از روش‌آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر هویّت آشفته و پیشرفت نوجوانان مؤثر بود، ولی بر هویّت زود‌رس و تعویق افتاده آن‌ها تأثیری نداشت. پیشنهاد می‌شود والدین و مسئولان فرصت‌های مناسب را برای انتخاب‌های متفاوت در نوجوانان فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the effectiveness of training Glasser\'s Choice and control theory on identit y pattern evolution of adolescent

چکیده [English]

The Purpose of this research was studying the effectiveness of training Glasser's choice and control theory on identity Pattern evolution of pre-university adolescent girls of Isfahan. Research method was Quasi-experimental with two groups of experiment & control with pretest and posttest. Statistical population of this research was including 40 persons (20 subjects in the treatment group & 20 subjects in the control group) by cluster random sampling method selected of fifth region of Isfahan pedagogy. The instrument was Bennion & Adams's Extended Objective Measure of Ego Identity status (EOM-EIS -2).In order to analyze data, analysis of covariance was used. The result showed that training Glasser's choice and control theory was effective on diffusion & achievement Identity of adolescents but was ineffective on their foreclosure and delayed identity. We request that all the parents and responsible people provide appropriate opportunities for adolescents to different choices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Glasser's choice and control theory
  • identity
  • adolescence