اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداری‌هیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران

2 دانشگاه محقق اردبیلی

3 گروه روانشناسی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، اردبیل، ایران.

4 گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل ایران

5 گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداری هیچان زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی بود. این مطالعه نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود که به مراکز جامع سلامت شهر اردبیل در پاییز سال 1398 مراجعه کرده بودند، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت، و در این مدت بر گروه گواه، هیچ مداخله‌ی اعمال نشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از نرم افزار دات‌پروب و پرسشنامه بازداری‌هیجان مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون دو گروه نشان داد که نمرات پس‌آزمون سوگیری توجه و کنترل هیچان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری داشت. این نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان موجب کاهش نمرات سوگیری توجه و بازداری هیچان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شد. مطابق با یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان آموزش تنظیم هیجان را به عنوان یک روش موثر در جهت کاهش سوگیری توجه و بازداری هیجان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی پیشنهاد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Attention Bias and Emotional Inhabitation in Women with Social Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • behzad taghipuor 1
  • sajjad basharpoor 2
  • roqaye barzegaran 3
  • Narjes Zare 4
  • nemat zali Kare nab 5
1 Ph.d student Psychology, Faculty of Education and psychology, University of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran
2 department of psychology, university of mohaghegh ardabili
3 Ms student Psychology clinical, University of Azad Eslamic Ardabil, Ardabil, Iran.
4 Department faculty Counseling University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
5 Department Psychology Faculty of Education and psychology, university of mohaqeq ardabil, ardabil, iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the effectiveness of Emotion Regulation on Attention Bias and Emotional inhabitation in women with social anxiety disorder. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group The statistical population of this study was compromised the whole female panic disorder patients visited in Ardabil Comprehensive Health clinic in full of 2019. Thirty patients were selected through convenience sampling method and were randomly assigned to two equal experimental and control groups. Experimental group were received the 8 weeks of Emotion Regulation therapy, while control group was not received any. Dot-Probe Software and Emotional Inhabitation Questionnaires were used in pre-test, post-test for gathering data. Data were analyzed via descriptive indices and multivariate analysis of covariance. The result of comparing post-test of scores in two groups showed that there were significant differences in symptoms of Attention Bias and Emotional inhabitation scores between experimental and control group. These results revealed that the Emotion Regulation therapy can reduced the symptoms of Attention Bias and Emotional inhabitation in women with social anxiety disorder. According to the findings of the present study, emotion regulation training can be suggested as an efficient method to reduced attention bias and emotional inhabitation in women with Social Anxiety Disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention bias
  • Emotional inhabitation
  • Emotion Regulation
  • Social Anxiety Disorderr
البوغیبش، سعید؛ شتاب­بوشهری، ناهید، دانشفر، افخم و عابدان­زاده رسول. (1396). بررسی زمان عکس­العمل در تکلیف همخوان و ناهمخوان اثر استروپ در سالمندان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 11(7)؛ 74-66.
نامدار، امیر؛ سرابیان، سعید و خاتون­ذبیحی­حصاری، نرجس. (1398). رابطه کنترل­هیجانی و نظم­جویی­هیجان با رضایت­زناشویی در زوجین 45-20 ساله. مجله دانشگده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(7)؛ 623-614.
Alboghbeish, S, Shetab­Boushehri, N.S, Daneshfar, A., and Abedanzadeh, R. (2017). Assessment of reaction time in congruent and incongruent dual task Stroop effect in the elderly. Qom University Sciences Journal, 11(7): 66-74. (Text in Persian).
Aue, T. and singer, H. (2015). Expectancy biases in fear and anxiety and their link to biases in attention. Clinical psychology Review, 42: 83-95.DOI: 10.1016/J.cpr.2015.08.005.
Desatnik, A., Bel-Bahar, T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P. and Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biology Psychology, 129: 52-61. DOI: 10.1016/J.biopsycho.2017.08.001.
Farmer, A.S., and Kashdan, T.B. (2015). Stress sensitivity and stress generation in social anxiety disorder: a temporal process approach. Journal Abnormal Psychology, 124(1): 102-114.
Fernandez, K.C., Jazaieri, H. and Gross, J.J. (2016). Emotion regulation: A trans diagnostic perspective on a new RDOC domain. Cognitive Therapy and Research, 40(30): 426-440.
Gay, Y.P., Zhang, S.M., Wei, G., Dong, W., and Deng, G.H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in Chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Journal of Psychiatry Research, 1(1): 71-78. 
Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1): 1-26.
Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: Affective cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3): 281-291.
Jazaieri, H., Morission, A.S., Goldin, P.R., and Gross, J.J. (2015). The role of emotion ans emotion regulation in social anxiety disorder. Current Psychiatry Report, 17(1): 531. DOI: 10.1007/s11920-014-0531-3.
Kim, S.R. and Lee, S.M. (2017).Resilient college student in school to-work transition.  International Journal of Stress Management, 51(2): 214-227.
Khosla, M. (2017). Resilience and Heath: Implications for Interventions and policy making. Journal of National Academy of Psychology, 63(3): 233-240.
Kristoffersen, J.T. (2016). Attention bias modification and emotion regulation in depression recurrence, Thesis for the degree of Doctor in Clinical Psychology. University of Oslo.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., Mclaughlin, K. A. and Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the trans diagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy Research, 41(2): 206-219.
Namdar, A., Sarabian, S., and Khaton­, N. (2019). Relationship between emotional control and marital satisfaction in 20 to 45 years old boy. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(7): 614-623. (Text in Persian).
Polanczyk, G.V., Salum, G.A., Sugaya, L.S., Caye, A. and Rohde, L.A. (2015). Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorder in children and adolescents. Journal children Psychology, 56(3): 345-356.
Reghuram, R. and Mathias, J.A. (2014). A study on occurrence of social anxiety among nursing students and its correlation with professional adjustment in selected nursing institutions at Mangalore. NitteUniversity.Journal Health Science, 4(2): 64-69.
Roger, D. andNajarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion controlPersonality& Individual Differences, 10(8): 845-853.
Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner.,Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J. and Miller, J.M. (2018). Longitudinal effect of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4): 82-90.
Sadock, B.J., Sadock. and P.R. (2015). Kaplan and Sadocks pocket handbook of clinical psychiatry. 11th ed.
Townshend, J.M. andDuka, T. (2001). Attentional bias associated with alcohol cues: Differences between heavy and occasional social drinkers. Psycho pharmacology, 157(1): 67-74.
Tusiani-Eng, P. and Yemons, K. (2018). Borderline Personality Disorder: Barriers to Borderline Personality Disorder Treatment and Opportunities for Advocacy. Psychiatric Clinics of North America, 41(4): 695-709.
Wang, S.M., Lee, H.K., Kweon, Y.S., Lee, C.T.,Chae, J.H., Kim., J.J. and Lee, K.U. (2016). Effevt of emotion regulation training in patients with panic disorder: Evidenced by heart rate variability measures. Journal of General Hospital Psychiatry, 40(3): 68-73.
Washburn, D., Wilson, G., Roes, M., Rnic, K., and Harkness, K.L. (2016). Theory of mind in social anxiety disorder, depression, and com or bid conditions. Journal Anxiety Disorder, 37; 71-77. DOI: 10.1016/j.janxdis.2015.11.004.