طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندهای اضطراب اجتماعی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

روانشناسی استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندهای اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 1399-1400 بود که تعداد 581 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب  شدند. به منظور گرد آوری داده‌‌ها از مقیاس‌های سیاهة فوبیای اجتماعی، مقیاس کمرویی، مقیاس شرم، مقیاس بازداری رفتاری، مقیاس بیان خشم و‌ مقیاس افسردگی استفاده گردید. داده‌ها با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل فرضی پژوهش با داده‌های مشاهده شده برازش مطلوب دارد. اثر ضریب مسیرهای استاندارد مستقیم بازداری رفتاری، کمرویی، افسردگی و شرم بر اضطراب اجتماعی معنادار بود، اما ضریب مستقیم برای خشم بر اضطراب اجتماعی معنادار نبود. همچنین یافته ها تائید کنندة رابطة غیرمستقیم بازداری رفتاری و کمرویی با نقش میانجی افسردگی و شرم است. یافته­های پژوهش بیانگر اهمیت بازداری رفتاری و کمرویی به‌عنوان عوامل اثر گذار بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با میانجی­گری افسردگی و شرم بود. با توجه به نقش عوامل مطرح در مدل پژوهش، می‌توان از آن در طراحی درمان اضطراب اجتماعی دانشجویان بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design and Testing a Model of Some Antecedents of students Social Anxiety

نویسنده [English]

  • Mahdi Hassanvand Amouzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty Psychology and Educational Sciences, Payam-e- Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to design and test a model of some antecedents of social anxiety. This descriptive research used the structural equation modeling (SEM) method. The statistical population was included all the students of Ahvaz Jundishapur University of medical sciences in 2020-2021, of which 581 were selected by multistage cluster sampling method. The tools were Social Phobia Inventory, Shyness Scale, Shame Scale, Behavioral Inhibition system, Anger Expression Inventory and Depression Scale. Data were analyzed by SEM method. Fit indices showed that the research model had a good fit with the data. The effect of the coefficient of direct standard paths of behavioral inhibition, shyness, depression, shame with social anxiety were significant but the direct coefficient for anger on social anxiety was not significant. Also, the findings confirm the significant indirect relationships of behavioral inhibition and shyness with the mediating roles of depression and shame. The research findings showed the importance of behavioral inhibition and shyness as influencing factors on students' social anxiety with the mediation of depression and shame. According to the role of factors in the research model, it can be used in designing the treatment of students' social anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anger
  • behavioral inhibition
  • shame
  • shyness
  • social anxiety
اصغری مقدم، محمدعلی؛ دیباج نیا، پروین و مقدسین، مریم (1390). بررسی پایایی و اعتبار ملاک نسخه فارسی پرسشنامه حالت-صفت بیان خشم (STAXI-2) در یک جمعیت بالینی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 9(2): 94-75. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1390.9.2.7.1
اصغری مقدم، محمدعلی؛ ساعد، فواد؛ دیباج نیا، پروین و زنگنه، جعفر (1387). بررسی مقدماتی اعتبار و پایایی مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در نمونه‌های غیربالینی. مجله دانشور رفتار، 6(2): 38-23. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1387.6.2.3.6
https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1387.6.2.3.6حسنوند عموزاده، مهدی(1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۶ (۱۳۹) :۱۶۶-۱۷۷. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8146-fa.html
روشن، رسول؛ عطری فرد، مهدیه؛ نوری مقدم، ثنا (1386). بررسی اعتبار و پایایی سومین مقیاس تجدید نظر شده عاطفه خوداگاهی برای بزرگسالان TOSKA-3، مجله دانشور رفتار، 14(25): 36-41. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1386.5.2.4.0
صاحبی، علی؛ اصغری؛ محمد جواد و سالاری، راضیه سادات(1384). اعتبار یابی مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی(DASS-21) برای جمعیت ایرانی، روان‌شناسی تحولی(روان‌شناسان ایرانی)، 4(1): 54-36. https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Article/1054371
عبدالهی مجارشین، رضا (1385). رابطه سیستم های بازداری فعال سازی رفتاری با سوگیری حافظه ناآشکار و آشکار در افراد افسرده. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
مرادی منش، فردین و نیک بخت، علی (1385). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تجدید نظر شده چک و باس (RCBS)، دومین کنگره انجمن روان شناسی ایران، مجموعه مقالات- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 19-12 اردیبهشت، صص 119-116.
Abdollahi Majarshin, R. (2006). The relationship between behavioral inhibition/activation systems with implicit and explicit memory bias in depressed individuals, Master’s dissertation of psychology, Tabriz University, Iran. (Text in Persian).
 Al-Ezzi, A., Kamel, N., Faye, I., & Gunaseli, E. (2021). Analysis of default mode network in social anxiety disorder: eeg resting-state effective connectivity study. Sensors (Basel, Switzerland)21(12), 4098. https://doi.org/10.3390/s21124098
Alhadi, A. N., Alageel, M. A., Alsuhaibani, F. A., Alkaff, H. M., Albawardi, M. S., Alfaifi, A. A., ... & Duraihem, T. (2024). Prevalence and severity of social anxiety symptoms and their relationship with body dysmorphic symptoms. Cureus16(2). https://doi.org/10.7759/cureus.53436    
Alhujaili, N. A., Alghamdi, A. A., Salem, I. M. W., Altherwi, H. M., Alyaslami, S. M., Aljahdali, A. T., ... & Aldhahri, A. M. Social anxiety disorder among medical students at king Abdulaziz university in Rabigh, Saudi Arabia. Saudi Arabia 67(10). https://doi.org/10.5742/MEWFM.2023.95256057
Al-Johani, W. M., AlShamlan, N. A., AlAmer, N. A., Shawkhan, R. A., Almayyad, A. H., Alghamdi, L. M., Alqahtani, H. A., Al-Shammari, M. A., Gari, D. M. K., & AlOmar, R. S. (2022). Social anxiety disorder and its associated factors: a cross-sectional study among medical students, Saudi Arabia. BMC Psychiatry22(1), 505. https://doi.org/10.1186/s12888-022-04147-z  
Asghari Moghaddam, M., Dibajnia, P., Saed, F., & Zangeneh, J. (2008). A preliminary validation of the Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS) in non-clinical sample. Clinical Psychology and Personality6(2), 23-38. (Text in Persian). https://dorl.net/dor/ 20. 1001 .1 .2 3452188.1387.6.2.3.6
Asghari Moghaddam, MA., Dibajnia, P., & Moghadasin, M. (2011). The reliability and criterion validity of a Farsi version of the State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) in a Clinical Sample. Clinical Psychology and Personality9(2), 75-94. (Text in Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1390.9.2.7.
Atrifard, M., Noori Moghaddam, S., & Roshan chesli, R. (2007). An investigation of reliability and validity of the third version of "Test of Self-Conscious Affect" (TOSKA-3). Daneshvar Raftar, 25(14): 31-46. (Text in Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1386.5.2.4.0
Blöte, A. W., Miers, A. C., Van den Bos, E., & Westenberg, P. M. (2019). Negative social self-cognitions: How shyness may lead to social anxiety. Journal of Applied Developmental Psychology, 63, 9–15. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.05.003
Bock, R. C. (2020). The effect of experienced shame on social approach behavior in the context of social anxiety: a moderation analysis, Doctoral dissertation of psychology course, University of South Dakota, united states.
Brook, C. A., & Willoughby, T. (2019). Shyness and social anxiety assessed through self-report: What are we measuring? Journal of Personality Assessment, 101(1), 54–63. https://doi.org/10.1080/00223891.2017.1388808
Buckner, J. D., Morris, P. E., Abarno, C. N., Glover, N. I., & Lewis, E. M. (2021). Biopsychosocial model social anxiety and substance use revised. Current Psychiatry Reports, 23(6), 35. https://doi.org/10.1007/s11920-021-01249-5
Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319–333. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.2.319
Cheek, J. M., & Buss, A. H. (1981). Shyness and sociability. Journal of Personality and Social Psychology, 41(2), 330–339. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.2.330
Chubar, V., Van Leeuwen, K., Bijttebier, P., Van Assche, E., Bosmans, G., Van den Noortgate, W., van Winkel, R., Goossens, L., & Claes, S. (2020). Gene-environment interaction: New insights into perceived parenting and social anxiety among adolescents. European psychiatry: the Journal of the Association of European Psychiatrists63(1), e64. https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2020.62
Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry: The Journal of Mental Science176, 379–386. https://doi.org/10.1192/bjp.176.4.379
Creswell, C., Leigh, E., Larkin, M., Stephens, G., Violato, M., Brooks, E., Pearcey, S., Taylor, L., Stallard, P., Waite, P., Reynolds, S., Taylor, G., Warnock-Parkes, E., & Clark, D. M. (2021). Cognitive therapy compared with CBT for social anxiety disorder in adolescents: a feasibility study. Health Technology Assessment (Winchester, England)25(20), 1–94. https://doi.org/10.3310/hta25200
Evans, S. C., Karlovich, A. R., Khurana, S., Edelman, A., Buza, B., Riddle, W., & López Sosa, D. (2024). Evidence base update on the assessment of irritability, anger, and aggression in youth. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15374416.2023.2292041
Folz, J., Roth, T. S., Nikolić, M., & Kret, M. E. (2024). Who gets caught by the emotion? Attentional biases toward emotional facial expressions and their link to social anxiety and autistic traits. Current Psychology43(4), 3486-3502.
Fox, N. A., Buzzell, G. A., Morales, S., Valadez, E. A., Wilson, M., & Henderson, H. A. (2021). Understanding the emergence of social anxiety in children with behavioral inhibition. Biological Psychiatry89(7), 681–689. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2020.10.004
Fredrick, J. W., & Luebbe, A. M. (2024). Prospective associations between fears of negative evaluation, fears of positive evaluation, and social anxiety symptoms in adolescence. Child Psychiatry and Human Development55(1), 195–205. https://doi.org/10.1007/s10578-022-01396-7
Hassan, R., & Schmidt, L. A. (2024). Shyness and inhibitory control in preschool dyads: An actor–partner model of social behavior. Developmental Psychology, 60(2), 271–283. https://doi.org/10.1037/dev0001663
Hasanvand Amouzadeh, M. (2016). Validity and reliability of social phobia inventory in students with social anxiety. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 26(139): 166-177. (Text in Persian).  http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8146-fa.html
Hunt, M. (2022). Examining the clark & wells (1995) Cognitive model of social anxiety in the postnatal context, Doctoral dissertation of clinical psychology, King's college of London, Engeland.
Hallett, C. (2023). Social anxiety and friendship quality: the role of anger suppression, Doctoral dissertation of clinical psychology, University of Toronto, Canada.
Ito, R., Kobayashi, N., Yokoyama, S., Irino, H., Takebayashi, Y., & Suzuki, S. I. (2019). Interaction effects of behavioral inhibition system/behavioral activation system and cost/probability biases on social anxiety. Frontiers in Psychology10, 2536. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02536  
Jamieson, A. J., Harrison, B. J., Delahoy, R., Schmaal, L., Felmingham, K. L., Phillips, L., & Davey, C. G. (2023). A brain model of altered self-appraisal in social anxiety disorder. Translational Psychiatry13(1), 344. https://doi.org/10.1038/s41398-023-02644-7
Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling, New York, United States, Guilford publications.
Koyuncu, A., İnce, E., Ertekin, E., & Tükel, R. (2019). Comorbidity in social anxiety disorder: diagnostic and therapeutic challenges. Drugs in Context8, 212573. https://doi.org/10.7573/dic.212573  
Kraft, J. D., Grant, D. M., White, E. J., Taylor, D. L., & Frosio, K. E. (2021). Cognitive mechanisms influence the relationship between social anxiety and depression among college students. Journal of American College Health69(3), 245–251. https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1661844
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy33(3), 335–343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-u  
Moradi Manesh, Fardin., & Nikbakht, A. (2006). Examining the psychometric properties of the Revised Check and Bass Scale (RCBS), the second congress of the Iranian Psychological Association, Collection of articles - University of Welfare and Rehabilitation Sciences, May 12-19, pp. 116-119. (Text in Persian).
Oren-Yagoda, R., Rosenblum, M., & Aderka, I. M. (2024). Gender differences in shame among individuals with social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10608-023-10461-x
Pavlova, B., Warnock-Parkes, E., Alda, M., Uher, R., & Clark, D. M. (2024). Cognitive behavioural therapy for social anxiety disorder in people with bipolar disorder: A case series. International Journal of Bipolar Disorders, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.1186/s40345-023-00321-8
Peleg, O., Tzischinsky, O., & Spivak-Lavi, Z. (2021). Depression and social anxiety mediate the relationship between parenting styles and risk of eating disorders: A study among Arab adolescents. International Journal of Psychology: Journal International de Psychologie56(6), 853–864. https://doi.org/10.1002/ijop.12787
Sahebi, A., Asghari, MJ., & Salari, RS. (2005). Validation of Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) for Iranian population. Developmental psychology (Iranian psychologists), 4(1): 36-54. (Text in Persian).  https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Article/1054371
Spielberger, C. D. (1996). STAXI-2: State-Trait Anger Expression Inventory-2. Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, United States.
Tangeney, J. P. & Dearing, R. L. (2002) Shame and guilt. New York & London: The Guilford Press, United States.
Tangney, J. P., Dearing, R. L., Wagner, P. E., & Gramzow, R. (2000). Test of Self-Conscious Affect–3 (TOSCA-3) [Database record]. APA Psych Tests. https://doi.org/10.1037/t06464-000
Willan, S., Shai, N., Majola, T., Mabhida, M., Mngadi, S., Gounden, T., ... & Machisa, M. (2024). South African rape survivors’ expressions of shame, self-blame and internalized-stigma. SSM-Mental Health, 100310. https://doi.org/10.1016/j.ssmmh.2024.100310
Zha, Y., Tang, Q., Jin, X., Cai, X., Gong, W., Shao, Y., & Weng, X. (2023). Development of social anxiety cognition scale for college students: Basing on Hofmann's model of social anxiety disorder. Frontiers in Psychology, 14, 1080099. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1080099