مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش/تعهد و آموزش تنظیم عاطفه بر بدتنظیمی هیجانی و افسردگی در افراد مبتلا به صرع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

2 نویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

4 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی درمان پذیرش/تعهد و آموزش تنظیم عاطفه بر بدتنظیمی هیجانی و افسردگی در افراد مبتلا به صرع بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه افراد مبتلا به صرع مراجعه کننده به انجمن صرع شهر تهران در سال 1402 بودند. از این تعداد، 45 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس در 2 گروه‌ آزمایش و 1 گروه کنترل جایگزین شدند. مقیاس بدتنظیمی هیجانی و افسردگی به عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. سپس، درمان پذیرش/تعهد با گروه آزمایش 1 و آموزش تنظیم عاطفه با گروه آزمایش 2 به صورت گروهی و هر کدام 8 جلسه 90 دقیقه‌ا‌ی هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس‌آزمون با فاصلة یک هفته پس از مداخله و مرحلة پیگیری 2 ماه بعد با گروه‌ها اجرا گردید. داده‌ها با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر بدتنظیمی هیجانی و افسردگی داشته است و آموزش تنظیم عاطفه اثربخشی بیشتری داشت. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می‏توان گفت که آموزش تنظیم عاطفه و درمان پذیرش/تعهد می‌‌توانند به عنوان شیوه‌های درمانی و آموزشی مناسب برای بدتنظیمی هیجانی و افسردگی افراد مبتلا به صرع در مراکز خدمات روان شناختی به کار برده شوند و تقدم استفاده با آموزش تنظیم عاطفه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparing the Effectiveness of Acceptance/Commitment Therapy and Affect Regulation Training on Emotional Dysregulation and Depression in People with Epilepsy

نویسندگان [English]

  • Asal Khoraminejad 1
  • Faezeh Jahan 2
  • Parviz Sabahi 3
  • Saqqa Afrakhteh 4
1 Ph.D Candidate in General Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to compare the effectiveness of acceptance/commitment therapy (ACT) and affect regulation training (ART) on emotional dysregulation and depression in people with epilepsy. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and 2 month follow-up. By convenience sampling 45 of these people were selected and randomly assignment in the 2 experiment groups and 1 control group. The emotion regulation scale and depression Inventory was performed in the pre-test. Then, ACT was performed with experimental group 1 and ART with experimental group 2 as a group and 8 sessions of 90 minutes and one session every week. After the end of the training, the post-test was conducted on all participants, with an interval of one week. Then two months later, the follow–up test.The obtained data were analyzed through the analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test. The results showed that both interventions in post-test and follow up had a significant effect on emotional dysregulation and depression and affect regulation training is more effective in emotional dysregulation and depression. Based on the results of the present study, it can be said that affect regulation training and acceptance/commitment therapy can be used as a treatment methods to on emotional dysregulation and depression in counseling centers in the treatment of in people with epilepsy and priority of use is with affect regulation training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ACT
  • ART
  • depression
  • emotional dysregulation
  • epilepsy