ایزان، محسن؛ و احمدی علی آبادی، افسانه.(۱۴۰۲). بررسی تأثیر روشهای آموزش انفرادی بر عزتنفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی.
فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۳(۱)، ۴۷-۶۴.
http://dx.doi.org/10.52547/joec.23.1.47
دریکوند، محمد؛ شهنی ییلاق, منیجه؛ و حاجی یخچالی, علیرضا.(1401). اثربخشی بازی توانبخشی شناختی آرام بر بهبود کارکردهای اجرایی(توجهپایدار، بازداری پاسخ) و مهارتها خواندن(سرعت، صحت، و درک متن) در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص از نوع نارساخوانی
. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،,11(20)،1-24.
https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2022.26400.2476
رحیمی ، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود. ( 1402). طراحی یک مداخله تربیتی-حرکتی و ارزیابی اثربخشی آن بر انگیزه پیشرفت نوجوانان فوتبالیست. نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 15( 1)، 45-61. http//doi.org/10.22059/jsmdl.2023.353180.1696
عابدی، احمد.(1387). ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش و برآورد هوشهای چندگانه کودکان 6 تا 10ساله شهر اصفهان. سازمان آموزشوپرورش استان اصفهان،45-60.
عباسی فشمی، نازنین؛ اکبری، بهمن؛ و حسینخانزاده، عباسعلی.(1400). اثربخشی پسخوراند زیستی بر بهبود عملکرد خواندن و ادراک دیداری- حرکتی کودکان با نارساخوانی.
فصلنامه سلامت روان کودک،8(4)،16-28.
http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.4.3
فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسی زاده، توکل؛ و تکلوی، سمیه.(1402). مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارتهای خواندن دانشآموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری،12(4)،51-65. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
قدم پور،عزتالله؛ قاسم زاده، فاطمه؛ پادروند، حافظ؛ عالی پور، کبری.(1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص.
تعلیم و تربیت استثنایی،۱(۱۶۷)، ۸۳-۹۳.
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2496-fa.html
کرمی نوری،رضا؛ومرادی، علیرضا.(۱۳۸۴). آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). رج: جهاددانشگاهی، تربیت معلم.
کریمی لیچاهی،رقیه؛ اکبری،بهمن؛ حسینخانزاده،عباسعلی؛ و اسدی مجره،سامره.(1400). تأثیر برنامه مداخلهای چندوجهی(آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی در سطح کودک و والدین) بر نگرش و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان.
فصلنامه سلامت روان کودک، ۸(۲)،59-70.
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2368-fa.html.
نعمتی، شهروز؛ میرنسب، میرمحمود ؛ باردل، محمد؛ و ابراهیمی، وحیده.(1401). تاثیر راهبردهای شناختی بر عملکرد خواندن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه.
مطالعات روانشناختی.18(3)،79-91.
https://doi.org/10.22051/psy.2022.38653.2549
Abbasi Fashami ,N., Akbari. B.,& Hosseinkhanzadeh, A .A.(2021). The effectiveness of biofeedback on improving reading performance and visual-motor perception in children with dyslexia.
Child Ment Health,8(4),16-28.) Text in Persian)
http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.4.3
Abedi, A.(1387). Construction and standardization of the scale for measuring and estimating the multiple intelligences of children aged 6 to 10 in Isfahan city. Education Organization of Isfahan Province, 60-45.
American Psychiatric Association.(2023). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM5,(5th ed). Arlington: American Psychiatric.
American Psychiatric Association.(2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM5,(5th ed). Arlington: American Psychiatric.
Alloway, T. P., Carpenter, R. K. J. T. E., & Psychologist, D.(2020). The relationship among children’s learning disabilities, working memory, and problem behaviours in a classroom setting: Three case studies.
Educational and Developmental Psychologist, 37(1), 4-10.
http://dx.doi.org/10.1017/edp.2020.1
Armstrong, T.(2001). Multiple intelligences in the classroom. Translation Mahshid Safari.(2013), Tehran: school Publishing.
Asghari, N., & ahmadi, P.(2023). The effect of teaching based on Gardner's theory of multiple intelligences on the general performance of English language learners.
Journal of Curriculum Studies,(), -. )Text in Persain)
https://www.jcsicsa.ir/article_170868.html
Azriah, M.A., Ku Suhaila,K.J.,& Izwan,M.(2020). Relationship between multiple intelligence and career interest among secondary school students.
Education and Humanities Research, 464, 671-677.
http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.200824.152
Derikvand, M., Shehni Yailagh, M., & Hajiyakhchali, A.(2023). The effectivenes of cognitive rehabilitation game of executive function and reading skills in students with dyslexia.
Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning,
11(20), 1-24. )Text in Persian)
https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2022.26400.2476
Doblon, M. G. B.(2023). Senior high school students’ multiple intelligences and their relationship with academic achievement in science.
Integrated Science Education Journal,
4(1), 01-08.
https://doi.org/10.37251/isej.v4i1.298
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S.(2023). Comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the working memory of dyslexic students.
Journal of Learning Disabilities,
12(4), 65-51)Text in Persian) .
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518673.1402.12.4.4.4
Qhadri, S., & Yousefi Aghdam, G.(1401). Investigating the relationship between Gardner's multiple intelligences and academic achievement and students' attitudes towards different fields.
New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 5(52), 38-60. )Text in Persian)
https://www.jonapte.ir/fa/showart-19c6838b5e0f71eb0bef509720eb1df2
Ghadampour, A., Ghasemzadeh, F., Padrond, H.,& Alipour, K.(2022). The effectiveness of successful intelligence-based education on academic motivation and academic self-regulation of students with specific learning disorder. Journal of Exceptional Education, 1(167),83-93. )Text in Persian) http://exceptionaleducation.ir/article-1-2496-fa.html
Gonzalez-Trevino,I.M., Núnez-Rocha,G.M., Valencia-Hernandez,J.M.,& Arrona-Palacios,A.(2020). Assessment of multiple intelligences in elementary school students in Mexico,
An exploratory study.
Heliyon,6,2-5.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03777
Hornstra,L., Mathijssen,A.C.S., Denissen,J.J.A.,& Bakx,A.(2023). Academic motivation of intellectually gifted students and their classmates in regular primary school classes: A multidimensional, longitudinal, personand variable-centered approach.
Learning and Individual Differences,107,1-15.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102345.
Howard, J. L., Gagn´e, M., van den Broeck, A., Guay, F., Chatzisarantis, N., Ntoumanis, N., & Luc, ⋅, & Pelletier, G..(2020). A review and empirical comparison of motivation scoring methods: An application to self-determination theory.
Motivation and Emotion, 44, 534–548.
https://doi.org/10.1007/s11031-020-09831-9.
Izan,M.,& Ahmadi aliabadi, A.( 2023). Effect of individual education methods on the self-esteem, academic motivation and reading performance of dyslexic elementary students.
Exceptional Children,23(1),47-64.
http://dx.doi.org/10.52547/joec.23.1.47
Karimi Lichahi, R., Akbari ,B., Hoseinkhanzadeh, A. A.,& Asadimajreh, S.(2021). The effectiveness of Sensory-Motor Integration Trainingon working memory and visual-motor coordination of dyslexic students.
Journal of Exceptional Education,1(161),59-70. )Text in Persian)
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2368-fa.html.
Karmi Nouri, R., & Moradi, A.(1384). Reading and dyslexia test(NEMA). RJ: University Jihad, Teacher Training. )Text in Persian)
Moradi, A., Hosaini,M., Korminouri,R., Hassani, J., & Parhoon, H.(2016). Reliability and validity of reading and dyslexia test.
Advances in Cognitive Sciences, 18(1),22-34)Text in Persian) .
http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
Nemati, S., Mir Nasab, M. M., Bardel, M., & Ebrahimi,V.(2022). The effect of cognitive strategies on reading performance of students with specific learning disability.
Journal of Psychological Studies,
18(3), 79-91. )Text in Persian)
https://doi.org/10.22051/psy.2022.38653.2549
Pakpahan, C.(2023). The multiple intelligences strategy into students’ reading comprehension mastery at eleventh grade students’ of SMA Swasta HKBP Sidorame. English Language Teaching Prima Journal(ELT), 5(1), 24-38. https://doi.org/10.34012/eltp.v5i1.3815
Rahimi, M., Afrooz, G., Vaez Mousavi, M.k. & Lavasani, G. (2023). Designing and evaluating the effectiveness of an educational-motor intervention on the achievement motivation of adolescent soccer players. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 15 (1),45-61. )Text in Persian) http//doi.org/10.22059/jsmdl.2023.353180.1696
Ryan, R. M., & Deci, E. L.(2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a selfdetermination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions.
Contemporary Educational Psychology, 61
https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Tandoc, J., & Garnadozo, J. M.(2022). Multiple intelligences and level of mental ability in language learning.
International Journal of Linguistics, Literature and Translation,
5(4), 32–41.
https://doi.org/10.32996/ijllt.2022.5.4.5
Tucker ,C. M., Zayco, R .A., & Herman, K.C.(2020).Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children.
Psychology in the Schools, 39(4), 477-488.
http://dx.doi.org/10.1002/pits.10038
Wreede,P.(2022).Utilizing the Multiple Intelligences Theory in Classrooms (Thesis, Concordia University, St.Paul). Retrievedfrom https://digitalcommons.csp.edu/teachereducation_masters/64.