ارزیابی تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر نارسایی شناختی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر نارسایی شناختی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بود. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس و هدفمند با موضوع پژوهش، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و سپس مصاحبه بالینی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه‌های افسردگی بک- ویرایش دوم و نارسایی شناختی برادبنت و همکاران بود. گروه آزمایش طی 4 جلسه، یک ساعت و نیم، تحت آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات قرار گرفت. و بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس‌آزمون و مجدداً یک ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. داده-ها با استفاده از آزمون‌ آماری، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر نارسایی شناختی و مؤلفه‌های آن(حواس‌پرتی، مشکلات مربوط به حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) تأثیر معنی‌داری داشت. این نتایج در مرحله پیگیری حفظ شد. باتوجه به تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات بر کاهش میزان نارسایی شناختی مبتلایان و تداوم اثر آن، به کارگیری این آموزش جهت پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به افسردگی اساسی ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Effect of Memorial Specialization Training on Cognitive Disorders in Patients with Major Depression

نویسندگان [English]

  • kamran yazdanbakhsh 1
  • Farnaz Radmehr 2
1 Assistant Professor Department of Psychology, Faculty of Social Sciences and Education, razi university, Kermanshah, Iran
2 Ph.D Student psychology, Faculty of Social Sciences and Education, razi university, kermanshah, Iran
چکیده [English]

The aim of present the present is to evaluating the effect of memory specificity training on cognitive failure in patients with major depression. The method of study is the semi-experimental with pretest-posttest design and follow-up with the control group. Using available sampling method and targeted with research topic, 30 individual (15 individual the experimental group and 15 individual the control group) after the diagnosis of major depressive disorder and then clinical interviews were selected as the sample. The instrument of measurement in this study was Beck Depression Inventory-Second Edition and cognitive failures questionnaire by Broadbent et al. The experimental group received 4 sessions, one a half hours, under the memory specificity training. After completing the training sessions, both the experimental and control groups were imposed to post-test and again one month later both groups were follow-up. Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures. The results showed that memory specificity training had a significant effect on cognitive impairment and distraction components (distractibility, memory problems, Blunders, not reminder names), memory problems, inaccurate errors, and lack of reminder. These results were maintained at the follow-up stage. Considering the effect of memory specificity training on the reduction of cognitive deficits in patients and the continuation of their effects, it is necessary to use this training to prevent and treat patients with major depression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "cognitive impairment"
  • "Diary specification"
  • "major depression"
امرالهی، سارا.، مرادی، علیرضا و حسنی، جعفر (1395). اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات در آسیب‌های شناختی و تجارب تجزیه‌ای بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، روانشناسی شناختی، 4(3): 44- 36.
شریفی، ونداد.، اسعدی، سیدمحمد.، محمدی، محمدرضا.، امینی، همایون.، کاویانی، حسین.، سمنانی، یوسف.، شعبانی، امیر.، شهریور، زهرا.، داوری‌آشتیانی، رزیتا.، حکیم‌شوشتری، میترا.، صدیق، ارشیا.، جلالی‌رودسری، محسن (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختار یافتۀ تشخیصی برای(‌SCDI‌(DSMIV، تازههای علوم شناختی، 6(2-1): 22-10.
صادق‌زاده‌نوبر، ساناز.، احمدی، عزت‌اله و باباپورخیرالدین، جلیل (1393). بررسی مقایسه‌ای نارسایی‌های شناختی در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری با افراد افسرده، روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 1(1): 70-67.
عطادخت، اکبر و مجدی، هادی (1396). مقایسه سیستم‌های مغزی رفتاری، تنظیم شناختی هیجان و نارسایی‌های شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی، اختلال افسردگی اساسی و افراد بهنجار، نشریۀ روان پرستاری، 5(4): 18-8.
فتی، لادن.، بیرشک، بهروز.، عاطف‌وحید، محمدکاظم و استفان‌دابسون، کیت (1384). ساختارهای معناگذاری طرحواره‌ها، حالت‌های هیجانی و پردازش شناختی اطلاعات هیجانی: مقایسۀ دو چارچوب مفهومی، اندیشه و رفتار، 11(2): 32-25.
کریمیان، نگار.، نشاط‌دوست، حمیدطاهر.، عسگری، کریم.، عریضی، حمیدرضا و نجفی، محمدرضا ( 1396). مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و آموزش یادآوری خاص بر حافظۀ بیماران دچار سکتۀ مغزی ایسکمیک، مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 35(441): 968-961.
محمدخانی، پروانه (1389). مصاحبۀ بالینی ساختار یافته برای ارزیابی اختلال‌ها DSM-IV-TR، تهران: دانژه.
مشیرپناهی، شیوا.، مرادی، علیرضا.، حاتمی، محمد.، پرهون، هادی و میرزایی، جعفر (1392). اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب‌های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، روانشناسی نظامی، 4(15): 28- 17.
معین‌فارسانی، رسول و رنجبرکهن، زهره (1396). اثربخشی آموزش اختصاص‌سازی حافظۀ سرگذشتی(MEST) بر افسردگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان. طب انتظامی، 19(1): 48-40.
هاشمی، زهره.، محمودعلیلو، مجید و هاشمی‌نصرت‌آباد، تورج (1389). اثربخشی درمان فراشناختی بر اختلال افسردگی اساسی: گزارش موردی، روانشناسی بالینی، 2(3): 97-85.
یزدی، سیده‌منور.، درویزه، زهرا و شیخی، زهرا (1394). مقایسۀ نارسایی‌های شناختی و شیوه‌های مقابله با استرس در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر و همبود، مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 30-7.
Amrollahi, S., Moradi, A.R. and Hasani, J. (2016). Effectiveness of memory specificity training for cognitive vulnerability and dissociative experiences in patients with post-traumatic stress disorder, Journal of Cognitive Psychology. 4(3):36-44(Text in Persian).
Atadokht, A. and Majdy, H. (2017). Comparison of brain/behavioral systems, cognitive emotion regulation and cognitive failures in patients with schizophrenia disorder, major depression disorder and normal individuals. Iranian Journal of Nursing, 5(4): 8-18(Text in Persian).
Avenevoli, S., Swendsen, J.P., Burstein M. and Merikangas, K.R. (2015). Major depression in the national comorbidity survey adolescent supplement: prevalence, correlates and treatment, Journal American Academic Children Adolescent Psychiatry. 1,54(1): 37-44.
Broadbent, D.E., Cooper, P.J., Fitzgerald, P.F. and Parkes, K.R. (1982). The cognitive failures questionnaire(CFQ) and its correlate Br. Journal Clinical Psychology, 21(1): 1-16.
Carrigan, N. and Barkus E. (2016). A systematic review of cognitive failures in daily life: healthy populations. Neuroscience & Bio-behavioral Reviews, 63(2): 29-42
Erten, M.N. and Brown, A.D. (2018). Memory specificity training for depression and posttraumatic stress disorder: a promising therapeutic intervention. Journal Frontiers in Psychology, 9(4): 1-4.
Fati, L., Birashk, B., AtefVahid, M.K. and StephanDobson, K. (2005). Structural Meaning Schemata, Emotional Modes and Cognitive Processing of Emotional Information: Comparing Two Conceptual Concepts. Journal Thoughts and Behavior, 11 (2): 25-32(Text in Persian).
Feng, H., Li, G., Xu. C., Ju. and Qiu, X. (2017). Training rehabilitation as an effective treatment for patients with vascular cognitive impairment with no dementia. Journal Rehabilitation Nursing, 42(5): 290-297.
Hashemi, Z., Mahmood-Aliloo, M. and Hashemi-Nosratabad, T. (2011). The effectiveness of meta-cognitive therapy on major depression disorder: A case report. Journal of Clinical Psychology, 2(3): 85-97(Text in Persian).
Karimian, N., Neshat-Doost, H.T., Asgari, K., Ariati, Orayzi, H.R., and Najafi, M.R. (2017). Comparison of the effectiveness of mindfulness training and memory specificity training on the aspects of memory in patients with ischemic stroke. Isfahan of Journal Medical School,35(441): 961-968(Text in Persian).
Kearney, D.J., Simpson, T.L., Malte, C.A., Felleman, B., Martinez, M.E. and Hunt, S.C. (2016). Mindfulness-based stress reduction in addition to usual care is associated with improvements in pain, fatigue, and cognitive failures among veterans with gulf war illness. The American Journal of Medicine;129(2): 204-214. 
Lucas, M., Chocano-Bedoya, P., Schulze, M.B., Mirzaei, F., Oreilly E.J., Okereke, O.I,. Hu, F.B., Willett, W.C. and Ascherio, A.(2014). Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women. Brain, Behavior, and Immunity. 36: 46-53.
MacQueen, G.M. and Memedovich, K.A. (2017). Cognitive dysfunction in major depression and bipolar disorder: assessment and treatment option. Journal Psychiatry and Clinical Neurosciences, 71(1): 18-27.
MoeinFarsani M. and RanjbarKohan. (2017). The effectiveness of autobiographical memory specificity training(MEST) on depression in veterans with post-traumatic stress disorder in Isfahan. Journal of Millitary Medicine, 19(1): 40-48(Text in Persian).
MohammadKhani, P. (2010). Structured Clinical Interview for Disorders Evaluation DSM-IV-TR, Tehran: Dengue (Text in Persian).
Moshirpanahi, S., Moradi, A., Hatami, M., Parhoon, H. and Mirzaei, J. (2013). Effectiveness of memory specificity training on reduction of cognitive vulnerability in post-traumatic stress disorder pationts. Journal of Military Psychology, 4(15):17-28(Text in Persian).
Raes, F., Williams J.M. and  Hermans, D. (2009). Reducing cognitive vulnerability to depression: a preliminary investigation of Memory Specificity Training (MEST) in inpatients with depressive symptomatology. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40(1): 24- 38.
Rice, F., Riglin, L., Lomax, T., Souter, E., Potter, R., Smith, D.J., Thapar, A.K. and Thapar, A. (2019). Adolescent and adult differences in major depression symptom profiles. Journal of Affective Disorders, 243(15): 175-181.
Russo, M., Mahon, K. and Burdick, K.E. (2015). Measuring cognitive function in MDD: emerging assessment tools. Journal Depression and Anxiety. 32(4):262-269.
Sharifi, V., Asadi, S.M., Mohammadi, M.R., Amini, H., Kavian, H., Semnani, U., Shabani, A., Shahryvar, Z., DavariAshtiani, R., HakimShooshtari, M., Sedigh, A. and JalaliRoodsari, M.(2004).  Reliability and feasibility of the persian version of the structured diagnostic interview for SCDI (DSMIV), Journal of Cognitive Science Fresh,. 6(1&2): 10-22(Text in Persian).
SsdeghzadehNobar, S., Ahmadi, E. and BabapurKheyredin, J., (2014). Comparative survey of cognitive failures in OCD and depressed patients. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 1(1): 62-70(Text in Persian).
Wallace, J.C. (2004). Confirmatory factor analysis of the cognitive failures questionnaire: evidence for dimensionality and construct validity. Journal Personality and individual Differences, 37(2): 307-324.
Weintraub, M.J., Brown, C.A. and  Timpano, K.R. (2018). The relationship between schizotypal traits and hoarding symptoms: An examination of symptom specificity and the role of perceived cognitive failures. Journal of Affective Disorders, 237(13): 10-17.
Werner-Seidler, A., Hitchcock, C., Bevan, A., McKinnon, A., Gillard, J., Dahm, T., Chadwick, I., Mueller, V., Rodrigues, E., Rees, C., Gormley, S., Schweizer, S., Watson, P., Raes, F., Jobson, L. and Dalgleish, T. (2018). A cluster randomized controlled platform trial comparing group memory specificity training (MEST) to group psychoeducation and supportive counseling (PSC) in the treatment of recurrent depression. Journal Behaviour Research and Therapy, 105(6): 1-9.
Yazdi, S.M., Darvizeh, Z. and Sheikhi, Z. (2015). A comparative study on cognitive failures and coping strategies in people with major depression disorder(MDD), generalized anxiety disorder(GAD), and comorbidity. Journal Psychological Studies, 11(3): 7-30(Text in Persian).