مقایسه اثربخشی روایت درمانی و درمان هیجان مدار بر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، تکانشگری و افسردگی در دانش آموزان دارای افکار خودکشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 کارشناسی ارشد مشاوره‌ خانواده، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق ‌اردبیلی، اردبیل، ایران.

5 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روایت‌درمانی و درمان هیجان‌مدار بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تکانشگری و افسردگی در دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 14 تهران، در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه‌گیری نیز به شیوه خوشه‌ای بود که براساس نقطه برش، 60 دانش‌آموز به صورت تصادفی در سه گروه قرار داده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه یانگ، پرسشنامه تکانشگری بارت و پرسشنامه افسردگی بک، مداخلات روایت درمانی (8جلسه گروهی) و مداخلات درمان هیجان مدار (8جلسه گروهی) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس در مرحله پس‌آزمون حاکی از تفاوت معنی‌دار هر دو گروه‌ آزمایشی با گروه کنترل در کاهش نمرات طرحواره ناسازگار اولیه، تکانشگری و افسردگی بود؛ گروه‌هایی که تحت روایت‌درمانی و درمان هیجان‌مدار قرار گرفته بودند، نشان دادند که هر دو روش در کاهش نمرات طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تکانشگری و افسردگی اثربخش بوده‌اند؛ اما تفاوت معناداری میان این دو روش مشاهده نشد. براین اساس، روایت‌درمانی و درمان هیجان‌مدار تأثیر مثبت بر کاهش طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تکانشگری و افسردگی در دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of narrative therapy and emotion focused therapy on primary maladaptive schemas, impulsivity and depression in students with suicidal thoughts

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hatami Nejad 1
  • Esmaeil Sadri Damirchi 2
  • zahra Akhavi Samarein 3
  • Mahdi Jafari Moradlo 4
  • Mohammadreza Noroozi Homayoon 5
1 PhD student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Professor of Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Associate professor, Department of counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Master of Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
5 PhD student in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to compare the effectiveness of narrative therapy and emotion-focused therapy on early maladaptive schemas, impulsivity, and depression among students with suicidal thoughts. The study employed a semi-experimental design with a pretest-posttest approach and a control group. The statistical population comprised all male high school students in District 14 of Tehran for the academic year 1402-1401. The sample was selected through cluster sampling, with 60 students randomly assigned to three groups based on a cutoff point. The research instruments included Young's Early Maladaptive Schemas Questionnaire, the Barratt Impulsivity Scale, and the Beck Depression Inventory. Interventions consisted of narrative therapy (8 group sessions) and emotion-focused therapy (8 group sessions). The results from the analysis of covariance at the posttest stage indicated a significant difference between both experimental groups and the control group in reducing early maladaptive schemas, impulsivity, and depression. Both narrative therapy and emotion-focused therapy were shown to be effective in decreasing scores for early maladaptive schemas, impulsivity, and depression. However, no significant difference was observed between the two methods. Thus, both narrative therapy and emotion-focused therapy had a positive impact on reducing early maladaptive schemas, impulsivity, and depression among students with suicidal thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression and Suicidal Thoughts
  • Emotion Focused Therapy
  • Impulsivity
  • Narrative Therapy
  • Primary Maladaptive Schemas