ساخت مقیاس سنجش سلامت روانی دانشجویان

نویسنده

چکیده

هدف این پژوهش ساخت مقیاس سنجش سلامت روانی دانشجویان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 89-88 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای واحدهای تهران مرکزی، گرمسار، اسلام‌شهر، نور و مبارکه به عنوان نمونه انتخاب شدند. از تعداد کل 1000 نفر نمونه، تعداد 367 پرسشنامه کامل انتخاب شد. ضریب پایایی و همسانی درونی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ91/0 به دست آمد. برای بررسی روایی مقیاس سنجش سلامت روانی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. تعداد 8 عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک98/60% از واریانس کل را تبیین می‌کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس سنجش سلامت روانی دانشجویان با 24 سؤال قادر است 8 عامل امید، پذیرش خود، تسلط بر محیط، خودمختاری، هدف در زندگی، مثبت اندیشی و اعتماد به نفس و روابط مثبت را اندازه‌گیری کند. بنابراین، این مقیاس می‌تواند برای سنجش سلامت روانی دانشجویان به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mental Health Scale: Construction and Estimation 0f Psychometric Properties

چکیده [English]

The aim of this research was Construction of mental health scale for students. The population consisted all of Islamic Azad University students. The total number of 1000 students completed the questionnaire. Sample of 367 were selected. The coefficient of scale reliability and internal consistency using Cronbach's alpha was 0.91. To check the validity of the Mental Health Scale, Exploratory factor analysis was used. Eight factors were explained %60/98 of the total variance. Finally, 24 questions were acceptable with factor loadings. Confirmatory factor analysis results showed that students with mental health scale 24 Questions were able to question Eight Factors hope, their acceptance, environmental mastery, autonomy, purpose in life, Positive thinking, Self esteem and positive relations. This scale can measure the mental health of Iranian students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • scale assessment of mental health
  • Students