پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تاب‌آوری دختران دانش‌آموز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاور خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

4 عضو هیئت‌علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زابل، ایران

5 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تاب‌آوری دختران دانش آموز انجام گرفت. در یک پژوهش همبستگی تعداد 398 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با روش طبقه‌ای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه‌های هراس اجتماعی کانر و همکاران، فرم کوتاه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه یانگ و براون و پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. داده‌های به‌دست‌آمده با نرم‌افزار آماری SPSS-18 و آزمون آماری همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تمام‌ مؤلفه‌های طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. همچنین بین تمام مؤلفه‌های تاب‌آوری و اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنی‌دار وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که مؤلفه‌های طرد و بریدگی، تصور شایستگی فردی، گوش‌به‌زنگی و بازداری، جهت‌مندی و تأثیرات معنوی قادر به پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر بودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تاب‌آوری تأثیر مهمی بر اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارند و باید در برنامه‌های پیشگیری و درمان اضطراب اجتماعی موردتوجه قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas and Resilience of Girl Students.

نویسندگان [English]

  • Masoumeh gorji 1
  • Naiereh sadat Rowhany 2
  • Mehri Seyed Mousavi 3
  • Masoumeh Azizi 4
  • zobair samimi 5
1 MA in Family Counseling, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 MA in Personality Psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 MA in Family Counseling, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Faculty Member in Department of Information Science, Zabol University, Zabol, Iran
5 PhD student of Educational Psychology, Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to prediction of social anxiety based on early maladaptive schemas and resilience of girl students. In a correlational study, 398 high school girl students from Tehran during the academic year of 2018-19 were selected using the stratified method as a sample and completed social phobia questionnaire, short form of early maladaptive schemas, and a questionnaire Resilience. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis in step-by-step method. The results showed that there was a positive and significant relationship between all the components of early maladaptive schemas and social anxiety. Also, there was a significant negative relationship between all the components of resilience and social anxiety. In addition, the results showed that the components of disconnecton and rejecton, Personal competence, over vigilance and inhibiton, directedness and Spiritual influences were able to predict the social anxiety of female students. According to the results of this study, early maladaptive schemas and resiliency have an important role in social anxiety of students and should be considered in social anxiety prevention and treatment programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Early maladaptive schemas
  • resiliency
  • social anxiety
ذوالفقاری، مریم.، فاتحی زاده، مریم و عابدی، محمد رضا (1387). تعیین رابطه‌ی بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمیت زناشویی زوجین شهر اصفهان. فصلنامه‌ی خانواده پژوهی، 4(3): 261-247.
روشندل، زهرا.، صبحی قراملکی، ناصر و طیبی، افشین (1395). مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، نگرانی از تصویر بدنی و سبک‌های اسناد در بین نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی و نوجوانان عادی. مجله روانشناسی و روان‌پزشکی شناخت، ۳ (۴) :۱-۱۱
سامانی، سیامک.، جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس (1386). تاب‌آوری، سلامت روان و رضایت‌مندی از زندگی. مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(6): 295-290.
عبدی، رضا (1382). سوگیری تعبیر در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انیسیتوی روان‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
مؤمنی، خدامراد.، جلیلی، زهرا.، محسنی، رجاء.، کرمی، جهانگیر.، سعیدی، مژگان و احمدی، مجتبی (1394). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش علائم اضطراب نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی. مجله تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4(2): 119-112.
نصیر زاده، زیبا.، رضایی، علی محمد و محمدی فر، محمدعلی (1397). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان. مجله روانشناسی بالینی، 10(2): 40-29.
Abedi, M. (2003). Cognitive biases in interpretation in people with social phobia (Master's Thesis). Iran University of Medical Sciences (Text in Persian).
Artuch-Garde, R., González-Torres, M. D. C., de la Fuente, J., Vera, M. M., Fernández-Cabezas, M., & López-García, M. (2017). Relationship between resilience and self-regulation: a study of spanish youth at risk of social exclusion. Frontiers in psychology8)12): 612-624.
Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive behaviour therapy47(4): 328-349.
Baranoff, J., Oei, T. P. S., Cho, S. H., & Kwon, S. M. (2006). Factor structure and internal consistency of the Young schema questionnaire (short form) in Korean and Astralian samples. Journal of Affective Disorders, 93(1-3): 133-140.
Brailovskaia, J., Schönfeld, P., Zhang, X. C., Bieda, A., Kochetkov, Y., & Margraf, J. (2018). A cross-cultural study in germany, russia, and china: are resilient and social supported students protected against depression, anxiety, and stress?. Psychological reports, 121(2): 265-281.
Connor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchil, L. R., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. British Journal of Psychiatry, 176(4): 379-386.
Connor, K. M., Davidson, J. R., & Lee, L. C. (2003). Spirituality, resilience, and anger in survivors of violent trauma: A community survey. Journal of traumatic stress16(5): 487-494.
Farmer, A.S., Kashdan, T.B. (2012). Social anxiety and emotion regulation in daily life: spillover effects on positive and negative social events. Cognitive Behavioral Therapy, 41(2): 152-62.
González-Díez, Z., Orue, I., & Calvete, E. (2017). The role of emotional maltreatment and looming cognitive style in the development of social anxiety symptoms in late adolescents. Anxiety, Stress, & Coping30(1): 26-38.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Ko, C. Y. A., & Chang, Y. (2019). Investigating the relationships among resilience, social anxiety, and procrastination in a sample of college students. Psychological reports122(1): 231-245.
Langer, J. K., Tonge, N. A., Piccirillo, M., Rodebaugh, T. L., Thompson, R. J., & Gotlib, I. H. (2019). Symptoms of social anxiety disorder and major depressive disorder: A network perspective. Journal of affective disorders243: 531-538 doi: 10.1016/j.jad.2018.09.078
Leichsenring, F., & Leweke, F. (2017). Social anxiety disorder. New England Journal of Medicine376(23): 2255-2264.
Lyvers, M., Holloway, N., Needham, K., & Thorberg, F. A. (2019). Resilience, alexithymia, and university stress in relation to anxiety and problematic alcohol use among female university students. Australian Journal of Psychology, 1– 9. https://doi.org/10.1111/ajpy.12258
Maes, M., Nelemans, S. A., Danneel, S., Fernández-Castilla, B., Van den Noortgate, W., Goossens, L., & Vanhalst, J. (2019). Loneliness and social anxiety across childhood and adolescence: Multilevel meta-analyses of cross-sectional and longitudinal associations. Developmental psychology, 55(7):1548-1565
Moghtader, L., & Shamloo, M. (2019). The crrelation of perceived social support and emotional schemes with students’ social anxiety. Journal of Holistic Nursing and Midwifery29(2): 106-112.
Momeni, K., Jalili, Z., Mohseni, R., Karami , J., Saeedi , M., & Ahmadi, S. M. (2015). Efficacy of teaching resiliency on symptoms reduction on anxiety of adolescence with heart disease. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences, 4(2):112-119 (Text in Persian).
Nasirzade, Z., Razai,, A., Mohamadifar, M. (2018). The effectiveness of resiliency education to reduce the loneliness and anxiety of high school girl students. Journal of Clinical Psychology, 10(2): 29-40. (text in Persian).
Roshandel, Z., Sobhi Gharamaleki, N., & Tayyebi, A. (2016). A comparison on early maladaptive schemas, body image concerns and attribution styles among the teenagers with social anxiety and normal ones. Shenakht journal of psychology & psychiatry3(4): 1-11.
Samani, S., Jokar, B., & Sahragard, N. (2007). Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of psychiatry and clinical psychology13(3): 290-295 (Text in Persian).
Taylor, C. D., & Harper, S. F. (2017). Early maladaptive schema, social functioning and distress in psychosis: a preliminary investigation. Clinical Psychologist21(2): 135-142.
Wood, B. (2019). Role of rsilience in buffering the effect of work-school conflict on negative emotional responses and sleep health of college students. Journal of Occupational Health Psychology, 18(4):384-394
Worden, J. W. (2018). Grief counseling and grief therapy: A handbook for the mental health practitioner. Springer Publishing Company.
Young, J. E., Brown, G. (2003). The Young Schema Questionnaire: Short form. Available at: http: //www.schematherapy.com.
Zolfaghari, M., Fatehi-Zadeh, M., & Abrdi, M. R. (2008). Determining relationships between early maladaptive schemas and marital intimacy among Mobarakeh Steel Complex personnel. J Family Resaearch4(3): 261-47 (Text in Persian).