اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور بر سازگاری و سلامت روان نوجوانان بزهکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانش آموخته دکتری گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا،تهران،ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 دکتری روانشناسی بالینی (پیشگیری و درمان اعتیاد) دانشکده آموزش و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران

5 استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران

6 کاندیدای دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

چکیده

نوجوانی دوره حساسی از زندگی می‌باشد و نوجوانان بزهکار در معرض آسیب‌های روان‌شناختی بسیاری هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور بر سازگاری و سلامت روان نوجوانان بزهکار شهر تهران بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان بزهکار 18- 14 ساله کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال  بود که از بین آنان تعداد 24 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند از پرسش‌نامه‌های سلامت روان، سازگاری اجتماعی و سنجش نگرش به بزهکاری استفاده شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه‌ای یک‌بار در هفته تحت مشاوره گروهی با رویکرد راه‌حل محور قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور بر سازگاری و سلامت روان نوجوانان بزهکار تأثیر معنا‌دار دارد. نتایج پژوهش حاضر قابلیت این را دارد که مورداستفاده نظری و کاربردی مشاوران، روان‌شناسان و سازمان‌های ذی­ربط قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Group Counseling Based on Solution-Oriented Approach on Adjustment and Mental Health of Juvenile Delinquents

نویسندگان [English]

  • Simin Hosseinian 1
  • Roghieh Nooripour 2
  • Nasser Abbasi 3
  • Nikzad Ghanbari 4
  • Gholam Ali Afrouz 5
  • Hossein Ilanloo 6
1 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Ph.D. of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Master student of family counseling, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Ph.D. of Clinical Psychology (Prevention and Treatment of Addiction) Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University (SBU), Tehran, Iran
5 Distinguished Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and psychology, University of Tehran, Iran
6 PhD candidate of counselling, Faculty of Education and psychology, Kharazmi University, Karaj, Iran
چکیده [English]

Adolescence is a critical period of life, and delinquent adolescents are exposed to many psychological traumas. This study aimed to evaluate the effectiveness of solution-based treatment on adjustment and mental health of juvenile delinquents in Tehran. The research method was quasi-experimental with a pre-test post-test design with the control group. The study's statistical population included juvenile delinquents aged 14-18 years in Tehran Correction and Rehabilitation Center in 2018-2019; so 24 were selected by available sampling method and then randomly in two experimental and control groups (12 people in each group) were replaced. Mental health, adjustment, and delinquency attitude questionnaires were used to collect information. The experimental group underwent a solution-oriented group consultation for eight sessions of 90 minutes once a week, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that solution-oriented treatment significantly affects delinquent adolescents' adjustment and mental health. Present study results can be used theoretically and practically by counselors, psychologists, and relevant organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solution-Focused Therapy
  • Mental Health
  • Adaptation
  • Juvenile Delinquents
حیدری، رضا؛ پورقاز، عبدالوهاب و مرزیه، افسانه. (1399). نقش واسطه ای باورهای هوشی در رابطه بین سبک رهبری مدیران و سازگاری فردی اجتماعی دانش آموزان ایرانشهر. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(49)، 65-78.‎
فضلی، وحید. (1389). بررسی رابطه شیوه های تربیتی والدین و نگرش به رفتارهای بزهکارانه در بین نوجوانان 15 تا 18 سال شهر تهران. فصلنامه علمی ترویجی پیشگیری از جرم، 14(5)، 79 - 112 .
مظاهری، اکرم؛  باغبان، ایران  و فاتحی زاده، مریم السادات. (1385). تاثیر آموزش گروهی عزت نفس بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان. دانشور رفتار، 13(16)، 49-56.
نائینیان، محمدرضا؛ نیک‌آذین، امیر؛ شعیری، محمدرضا؛ رجبی، مهتاب و سلطانی‌نژاد، زهرا. (1399). اعتبار یابی و رواسازی مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان (PWI-A). روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1)،189-199.
نظام زاده، بهنام؛ طیبی،صدساله؛ مالکی رستم‌آبادی، مرجان؛ اکبری، حمیدرضا و نامجو، فرهاد.(1400).پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس درماندگی روان‌شناختی و تحمل پریشانی در نوجوانان بزهکار. دو فصلنامه مطالعات و تازه‌های روان‌شناختی نوجوان و جوان،2(۱)،۲۳-۱۲
Ayar, D., & Sabanciogullari, S. (2021). The effect of a solution‐oriented approach in depressive patients on social functioning levels and suicide probability. Perspectives in Psychiatric Care57(1), 235-245. https://doi.org/10.1111/ppc.12554 
Bahrami, M. A., Bahrami, D., & Chaman-Ara, K. (2019). The correlations of mental health literacy with psychological aspects of general health among Iranian female students. International Journal of Mental Health Systems13(1), 1-7.  https://doi.org/10.1186/s13033-019-0315-6 
De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2012). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003125600 
Fazli, V. (2010). Investigating the relationship between parents' educational methods and attitudes toward delinquent behaviors among adolescents aged 15 to 18 in Tehran. Quarterly Journal of Crime Prevention, 14 (5), 79 - 112. [Text in Persian].
Finlayson, B. T., Hall, G. N., & Jordan, S. S. (2020). Integrating solution‐focused brief therapy for systemic posttraumatic stress prevention in pediatrics. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy41(2), 133-144.  https://doi.org/10.1002/anzf.1410
Heydari, R., Pourghaz, A., Marzieh, A. (2020). The mediating role of IQ beliefs in the relationship between leadership style of managers and individual social adjustment of Iranshahr students. Journal of new research approaches in management and accounting, 4 (49), 65-78. [Text in Persian].
Hoseinian, S., Nooripour, R., & Afrooz, G. A. (2019). Effect of mindfulness-based training on aggression and empathy of adolescents at the juvenile correction and rehabilitation center. Journal of Research and Health9(6), 505-515.  ‎ https://doi.org/10.32598/jrh.9.6.505 
Javid, N., Ahmadi, A., Mirzaei, M., & Atghaei, M. (2019). Effectiveness of solution-focused group counseling on the mental health of midwifery students. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia41, 500-507.  https://doi.10.1055/s-0039-1693741 
Kim, J. S., Brook, J., & Akin, B. A. (2018). Solution-focused brief therapy with substance-using individuals: A randomized controlled trial study. Research on Social Work Practice28(4), 452-462. https://doi.org/10.1177/1049731516650517 
Kim, J., Jordan, S. S., Franklin, C., & Froerer, A. (2019). Is solution-focused brief therapy evidence-based? An update 10 years later. Families in Society100(2), 127-138. https://doi.org/10.1177/1044389419841688 
Kvarme, L. G., Helseth, S., Sørum, R., Luth-Hansen, V., Haugland, S., & Natvig, G. K. (2010). The effect of a solution-focused approach to improve self-efficacy in socially withdrawn school children: A non-randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies47(11), 1389-1396. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2010.05.001 
Li, J., & Liu, Y. (2021). Intervention Effect of the Video Health Education Model Based on Solution-Focused Theory on Adolescents’ Mental Health dur-ing the COVID-19 Pandemic. Iranian Journal of Public Health50(11), 2202-2210. https://doi.org/10.18502/ijph.v50i11.7574 
Levey, E. K., Garandeau, C. F., Meeus, W., & Branje, S. (2019). The longitudinal role of self-concept clarity and best friend delinquency in adolescent delinquent behavior. Journal of Youth and Adolescence48(6), 1068-1081. https://doi.org/10.1007/s10964-019-00997-1
Mazaheri, A., Baghban, I., Fatehizadeh, M.(2006). The effect of group self-esteem training on students' social adjustment. Journal of Daneshvar Behavior, 13 (16), 49-56. [Text in Persian].
Mayorga-Sierra, É., Novo, M., Fariña, F., & Seijo, D. (2020). Needs analysis for the personal, social, and psychological adjustment of adolescents at risk of delinquency and juvenile offenders. Anales de Psicología/Annals of Psychology36(3), 400-407. https://doi.org/10.6018/analesps.428631 
Nezamzadeh, B., Taybi, S., Maleki Rostamabadi, M., Akbari, H., Namjoo, F. (2022). Predicting the tendency to high-risk behaviors based on psychological helplessness and distress tolerance in delinquent adolescents. Biquarterly Journal of Studies and Psychological News in Adolescents and Youth, 2 (1), 12-23. [Text in Persian].
Nainian, M., Nikooazin, A., Shairi, M., Rajabi, M., Soltani Nejad, Z. (2020). Validation and validation of the Adult Personal Welfare Scale (PWI-A). Clinical Psychology and Personality, 15 (1), 189-199. [Text in Persian].
Pailing, A. N., & Reniers, R. L. (2018). Depressive and socially anxious symptoms, psychosocial maturity, and risk perception: Associations with risk-taking behaviour. PloS one13(8), e0202423. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202423