اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه ی "گربه مقابله ای"در درمان اختلال اضطراب جدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

4 دانشیار روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه " گربه مقابله ­ای" در درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان 8 تا 10 ساله بود. روش پژوهش، شبه ­آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه­ ی دانش­ آموزان دختر و پسر 8 تا 10 ساله­ با نشانگان اختلال اضطراب جدایی شهرستان سنقر در سال 1401 بود. با روش نمونه­ گیری هدفمند، 36 کودک انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(18 نفر) و کنترل(18) قرار گرفتند. پس از اجرای مقیاس اضطراب جدایی( نسخه والدین)، به عنوان پیش ­آزمون، گروه آزمایش 16 جلسه درمان دریافت کرد. پس از مداخله، پس ­آزمون انجام شد و 2 ماه بعد آزمون پیگیری اجرا شد. داده­ ها، با تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­ گیری مکرر، تجزیه ­و­تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس ­آزمون، کاهش معناداری داشته است. همچنین، دستاوردهای درمانی در مرحله پیگیری دو ماهه حفظ شده بود. می‌توان نتیجه‌گرفت که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه" گربه مقابله ­ای" می­تواند نشانگان اختلال اضطراب جدایی در کودکان را کاهش دهد. پیشنهاد می­شود در درمان اختلال اضطراب جدایی مورد استفاده روان ­درمانگران قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Based on "Coping Cat" Program in Treatment of Separation Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Parvandi 1
  • Asma Moradi 2
  • Maryam Amirian 3
  • Ezzatolah Ahmadi 4
1 PhD student, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University , Tabriz, Iran.
2 M.A in General Psychology, Department of psychology and counseling, Kermanshah Branch Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 M.A student in Clinical Psychology, Department of psychology and counseling, Kermanshah Branch Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
4 Associate professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was evaluating the effectiveness of cognitive-behavioral therapy based on "coping cat" program in treatment of separation anxiety disorder (SAD) in aged 8-13 children. The research design was quasi-experimental, pretest-posttest, follow-up with the control group. The statistical population included all students aged 8-13 (boys and girls) with SAD symptoms at schools in Songhor city in 2022. By purposeful sampling method, 36 children were selected and assigned equally to experimental and control groups. After performing the separation anxiety scale (parental version), as pre-test, the experimental group received 16 sessions one-hour of treatment two sessions per week. Then, post-test was performed and 2 months later, follow-up test was performed. Data were analyzed by mixed analysis of variance with repeated measure. The results showed that experimental group scores, compared with the control group, had a significant decrease in the post-test stage. Also, therapeutic gains had maintained in the follow-up stage. It can be concluded that cognitive-behavioral therapy based on "coping cat" program can reduce the symptoms of SAD in children. It is recommended to be used by psychotherapists in the treatment of SAD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coping cat program
  • cognitive behavioral therapy
  • separation anxiety disorder
پروندی، علی (1400). اختلال اضطراب جدایی؛ سبب شناسی و درمان از دیدگاه تحولی. مجله پیوند، 5(43):27-24.
شکری میرحسینی، هانیه؛ علیزاده، حمید و  فرخی، نورعلی (1397). تأثیر برنامه درمانی گربه مقابله گر برکاهش نشانه های اختلال اضطرابی در کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. ۵ (۲) :۱۳-۱.
طلایی نژاد، نعیمه (1397). مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین): روش اجرا و نمره گذاری (نسخه فارسی). روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(55 ): 346-343.
طلایی­نژاد، نعیمه؛ قنبری، سعید؛ مظاهری، محمدعلی و عسگری، علی (1395). ویژگی های مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین). روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)،12 (47): 235-225.
کندال، فیلیپ و هتکه، کریستینا (2006). درمان شناختی رفتاری برای اضطراب کودکان: گربه سازگار (راهنمای درمانگر). ترجمه دکتر زهرا شهریور و  فیروزه ضرغامی(1394). تهران، نشر ارجمند.
هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان کراس (2013). آسیب شناسی روانی .ترجمه یحیی سید محمدی(1400) ، جلد 1 ویراست نهم، تهران، نشر روان.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM 5.  American Psychiatric Publication, Washington, DC, London.
Baker, R., Owens, M., Thomas, S., Whittlesea Gower, P., Tosunlar, L., Corrigan, E., Thomas, P.W. (2012). Does CBT facilitate emotional processing. behavioural and cognitive psychotherapy, 40(1):19-37.
Beck, J.S. (2020). Cognitive behavior therapy basics and beyond. Guilford Press
Boland, R., Verdiun, M., Pedro, R. (2022). Kaplan & sadock’s synopsis of psychiatry (12th Edition). Wolters Kluwer Health publication.
Dashiff. C.J., Weaver, M. (2008). Development and testing of a scale to measure separation anxiety of parents of adolescents. Journal of Nursing Measurement, 16 (1):61-80.
Giani, L., Caputi, M., Forresi, B., Michelini, G., & Scaini, S. (2021). Evaluation of cognitive-behavioral therapy efficacy in the treatment of separation anxiety disorder in childhood and adolescence: a systematic review of randomized controlled trials. International Journal of Cognitive Therapy, 15, 57-80.
Hajmohammadi, Z., Haji Alizadeh, K., Aeini, B. (2021). The effectiveness of a coping cat program on symptoms of anxiety disorders in primary schools. International Journal of Pediatrics, 9(11), 14801-14811.
Halgin, R. P., & Whitburn, S. C. (2022). Psychopathology.Translated by Yahya Seyed Mohammadi ( 9 Edition). Tehran: Ravan Publication. (Text in Persian)
Kendall, P.c., & Hedtke, K. A (2006). Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Translated by Zahra Shahrivar and Firoozeh Zarghami. Tehran, Arjmand Publishing. (Text in Persian)
Méndez. X., Espada, J.P., Ortigosa, J.M., García-Fernández, J.M. (2022). Validation of the children's separation anxiety scale (parent version). Frontiers in Psychology, 5, 13: 783943.
Motabi, F. (2022). On becoming a cognitive behavioral therapist. Tehran, Danjeh Publication. (Text in Persian)
Muris, P., Field, A.P. (2010). The role of verbal threat information in the development of childhood fear. “Beware the Jabberwock!”. Clinical Child and Family Psychology Review, 13, 129 –150.
 Palant, J. (2016). Spss survival manual. Tanslated by Akbar Rezaei. (2021). Tehran, Arjmand Publication. (Text in Persian)
Parvandi, A. (2022). Separation anxiety disorder; Etiology and treatment from a growth perspective. Journal of Payvand, 5(35):24-27. (Text in Persian)
Schroeder, C. S., & Smith-Boydston, J. M (2017). Assessment and treatment of childhood problems: A clinician's guide (3rd Edition). Guilford Press
Shokri Mirhosseini, H., Alizade, H., & Farrokhi, N. (2018). The impact of coping cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders . Journal of Child Mental Health, 5 (2):1-13. (Text in Persian)
Talaeinejad, N., Ghanbari, S., Mazaheri, M., Asgari, A. (2016). Preliminary properties of separation anxiety assessment scale (Parent Version). Journal of developmental psychology (Iranian Psychologists), 12(47), 235-225. (Text in Persian)
Talaienejad, N. (2018). Separation anxiety assessment scale (parent version): Instruction and scoring. Journal of developmental psychology (Iranian Psychologists), 14(55), 343-346. (Text in Persian)
Tobon, A.l., Reed, M.O., Taylor, J.H., Bloch MH. (2018). A Systematic Review of Pharmacologic Treatments for School Refusal Behavior. Journal of Child Adolesc Psychopharmacol, 28(6):368-378.
Vaughan, J., Coddington, J, A., Ahmed, A.H., Ertel, M. (2017). Separation anxiety disorder in school-age Children: What health care providers should know. Journal of pediatric health care, 31(4):433-440.
Zarghami, F., Heidari Nasab, L., Shaeiri, M., Shahrivar, Z. (2015). A study in the impact of coping-cat-based cognitive-behavior therapy (CBT) on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder. Clinical Psychology Studies, 5(19), 183-202. (Text in Persian)