اثربخشی بسته آموزشی ایمن‌سازی روانی بر تاب‌آوری و پریشانی روان‌شناختی مادران کودکان کم‌توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بسته آموزشی ایمن‌سازی روانی بر تاب‌آوری و پریشانی روان‌شناختی مادران کودکان کم‌توان ذهنی انجام شد. این پژوهش، یک مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را مادران کودکان کم‌توان ذهنی دوره اول دبستان تشکیل دادند. برای انتخاب شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه این پژوهش 32 نفر بود که به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل 16 نفری جایگزین شدند. همه شرکت‌کنندگان با استفاده از مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی لاویباند و لاویباند (1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی ایمن‌سازی روانی در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای و در هفته‌ای دو جلسه شرکت کردند. سپس هر دو گروه آزمایش و کنترل با همان مقیاس‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک ‌متغیری و چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بسته آموزشی ایمن‌سازی روانی تاثیر مثبت و معناداری بر تاب‌آوری و پریشانی روان‌شناختی در گروه آزمایش داشت. بنابراین، برنامه‌ریزی برای این مداخله نقش قابل توجهی در بهبود تاب‌آوری و پریشانی روان‌شناختی مادران دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of the Psychological Immunization Training Package on Resilience and Psychological Distress of Mothers of Intellectual Disable Children

نویسنده [English]

  • Seyyedeh Somayyeh Jalil-Abkenar
Department of Psychology and Coounseling, Farhangian University, P.O Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to determine the impact of the psychological immunization training package on resilience and psychological distress of mothers of intellectual disable children. This research was a semi-experimental study with a pre-test, post-test and control group design. The statistical population of the research consisted of mothers of intellectual disable children in the first period of elementary school. Convenient sampling method was used to select the participants. The sample of this research was 32 people who were randomly replaced in two experimental and control groups of 16 people. Connor-Davidson resiliency scale and depression, anxiety, and stress scale of Lobivand and Lobivand were used for assessment of all participants. The experimental group participated in the psychological immunization training program in 10 sessions of 60-minutes with two sessions weekly. Then both groups were evaluated with the same scales. Data were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance. Results showed that the psychological immunization package had a positive and significant effect on resilience and psychological distress in the experimental group. Therefore, planning for this intervention has a significant role in improving the resilience and psychological distress of mothers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual disability
  • psychological distress
  • psychological immunization
  • resilience