چالش های ارتباطی ناشی از همه گیری کووید-19 با احساس تنهایی و هیجان های منفی با میانجی گری ویژگی بخشش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جامعه ‎شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان‎شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطة علّی چالش­ های ارتباطی ناشی از کووید-19 با احساس تنهایی و هیجان ­های منفی با نقش میانجی­گری بخشش انجام شد که پژوهشی توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل شهروندان شهر تهران بود که قرنطینة خانگی را تجربه کردند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با ۳۸۴ نفر بود که به شیوه نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شد. پرسشنامه‎ ها به صورت داوطلبانه و به شیوة نظرسنجی اینترنتی تکمیل شد. پرسشنامة احساس تنهایی راسل و همکاران، مقیاس عاطفه منفی واتسون و همکاران، مقیاس بخشش هالند و همکاران و پرسشنامة چالش­ های ارتباطی محقق­ ساخته به منظور گردآوری داده ‎ها استفاده شد. پایایی این ابزارها بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته ­ها نشان داد که میانجی ­گری بخشش در رابطة چالش­ های ارتباطی و عواطف منفی و احساس تنهایی معنادار بود، ولی نقش میانجی ویژگی بخشش در برقراری ارتباطات اجتماعی توانست این پیامدهای منفی را تعدیل نماید. پیشنهاد می ­شود که در آموزش و پرورش و در خانواده ­ها بر پرورش ویژگی­ های شخصیتی تأکید شود تا بدین وسیله زمینه تعدیل پیامدهای منفی چالش ­های ارتباطی ناشی از انواع بحران در جهان پرتلاطم امروز فراهم گردد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Communication Challenges Due to Coronavirus Epidemic with Loneliness and Negative Emotions Mediated by Forgiveness Characteristic

نویسندگان [English]

  • Reza Fazeli 1
  • Kamran Shivandi choliche 2
  • Fazlollah Hasanvand 3
  • Hourieh Bagheri 3
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Ph.D. Student, Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research was to study the relationship of the communication challenges caused by coronavirus epidemic with loneliness and negative emotions along with the mediating role of forgiveness., The method was descriptive-corralative based on structural equation modeling. The statistical population included Tehran citizens who had experienced the home quarantine. The sample size was selected based on Cochran's formula equal to 384 people, by Convenience sampling method. The questionnaires were completed voluntarily by online survey. Russell et al.'s loneliness, Watson et al.'s negative emotion, Holland et al.'s Forgiveness Scale and the researcher-made communication challenge questionnaire were used in order to gather data. The reliabilities of research tools based on Cronbach's alpha coefficient were confirmed. Findings showed that the mediating role of forgiveness in the relationship of communication challenges with negative emotions and loneliness was significant, but the mediating role of forgiveness in social communication could mitigate these negative consequences. Accordingly, it is suggested that the development of personality traits be emphasized in education and in families in order to mitigate the negative consequences of communication challenges caused by crises in today's turbulent world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication challenges
  • forgiveness
  • loneliness
  • negative emotions
بامری، اسحق. (1394). بررسی تأثیر رسانه در افزایش عفو و بخشش مطالعه موردی: خانواده­های شهر زابل. مجله تغییرات اجتماعی فرهنگی،  12 (3): 45- 33.
بخشی‎پور، عباس و دژکام، محمود (1384). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفه مثبت و منفی. مجله روانشناسی، 9 (4): 365-351.
بصیری، محمداحسان؛ حبیبی، شیرین و نعمتی، شهلا. (1399). تحلیل احساسات توئیت های مرتبط با کرونا در ایران با استفاده از شبکه عصبی عمیق. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 10 (37)، 27-1.
دانش­پایه، مسلم؛ قدم­پور، عزّت­اله و حسنوند، فضل­الله و میریانی، سجاد. (1399). تبیین مدل ساختاری شادکامی معلمان بر اساس خردمندی و بخشش. نشریه فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17 (59)، 119 – 93.
رحیم­زاده، سوسن؛ بیـات، مریم و اناری، آسیه. (1388). احساس تنهایی و خوداثربخشی اجتماعی. مجله روانشناسی تحولی، 6 (22): 98- 87.
شهیاد، شیما؛ محمدی، محمدتقی. (1399). آثار روان‌شناختی گسترش بیماری کووید ۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی، ۲۲ (۲): ۱۸۴-۱۹۲
عسگری، محمد؛ چوبداری، عسگر؛ اسکندری، حسین. (1400). واکـاوی تجارب زیسته افراد مبتلا به بیماری کرونا در روابـط فردی، خـانوادگی و اجـتماعی و راهکارهای پیشگیری و کنترل آسیب‌های روانی ناشی از آن. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12 (45): 33-52.
محمدی، لیلا؛ بشارت، محمد علی؛ رضازاده، محمدرضا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1397). نقش واسطه­ای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانی. فصلنامه روان­شناسی، 22 (2):  171- 157.
Askari, M., Chobdari, A., and Eskandari, H. (2021). Analysis of lived experiences of people with coronary heart disease in individual, family and social relationships and strategies to prevent and control the resulting psychological damage. Culture of Counseling and Psychotherapy, 12 (45): 33-52. [In Persian]
Bakhshipour, A., and Dejkam, M. (2004). Confirmatory factor analysis of Positive and Negative Emotion
Scale. Journal of Psychology: 9 (4): 351-365
Griffiths, C., Williamson, H., Zucchelli, F., Paraskeva, N., & Moss, T. (2018). A systematic review of the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) for body image dissatisfaction and weight self-stigma in adults. Contemporary Psychotherapy.1(48),189- 204.
Bamri, I. (2015). Investigating the effect of media in increasing amnesty and forgiveness: Families in Zabol. Journal of Socio-Cultural Changes. 12 (3): 45-33. [In Persian]
Banerjee, D., and Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness. International Journal of Social Psychiatry, 66 (6): 525 – 537.
Basiri, M., Habibi, S., Nemati, S. (2020). Analyzing the emotions of corona-related in Iran using a deep neural network. Intelligent Business Management Studies. 10 (37): 1-27. [In Persian]
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., and Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Rapid Review. 395 (10): 912 – 920.
Daneshpaye, M., Qadmapour, E., Hasanvand, F., and Miriani, Sajjad. (2020). Explain the structural model of teachers' happiness based on wisdom and forgiveness. Journal of Educational Psychology. 17 (59): 19-93.
Diaz, L. E., Caminero, G. F., Hernandez, C. M., Gonzalez, H., Alvarez, J. L. (2020). Analyzing the impact of COVID-19 on education professionals. toward a paradigm shift: ICT and neuroeducation as a binomial of action. Sustainability, 12 (14): 2-10.
Hillen, M. A., Gutheil, C. M., Strout, T. D., Smets, E. M., and Han, P. K. (2017). Tolerance of uncertainty: Conceptual analysis, integrative model, and implications for healthcare. Social Science Medication. 180 (3):  62–75.
Huang, Y., and Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: A web-based cross-sectional survey. Psychiatry Research, 288, (11), 1-6.
Hutuleac, A. K. (2020). Forgiveness, unforgiveness and health. Journal of Intercultural Management and Ethics. 3 (2): 51-58.
Hwang, T. T., Rabheru, K., Peisah, C., & Reichman, W. (2020). Loneliness and Social Isolation during the COVID-19 Pandemic. International Psychogeriatrics, 32 (10), 1-15.
Jiang, X., Denga, L., Zhu, Y., Jia, H., Taoc, L., Liua, L., Yanga, D., Jia, W. (2020). Psychological crisis intervention during the outbreak period of new coronavirus pneumonia from experience in Shanghai. Psychiatry Research, 286 (11): 112 – 116.
Lebow, J. L. (2020). Family in the age of COVID‐19. Family Process, 59 (2): 309-312.
Khademian, F., Delavari, S., Koohjani, Z., & Khademian, Z. (2021). An investigation of depression, anxiety, and stress and its relating factors during COVID-19 pandemic in Iran. Journal of Public Health, 21(1): 23-28.
Li, Q., Luo, R., Zhang, X., Meng, G., Dai, B., Liu, X. (2021). Intolerance of COVID-19-related uncertainty and negative emotions among chinese adolescents: A moderated mediation model of risk perception, social exclusion and perceived efficacy. International Journal of Environment Research in Public Health, 18, (28): 2-15.
Li, S., Wang, Y., Xue, J., Zhao, N., Zhu, T. (2020). The impact of COVID-19 epidemic declaration on psychological consequences: A study on active weibo users. International Journal of Environment Research in Public Health, 17 (6): 2-9.
Lichtenfeld, S., Buechner, V. L., Maier, M. A., and Fernández-Capo, M. (2015). Forgive and forget: differences between decisional and emotional forgiveness. PLOS ONE, 10 (5): 12 – 31.
Luchetti, M., Lee, J. H., Aschwanden, D., Sesker, A., Strickhouser, J. E., Terracciano, A., and Sutin, A. R. (2020). The trajectory of loneliness in response to COVID-19. American Psychologist, 75 (7): 897-908.
Marks, Michael J.; Trafimow, David; Busche, Lisa K.; Oates, Kristen N. (2013). A function of forgiveness: Exploring the relationship between negative mood and forgiving. SAGE Open, 3 (4): 1-10.
Mizumoto, K., Chowell, G. (2020). Transmission potential of the novel coronavirus (COVID-19) onboard the diamond princess cruises ship. Infectious disease modelling. 5 (2): 264–270.
Mohammadi, L., Besharat, M. A., Rezazadeh, M. R., Gholam Ali Lavasani, M. (2017). The mediating role of positive and negative emotions in the relationship between the meaning of life and mental health. Journal of Psychology, 22 (2): 157-171.
Nguyen, M. H., Gruber, J., Fuchs, J., Marler, W., Hunsaker, A., and Hargittai, E. (2020). Changes in digital communication during the COVID-19 global pandemic: implications for digital inequality and future research. Social Media and Society Journal, 120 (10): 1-6.
Prime, H., Wade, M., and Browne, D. T. (2020). Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. American Psychologist, 75 (5): 631-643.
Rahimzadeh, S., Bayat, M., and Anari, A. (2012). Loneliness feeling and socially selfeffective. Journal of Transformational Psychology, 6 (22): 87-98.
Rorso, Pernilla. (2020). The fight against corona from a danish cultural perspective. Journal of Intercultural Management and Ethics. 3 (2): 23-31
Schaller, M., Murray, D. R., Bangerter, A. (2015). Implications of the behavioral immune system for social behavior and human health in the modern world. Trans Biology Science. 370 (1669): 1–10.
Shahyad, S., and Mohammadi, M. T. (2020). Psychological effects of the development of Covid disease on the mental health status of community members: A review study. Journal of Military Medicine. 22 (2):  184-192.
Stickley, A. and Koyanagi, A. (2016) Loneliness, Common mental disorders and suicidal behavior: findings from a general population survey. Journal of Affective Disorders, 197 (3):  81-87.
Valero-Moreno, S., Lacomba-Trejo, L., and Casana-Granell, S. (2020). Psychometric properties of the questionnaire on threat perception of chronic illnesses in pediatric patients. Latin American Magazine of Enfermagem. 28 (3): 32 – 42.
Vanhalst, J., Goossens, L., Luyckx, K., Scholte, R. H., Engels, R. C. (2013). The development of loneliness from mid- to late adolescence: trajectory classes, personality traits, and psychosocial functioning. Journal of Adolescence, 36 (6): 1305-1312.
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. Lancet, 395 (10228): 945–947.
Wilson, R. S., Krueger, K. R., Arnold, S. E., Schneider, J. A., Kelly, J. F., Barnes, L. L., Bennett, D. A. (2007). Loneliness and risk of Alzheimer disease. Archives of General Psychiatry, 64 (2): 234–240.
Zhu, H., Wei, L., and Niu, P. (2020). The novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. Global health research and policy, 5 (1): 6 -15.