مقایسۀ راهبردهای تنظیم هیجان، نگرانی، فراخلق و نارسایی‌های شناختی در افراد با و بدون اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران

3 روانشناسی، دانشکده روانشناسی...دانشگاه محقق

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسة راهبردهای تنظیم‌هیجان، نگرانی، فراخلق و نارسایی‌های شناختی در افراد با وبدون اختلال اضطراب‌فراگیر انجام شد. این پژوهش ازنوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعة‌آماری را تمامی بیماران زن و مرد مبتلا به‌اختلال اضطراب‌فراگیر مراجعه‌کننده به‌ مراکز روانپزشکی شهر اردبیل تشکیل دادند. نمونة‌پژوهش شامل 47بیمار مبتلا به‌اختلال اضطراب‌فراگیر براساس تشخیص روانپزشک و47 فرد عادی براساس مصاحبة‌بالینی بود که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تنظیم‌شناختی هیجان گارنفسکی وکریج، مقیاس صفت فراخلق سالوی وپرسشنامة نارسایی‌‌شناختی برودبنت استفاده شد. نتایج تحلیل‍‌واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات راهبردهای منفی تنظیم‌هیجان، نگرانی ونارسایی‌های شناختی در بیماران مبتلا به‌اختلال اضطراب فراگیر به‌طور معنی‌داری بیشتر از افراد عادی بود. درصورتیکه میانگین نمرات راهبردهای مثبت تنظیم هیجان وفراخلق در بیماران مبتلا به‌‍ اختلال اضطراب فراگیر به‌طور معنی‌داری از افراد عادی کمتر بود. این یافته‌ها بیان می‌کند که راهبردهای تنظیم هیجان، نگرانی، فراخلق و نارسایی-های شناختی در آسیب‌شناسی و پیشگیری اختلال اضطراب فراگیر می‌تواند قابلیت کاربرد داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Emotion Regulation Strategies, Worry, Meta Mood and Cognitive Failures in Individual with and without Generalized Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • abbas abolghasemi 1
  • Rana Lotfibakhsh 2
  • mina taherifard 3
1 Department of Psychology, University of Guilan
2 Master of Psychology, Department of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
3 دانشجو
چکیده [English]

The aim of this study was to compare emotion regulation strategies, worry, meta mood and cognitive failures in patients with GAD and healthy individuals. The curent study was a causal-comparative research. The statistical population included all male and female patients with GAD that were referred to psychiatric centers in the city of Ardabil. The study sample consisted of 47 patients with generalized anxiety disorder based on psychiatrist's diagnosis and 47 normal individuals based on clinical interview who were selected by convenience sampling. Data were collected, using the cognitive emotion regulation questionnaire-version short, Penn state worries questionnaire, treat meta mood scale and cognitive failure’s questionnaire. To analyze the data, MANOVA was used in SPSS software. The results showed that the average scores of the negative emotion regulation strategies, worry and cognitive failures in patients with GAD were significantly more than the normal individuals. The average scores of the positive emotion regulation strategies and meta mood in patients with GAD were significantly lower than the healthy individuals. These findings suggest that emotion regulation strategies, worry, meta mood and cognitive failures can be applicable in the pathology and prevention of generalized anxiety disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generalized anxiety disorder
  • Emotion regulation strategies
  • Meta mood
  • Worry
  • Cognitive failures
بشارت، محمدعلی؛ بزازیان، سعیده (1393). بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونه‎ای از جامعه ایرانی. فصلنامه پیشرفت در پرستاری و مامایی. 24(84)، 70-61.
بیانی، علی اصغر (1388). بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس هوش هیجانی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی. 11 (43)، 232-223.
دهشیری، غلامرضا؛ گلزاری، محمود؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز (1388). خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. روان شناسی بالینی، 1(4)، 75-67.
طاهری‌فر، زهرا؛ فردوسی، سیما؛ موتابی، فرشته؛ مظاهری، محمدعلی؛ فتی، لادن (1394). نقش واسطه ای نارسایی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین شدت هیجان منفی و انگیزش ایمنی با نشانه های اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی معاصر، 10(2)، 66-51.
عطادخت، اکبر؛ نریمانی، محمد؛ فلاحیان، حسین (1398). نقش اجتناب شناختی، باورهای فراشناختی و نارسایی‌های شناختی در پیش‌بینی اضطراب حالت-صفت پرستاران. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. ۵ (۱)، ۳۵-۵۰.
یزدی، سیده منور؛ درویزه، زهرا؛ شیخی، زهرا (1394). مقایسة نارسایی‌های شناختی و شیوه‌های مقابله با استرس در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر وهمبود. مطالعات روانشناختی، 11(3)، 28-7.
Ahmad, M.M., Masalha, A.A., Fayyomi, H., Mari'e, L.O., Barghouti,  F (2018). Prevalence of generalized anxiety disorder in family practice clinics. Clinical Practice. 15(1), 945-951.
Ahmadpanah, M., Keshavarz, M., Haghighi, M., Jahangard, L., Bajoghli, H., Sadeghi Bahmani, D., & etal. (2016). Higher emotional intelligence is related to lower test anxiety among students. Neuropsychiatric Disease and Treatment , 12(1), 133–136
Atadokht A, Narimani M, Fallahian H. (2019). The role of cognitive avoidance, meta-cognitive beliefs and cognitive failures in predicting the state-trait anxiety in nurses. Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Sciences. 5(1), 35-50. (Text in Persian).
Bayani, A. A (2009). Reliability and validity of the persian version of students' emotional intelligence scale. Journal of Mental Health Principles. 11(43), 232-223. (Text in Persian).
Besharat, M.A; Bezazian, S (2014). Psychometric properties of cognitive emotion regulation questionnaire in a sample of Iranian society. Journal of Advances in Nursing and Midwifery. 24 (84), 70-61. (Text in Persian).
Broadbent, D. E., Cooper, P. F., FitzGerald, P., & Parkes, K. R. (1982). The cognitive failures questionnaire (CFQ) and its correlates. British journal of clinical psychology, 21(1), 1-16.
Carrigan, N., & Barkus, E. (2016). A systematic review of cognitive failures in daily life: Healthy populations. Neuroscience & Biobehavioral Reviews63(1), 29-42.
Dehshiri, G., Golzari, M., Borjali, A., Sohrabi, F. (2009). Psychometrics particularity of Farsi version of pennsylvania State Worry Questionnaire for college students. Journal of Clinical Psychology, 1(4), 67-75. (Text in Persian).
DeMartini, J., Patel, G., & Fancher, T. L. (2019). Generalized anxiety disorder. Annals of internal medicine, 170(7), 49-64.
Feng, H., Li, G., Xu, C., Ju, C., & Qiu, X. (2016). Training rehabilitation as an effective treatment for patients with vascular cognitive impairment with no dementia. Rehabilitation Nursing, 42(5), 290-297.
Fernández, M. M., Brito, C. J., Miarka, B., & Díaz-de-Durana, A. L. (2020). Anxiety and Emotional Intelligence: Comparisons Between Combat Sports, Gender and Levels Using the Trait Meta-Mood Scale and the Inventory of Situations and Anxiety Response. Frontiers in Psychology, 11(1), 889. Doi:10.3389/fpsyg.2020.00130
Fonzo, G. A., & Etkin, A. (2016). Brain connectivity reflects mental and physical states in generalized anxiety disorder. Biological psychiatry, 80(10), 733-735.
Fitzgerald, J. M., Phan, K. L., Kennedy, A. E., Shankman, S. A., Langenecker, S. A., & Klumpp, H. (2017). Prefrontal and amygdala engagement during emotional reactivity and regulation in generalized anxiety disorder. Journal of affective disorders, 218(1), 398-406.
Garnefski, N., Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation             strategies   and depressive symptoms: a comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659-1669.
Hallion, L. S., Steinman, S. A., & Kusmierski, S. N. (2018). Difficulty concentrating in generalized anxiety disorder: An evaluation of incremental utility and relationship to worry. Journal of anxiety disorders, 53(1), 39-45.
Hofmann, S. G., Heering, S., Sawyer, A. T., & Asnaani, A. (2009). How to handle anxiety: The effects of reappraisal, acceptance, and suppression strategies on anxious arousal. Behaviour Research and Therapy, 47(5), 389-394.
Jankowski, T., & Bąk, W. (2019). Mindfulness as a mediator of the relationship between trait anxiety, attentional control and cognitive failures. A multimodel inference approach. Personality and Individual Differences, 142(1), 62-71.
Killgore, W. D., Sonis, L. A., Rosso, I. M., & Rauch, S. L. (2016). Emotional intelligence partially mediates the association between anxiety sensitivity and anxiety symptoms1, 2. Psychological reports, 118(1), 23-40.
McEwen, B. S., & Morrison, J. H. (2013). The brain on stress: vulnerability and plasticity of the prefrontal cortex over the life course. Neuron, 79(1), 16 -29.
Meyer, T.J., Miller, M.L., Metzger, R.L, Borkovec, T.D. (1990). Development and validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behavior Resrerch and Therapy, 28(6), 487-495.
Mehta, S., Mittal, P. K., & Swami, M. K. (2014). Psychosocial functioning in depressive patients: A comparative study between major depressive disorder and bipolar affective disorder. Depression Research and Treatment.  Doi:org/10.1155/2014/302741
Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2013). Emotion regulation therapy. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 469-490). New York, NY: Guilford.
Newman, M. G., Cho, S., & Kim, H. (2017). Worry and generalized anxiety disorder: A review. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. doi:10.1016/B978-0-12-809324-5.05108-7
Newman, M. G., & Llera, S. J (2014). Rethinking the role of worry in generalized anxiety disorder: Evidence supporting a model of emotional contrast avoidance. Behavior Therapy, 45(3), 283-299.
Nilsson, J., Sigström, R., Östling, S., Waern, M., & Skoog, I. (2019). Changes in the expression of worries, anxiety, and generalized anxiety disorder with increasing age: A population study of 70 to 85‐year‐olds. International Journal of Geriatric Psychiatry, 34(2), 249-257.
Orrell, M. (2018). Emotional distress mediates the relationship between cognitive failures, dysfunctional coping and life satisfaction in older people living in sheltered housing: A structural equation modelling approach. International journal of geriatric psychiatry, 34(1), 179-185
O’Toole, M. S., Renna, M. E., Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2019). Changes in decentering and reappraisal temporally precede symptom reduction during Emotion Regulation Therapy for generalized anxiety disorder with and without co-occurring depression. Behavior therapy50(6), 1042-1052.
Payne, T., & Schnapp, M. (2014). The relationship between negative affect and reported cognitive failures. Depression Research and Treatment. doi.org/10.1155/2014/396195
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (p. 125–154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006
Taherifar, Z., Ferdowsi, Sima., Mootabi, Fereshteh., Mazaheri, M.A., Fata, L (2016). The mediating role of emotion dysregulation strategies on the relationship between negative emotion intensity and safety motivation with generalized anxiety symptoms. Contemporary Psychology. 10(2), 51-66.
Wang, H. Y., Zhang, X. X., Si, C. P., Xu, Y., Liu, Q., Bian, H. T., & Yan, Z. R. (2018). Prefrontoparietal dysfunction during emotion regulation in anxiety disorder: a meta-analysis of functional magnetic resonance imaging studies. Neuropsychiatric disease and treatment, 14(1), 1183-1198.
Yazdi, S.M., Darvizeh, Z., Sheikhi, Z. (2015). Comparison of cognitive impairments and coping strategies in patients with major depressive disorder, generalized anxiety disorder, and comorbidity. Psychological Studies, 11 (3), 28-7. (Text in Persian).
Young, K. S., Sandman, C. F., & Craske, M. G. (2019). Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences, 9(4), 76-83.