بررسی ارتباط حل مسأله اجتماعی و مؤلفه‌های آن با الگوهای شخصیتی خودشیفته و ضد اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی شهر اردبیل

نویسندگان

چکیده

هـدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط حل مسأله اجتماعی و مؤلفه‌های آن با الگوهای شخصیتی ناکارآمد خودشیفته و ضد اجتماعی در دانش آموزان پسر و دختر سوم دبیرستانی است. نمونه این پژوهش شامل 300 نوجوان است که به روش نمونه‌گیری تصادفی از بین دانش آموزان سوم دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس حل مسأله اجتماعی و پرسشنامه چند محوری بالینی میلون استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین مؤلفه‌های حل مسأله اجتماعی جهت گیری مسأله مثبت (16/0r=) و جهت گیری مسأله منفی (12/0r=)، سبک تکانشی- بی احتیاط(30/0r=) و سبک اجتنابی (14/0r=) با الگوی شخصیتی خود شیفته همبستگی معنی داری دارند (05/0(P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship of social problem – solving and its components with narcissistic and antisocial personalities among high school students in the Ardabil city

نویسندگان [English]

  • Abass Abolghasemi
  • Azar Kiamarsi
چکیده [English]

The purpose of the present study was to examine the relationship of social problem - solving and its components with narcissistic and antisocial personalities in the high school students. The research sample consisted of 300 high school students which were selected through random sampling method in the Ardabil city. Together the data, Social Problem – Solving Inventory and Millon Clinical Multi-axial Inventory were used. The results showed that positive problem orientation(r=0.16), negative problem orientation(r=0.12), impulsivity/carelessness style(r=0.30) and avoidance style (r=0.14) of social problem - solving were related to narcissistic personality (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Problem
  • solving
  • narcissistic personality
  • antisocial personality