اثربخشی اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر اجتناب تجربی و تحمل پریشانی مردان ندامتگاه مبتلا به افسردگی اساسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی بالینی ، دانشکده روانشناسی، اصفهان ، ایران دانشگاه ازاد اسلامی واحد نایین

2 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد نایین اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر اجتناب تجربی و تحمل پریشانی مردان مبتلا به افسردگی تحت نظر در ندامتگاه انجام شد.طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون–پیگیری وگروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را مردان مبتلا به افسردگی تحت نظر در یکی ازندامتگاه ها در شش ماهه اول سال 1397 تشکیل داده بودند. پس از ارزیابی اولیه با استفاده از مقیاس افسردگی بک، 30 نفر از آن‌ها به روش دردسترس با توجه به ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی در 7 جلسه90 دقیقه‌ای (در هر هفته یک جلسه) بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس پذیرش و عمل و تحمل پریشانی محقق ساخته در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میانگین نمرات اجتناب و تحمل پریشانی از جلسه پیش آزمون تا پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت و این تاثیر تا مرحله پیگیری که یک ماه به طول انجامید تداوم داشت. در مجموع با توجه به نتایج می‌توان گفت که درمان اختصاصی سازی حافظه می تواند بر اجتناب و تحمل پریشانی مردان افسرده مستقر در ندامتگاه موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Autobiographical Memory Specificity Training on Experiential Avoidance and Distress Tolerance in Imprisoned Men Suffering from Major Depressive Disorder

نویسندگان [English]

  • ReZA Asgari 1
  • shahnaz khaleghipour 2
1 Department of psychology, naein branch , islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Department of psychology,School of Psychology,Islamic Azad University, Naein, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effectiveness of autobiographical memory specificity training on experiential avoidance and distress Tolerance in imprisoned men suffering from major depressive disorder. This is a semi experimental study. Thirty subjects were chosen by available sampling from the statistical population of the study which consisted of imprisoned men suffering from major depressive disorder in during the first half of 2018. Subjects were randomly put into two groups, control (n=15) and experimental(n=15). The experimental group received autobiographical memory training in 7 sessions of 90 minutes. The control group was on the waiting list for two months. Acceptance and action questionnaire and distress tolerance scale were used in stages of pre-test, post-test and follow up. Data were analyzed using analysis of measurements repeated ANOVA. Results showed that there were significant differences in mean scores on experiential avoidance, distress tolerance and this effect was stable until the follow-up stage a month later. Result showed, it can be claimed that autobiographical memory Specificity training has an effect on avoidance and distress tolerance in imprisoned men suffering from major depressive disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • .Autobiographical memory
  • Major Depressive Disorder
  • experiential avoidance
  • Distress Tolerance
  • prisoner
اسماعیلی، معصومه.، زارع،حسین.، علی پور،احمد.، اورکی،محمد.(1397). نقش واسطه ای حافظه سرگذشتی بیش کلی گرا در رابطه بین نشخوار ذهنی و نقص درکارکردهای اجرایی با حل مسأله ناکارآمد دربیماران مبتلا به افسردگی اساسی. مجله روانشناسی بالینی.2(83):83-94.
رجبی، غلامرضا و کارجوکسمایی، سونا.(1391). کفایت شاخص‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ افسردگی بک ـ ویرایش دومBDI-II)). فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 3(10): 139-158.
رضاپور، میرصالح یاسر و اسماعیل بیگی، منیره.(1396). رابطه بین انعطا ف پذیری و تحمل پریشانی با میانجیگری جهت گیری منفی به مشکل نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، فصلنامه مددکاری اجتماعی،6(3)22-31.
شریفی، مریم.، نشاط دوست، حمیدطاهر.، توکلی، ماهگل و شایگان نژاد، وحید.(1393).بررسی عملکرد حافظه سرگذشتی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس افسرده و غیرافسرده در مقایسه با افراد سالم. مجله تحقیقات علوم رفتاری،12(3):547-557.
عباسی، ایمانه.،فتی،لادن.، مولودی، رضا و ضرابی،حمید.(1391).کفایت روانسنجی نسخه فارسی پزسشنامه پذیزش و عمل – نسخه دوم. فصلنامه روش ها و مدل های روانشناختی.(1)2:65-80. 
فروزانفر، آزاده.(1396).تحمل پریشانی: نظریه، مکانیسم و رابطه با آسیب شناسی روانی.رویش روانشناسی.2(19):439-462.
معینی فارسانی، رسول و رنجبرکهن، زهره.(1395). اثر بخشی آموزش اختصاص سازی حافظه سرگذشتی بر افسردگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان. مجله طب نظامی.19(1).40-48.
Alemayehu, E. Ambaw, F & Gutema, H. (2019). Depression and associated factors among prisoners in Bahir Dar Prison, Ethiopia. BMC Psychiatry.10.1186/s12888-019-2071.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed). Washington, DC: Author.   
Beak AT, steer RA, & Brown G k. (1996). Beck depression inventory for measuring depression.  

of General psychiatry, 4(1):561-571. 

Bernstein, A., Zvolensky, M. J., Vujanovic, A. A., & Moos, R. (2009). Integrating anxiety sensitivity, distress tolerance, and discomfort intolerance: A hierarchical model of affect sensitivity and tolerance. Behavior Therapy.40(3): 291-301.
Boullion,G.Q. (2015).The relationships among anxiety, experiential avoidance, and valuing in daily experiences. Thesis February. University of Mississippi.
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K, M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T & Zettle, R., D. (2011). Preliminary psychometric properties of the acceptance and action questionnaire-II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy. 10.1016/j.beth.2011.03.007.
Bradley, B. P, Mogg, K. & Miller, N. (1996). Implicit memory bias in clinical and non-clinical depression. Behavior Research and Therapy.34(1): 865-879.
Clark, D. M. E. & Fairburn, C. G. (1997). Science and practice of cognitive behavior therapy.
             Oxford University Press.
Erten,M. N. & Brown, A. D. (2018). Memory specificity training for depression and posttraumatic stress disorder: A promising therapeutic intervention. Opinion,9(1).10.3389/fpsyg.2018.00419.
Esmaeili, M., Zare, H., Alipoor, A& Oraki, M. (2020). Mediating role of over general autobiographical memory in relationship of rumination and defective executive functions by dysfunctional problem solving in major depression disorder patients. Journal of Clinical Psychology.2(83).83-94. (Text in Persian).
Forouzanfar, A. (2018). Distress tolerance: theory, mechanism and relation to psychopathology. Rooyesh. Journal Psychology.2(19).40-48. (Text in Persian).
Gamez W., Chmielewski M, Kotov R, Ruggero. C, &Watson D. (2011) Development of a measure of experiential avoidance: the multidimensional experiential avoidance questionnaire. Psychological Assessment. 23(1):692–713.
Harris, D & Berntsen, D. (2019). Direct and generative autobiographical memory retrieval: How different are they. Cognition.74(1). 10.1016/j.concog.2019.102793.
Hershenberg, RMavandadi, S, Wright, E. & Thase, M. E. (2016). Anhedonia in the daily lives of depressed Veterans: A pilot report on experiential avoidance as a moderator of emotional reactivity. Journal of Affective Disorders.10.1016/j.jad.2016.10.011.
Leyro, T. M, Zvolensky, M. J. & Bernstein, A. (2016). Distress tolerance and psychopathological symptoms and Disorders: A Review of the Empirical Literature among Adults"Psychological Bulletin136 (4): 576–600.
Martens, K. Barry, T. J, Takano, K.&  Raes, F. (2019). The transportability of memory specificity training (MEST): Adapting an intervention derived from experimental psychology to routine clinical practices. BMC Psychology.7(5). 10.1186/s40359-019-0279-y.
Moein Farsani, R. & Ranjbar Kohan, Z. (2017). The effectiveness of autobiographical memory specificity training (MEST) on depression in veterans with post-traumatic stress disorder in Isfahan. Journal
            of Military Medicine. 19(1). 40-48.
Racionero-Plaza, SUgalde-Lujambio, LPuigvert, L. & Aiello, E. (2018). Reconstruction of auto-biographical memories of violent sexual-affective relationships through scientific reading on love: A psycho-educational intervention to prevent gender violence. Frontiers in Psychology. 10.3389/fpsyg.2018.01996.
Rajabi, G. h. &Karju kasmai, S. (2010). Psychometric properties of a Persian language version of the Beck depression inventory second edition. Educational Measurement.3(10).139-158.
Rezapour Mirsaleh,Y & Esmaeelbeigi Mahani, M. (2020). The relationship between cognitive flexibility and distress tolerance by the mediating role of negative Problem orientation in orphans and abandoned adolescent. Quarterly journal of social work.6 (3); 22-31.
Ridout, N. Dritschel, B. Matthews, K. & O'Carroll, R. (2016). Autobiographical memory specificity in response to verbal and pictorial cues in clinical depression. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 51(1). 109-115.
Simons, J. S.; Gaher, R. M. (2005). The distress tolerance scale: development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion. 29 (2): 83–102.
Sharif, M. Neshatdoost, H. T, Tavakoli, M. & Shaygannejad, V. (2014). Investigation of autobiographical memory performance in depressed and non-depressed patients with multiple sclerosis versus health. Journal of Research in Behavioral Science.12(4):547-557. (Text in Persian).
Spinhoven, P. Drost, J. de Rooij, M. van Hemert, A. M. & Penninx, B.W. (2014). A longitudinal study of experiential avoidance in emotional disorder. Behavior Therapy.45(1).840- 850.
Williams, J. M. G., Barnhoffer, T., Crane, C., Hermans, D., Raes, F., Watkins, E., & Dalgleish, T. (2007). Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin, 133, (1): 122-148.doi: 10.1037/0033-2909.133.1.122
Zvolensky, M. J., Bernstein, A & Vujanovic, A. A. (2011). Distress tolerance: Theory, Research, and Clinical Application. New York: Guilford Press.