مقایسه ابعاد حرمت خود در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه‌های سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران

نویسندگان

چکیده

در پژوهش حاضر، تأثیر نارساخوانی بر ابعاد حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی بررسی شده است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه میزان حرمت خود عمومی، تحصیلی، جسمانی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان نارساخوان و عادی است.
روش این پژوهش از نوع کاربردی است و روش انجام آن زمینه‌ای است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه‌های سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران بود. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد40 دانش آموز نارساخوان در مقطع ابتدایی پس از اجرای آزمون‌های تشخیصی (آزمون هوشی و کسلر کودکان و آزمون اختلال خواندن) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خو شه‌ای چند مرحله ا ی به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس 40 دانش آموز عادی از مقطع ابتدایی به منظور مقایسه با دانش آموزان نارساخوان به صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، از پرسشنامه پپ برای اندازه گیری میزان حرمت خود دانش آموزان نارساخوان و عادی استفاده شد. در پایان داده‌های به دست آمده از طریق روشهای آماری تحلیل واریانس چند گانه( مانوا )و تحلیل واریانس یک راهه تجزیه وتحلیل شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، بین حرمت خود عمومی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی بین دانش آموزان نارساخوان و عادی تفاوت معنا‌داری مشاهده شد، اما بین حرمت خود جسمانی کودکان نارساخوان و عادی تفاوت معنا‌داری دیده نشد. به عبارت دیگر، کودکان نارساخوان در مقایسه با کودکان عادی حرمت خود عمومی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی کمتری دارند. اما هر دو گروه حرمت خود جسمانی یکسانی داشتند. بنابراین، بر مبنای نتایج این پژوهش، می‌توان به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد کرد با به کار بردن راهبرد‌های آموزشی مؤثر در جهت افزایش میزان حرمت خود کودکان نارساخوان بکوشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The comparison of self-esteem factors among students with dyslexia and normal students in third to fifth grades of primary schools of Tehran

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Baezzat
  • Bahram Saleh Sedghpour
چکیده [English]

In this research, the effect of dyslexia on self-esteem factors among dyslexic students has been taken into consideration. The purpose of this research was to compare the level of general, educational, physical, familial and social self-esteem factors among normal and dyslexic students. The research method was a kind of applied one and it was done in form of field study. The of statistical population consists of the whole normal and dyslexic students from third to fifth grades of primary schools of Tehran. In order to do the research, first of all forty dyslexic students in primary school took identical tests (Wechsler children intelligence test and reading disorder test), and then they were chosen randomly according to multiple stage cluster sampling method. Then forty normal primary students were chosen purposefully to be compared with dyslexic students. The pope questionnaire was used to measure the level of self- esteem of dyslexic and normal students. In the end. Data was analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA), and one-way analysis of variance. According to the results, there was a significant difference between general, educational, familial and social self-esteem of normal and dyslexic students. But there was not any significant difference between physical self-esteem of normal and dyslexic children. In other words, dyslexic children had less general familial and social self-esteem in comparison with normal children but both group had the sam physical self-esteem. Therefore, according to the obtained results, it is possible to suggest educational authorities to use educational guidelines to increase self-esteem of dyslexic children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self
  • esteem
  • dyslexic students
  • normal students