تأثیر آموزش مبتنی بر هوش چندگانه گاردنر بر مهارت‌های خواندن و انگیزش تحصیلی کودکان نارسا‌خوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو ی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

مهم‌ترین شاخص نارساخوانی، اختلال در مهارت‌های خواندن است که موجب کاهش انگیزة تحصیلی می­شود. این پژوهش به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانة گاردنر بر مهارت‌های خواندن و انگیزش تحصیلی کودکان نارسا­خوان انجام شد. طرح پژوهش، شبه ­تجربی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری تمامی کودکان 7 تا ۱۱ساله  نارساخوان شهر رشت بودند که در سال 1402  به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کردند. نمونه 30 کودک نارساخوان که با روش در­دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش  و کنترل جای‌دهی شدند. گروه آزمایش برنامة ­آموزش مبتنی بر هوش چندگانة گاردنر را طی 12 جلسه 45 دقیقه­ ای دریافت کردند. در طی این مدت گروه ­کنترل فقط ابزار­ها را در مرحلة پیش و پس ­آزمون تکمیل ­کردند. ابزار مورد استفاده شامل  آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما، مقیاس سنجش و برآورد هوش‌های چندگانة عابدی، و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد؛ نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر هوش چندگانه گاردنر به‌عنوان زبان یادگیری، باتکیه‌بر توانایی‌های هوشی، در ارتقای مهارت‌های خواندن و انگیزش ­تحصیلی کودکان نارساخوان نقش معناداری داشت؛ بنابراین استفاده از ­آموزش مبتنی بر هوش چندگانه گاردنر پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Education Based on Gardner's Multiple Intelligences on Reading Skills and Academic Motivation in Children with Dyslexia

نویسندگان [English]

  • Mahdiyeh Hosseinzadeh 1
  • Abbas Ali Hosseinkhanzadeh 2
  • Abbas Abolghasemi 3
1 M.A.Student in General psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

The most important indicator of dyslexia is reading skills disorder, which reduces academic motivation. This study  aimed to investigate the effect of education based on Gardner's multiple intelligences on reading skills and academic motivation in  children with dyslexia. The research was a quasi-experimental study with pretest-posttest and control­­­­ ­group design. The statistical population was all 7 to11-year-old children with dyslexia in Rasht who referred to learning disorders centers in 2023.By convenience sampling, 30 children with dyslexia were selected and randomly assigned  to experimental and control groups. The experimental­ group received education based on Gardner's multiple intelligences during twelvet 45-minute sessions. During this period, the control group only completed the tools in  pre and post  stages. The instruments were Reading and dyslexia test- NEMA, Abedi multiple intelligences inventory and Hermans measure of achievement ­­­­­motivation. The data were analyzed by the analysis of covariance test. The results showed that education based on Gardner's multiple intelligences as learning language, by basing on intellectual abilities, played a role in promoting the reading skills and academic motivation in children with dyslexia; therefore, the use of education based on Gardner's multiple intelligences is recommended.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic motivation
  • dyslexia
  • education based on Gardner's multiple intelligences
  • reading skills
اصغری، نجما؛ و احمدی، پروین. (1402). تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش چندگانه گاردنر بر عملکرد عمومی یادگیرندگان زبان انگلیسی. مطالعات برنامه درسی، 19(72)، 1-10. https://www.jcsicsa.ir/article_170868.html
  ایزان، محسن؛ و احمدی علی آبادی، افسانه.(۱۴۰۲). بررسی تأثیر روش‌های آموزش انفرادی بر عزت‌نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۳(۱)، ۴۷-۶۴. http://dx.doi.org/10.52547/joec.23.1.47
 دریکوند، محمد؛ شهنی ییلاق, منیجه؛ و حاجی یخچالی, علیرضا.(1401). اثربخشی بازی توان‌بخشی شناختی آرام بر بهبود کارکردهای اجرایی(توجه‌پایدار، بازداری پاسخ) و مهارت‌ها خواندن(سرعت، صحت، و درک متن) در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص از نوع نارساخوانی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،,11(20)،1-24. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2022.26400.2476
رحیمی ، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود. ( 1402). طراحی یک مداخله تربیتی-حرکتی و ارزیابی اثربخشی آن بر انگیزه پیشرفت نوجوانان فوتبالیست. نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 15( 1)، 45-61. http//doi.org/10.22059/jsmdl.2023.353180.1696
عابدی، احمد.(1387). ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش و برآورد هوش‌های چندگانه کودکان 6 تا 10ساله شهر اصفهان. سازمان آموزش‌وپرورش استان اصفهان،45-60.
عباسی فشمی، نازنین؛ اکبری، بهمن؛ و حسین­خانزاده، عباسعلی.(1400). اثربخشی پسخوراند زیستی بر بهبود عملکرد خواندن و ادراک دیداری- حرکتی کودکان با نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک،8(4)،16-28. http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.4.3
  فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسی زاده، توکل؛ و  تکلوی، سمیه.(1402). مقایسه‏ اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج ‏شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری،12(4)،51-65. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
  قادری،سامان؛ و یوسفی اقدم، گلاویژ .(1401). بررسی رابطه هوش چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان نسبت به رشته های مختلف. پیشرفت های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش‌ و پرورش،5(52)،38-60. https://www.jonapte.ir/fa/showart-19c6838b5e0f71eb0bef509720eb1df2
  قدم پور،عزت­الله؛ قاسم زاده، فاطمه؛ پادروند، حافظ؛ عالی پور، کبری.(1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. تعلیم و تربیت استثنایی،۱(۱۶۷)، ۸۳-۹۳. http://exceptionaleducation.ir/article-1-2496-fa.html
 کرمی نوری،رضا؛ومرادی، علیرضا.(۱۳۸۴). آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). رج: جهاددانشگاهی، تربیت معلم.
  کریمی لیچاهی،رقیه؛ اکبری،بهمن؛ حسین­خانزاده،عباسعلی؛ و اسدی مجره،سامره.(1400). تأثیر برنامه مداخله‌ای چندوجهی(آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی در سطح کودک و والدین) بر نگرش و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۸(۲)،59-70. http://exceptionaleducation.ir/article-1-2368-fa.html.
نعمتی، شهروز؛ میرنسب، میرمحمود ؛ باردل، محمد؛ و ابراهیمی، وحیده.(1401). تاثیر راهبردهای شناختی بر عملکرد خواندن دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. مطالعات روان­شناختی.18(3)،79-91. https://doi.org/10.22051/psy.2022.38653.2549
مرادی،علیرضا؛ حسینی،مریم؛ کرمی نوری،رضا؛حسنی،جعفر؛ و پرهون،هادی.(1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). تازه های علوم شناختی، ۱۸(۱)،۲۲-۳۴. http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
Abbasi Fashami ,N., Akbari. B.,& Hosseinkhanzadeh, A .A.(2021). The effectiveness of biofeedback on improving reading performance and visual-motor perception in children with dyslexia. Child Ment Health,8(4),16-28.) Text in Persian)  http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.4.3
Abedi, A.(1387). Construction and standardization of the scale for measuring and estimating the multiple intelligences of children aged 6 to 10 in Isfahan city. Education Organization of Isfahan Province, 60-45.
Abenti,H.F.(2020). How do i teach you? An examination of multiple intelligences and the impact on communication in the classroom. Language & Communication,73,29-33. http://dx.doi.org/10.1016/j.langcom.2020.04.001
American Psychiatric Association.(2023). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM5,(5th ed). Arlington: American Psychiatric.
American Psychiatric Association.(2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM5,(5th ed). Arlington: American Psychiatric.
Alloway, T. P., Carpenter, R. K. J. T. E., & Psychologist, D.(2020). The relationship among children’s learning disabilities, working memory, and problem behaviours in a classroom setting: Three case studies. Educational and Developmental Psychologist, 37(1), 4-10. http://dx.doi.org/10.1017/edp.2020.1
Armstrong, T.(2001). Multiple intelligences in the classroom. Translation Mahshid Safari.(2013), Tehran: school Publishing.
Asghari, N., & ahmadi, P.(2023). The effect of teaching based on Gardner's theory of multiple intelligences on the general performance of English language learners. Journal of Curriculum Studies,(), -. )Text in Persain)  https://www.jcsicsa.ir/article_170868.html
Azriah, M.A., Ku Suhaila,K.J.,& Izwan,M.(2020). Relationship between multiple intelligence and career interest among secondary school students. Education and Humanities Research, 464, 671-677. http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.200824.152
Derikvand, M., Shehni Yailagh, M., & Hajiyakhchali, A.(2023). The effectivenes of cognitive rehabilitation game of executive function and reading skills in students with dyslexia. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 11(20), 1-24. )Text in Persian)   https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2022.26400.2476
Doblon, M. G. B.(2023). Senior high school students’ multiple intelligences and their relationship with academic achievement in science. Integrated Science Education Journal, 4(1), 01-08. https://doi.org/10.37251/isej.v4i1.298
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S.(2023). Comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the working memory of dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 65-51)Text in Persian)  . https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518673.1402.12.4.4.4
Qhadri, S., & Yousefi Aghdam, G.(1401). Investigating the relationship between Gardner's multiple intelligences and academic achievement and students' attitudes towards different fields. New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 5(52), 38-60. )Text in Persian)  https://www.jonapte.ir/fa/showart-19c6838b5e0f71eb0bef509720eb1df2
Ghadampour, A., Ghasemzadeh, F., Padrond, H.,& Alipour, K.(2022). The effectiveness of successful intelligence-based education on academic motivation and academic self-regulation of students with specific learning disorder. Journal of Exceptional Education, 1(167),83-93. )Text in Persian)  http://exceptionaleducation.ir/article-1-2496-fa.html
Gonzalez-Trevino,I.M., Núnez-Rocha,G.M., Valencia-Hernandez,J.M.,& Arrona-Palacios,A.(2020). Assessment of multiple intelligences in elementary school students in Mexico, An exploratory study. Heliyon,6,2-5. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03777
Hermans, H.J.(1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology,54(4),353-63. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0029675.
Hornstra,L., Mathijssen,A.C.S., Denissen,J.J.A.,& Bakx,A.(2023). Academic motivation of intellectually gifted students and their classmates in regular primary school classes: A multidimensional, longitudinal, personand variable-centered approach. Learning and Individual Differences,107,1-15. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102345.
Howard, J. L., Gagn´e, M., van den Broeck, A., Guay, F., Chatzisarantis, N., Ntoumanis, N., & Luc, ⋅, & Pelletier, G..(2020). A review and empirical comparison of motivation scoring methods: An application to self-determination theory. Motivation and Emotion, 44, 534–548. https://doi.org/10.1007/s11031-020-09831-9.
Izan,M.,& Ahmadi aliabadi, A.( 2023). Effect of individual education methods on the self-esteem, academic motivation and reading performance of dyslexic elementary students. Exceptional Children,23(1),47-64. http://dx.doi.org/10.52547/joec.23.1.47
Karimi Lichahi, R., Akbari ,B., Hoseinkhanzadeh, A. A.,&  Asadimajreh, S.(2021). The effectiveness of Sensory-Motor Integration Trainingon working memory and visual-motor coordination of dyslexic students. Journal of Exceptional Education,1(161),59-70. )Text in Persian)  http://exceptionaleducation.ir/article-1-2368-fa.html.
Karmi Nouri, R., & Moradi, A.(1384). Reading and dyslexia test(NEMA). RJ: University Jihad, Teacher Training. )Text in Persian) 
Karwadi,K.(2023). Implemention of multiple intelligence in elementary school or madrasah ibtidalyah learning. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,7(1),43-52. https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v7i1.11738
Moradi, A., Hosaini,M., Korminouri,R., Hassani, J., & Parhoon, H.(2016). Reliability and validity of reading and dyslexia test. Advances in Cognitive Sciences, 18(1),22-34)Text in Persian)  . http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
Nemati, S., Mir Nasab, M. M., Bardel, M., & Ebrahimi,V.(2022). The effect of cognitive strategies on reading performance of students with specific learning disability. Journal of Psychological Studies, 18(3), 79-91. )Text in Persian)   https://doi.org/10.22051/psy.2022.38653.2549
Nwankwo, C. A., & Nwankwo, C. A.(2020). Relationship between students’ academic achievement motivation and their attitude towards examination malpractice. Nnadiebube Journal of Education, 5(1), 71-83. https://www.acjol.org/index.php/njea/article/view/njea_v5n1_6
Pakpahan, C.(2023). The multiple intelligences strategy into students’ reading comprehension mastery at eleventh grade students’ of SMA Swasta HKBP Sidorame. English Language Teaching Prima Journal(ELT), 5(1), 24-38. https://doi.org/10.34012/eltp.v5i1.3815
Penalber,M.(2023). The practice of Gardner’s multiple intelligences theory in the classroom. Journal for Educators, Teachers and Trainers ,14(4),62-74. https://doi.org/10.47750/jett.2023.14.04.006
Permata, K.I.,Salsabilla,R.,&Sikandarali,M.(2023).Multiple intelligence-based instruction to increase students’ intrinsic motivation in learning english. Applied Research on English Education,1(1),48-59. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/AREE/article/view/11552
Rahimi, M., Afrooz, G., Vaez Mousavi, M.k. & Lavasani, G. (2023). Designing and evaluating the effectiveness of an educational-motor intervention on the achievement motivation of adolescent soccer players. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 15 (1),45-61. )Text in Persian)   http//doi.org/10.22059/jsmdl.2023.353180.1696
Ryan, R. M., & Deci, E. L.(2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a selfdetermination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61 https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Shaywitz, S.E., Shaywitz, J.E., & Shaywitz, B.A.(2021). Dyslexia in the 21st century. Current Opinion in Psychiatry,34(2),80-86. http://dx.doi.org/10.1097/YCO.0000000000000670
Tandoc, J., & Garnadozo, J. M.(2022). Multiple intelligences and level of mental ability in language learning. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 5(4), 32–41. https://doi.org/10.32996/ijllt.2022.5.4.5
Tucker ,C. M., Zayco, R .A., & Herman, K.C.(2020).Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children. Psychology in the Schools, 39(4), 477-488. http://dx.doi.org/10.1002/pits.10038
Wexler, J.(2021). Improving instruction in co-taught classrooms to support reading comprehension. Intervention in School and Clinic, 56(4), 195-199. https://doi.org/10.1177/1053451220944212
Wreede,P.(2022).Utilizing the Multiple Intelligences Theory in Classrooms (Thesis, Concordia University, St.Paul). Retrievedfrom https://digitalcommons.csp.edu/teachereducation_masters/64.