رابطۀ صفات تاریک شخصیت و پرخاشگری سایبری با نقش واسطه‌ای خودنمایی آنلاین در فضای مجازی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ صفات تاریک شخصیت و پرخاشگری سایبری با واسطه‌گری خودنمایی آنلاین در فضای مجازی در نوجوانان انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی_ همبستگی و با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر دورۀ دوم متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تشکیل دادند که از بین آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ۳۲۷ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده این پژوهش شامل مقیاس پرخاشگری سایبری برای نوجوانان آلوارز گارسیا و همکاران، خودنمایی چو و فارن و صفات تاریک شخصیت جوناسون و وبستر بود. برای تحلیل دادها از روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که صفات تاریک شخصیت رابطۀ مستقیم و معناداری با پرخاشگری سایبری و خودنمایی آنلاین دارد. همچنین نتایج نشان داد خودنمایی آنلاین در فضای مجازی در ارتباط با صفات تاریک شخصیت و پرخاشگری سایبری نقش میانجی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که متخصصان سلامت روان از طریق آموزش و مداخلات شناختی رفتاری در راستای تزریق بینش تازه در مورد توانایی‌ها و ارتقای عزت نفس نوجوانانی که رفتار خودنمایی آنلاین در فضای مجازی دارند بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Dark Personality Traits and Cyber Aggression with the Mediating Role of Showing off Online in Cyberspace in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Hamoun Babaei 1
  • Ezzatollah Ahmadi 2
  • Rahim Yosefi 3
1 PhD Student in General Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Associate professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University. Tabriz. Iran
3 Associate professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University. Tabriz. Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the relationship between dark personality traits and cyber aggression through the mediation of showing off online in cyberspace in adolescents. The research design used descriptive correlation and structural equation modeling. The statistical population comprised all male students in the second year of middle school in Tabriz, Iran, in the academic year 2023-2024, of which 327 people were selected as a sample by random cluster sampling. The tools used in this research included the cyber aggression scale for adolescents by Alvarez Garcia et al., Chu and Farren's self-disclosure scale, and Jonason and Webster's dark personality traits. Pearson correlation method and structural equation modeling were used for data analysis. The results showed that dark personality traits have a direct and significant relationship with cyber aggression and Showing off online. Also, the results indicated that Showing off online in cyberspace plays a mediating role in the relationship between dark personality traits and cyber aggression. It is suggested that mental health professionals, through training and cognitive-behavioral interventions, inject new insight into the abilities and improve the self-esteem of adolescents who Show off online in cyberspace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyber aggression
  • dark personality traits
  • Showing off online
ابوسعیدی جیرفتی، سهیل؛ معروف صوفیان، امیر؛ نعمتی سوگلی تپه، فاطمه؛ هاشمی نصرت آباد، تورج. (۱۴۰۳). نقش میانجی تنظیم هیجان ناسازگار در رابطۀ بین صفات تاریک شخصیت با پرخاشگری سایبری. رویش روان‌شناسی. ۱۳ (۵) :۵۷-۶۶.URL: http://frooyesh.ir/article-1-5118-fa.html
جباری، ریحانه؛ زندی، زهرا؛ رحمتی، صمد؛ متو، سمانه. (۱۴۰۱). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ‌ خشونت سایبری برای نوجوانان. رویش روان‌شناسی. ۱۴۰۱; ۱۱ (۴) :۳۸-۲۵ URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۳۶۱۸-fa.html
سلیمی قلعه، احسان؛ شیری، ندا؛ فرخی نیا، سیمین. (۱۴۰۲). خودنمایی دیجیتال نیتیوها در اینستاگرام؛ تحلیل فرایند، علل واگیری و تدابیر پیشگیری. حقوق فناوری‌های نوین، ۴(8(، ۵۳-۶۷. doi: 10.22133/mtlj.2023.375558.1148
عباسیان، فاطمه؛ محمودیان زو، فاطمه، فاطمی، صفیه. (1402). تأثیرات اجتماعی استفاده از اینترنت توسط دانش‌آموزان. اولین همایش بین‌المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزارۀ سوم، بوشهر.
عسگری، محمد؛ کلائی، اعظم؛ پورموسوی، سیده مریم. (1399). رواسازی و اعتباریابی پرسشنامۀ خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) در نمونۀ ایرانی. فصلنامۀ اندازه‌گیری تربیتی. دورۀ 10، شمارۀ 40، تیر 1399، صفحۀ ۲۴۶-۲۲۷.(doi): 10.22054/JEM.2020.50635.2018
علیقلیزاده جهانی؛ الناز؛ بیرامی، منصور.(1402). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئلۀ اجتماعی برکاهش میزان مؤلفه‌های پرخاشگری دانش‌آموزان نوجوان شهر تبریز. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه 12(2), 113-101.
doi: 10.22098/jsp.2023.7657.4393
یوسفی، رحیم؛ پیری، فائزه. (1395). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ دوجین کثیف. مجله روا‌ن‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران. سال بیست و دوم، شمارۀ 1، بهار 95، صص 76-67.URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2574-fa.html
Abbasian., F., Mahmoudian Zo., F., Fatemi., S. (2023). The social effects of using the internet by students. The first international conference of top teachers and leading schools in the third millennium. Bushehr. (Text in Persian).
Abousaedi Jirofti., S., Marouf Sofian., A., Nemati Sogolitappeh., F., Hashemi Nosrat Abad., T. (2024). The mediating role of maladaptive emotion regulation in the relationship between dark personality traits and cyber aggression. Rooyesh 2024; 13 (5) :57-66. (Text in Persian).
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5118-fa.html
Aligholizadeh Jahani., E., Bayrami., M. (2023). Effectiveness of social problem-solving skills training on reducing aggression among adolescent students in Tabriz. Journal of School Psychology, 12(2), 113-101.(Text in Persian). doi: 10.22098/jsp.2023.7657.4393.
Álvarez García., D., Núñez Pérez., JC., García Fernández., T., Barreiro Collazo., A. (2018). Individual, family, and community predictors of cyberaggression among adolescents. The European Journal of Psychology Applied, 10(2), 79 -88.
Álvarez-García, D., Barreiro-Collazo, A., Núñez, J. C., & Dobarro, A. (2016). Validity and reliability of the Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 8(2), 69–77. doi:10.1016/j.ejpal.2016.02.003
Anderson, C. A., & Carnagey, N. L. (2004). Violent evil and the General Aggression Model. In A. G. Miller (Ed.), The Social Psychology of Good and Evil (pp. 168–192). The Guilford Press.
Asgari, M., Kalaee., A., pourmoosavi., M. (2020). validate the online narcissism personality inventory (ONPI) in the Iranian sample. Quarterly of Educational Measurement10(40), 227-246. (Text in Persian). doi: 10.22054/jem.2020.50635.2018.
Bogaerts., S., Garofalo., C., De Caluwé., E., Janković., M. (2021). Grandiose and vulnerable narcissism, identity integration and self-control related to criminal behavior. Business Model Canvas Psychology. 9(1), 191. https://doi.org/ 9. 10.1186/s40359-021-00697-1.
Borgholthaus., C. J., White., J. V., Harms., P. D. (2023). CEO Dark Personality: A Critical Review, Bibliometric Analysis, and Research Agenda. Personality and Individual Differences, 201, Article ID: 111951. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111951
Boursier, V., Gioia, F., & Griffiths, M. D. (2020). Selfie-engagement on social media: Pathological narcissism, positive expectation, and body objectification - Which is more influential? Addictive Behaviors Reports11, 100263. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2020.100263
Brailovskaia, J., Ozimek, P., Rohmann, E., & Bierhoff, H.-W. (2023). Vulnerable narcissism, fear of missing out (FoMO) and addictive social media use: A gender comparison from Germany. Computers in Human Behavior144(10.1016/j.chb.2023.107725), 107725. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107725
Branson, M., & March, E. (2021). Dangerous dating in the digital age: Jealousy, hostility, narcissism, and psychopathy as predictors of Cyber Dating Abuse. Computers in Human Behavior119, 106711. 10.1016/j.chb.2021.106711
Camerini, A. L., Marciano, L., Carrara, A., & Schulz, P. J. (2020). Cyberbullying perpetration and victimization among children and adolescents: A systematic review of longitudinal studies. Telematics and Informatics, 49, 101362. https://doi.org/ 10.1016/j.tele.2020.101362
Chen, Y., Huo, Y., & Liu, J. (2022). Impact of online anonymity on aggression in ostracized grandiose and vulnerable narcissists. Personality and Individual Differences188, 111448. 10.1016/j.paid.2021.111448
Chou, C. H., Farn, C. K. (2015). Toward to measure narcissistic personality in cyberspace: Validity and reliability. Psychology, 6(15), 1984. DOI:10.4236/psych.2015.615196
Du, N., Liu, L., Zhang, L., & Yin, S. (2024). The impact of internet use on adolescents' health: empirical evidence from China. Frontiers in Psychiatry15, 1404574. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2024.1404574
Fang., X, Zhang., K, Chen., J, Chen., M, Wang., Y, Zhong., J. (2023). The effects of covert narcissism on Chinese college students cyberbullying: The mediation of hostile attribution bias and the moderation of self-control. Psychology Research and Behavior Management. 2023 Jun 27;16:2353-2366. https://doi.org/10.2147/PRBM.S416902
Fulantelli, G., Taibi, D., Scifo, L., Schwarze, V., & Eimler, S. C. (2022). Cyberbullying and cyberhate as two interlinked instances of cyber-aggression in adolescence: A systematic review. Frontiers in Psychology13, 909299. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.909299
Geary, C., March, E., & Grieve, R. (2021). Insta-identity: Dark personality traits as predictors of authentic self-presentation on Instagram. Telematics and Informatics, 63, Article 101669. https://doi.org/10.1016/j.tele.2021.101669
Grieve, R., March, E., & Watkinson, J. (2020). Inauthentic self-presentation on Facebook as a function of vulnerable narcissism and lower self-esteem. Computers in Human Behavior, 102, 144-150. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.020
Jabbari R, Zandi Z, Rahmati S, Mato S. (2022). Psychometric properties of the cyber-aggression questionnaire for adolescents. Rooyesh11(4), 25-38. (Text in Persian)
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3618-fa.html
Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420–432. https://doi.org/10.1037/a0019265
Jones, D. N., & Neria, A. L. (2015). The Dark Triad and dispositional aggression. Personality and Individual Differences, 86, 360–364. https://doi.org/10.1016/j.paid. 2015.06.021.
Kim, M., Ellithorpe, M., & Burt, S. A. (2023). Anonymity and its role in digital aggression: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 72, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.avb.2023.101856
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). Guilford Press.
Lahti., H, Lyyra., N, Hietajärvi., L, Villberg., J, Paakkari., L. (2021). Profiles of internet use and health in adolescence: A person-oriented approach. Int J Environ Res Public Health. 2021 Jun 29;18(13):6972. doi: 10.3390/ijerph18136972.
Nitschinsk, L., Tobin, S. J., & Vanman, E. J. (2022). The dark triad and online self-presentation styles and beliefs. Personality and Individual Differences194(https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111641), 111641. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111641
Nocera, T. R., Dahlen, E. R., Mohn, R. S., Leuty, M. E., & Batastini, A. B. (2022). Dark personality traits and anger in cyber aggression perpetration: Is moral disengagement to blame? Psychology of Popular Media, 11(1), 24–34. https://doi.org/10.1037/ppm0000295
Nocera, T. R., Dahlen, E. R., Poor, A., Strowd, J., Dortch, A., & Van Overloop, E. C. (2022). Moral disengagement mechanisms predict cyber aggression among emerging adults. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace16(1), Article 6. https://doi.org/10.5817/CP2022-1-6
Pabian, S., & Vandebosch, H. (2023). The Dark Tetrad, online moral disengagement, and online aggression perpetration among adults. Telematics and Informatics Reports.https://doi.org/10.1016/j.teler.2023.100089
Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727 -751. https://doi.org/10.1177/0044118X10366951
 Raskin, R., Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the narcissistic personality inventory and further evidence of its construct validity. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 890-902. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.54.5.890
Rohmann, E., Winkler., S. M., Ozimek, P., Bierhoff. H., W. (2024). Are narcissists trolls? A cross-sectional study about aggression, trolling behavior, narcissism, and the moderating role of self-esteem. Telematics and Informatics90, 102122–102122. https://doi.org/10.1016/j.tele.2024.102122
Salimi Qala., E., Shiri., N., Farkhinia. (2023). Digital self-presentation of natives on Instagram: analysis of the process, causes of contagion and prevention measures. Modern Technologies Law. (Text in Persian). doi: 10.22133/mtlj.2023.375558.1148
Sang, Q., Kang, Q., Zhang, K., Shu, S., & Quan, L. (2023). The effect of just-world beliefs on cyberaggression: A moderated mediation model. Behavioral Sciences (Basel, Switzerland), 13(6), 500. https://doi.org/10.3390/bs13060500
Sharif, O., Hoque, M. (2021). Tackling cyber-aggression: Identification and fine-grained categorization of aggressive texts on social media using weighted ensemble of transformers. Neurocomputing. https://doi.org/10.1016/j.neucom.2021.12.022
Simmons, M.E., & Lee, J. (2020). Catfishing: A Look into online dating and impersonation. Interacción. doi: 10.1007/978-3-030-49570-1_24
Veres, J. C., Eva, N., & Cavanagh, A. (2020). “Dark” student volunteers: Commitment, motivation, and leadership. Personnel Review, 49(5), 1176–1193. doi:10.1108/pr-02-2019-0085 
Willis., M., L. Oliver, E., March, E. (2023). Dating in the Dark: Vulnerable narcissism predicts inauthentic self-presentation in online dating. SSRN Electronic Journal. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4333586
Xu, W., Zheng, S. (2022) Personality traits and cyberbullying perpetration among Chinese University students: The moderating role of internet self-efficacy and gender. Front Psychology. 13:779139. doi: 10.3389/fpsyg.2022.779139
Yousefi., R., Piri., F (2016). Psychometric properties of Persian version of Dirty Dozen Scale. IJPCP 2016; 22 (1) :67-76.(Text in Persian). URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2574-fa.html.
Zhang, H., Zhao, H. )2020(. Dark personality traits and cyber aggression in adolescents: A moderated mediation analysis of belief in virtuous humanity and self-control, Children and Youth Services Review, Elsevier,119,105565 .doi:10.1016/j.childyouth.2020.105565
Zhu, Y., JIN., C. (2021). A meta-analysis of the relationship between the Dark Triad and aggressive behaviors. Advances in Psychological Science. 29, 7: 1195 – 1209 https://doi.org/10.3724/SP.J.1042.2021.01195