نقش عزت‌نفس آشکار و ناآشکار در پیش بینی نشانگان افسردگی، افکار خودکشی و احساس تنهایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، کردستان، ایران

چکیده

هدف این مطالعه بررسی ارتباط و ناهمخوانی عزت‌نفس آشکار و ناآشکار با نشانگان افسردگی، افکار خودکشی و احساس تنهایی بود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 97-96 بودند. 95 نفر دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری داوطلبانه در این پژوهش به‌عنوان نمونه شرکت کردند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل مقیاس عزت نفس روزنبرگ، مقیاس ترجیحِ حروف الفبای نام، پرسشنامۀ افسردگی بک، مقیاس افکار خودکشی بک و مقیاس احساس تنهایی بود. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانۀ سلسله مراتبی، نتایج نشان داد، عزت‌نفس آشکار رابطۀ معکوسی با نشانگان افسردگی، افکار خودکشی و احساس تنهایی دارد. عزت‌نفس آشکار و ناآشکار به‌طور همزمان، ارتباط معناداری با افکار خودکشی نشان دادند. به‌علاوه، ناهمخوانی بین عزت‌نفس آشکار و ناآشکار، ارتباط مثبت معناداری با نشانگان افسردگی و افکار خودکشی نشان داد. جهت ناهمخوانی نیز پیش‌بینی‌کنندۀ مهمی بود. بر این اساس، عزت‌نفس آسیب‌دیده، ارتباط معنادارِ پایایی با افزایش سطح نشانگان افسردگی، افکار خودکشی و احساس تنهایی داشت، درحالی‌که عزت‌نفس دفاعی یا شکننده، فاقد چنین ارتباطی بود. درمجموع، یافته‌های این تحقیق، بینش جدیدی به ارتباط عزت‌نفس آشکار و ناآشکار با نشانگان افسردگی، افکار خودکشی و احساس تنهایی فراهم آورد. ازاین‌رو مدل‌هایی که در سبب‌شناسی نشانگان درونی‌سازی تنها عزت‌نفس آشکار را در نظر می‌گیرند و اثرات عزت‌نفس ناآشکار را نادیده گرفته‌اند بایستی مورد بازنگری قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Implicit and Explicit Self-esteem in Predicting Depression Syndromes, Suicidal Ideation and Loneliness

نویسنده [English]

  • Bahram Maleki
Dept. of education, Farhangian University of Kurdistan.Kurdistan, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to examine the relationship, and discrepancy between explicit and implicit self-esteem, with depression syndromes, suicidal ideation, and loneliness. The present study was a descriptive correlational study. The statistical population include all of the Farhangian University of Kurdistan students in the academic year 2017-2018. 95 volunteers participated using a voluntary sampling method in this research. Measurement tools included the Rosenberg Self-Esteem Scale, Name Initial Preferences Task, Beck Depression Inventory, beck suicide ideation Scale, and Loneliness Scale. The results with hierarchical multiple regression analyses indicated that explicit but not implicit self-esteem was negatively associated with depression syndromes, suicidal ideation, and loneliness. Simultaneously implicit and explicit self-esteem was associated with suicidal ideation. Furthermore, the size of the discrepancy between implicit and explicit self-esteem was positively associated with depression syndromes, suicidal ideation, and loneliness. In addition, the direction of the discrepancy was an important: damaged self-esteem was consistently associated with increased levels of depression syndromes, suicidal ideation, and loneliness, while defensive self-esteem was not. In sum, these findings provided a new insight into the relationship of implicit and explicit self-esteem with depression syndromes, suicidal ideation, and loneliness. Therefore, conceptual models that include only explicit self-esteem and neglect the effects of implicit self-esteem need to be re-evaluated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression Syndromes
  • Explicit Self-esteem
  • Implicit Self-esteem
  • Loneliness
  • Suicidal Ideation
جوشن لو، محسن و قاعدی، غلامحسین (1387). بررسی مجدد پایایی و اعتبار مقیاس روزنبرگ در ایران، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، 31(1): 56-49.
حشمتی، رسول.، اسماعیلیان، حامد.، حبیبی، رومینا و متین پور، بهمن (1397). افکار خودکشی در دانشجویان با گرایشهای وسواس. تصویر سلامت، 9(2): 100-92.
رجبی، غلامرضا و کارجوکسمایی، سونا (1391). کفایت شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه افسردگی بک، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 10(3): 157-139.
علیزاده، گلاویژ.، نوقابی، رسول.، رشید، خسرو و قلی زاده، زلیخا (1397). ‌‌تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علائم افسردگی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی؛ 8 (30): 188-163.
فتحی آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه (1392). آزمونهای ‌روان‌شناختی‌: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران: بعثت.
مطیعی، گلاره.، آقایوسفی، علیرضا.، چوبساز، فرزانه و شقاقی، فرهاد (1390). اثربخشی مقابله درمانگری بر احساس تنهایی زنان نابارور. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 5(19): 98-85.
ملکی، بهرام و خواجه، هایده (1395). دستکاری عزّت‌نفس و تغییرپذیری عملکرد قلبی عروقی، فصلنامه مطالعات ‌روان‌شناختی‌، 12(1): 157-141.
ملکی، بهرام.، علیپور، احمد.، زارع، حسین و شقاقی، فرهاد (1393). بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ترجیح حروف الفبای نام برای سنجش عزّت‌نفس ناآشکار، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. 5 (17): 123 – 101.
Alizadeh. G., Noghabi, R., Rashid, K. and Gholizadeh, Z. (2019). The Effect of neurofeedback with high alpha waves on the performance of female students of Kurdistan University with academic burnout symptoms and depression symptoms, Journal of Clinical Psychology Studies, 8(30): 163-188 (text in Persian).
Baeken, C., Wu, G. and Heeringen, K. (2019). Placebo aiTBS attenuates suicidal ideation and frontopolar cortical perfusion in major depression. Translational Psychiatry, 38 (1) 9:38.
Clasen, P. C., Fisher, A. J. and Beevers, C. G. (2015). Mood-reactive self-esteem and depression vulnerability: Person-specific symptom dynamics via smart phone assessment. PLoS One, 10(7):1-16.
Daniel, K. (2013). Loneliness and depression among university students in Kenya. Global journal of human – social science research. 13 (4):11-18.
Fathi, A. and Dastani, M. (2013). Psychological tests: Personality assessment and mental health, Tehran: Behsat (text in Persian).
Joshanlo, M. and Ghaedi, G. (2008). Reassessment of Reliability and Reliability of the Rosenberg Scale in Iran, Journal of Research of Shahed University, 31(3): 49-56 (text in Persian).
Heshmati, R., Esmailian, H., Habibi, R. and Matinpor, B. (2019). Suicidal thoughts in students with obsessive tendencies, Health image, 9(2): 92-100 (text in Persian).
Hiller, T.S., Steffens, M.C., Ritter, V. and Stangier, U. (2017). On the context dependency of implicit self-esteem in social anxiety disorder, Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 57 (5): 118-125.
Maleki, B., Alipur, A., Zare, H. and Shaghaghi, F. (2014). Preliminary Investigation of Psychometric Properties of the Name Initial Preferences Task for Measurement of implicit Self-esteem, Journal of Educational Measurement. 5(17): 123 - 101(text in Persian).
Maleki, B. and Khajeh, E. (2016). Manipulation of self-efficacy and variability of cardiovascular function, Journal of Psychological Studies, 12(1): 157-141(text in Persian).
Motii, G., Aghayosefi, A., Chobsaz, F. and shaghaghi, F. (2011). Effectiveness of coping therapy on loneliness of infertile women. Quarterly Journal of Applied Psychology. 5(19): 98-85(text in Persian).
Nuttin, J. M. (1987). Affective consequences of mere ownership: The name letter effect in twelve European languages. European Journal of Social Psychology, 17 (2): 381- 402.
Rajabi, G., and Karjokasmai, S. (2013). The adequacy of psychometric indices of Persian version of Beck Depression Inventory, Journal of Educational Measurement. 10(3): 139-157 (text in Persian).
Rice, F., Riglin, L., Lomax, T., Souter, E., Potter, R., Smith, D.J., Thapar, A.K. and Thapar, A. (2019). Adolescent and adult differences in major depression symptom profiles. Journal of Affective Disorders, 243(15): 175-181.
Romero, N., Sanchez, A., Vázquez, C. and Valiente, C. (2016). Explicit self-esteem mediates the relationship between implicit self-esteem and memory biases in major depression. Psychiatry Research 242(1): 336–344.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Smeijers, D., Vrijsen, J., Oostrom, I., Isaac, L., Speckens, A., Becker, and Rinck, M. (2017). Implicit and explicit self-esteem in remitted depressed patients, Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 54(1): 301-306.
Tuijl, L., Verwoerd, J. and Jong, P. (2018). Influence of sad mood induction on implicit self-esteem and its relationship with symptoms of depression and anxiety. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 60(1): 104–110.
Wegener, I., Geiser, F., Alfter, S., Mierke, J., Imbierowicz, K., Kleiman, A., Koch, A. and Conrad, R. (2015). Changes of explicitly and implicitly measured self-esteem in the treatment of major depression: Evidence for implicit self-esteem compensation, Comprehensive Psychiatry, 58(1): 57–67.