رابطه بین احساس تنهایی و نوموفوبیا به‌واسطه‌گری بهزیستی معنوی درمیان دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء،تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین احساس تنهایی و نوموفوبیا به‌واسطه‌گری بهزیستی معنوی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد آن‌ها حدود 1100 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی و حجم نمونه 300 نفر با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه نوموفوبیای یلدریم و کوریا، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگ‌سالان دی‌توماسو و همکاران و بهزیستی معنوی دهشیری بود. از آزمون تحلیل مسیر به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که بهزیستی معنوی نقش واسطه‌گری بین احساس تنهایی و نوموفوبیا دارد. همچنین، تغییرات واریانس نمرات نوموفوبیا با واسطه‌گری بهزیستی معنوی توسط متغیر احساس تنهایی در بین دانشجویان دختر قابل تبیین می-باشد. بنابراین برنامه‌ریزی جهت ارتقای بهزیستی معنوی دانشجویان می‌تواند نقش مهمی در کاهش نوموفوبیا به‌واسطه کاهش احساس تنهایی آنان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relationship Between loneliness and Nomophobia ith the Intermediating Role of Spiritual Well-Being among Students of Alzahra University

نویسندگان [English]

  • zakiye panahi ghashe tuti 1
  • zohreh khosravi 2
  • Azam Farah Bijari 2
1 psychology, alzahra university, tehran, iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the relationship between loneliness and nomophobia with the intermediating role of the aspects of spiritual well-being. This research is a descriptive one of correlation and path analysis test. The research population includes all the girl university students of AlZahra University living in the dormitory during the academic year 2016-2017 who were about 1100 people. Sampling method was random sampling and the sample size was selected as 300 people by using Morgan-Krejcie table. Data collection tools included Nomophobia Questionnaire (NMP-Q), Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA-S), and Spiritual Well Being Questionnaire (SWB). Path analysis test was used for analyzing the data. The results of data analyses showed that spiritual well-being plays an intermediating role between loneliness and nomophobia. Also, the changes of the variance of the scores of nomophobia among the girl students can be explained by the variable of loneliness and the intermediating role of spiritual well-being. Therefore, planning for promotion of spiritual well-being among the students can play an important role in decreasing nomophobia by decreasing their loneliness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Loneliness
  • nomephobia
  • Spiritual
  • Students
پاتو، مژگان.، حقیقت، فرشته و حسن‌آبادی، حمیدرضا (1391). بررسی نقش کیفیت ارتباط زوجین در پیش‌بینی احساس تنهایی، دو فصلنامه مشاوره و‌‌روان‌درمانی خانواده، 3(4): 565-543.
جناآبادی، حسین (1395). تعیین ارتباط احساس تنهایی و حمایت اجتماعی با اعتیاد به تلفن همراه در دانش‌آموزان، فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، 5(4): 30-7.
دهشیری، غلامرضا.، نجفی، محمود.، سهرابی، فرامرز و ترقی‌جاه، صدیقه (1392). ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ بهزیستی معنوی در میان دانشجویان، مجله مطالعات ‌روان‌شناختی‌، 2(4): 96-74.
دهشیری، غلامرضا.، برجعلی، احمد.، شیخی، منصوره و حبیبی عسگرآبادی، مجتبی (1387). ساخت و اعتباریابی مقیاس بهزیستی معنوی در بین دانشجویان، مجله روا‌ن‌شناسی، 12(3): 296-282.
ربانی، زینب.، بیگدلی، ایمان اله و نجفی، محمود (1395). رابطه مذهب با سلامت روان: نقش میانجی احساس شرم و گناه، فصلنامه روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 5(1): 153-134.
زرنقاش، مینا.، غلامرضایی، سیمین و صادقی، مسعود (1395). تدوین مدل احساس تنهایی بر اساس راهبردهای مقابله‌ای، بهزیستی معنوی، افسردگی و رضایت از زندگی دختران جانباز، فصلنامه روش‌ها و مدل‌های ‌روان‌شناختی، 7(26): 54-35.
سیاح، سرورالسادات.، قدمی، ابوالفضل و آزادی، فاطمه (1396). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه نوموفوبیا (بی‌موبایل هراسی) در بین دانشجویان ایرانی، فصلنامه روان‌سنجی رودهن، 6(23): 25-7.
صدوقی، مجید و محمدصالحی، زهرا (1396). رابطه استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای کیّفیت خواب. دوماهنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 10(2): 132-123.
عسگری زاده، قاسم.، پورمیرزایی، مریم و حاج محمدی، ریحانه (1395). سبک­های پردازش هویت و اعتیاد به تلفن همراه: نقش واسطه‌ای مقابلۀ مذهبی. فصلنامه پژوهش در دین و سلامت، 3(1): 29-22.
عسگری، سعید.، دلاور، علی و فرهنگی، علی‌اکبر (1396). بررسی رابطه میان الگوی مصرف موبایل و احساس «بی‌موبایل هراسی» در میان کاربران تلفن همراه کلان‌شهر تهران. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4): 224-197.
قابضی، فاطمه.، پاک‌دامن، شهلا.، فتح‌آبادی، جلیل و حسن‌زاده توکلی، محمدرضا (1394). احساس تنهایی معنوی مذهبی: ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(1): 84-63.
کاووسیان، ناهید.، حسین زاده، کاظم.، کاظمی جلیسه، حدیقه و کاربرو، اصغر (1397). ارتباط بین سلامت معنوی و احساس تنهایی در سالمندان شهر کرج طی سال 1395. فصلنامه پژوهش در دین و سلامت، 4(2): 15-7.
Askari, S., Delavar, A. and Farhangi, A. A. (2017).The relationship between mobile consumption pattern and "no mobile phobia" among mobile users in Tehran. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 6(4): 197- 224 (Text in Persian).
Askarizadeh, G. H., Poormirzaei, M. and Hajmohammadi, R. (2017). Identity processing styles and cell phone addiction: The mediating role of religious coping. Journal of Research on Religion & Health, 3(1): 18- 29 (Text in Persian).   
Azuki, T. (2014). Today's mobile phone users: current and emerging trends. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking Journal, 12(2): 334-50.
Dehshiri, G. R., Borjali, A., Sheikhi, M. and Habibi Asgharabadi, M. (2009). Development and validation of the spiritual well-being questionnaire among university students. Journal of Psychology, 12(3): 282-296 (Text in Persian).   
Dehshiri, G. R., Najafi, M., Sohrabi, F. andTaraghijah, S. (2013). Development and validation of the spiritual well-being questionnaire among university students. Quarterly Journal of Psychological Studies, 2(4): 74-96 (Text in Persian).   
DiTommasso, E., Brannen, C. and Best L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educational and Psychological Measurement Journal, 64(1): 99-119.
Ghabezi, F., Pakdaman, S., Fathabadi, J. and Hassanzade Tavakoli, M. R. (2015). Feeling religious loneliness: making and validating a scale for measuring the positive and negative aspects of loneliness. Quarterly Journal of Psychology and Religion, 8(1): 63-84 (Text in Persian).   
Gutiérrez-Puertasa, L.,Verónica, V., Márquez-Hernándezb, L., Romão Pretoc, S., Granados-Gámezb, G., Gutiérrez-Puertasa, V. and Aguilera-Manrique, G. (2019). Comparative study of nomophobia among Spanish and Portuguese nursing students. Nurse Education in Practice Journal, 34(9): 79-84.
Ishii, K. (2017). Examining the adverse effects of mobile phone use among Japanese adolescents. Keio Communication Review Journal, 33(2): 66-83.
Jenaabadi, H. (2017). On the relationship between loneliness and social support and cell phone addiction among students. Journal of School Psychology, 5(4): 7-30(Text in Persian).
Jin, B. and Park, N. (2015). Mobile voice communication and loneliness: Cell phone use and the social skills deficit hypothesis. New Media & Society Journal, 15(7): 1094-1111.
Kavoosian, N., Hosseinzadeh, K., Kazemi Jaliseh, H. and Karboro, A. (2018). The relationship between spiritual health and loneliness among the elderly in karaj- 2016. Journal of Research on Religion & Health, 4(2): 7- 15 (Text in Persian).
Kuss, D.J. and Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3): 311-322.
Mei, S., Chai, J., Wang, S.B., Ng, C.H., Ungvari, G.S. and Xiang, Y.T. (2018). Mobile phone dependence, social support and impulsivity in Chinese university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(3): 504-510.
Patoo, M., Haghighat, F. and Hassanabadi, H. R. (2013). The role of couple relationship quality in predicting of loneliness. Journal of Family Counseling and Psychotherapy, 3(4): 543-565(Text in Persian).
Pontes, H., Caplan, S. and Griffiths, M. (2016). Psychometric validation of the generalized problematic internet use scale 2 in a portuguese sample. Computers in Human Behavior Journal, 63(4): 823-833.
Rabbani, Z., Bigdeli, I. A. and Najafi, M. (2014).  Relationship of religion with mental health: mediating role of feeling of shame and sin. Quarterly Clinical Psychology and Consultation, 5(1): 134-153 (Text in Persian).   
Sadoughi, M. and Mohammad Salehi, Z. (2017). The relationship between problematic mobile usage and academic performance among students: The mediating role of sleep quality. Iranian Bimonthly of Education Strategies In Medical Sciences, 10 (2): 123-132 (Text in Persian).   
Sayah, S. A., Ghadami, A. and Azadi, F. (2017). Psychometric properties of the nomophobia questionnaire (nmp-q) among Iranian students. Journal of Psychometry, 6(23): 7-25 (Text in Persian).   
Schultz, M., Meged-Book, T., Mashiach, T. and Bar-Sela, G. (2017). Distinguishing between spiritual distress, general distress, spiritual well-being, and spiritual pain among cancer patients during oncology treatment. Journal of Pain and Symptom Management, 54(1): 66-73.
Yildirim, C. and Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Journal of  Computers in human behavior, 49(13): 130-137.
Zarnaghash, M., Gholamrezaie, S. and Sadeghi,  M. (2017).  Developing a model of loneliness based on of spiritual well-being depression and life satisfaction of girl’s spouses. Journal Management System, 7(26): 35-54 (Text in Persian).