اصلاح نشخوارفکری و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان افسرده خوابگاهی: آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی حافظة سرگذشتی بر نشخوارفکری و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دختر افسردة دانشگاه اصفهان‌ در سال تحصیلی 96-97 بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با پیگیری دو ماهه بود و در آن از دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. بدین منظور تعداد 20 نفر از دانشجویان دختر افسرده به شیوة هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) گمارده‌شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة افسردگی بک ویرایش دوم، پرسشنامة نشخوارفکری، پرسشنامة تنظیم شناختی هیجان بود. گروه آزمایش آموزش اختصاصی‌سازی ‌حافظة سرگذشتی را به مدت 5 جلسه، دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام گرفت. مطابق نتایج پژوهش آموزش‌ اختصاصی‌سازی ‌حافظة سرگذشتی منجر به کاهش نشخوارفکری در مرحلة پس‌آزمون و پیگیری شد. به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش اختصاصی‌سازی حافظه به عنوان مداخله‌ای مقرون به صرفه و با اجرای  آسان، از طریق بازیابی خاطرات و کاهش بیش‌کلی‌گرایی حافظه می‌تواند بر نشخوارفکری در افراد افسرده موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modification of Rumination and Cognitive Emotion Regulation of Depressed Dormitory Students: Autobiographical Memory Specificity Training

نویسندگان [English]

  • Mehrnoosh Poursaeid esfahani 1
  • Mahgol Tavakoli 2
1 Ph.D. student in psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the impact of autobiographical memory specificity training on rumination and cognitive emotion regulation in depressed female students of Isfahan University in the academic year of 2018. The research was semi-experimentally designed using the pre-test and post-test for both experimental and control groups with two-month follow-up. So twenty depressed female students were selected as purposive sampling, and they were randomly assigned to two groups of experimental (10 subjects) and control (10 subjects). The research tools were Beck depression inventory, ruminative response scale and cognitive emotion regulation questionnaire. The experimental group who underwent autobiographical memory specificity training for five sessions, and the control group received no intervention. The data were analyzed using repeated measures analysis of variance. According to the results of the research, the autobiographical memory specificity training led to decrease rumination in the post-test and follow-up phase. In general, it can be concluded that memory specificity training as a cost-effective and easy-to-implement intervention, by recalling memories and reducing memory generalization, can be effective on rumination in depressive individuals. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autobiographical memory
  • cognitive emotion regulation
  • depression
  • memory specificity
  • rumination
باقری نژاد، مینا.، صالحی فدردی، جواد و طباطبایی، سیدمحمود (1389). رابطه بین نشخوار‌فکری و افسردگی در نمونه‌ای از دانشجویان ایرانی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1): 21-38.
بهرامی، مهشید.، دهدشتی، علیرضا و کرمی، میثم (1396). بررسی میزان شیوع افسردگی و برخی عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سال1395. علوم پزشکی زانکو، ۱۸ (۵۸): 24-32.
پورسعید‌اصفهانی، مهرنوش.، توکلی، ماه‌گل و نشاط‌دوست، حمید‌ طاهر (1399). ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽﺳﺎﺯی ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺮﮔﺬﺷﺘﯽ ﺑﺮ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ﻭ ﻧﺸﺨﻮﺍﺭﻓﮑﺮی‌ﺍﺷﺘﺮﺍﮐﯽ ﺩر ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﻓﺴﺮﺩﻩ. تازه‌های علوم شناختی، 22(1): 25-35.
حسنی، جعفر. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان.  تحقیقات علوم رفتاری، 9(4): 229-240.
گلستانه، افسون و سروقد، سیروس (1391). نقش واسطه ای نگرانی در راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان و افسردگی و اضطراب. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 35(9): 259-269.
معظم، زهرا (1395). مقایسه اثربخشی آموزش‌های شادکامی لیوبومیرسکی و اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی بر خلق و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر افسرده، پایان‌نامه ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، ایران.
Bagherinezhad, M., Salehi Fadardi, J., & Tabatabaee, SM. (2010). Relationship between rumination and depression in a sample of Iranian student. Studies in Education & Psychology, 11(1): 21-38. [Text in Persian].
Bahrami, M., Dehdashti, A., & Karami, M.  (2017). Investigation depression prevalence and related effective factors amongstudents at health faculty semnan university of medical sciences in 2017, iran. Zanko Journal of Medical Sciences, 18(58): 24-32. [Text in Persian].
Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown. (1996). Comparison of Beck Depression Inventories-IA and-II in psychiatric outpatients. Personality Assessment, 67(3): 588-597.
Bruggink, A., Huisman, S., Vuijk, R., Kraaij, V., & Garnefski, N. (2016). Cognitive emotion regulation, anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 22 (doe): 34-44.
Chiu, C. P., Griffith, J. W., Lenaert, B., Raes, F., Hermans, D., & Barry, T. J. (2018). Meta-analysis of the association between rumination and reduced autobiographical memory specificity. Memory, 26(10): 1323-1334.‏
Conway, M. A., & Pleydell-Pearce, C. W. (2000). The construction of autobiographical memories in the self-memory system. Psychological Review, 107(2): 261.-288.
Depression, W. H. O. (2017). Other common mental disorders: global health estimates. Geneva: World Health Organization, 1-24.‏
Eigenhuis, E., Seldenrijk, A., van Schaik, A., Raes, F., & van Oppen, P. (2017). Feasibility and effectiveness of memory specificity training in depressed outpatients: A pilot study. Clinical Psychology & Psychotherapy24(1): 269-277.‏
Gabrys, R. L., Dixon, K., Holahan, M. R., & Anisman, H. (2019). Self-reported mild traumatic brain injuries in relation to rumination and depressive symptoms: moderating role of sex differences and a brain-derived neurotrophic factor gene polymorphism. Clinical Journal of Sport Medicine29(6): 494-499.‏
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8): 1311-1327.‏
Golestaneh, A., &  Sarvghad, S.  (2013). the mediating role of worry on the relationship between cognitive emotion regulation strategies and depression and anxiety. Developmental Psychology (Journal of Iranian Psychologists), 9(35): 259-269. [Text in Persian].
Hallford, D. J., Austin, D. W., Takano, K., Fuller-Tyszkiewicz, M., & Raes, F. (2021). Computerized Memory Specificity Training (c-MeST) for major depression: A randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 136(doe): 103783-‏103814.
Hamlat, E. J., & Alloy, L. B. (2018). Autobiographical memory as a target of intervention: Increasing specificity for therapeutic gain. Practice Innovations, 3(4): 227.-242.
Hammen, C. (2018). Risk factors for depression: An autobiographical review. Annual Review of Clinical psychology, 14(doe): 1-28.
Hasani, J. (2011). The reliability and validity of the short form of the cognitive emotion regulation questionnaire. Research in Behavioral Sciences, 9(4): 229-240. [Text in Persian].
Hitchcock, C., Mueller, V., Hammond, E., Rees, C., Werner-Seidler, A., & Dalgleish, T. (2016). The effects of autobiographical memory flexibility (MemFlex) training: An uncontrolled trial in individuals in remission from depression.  Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 52(doe): 92-98.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy and Research, 41(2): 206-219.
Martens, K., Barry, T. J., Takano, K., & Raes, F. (2019). The transportability of Memory Specificity Training (MeST): adapting an intervention derived from experimental psychology to routine clinical practices. BMC Psychology, 7(1): 1-13.
Moazzam, Z. (2017). The comparison of lyubomirsky happiness programs and autobiographical memory specificity training (MEST) on mood and cognitive emotional regulation in depressed girl students, Master Thesis in Clinical Psychology, University of Isfahan, Iran. [Text in Persian].
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Personality And Social Psychology, 61(1): 115-121.‏
Papageorgiou, C., & Wells, A. (2003). An empirical test of a clinical metacognitive model of rumination and depression. Cognitive Therapy and Research, 27(3): 261-273.‏
Piraman, M. J., Tavakoli, M., & Torkan, H. (2016). Rumination and co-rumination: Factors predicting depression. International Journal of Educational and Psychological Researches, 2(2): 99-104.‏
Poursaeid Esfahani, M., Tavakoli, M., & Neshatdost, HT. (2020). The effectiveness of autobiographical memory specificity training on depression and co-rumination in depressed students. Advances in Cognitive Sciences, 22(1): 25-35. [Text in Persian].
Raes, F., Williams, J. M. G., & Hermans, D. (2009). Reducing cognitive vulnerability to depression: A preliminary investigation of Memory Specificity Training (MEST) in inpatients with depressive symptomatology. Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40(1): 24-38.
Sabatelli, P. J. (2016). Effectiveness of group CBT with memory specificity training and self-distancing in moderately depressed adults. South American Journal of Psychology, 1 (1): 1-9.
Sutin, A. R., Luchetti, M., Aschwanden, D., Stephan, Y., & Terracciano, A. (2021). Sense of purpose in life, cognitive function, and the phenomenology of autobiographical memory. Memory, 29(9):1126-1135.‏
Vanderveren, E., Bijttebier, P., & Hermans, D. (2019). Autobiographical memory coherence and specificity: Examining their reciprocal relation and their associations with internalizing symptoms and rumination. Behaviour Research and Therapy, 116(doe): 30-35.‏
Werner-Seidler, A., Hitchcock, C., Bevan, A., McKinnon, A., Gillard, J., Dahm, T., ... & Dalgleish, T. (2018). A cluster randomized controlled platform trial comparing group memory specificity training (MEST) to group psychoeducation and supportive counselling (PSC) in the treatment of recurrent depression. Behaviour Research and Therapy105(doe): 1-9.‏
Visted, E., Vøllestad, J., Nielsen, M. B., & Schanche, E. (2018). Emotion regulation in current and remitted depression: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 9(doe): 1-20.
Werner-Seidler, A., Hitchcock, C., Bevan, A., McKinnon, A., Gillard, J., Dahm, T., ... & Rodrigues, E. (2018). A cluster randomized controlled platform trial comparing group Memory specificity training (MEST) to group psychoeducation and supportive counselling (PSC) in the treatment of recurrent depression. Behaviour Research and Therapy, 105(doe): 1-9.‏
Williams, J. M. G., Barnhofer, T., Crane, C., Herman, D., Raes, F., Watkins, E., & Dalgleish, T. (2007). Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin, 133(1): 122-148.
Zrenner, B., Zrenner, C., Gordon, P. C., Belardinelli, P., McDermott, E. J., Soekadar, S. R., Fallgatter, A. J., Ziemann, U., & Müller-Dahlhaus, F. (2020). Brain oscillation-synchronized stimulation of the left dorsolateral prefrontal cortex in depression using real-time EEG-triggered TMS. Brain Stimulation, 13(1): 197-205.