اثر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه، سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت و بهزیستی ذهنی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران

چکیده

مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه، سبک زندگی ناسالم و کاهش بهزیستی ذهنی مواجه‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت و بهزیستی ذهنی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی انجام شد. طرح پژوهش، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون _ پس‌آزمون و پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل افراد دارای اختلال شخصیت مرزی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌پزشکی شهر سنندج در سال 1402 بود. 30 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی و به تساوی دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابتدا پیش‌آزمون با پرسشنامه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت و بهزیستی ذهنی اجرا شد. برای گروه آزمایش 12 جلسۀ 90 دقیقه‌ای (دو بار در هفته) آموزش مهارت‌های مقابله‌ای برگزار گردید. پس‌آزمون پس از مداخله  و پیگیری پس از یک ‌ماه در گروه ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های مقابله‌ای باعث کاهش طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و افزایش سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت و بهزیستی ذهنی شد. توصیه می‌شود از این نتایج در مراکز مشاوره و روان‌درمانی برای افراد دارای اختلال شخصیت مرزی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Coping Skills Training on Early Maladaptive Schemas, Health- Promoting Lifestyle, and Mental Well-Being in Individuals with Borderline Personality Disorder

نویسندگان [English]

  • Barzan Soleimani 1
  • Anvar Dastbaz 2
  • Sara Kazemi 3
1 Master of Psychology, Department of Psychology, Razi University Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Counseling Department, Faculty of Humanities and Social Sciences,. University of Kurdistan. Sanandaj. Iran
3 Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran
چکیده [English]

Individuals with Borderline Personality Disorder face challenges related to early maladaptive schemas, unhealthy lifestyles, and decreased mental well-being. This study aimed to investigate the effects of coping skills training on early maladaptive schemas, health-promoting lifestyle behaviors, and mental well-being in individuals with Borderline Personality Disorder. The research design was quasi-experimental, consisting of a pre-test, post-test, and follow-up stages with a control group. The statistical population included individuals with Borderline Personality Disorder visiting counseling centers and psychiatric clinics in Sanandaj in 2023. Thirty participants were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups,15 people each. Initially, a pre-test was conducted using questionnaires assessing early maladaptive schemas, health-promoting lifestyle, and mental well-being. The experimental group underwent 12 sessions of 90 minutes each (twice a week) of coping skills training. Post-tests, after intervention, and a follow-up were conducted one month later on both groups. Data were analyzed using repeated measures ANOVA. Results indicated that coping skills training significantly reduced early maladaptive schemas and increased health-promoting lifestyle behaviors and mental well-being. It is recommended to apply these findings in counseling and psychotherapy centers for individuals with Borderline Personality Disorder. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Borderline personality disorder
  • coping skills
  • health-promoting lifestyle
  • mental well-being
  • schemas
محمدی، زیدی عیسی؛ پاکپور، حاجی آقا امیر؛ محمدی، زیدی بنفشه. (۱۳۸۹). روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سبک زندگی ارتقا‌دهندۀ سلامت. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران.، ۲۰ (۱) :۱۰۲-۱۱۳. http://jmums.mazums.ac.ir/article-۱-۹۵۵-fa.html
غیاثی، مهناز؛ مولوی، حسین؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ صلواتی، مژگان. (1390). بررسی ساختار عاملی پرسشنامۀ طرحواره یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه) در شهر تهران. دستاوردهای روان‌شناختی (علوم تربیتی و روان‌شناسی)، 18(1)، 93-118. https://psychac.scu.ac.ir/article_11692.html?lang=en
هاشمیان، کیانوش؛ پورشهریاری، مه سیما؛ بنی جمالی، شکوه السادات,؛ لستانی بخت، طاهره.(1386). بررسی رابطۀ بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با میزان بهزیستی ذهنی و شادمانی در جمعیت شهر تهران، مطالعات روان‌شناختی، 3(3)، 139- 163. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1706.html
Algorani, E. B., & Gupta, V. (2023). Coping mechanisms. In StatPearls [Internet]. Statpearls Publishing. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/nbk559031/
Amerio, A., Natale, A., Gnecco, G. B., Lechiara, A., Verrina, E., Bianchi, D., ... & Aguglia, A. (2023). The role of gender in patients with borderline personality disorder: differences related to hopelessness, alexithymia, coping strategies, and sensory profile. Medicina, 59(5), 950. https://doi.org/10.3390/medicina59050950
Belcher, B. R., Zink, J., Azad, A., Campbell, C. E., Chakravartti, S. P., & Herting, M. M. (2021). The roles of physical activity, exercise, and fitness in promoting resilience during adolescence: effects on mental well-being and brain development. Biological psychiatry: Cognitive Neuroscience And Neuroimaging, 6(2), 225-237. https://doi.org/10.1016%2Fj.bpsc.2020.08.005
Blomqvist, M., Ivarsson, A., Carlsson, I. M., Sandgren, A., & Jormfeldt, H. (2019). Health effects of an individualized lifestyle intervention for people with psychotic disorders in psychiatric outpatient services: a two year follow-up. Issues Ment Health Nurs, 40(10), 839-850. https://doi.org/10.1080/01612840.2019.1642425
Campagne, D. M. (2021). Accountability for an unhealthy lifestyle. The European Journal of Health Economics, 22(3), 351-355. https://doi.org/10.1007/s10198-020-01192-x
Chia, F., Huang, W. Y., Huang, H., & Wu, C. E. (2023). Promoting healthy behaviors in older adults to optimize health-promoting lifestyle: An intervention study. International Journal of Environmental Research And Public Health, 20(2), 1628. https://doi.org/10.3390/ijerph20021628
Ekinci, N. (2024). Mental well-being in adolescence: a systematic review. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 16(1), 102-110. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1251548
Ghiasi, M., Molavi, M., Neshatdost, H., & Salavati, M. (2011). The factor structure of farsi version of young schema questionnaire-S3 in two groups in tehran. Psychological Achievements, 18(1), 93-118. https://psychac.scu.ac.ir/article_11692.html?lang=en (Text in Persian).
Hashmian, K., Pourshahriari, M. S., Bani Jamali, S. S., & Golestani Bakht, T. (2007). The relationship between demographic characteristics and subjective well-being and happiness in the tehran population. Psychological Studies, 3 (3), 139-163. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1706.html (Text in Persian).
Kavanagh, B. E., Stuart, A. L., Berk, M., Turner, A., Dean, O. M., Pasco, J. A., ... & Williams, L. J. (2020). Personality disorder increases risk of low quality of life among women with mental state disorders. Comprehensive Psychiatry, 102(5), 152-166. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152193 
Kaya, Y., & Aydin, A. (2021). The mediating role of early maladaptive schemas in the relationship between attachment and mental health symptoms of university students. Journal of Adult Development, 28(1), 15-24. https://doi.org/10.1007/s10804-020-09352-2
Ke, T., & Barlas, J. (2020). Thinking about feeling: using trait emotional intelligence in understanding the associations between early maladaptive schemas and coping styles. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 93(1), 1-20. https://doi.org/10.1111/papt.12202
Keyes, C. L. M., & Magyar-Moe, J. L. (2003). The measurement and utility of adult subjective well-being. In S. J. Lopez & C. R. Snyder (Eds.), Positive psychological assessment: A handbook of models and measures (pp. 411–425). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10612-026
Lábadi, B., Arató, N., Budai, T., Inhof, O., Stecina, D. T., Sík, A., & Zsidó, A. N. (2022). Psychological well-being and coping strategies of elderly people during the COVID-19 pandemic in Hungary. Aging & Mental Health, 26(3), 570-577. https://doi.org/10.1080/13607863.2021.1902469
Labrague, L. J. (2021). Psychological resilience, coping behaviours and social support among health care workers during the COVID‐19 pandemic: a systematic review of quantitative studies. Journal of Nursing Management, 29(7), 1893-1905. https://doi.org/10.1111/jonm.13336
Leichsenring, F., Heim, N., Leweke, F., Spitzer, C., Steinert, C., & Kernberg, O. F. (2023). Borderline personality disorder: a review. The Journal of the American Medical Association, 329(8), 670-679. doi:10.1001/jama.2023.0589
Lewinsohn, P. M., & Gotlib, I. H. (1995). Behavioral theory and treatment of depression, New York, USA, Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/1995-98831-012
Mohammadi Zeidi, I., Pakpour Hajiagha, A., & Mohammadi Zeidi, B. (2011). Reliability and validity of the persian version of the health-promoting lifestyle profile. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 20(1), 102-113. http://jmums.mazums.ac.ir/article-۱-۹۵۵-fa.html (Text in Persian).
Nyarko, F., Peltonen, K., Kangaslampi, S., & Punamäki, R. L. (2020). Emotional intelligence and cognitive skills protecting mental health from stress and violence among Ghanaian youth. Heliyon, 6(5). https://doi.org/10.1016%2Fj.heliyon.2020.e03878
van der Linde, R. P., Huntjens, R. J., Bachrach, N., & Rijkeboer, M. M. (2023). Personality disorder traits, maladaptive schemas, modes and coping styles in participants with complex dissociative disorders, borderline personality disorder and avoidant personality disorder. Clinical Psychology & Psychotherapy, 30(6), 1234-1245. https://doi.org/10.1002/cpp.2892
Walker, S. N., Sechrist, K. R., & Pender, N. J. (1987). The health-promoting lifestyle profile: development and psychometric characteristics. Nursing Research, 36(2), 76-81. https://journals.lww.com/nursingresearchonline/Abstract/1987/03000/The_Health_Promoting_Lifestyle_Profile_.2.aspx
Waller, G., Meyer, C., & Ohanian, V. (2001). Psychometric properties of the long and short versions of the young schema questionnaire: core beliefs among bulimic and comparison women. Cognitive Therapy and Research, 25, 137-147. https://doi.org/10.1023/A:1026487018110
Winger, J. G., Kelleher, S. A., Ramos, K., Check, D. K., Yu, J. A., Powell, V. D., ... & Somers, T. J. (2023). Meaning‐centered pain coping skills training for patients with metastatic cancer: results of a randomized controlled pilot trial. Psycho‐Oncology, 32(7), 1096-1105. https://doi.org/10.1002/pon.6151
Young, J. E. (1998). Young Schema Questionnaire: Short Form. Cognitive Therapy Center. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Ft12644-000
Young, J. E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: a schema-focused approach. New York, USA, American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/record/1999-02395-000
Zambrano Bermeo RN, Estrada Gonzalez C, Herrera Guerra EdP, Aviles Gonzalez CI. (2024). Reliability and validity of the health-promoting lifestyle profile II spanish version in university Students. Healthcare.; 12(13):1330. https://doi.org/10.3390/healthcare12131330
Zhu, C., Lian, Z., Huang, Y., Zhong, Q., & Wang, J. (2023). Association between subjective well-being and all-cause mortality among older adults in China. BioMed Central psychiatry, 23(1), 624. https://doi.org/10.1186/s12888-023-05079-y