بررسی رابطه ابعاد خشم و ویژگی های انحرافی شخصیت با پرخاشگری سایبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانکشده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

پرخاشگری سایبری رفتارهای پرخاشگرانه‌ای هستند که در فضای سایبری به صورت مخفیانه اتفاق می‌افتد و چهره به چهره نیستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی ابعاد خشم و ویژگی های انحرافی شخصیت با پرخاشگری سایبری در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و نمونه پژوهش شامل 220 دانشجو بود که به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97- 96 در دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های ابعاد خشم، انحراف شخصیت و پرخاشگری سایبری استفاده شد. داده‌های گرد‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با خشم بیرونی و خشم انگیختگی از ابعاد خشم و بدنام سازی، اعمال خصمانه و سلطه‌گری از انحراف شخصیت همبستگی مثبت دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که ابعاد خشم و انحراف شخصیتی می‌توانند 22 درصد از پرخاشگری سایبری را پیش-بینی کنند. به نظر می‌رسد هرچه خشم و انحرافات شخصیتی در افراد بالاتر باشد احتمال انجام رفتارهای پرخاشگرانه در اینترنت بیشتر است لذا پیشنهاد می‌گردد که دانشگاه ها کارگاه هایی را جهت کاهش پرخاشگری های اینترنتی با تاکید بر کنترل مولفه های خشم و انحراف شخصیتی برگزار نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Relationship between Dimensions of Anger and Personality Deviance Features and Cyber Aggression

نویسندگان [English]

  • javad drodi 1
  • Sajjad Basharpoor 2
  • Elham Seif 3
1 Faculty of education and psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Faculty of education and psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 M.Sc. in Exceptional Child Psychology & Education, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Cyber aggression is defined as aggressive behaviors that take place secretly in cyberspace, without involving a face-to-face encounter of the people involved. The aim of the present study was to investigate the relationship between dimensions of anger and personality deviance features and cyber aggression among university students. This was a descriptive, correlational study, and the sample included 220 students studying at the University of Mohaghegh Ardabili during the 2017/18 academic year, which were selected by cluster random sampling. In order to collect data, we used the dimensions of anger, personality deviance and cyber aggression questionnaires. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Our results showed that cyber aggression had a positive correlation with external anger and anger arousal, two dimensions of anger, and stigmatization, hostile acts and domination, dimensions of personality deviance. The results of regression analysis showed that dimension of anger and personality deviance could predict 22 percent of cyber aggression. It seems that higher rates of anger and personality deviances will increase the possibility of aggressive behaviors on the Internet and Cyberspace. Therefore, it is suggested that universities set up workshops to reduce online aggression with an emphasis on controlling components of anger and personality deviance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cyber aggression
  • external anger
  • personality deviance
حسن­زاده، رمضان. (1390). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان.
ایلالی، سید حسن.، حسینی امین، سیده نرگس و نامی، مینا (1396). علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه های مجازی. فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه. 25: 62-47.
بشرپور، سجاد (1394). صفات شخصیت، نظریه­ها و آزمون. تهران: انتشارات ساوالان.
ترک، فرزانه.، درویزه، زهرا.، دهشیری، غلامرضا و خسروی، زهره (1395). پیش بینی اختلالات رفتاری درونی سازی و برونی سازی در نوجوانان بر اساس ابعاد سرشت و منش، مطالعات روانشناختی، 12 (3): 26-7.
عبدی، محمدرضا.، خوش کنش، ابوالقاسم.، پورابراهیم، تقی و محمدی، روح الله (1392). بررسی سبک دلبستگی و رضایت زناشویی افراد متاهل درگیر خیانت اینترنت، مطالعات روانشناختی، 8 (3): 158-135.
فرح بیجاری، اعظم.، پیوسته گر، مهرانگیز و صدر، مهدیه سادات (1394). رابطه تاب آوری با ابعاد پنجگانه شخصیت و اختلالات بالینی افسردگی، اضطراب و جسمانی سازی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه الزهرا، مطالعات روانشناختی، 11 (3): 78-53.
Abdi, M., Khoshkonesh, A., Poorebrahim, T., Mohammadi, R. (2013). Investigating the attachment style and marital satisfaction of married people involved in betraying the Internet. Journal of psychological studies, 8(3), 135-158. (Text in Persian).
Abajaoude, E., Savage, M. W., Starcevic, V., & Salame, W. O. (2015). Cyberbullying: Review of an old problem gone viral. Society for Adolescent Health and Medicine, 57(1), 10–18. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.04.011.
Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D.L., Mclnerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use
and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. TheAustralian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18–31.
Ang, R. P., & Goh, D. H. (2010). Cyber-bullying among adolescents: The role of affective and cognitive empathy and gender. Child Psychiatry and Human Development, 41(4), 387–397.
Antoniadou, N., & Kokkinos, C. M. (2015). Cyber and school bullying: Same or different phenomena. Aggression and Violent Behavior, 25(2015), 363–372.
Antoniadou, N. C., Kokkinos, A. M. (2016). Possible common correlates between bullying and cyber-bullying among adolescents. Psicología Educativa, 22(1), 27-38.
Aricak, O.T. (2016). The relationship between mental health and bullying. En H. Cowie, C. A. Myers (Eds.), Bullying among university students: Cross-national perspectives (pp. 76-90). Abingdon: Routledge.
Basharpoor, s. (2015). Personality traits: theory and testing. Tehran: savalan publications. (Text in Persian).
Bennett, Sarah, Farrington, David P, & Huesmann, L. R. (2005). Explaining gender differences in crime and violence: The importance of social cognitive skills. Aggression and Violent Behavior, 10(3), 263-288.
Bedford, A, & Foulds, G, A. (1978). Manual of the personality Deviance Scale. Windsor: NFER-Nelson.
Bedford, A, Ian J. & Deary, L, J. (2003). The Personality Deviance Scales (PDS): cross-validation, item analyses and scale development. Personality and Individual Differences,35(2), 389–398.
Bogolyubova O., Panicheva P., Tikhonov, R., Ivanov V., & Ledovaya, Y. (2018). Dark personalities on Facebook: Harmful online behaviors and Language. Computers in Human Behavior, 78, 151-159. www.elsevier.com/locate/comphumbeh.
Calvete, E., Orue, I., & G_amez-Guadix, M. (2016). Cyberbullying victimization and depression in adolescents: The mediating role of body image and cognitive schemas in a one-year prospective study. European Journal on Criminal Policy and Research, 22, 271-284. https://doi.org/10.1007/s10610-015-9292-8.
Caine, T. M., Foulds, G. A., & Hope, K. (1967). Manual of Hostility and Direction of Hostility Questionnaire.London: University of London Press.
Caine, T.M. (1970). Personality illness. In P. Mittler (Ed.), The psychological assessment of mental and physical handicaps .London: Methuen (781–817).
Chabrol, H., van Leeuwen, N., Rodgers, R. F., & Gibbs, J. C. (2011). Relations between self-serving cognitive distortions, psychopathic traits, and antisocial behavior in a non-clinical sample of adolescents. Personality and Individual Differences, 51(8), 887–892.
Constantinos M. Kokkinos*, Ioanna Voulgaridou. (2017). Relational and cyber aggression among adolescents: Personality and emotion regulation as moderators. Computers in Human Behavior, 68, 528-537. www.elsevier.com/locate/comphumbeh.
Farahbijari, A., peyvastegar, M., Sadr, M. S. (2015). The relationship between resiliency with five dimensions of personality and clinical disorders (depression, anxiety and somatization) in female undergraduate students of Alzahra University. Journal of psychological studies, 11(3), 53-78. (Text in Persian).
Gámez-Guadix, M, Orue, Izaskun, Smith, Peter, K., & Calvete, E. (2013). Longitudinal and reciprocal relations of cyberbullying with depression, substance use, and problematic internet use among adolescents. Journal of Adolescent Health, 53(4), 446-452.
Gumpel, T. P. (2014). Linking psychopathy and school aggression in a nonclinical
sample of adolescents. Journal of School Violence, 13(4), 377–395.
Guo, S. (2016). A meta-analysis of the predictors of cyberbullying perpetration and victimization. Psychology in the Schools, 53(4), 432–453. https://doi.org/10.1002/pits.21914.
Griffiths, M. D., Kuss, D. J., & Demetrovics, Z. (2014). Social networking addiction: An overview of preliminary findings. In K. P. Rosenberg and L. C. Feder (Eds.), Behavioral addictions: Criteria, evidence, and treatment, (pp. 119–141). London, UK: Academic Press.
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29(2), 129–156.
Larrañaga, E., Yubero, S., Ovejero, A., & Navarro, R. (2016). Loneliness, parent-child communication and cyberbullying victimization among Spanish youths. Computers in Human Behavior, 65, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.015.
Monteagudo, C, M., Delgado, B., Inglés,J, C., Fernández, M, J. (2018). Cyberbullying in the university setting. Relationship with family environment and emotional intelligence, Computers in Human Behavior, doi: 10.1016/j.chb.2018.10.002.
Modecki, K. L., Minchin, J., Harbaugh, A. G., Guerra, N. G., & Runions, K. C. (2014). Bullying prevalence across contexts: A meta-analysis measuring cyber and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 55, 602–611. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.
Myers, C. A., & Cowie, H. (2017). Bullying at university: The social and legal contexts of cyberbullying among university students. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(8), 1172-1182. doi:http://dx.doi.org/10.1177/0022022116684208.
Pereira, F., & Matos, M. (2016). Cyber-stalking victimization: What predicts fear among Portuguese adolescents? European Journal on Criminal Policy and Research, 22, 253–270. https://doi.org/10.1007/s10610-015-9285-7.
Presly, A. S. (1971). The classification of deviant personalities and their relationship to personal illness in a psychiatric unit. Unpublished Ph.D. thesis, University of Edinburgh.
Presly, A.S.  & Walton, H.J. (1973). Dimensions of abnormal personality. British Journal of Psychiatry, 122(568), 269–276Philip, A.E. (1969). The development and use of the Hostility and Direction of Hostility Questionnaire. Journal of Psychosomatic Research, 13(3), 283–287.
Sari, S. V., & Camadan, F. (2016). The new face of violence tendency: Cyber bullying perpetrators and their victims. Computers in Human Behavior, 59, 317-326. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.027.
Serre, I., Melis,  S,Ö. (2014). Cyberbullying: A New Kind of Peer Bullying through Online Technology and its Relationship with aggression and social anxiety. Procedia - Social and Behavioral Science.  116, 4241-4245. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.924.
Shapka, J. D., Maghsoudi, R. (2017). Examining the validity and reliability of the cyber-aggression and cyber-victimization scale. Computers in Human Behavior 69, 10-17. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.015.
Siegel, J. M. (1986). The Multidimensional Anger Inventory. Journal of Personality and Social Psychology, 51(1), 191-200.
Slonje, R., Smith, P., & Frisén, A. (2013). The nature of cyber-bullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29(1), 26–32.
Surtees, P.G. & Wainwright, N.W.J. (1996). Fragile states of mind: neuroticism, vulnerability and the long-term outcome of depression. British Journal of Psychiatry, 169(3), 338–347.
Tork, F., Dervizeh, Z., Dehshiri, Gh., Khosravi, Z. (2016). Predicting of externalizing and internalizing problems in adulthood basis of temperament and character. Journal of psychological studies, 12(3), 7-26. (Text in Persian).
Vale, A., Pereira, F., Gonçalves, M., & Matos, M. (2018). Cyber-aggression in adolescence and internet parenting styles: A study with victims, perpetrators and victim-perpetrators. Children and Youth Services Review, 93, 88–99. www.elsevier.com/locate/childyouth.