رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و راهبردهای مقابله به واسطه‌گری سبک‌های هیجانی در مادران پسران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سبک‌های فرزندپروری مادران و راهبردهای مقابله با استرس به واسطه‌گری سبک‌های هیجانی مادران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش‌آموزان پسر نواحی مختلف شهر اهواز بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای 160 مادر انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه سبک‌های هیجانی مادرانه سگوین و کاپلان، پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند و پرسشنامه راهبردهای مقابله اندلر و پارکر بودند. از آزمون تحلیل مسیر به منظور تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبک هیجانی مادرانه آماده‌ساز، سبک فرزند‌پروری مقتدرانه و راهبرد مقابله حل مساله رابطه مثبت معنا‌دار و با سبک فرزند پروری مستبدانه رابطه منفی و با راهبرد مقابله حل مساله رابطه مثبت داشت. سبک هیجانی مادرانه آماده ساز با سبک فرزند پروری سهل گیر و راهبرد مقابله هیجانی رابطه معنا داری نداشت. همچنین سبک هیجانی مادرانه طرد گرا با سبک فرزند پروری مقتدرانه و راهبرد مقابله حل مساله رابطه منفی معنا‌دار و با سبک فرزند پروری مستبدانه و راهبرد مقابله اجتنابی رابطه مثبت داشت. بنابر‌این آموزش سبک‌های هیجانی آماده‌ساز به مادران می‌تواند در ارتباط مؤثر والد -نوجوان مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Parenting Styles and Stress Coping with the Intermediating Role of Emotional Styles among Mothers of male adolescent

نویسندگان [English]

  • Soodabeh Bassak Nejad 1
  • Eydan Younesy 2
  • khaled jenadeleh 3
1 Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Master of Educational Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Master of Clinical Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The study was conducted to determine the relationship between parenting styles and stress coping strategies with intermediating role of mothers' emotional styles. The research method was descriptive-correlational with path analysis. The population included all 160 mothers of male students in various districts of Ahvaz, who were selected using multistage random sampling. Data collection tools were Séguin and Coplan' Maternal Emotional Styles Questionnaire (MESQ), Baumrind Parenting Style Inventory (BPSI) and Endler and Parker's Coping Inventory for Stressful Situation (CISS). The results were indicative of a significant positive relationship between maternal emotion coaching style, authoritative parenting style and problem solving coping strategy, and there was a negative relationship with authoritarian parenting style and there was a positive relationship with problem solving coping strategy. There was also a significant negative relationship between dismissing maternal emotional style with authoritative parenting style and problem-solving coping strategy and a positive relationship with authoritarian parenting style and avoidant coping strategy Thus, training mothers with emotion coaching style could be useful in effective parent-adolescent communication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Male adolescents
  • Maternal emotional styles
  • Parenting styles
  • Stress Coping
سلیمانی، حمیده و بشاش، لعیا (1391). ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس سبک‌های هیجانی مادرانه. فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 13(47): 48-39.
شکری، امید، تقی‌لو، صادق، گراوند، فریبرز‌، پاییزی، مریم، مولایی، محمد، آزاد عبدالله‌پور، محمد و اکبری، هادی (1387). ساختار عاملی و ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا‌. تازه‌های علوم شناختی، 10(3): 33-22.
Aunola, K., Ruusunen, A. K., Vijaranta, J. and Numi, J. E. (2015). Parental affection and psychological control as mediators between parent's depressive symptoms and child distress. Journal of Family Issues, 36(8): 1022-1042.
Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1): 43-88.
Castro, V. L., Halbrestadt, A. G., Lozada, F. T. and Craig, A. B. (2015). Parents emotion- related beliefs behaviors and skills predict children's recognition of emotion. Infant Child Development, 24(1): 1-22.
Chronis-Tuscano, A., Lewis-Morraty, E., Woods, K. E., O'Brien, K. A., Mazursky-Horowitz, H. and Thomas, S. R. (2016). Parent-child interaction therapy with emotion coaching for preschoolers with attention- deficit/ hyperactivity disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 23(1): 62-78.
Dunsmore J. C., Booker J. A., Ollendick T. H. and Greene R. W. (2015). Emotion coaching predicts better treatment outcomes for emotionally labile children with oppositional defiant disorder. Social Development, 25(1): 8-26.
Endler, N. S. and Parker, J. D. A. (1994). Assessment of multidimensional coping: Task, emotion, and avoidance strategies. Psychological Assessment, 6(1), 50-60.
England- Mason, G. and Gonzalez, A. (2020). Interning to shape children’s emotion regulation: A review of emotion socialization parenting programs for young children. Emotion, 20(1): 98-104.
Gottman, J., Katz, L. F. and Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10(3): 243-268.
Gus, L., Rose, J. and Gilbert, L. (2015). Emotion coaching: A universal strategy for supporting and promoting sustainable emotional and behavioral well-being. Educational and Child Psychology, 32(1): 31-41.
He, Y., Gewirtz, A. and Dworkin J. (2015). Parental emotion socialization in military families. Child Studies in Asia-Pacific Contexts, 5(1): 1-19.
Hernandez, E., Smith, C. L., Day, K. L., Neal, A. and Dunsmore, J. C. (2018). Patterns of parental emotion-related discourse and links with children’s problem behaviors: A person-centered approach. Developmental Psychology, 54(11): 2077-2089.
Hurrell, K. E., Houwing, F. L. and Hudson, J. K. )2017). Parental meta-emotion philosophy and emotion coaching in families of children and adolescents with an anxiety disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(3): 569-582.
Hurrell, K. E., Hudson, J. L. and Schniering C. A. (2015). Parental reactions to children's negative emotions: relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 29(1): 72-82.
Jin, Z., Zhang, X. and Han Z. R. (2017). Parental emotion socialization and child psychological adjustment among Chinese urban families: Mediation through child emotion regulation and moderation through dyadic collaboration. Frontiers in Psychology, 18(8): 2198-2209.
Kline, R. B. (2011). Principles & practice of structural equation modeling (2nd Ed.). New York: The Guilford Press.
Lagace-Seguin, D. G. and Coplan, R. J. (2005). Maternal emotional styles and child social adjustment: Assessment, correlates, outcomes and goodness of fit in early childhood. Journal of Social Development, 14(4): 613-646.
Madhu, G. and Dimple, M. (2017). Construction and validation of Parenting Style Scale (PSS), Shikshan Anreshika, 7(1), 1-8. doi:10.5958/2348-7534.2017.00001.0.
Seguin, D. (2016). New directions in parenting research. Journal of Psychology and Cognition, 1(1): 1-3.
Shokri, O., Taghilo, S., Geravand, F., Paizi, M., Moulaie, M., Abdelahpur, A. M. and Akbari, H. (2008). Factor structure and psychometric properties of the Farsi version of the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS). Advances in Cognitive Science, 10(3): 22-33.
(Text in Persian)
Soleimani, H. and Bashash, L. (2012). Factor structure, validity and reliability of the Maternal Emotional Styles Questionnaire (MESQ). Knowledge & Research in Applied Psychology, 13(1): 39-48. (Text in Persian)
Zarra-Nezhad, M., Aunola, K., Kiura, N., Mllola, S. and Moazemi-Goodarzi, A. (2015). Parenting style and childrens emotional development during the first grade: The moderating role of child temperament. Journal of Psychology & Psychotherapy, 5(5): 1-12.