نقش مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی (AFECT) در پیش بینی علائم اختلال فوبی خاص در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشیار علوم اعصاب، گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

اختلال فوبی خاص به عنوان ترس افراطی یا غیرمنطقی تعریف می شود که وابسته به حضور شی‌ء یا موقعیت خاص می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی در پیش بینی علائم اختلال فوبی خاص در دانشجویان بود. بدین منظور تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به روش نمونه‌گیری هدفمند براساس معیارهای ورود و خروج، انتخاب و با استفاده از مقیاس های ترکیبی سرشت عاطفی - هیجانی و جدول زمینه یابی ترس مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش های ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چند‌گانه و مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ابعاد هیجانی (شامل سرشت های مقابله، اراده، حساسیت و ترس) و ابعاد عاطفی (شامل سرشت های اضطراب، بی‌تفاوتی، ادواری‌خویی، تغییرپذیری و هیجان‌زدگی) از مدل ترکیبی سرشت عاطفی – هیجانی، همبستگی معناداری با علائم اختلال فوبی خاص دارند. براساس مدل رگرسیونی ، سرشت‌های هیجانی حساسیت و ترس و ابعاد سرشت عاطفی اضطراب و هیجان‌زدگی، توانستند علائم اختلال فوبی خاص را به صورت معنادار پیش بینی کنند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مدل سرشت ترکیبی عاطفی هیجانی به عنوان یک مدل تبیینی، قادر به پیش بینی تغییرات آسیب شناختی در اختلال فوبیای خاص می باشد و اختلال فوبی خاص را می توان بر مبنای ابعاد سرشت هیجانی و عاطفی تبیین نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of The Affective and Emotional Composite Temperament (AFECT) model in predicting the symptoms Specific Phobic Disorder (SPD) in students

نویسندگان [English]

  • Saeedeh Sheykh 1
  • Gholamreza Chalabianloo 2
  • Reza Abdi 3
1 Master of Psychology, Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Associate Professor of Neuroscience, Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
3 Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Specific phobic disorder is defined as an extreme or irrational fear that consistently persists and dependent on the presence of a specific object or situation. The aim of this study was to investigate the role of The Affective and Emotional Composite Temperament (AFECT) model in predicting the symptoms of Specific phobia. 400 students of Azerbaijan Shahid Madani University selected by purposive sampling method. They completed the AFECT inventory & the fear survey schedule scale- I‌I‌I. Results indicated that emotional dimensions (coping, volition, sensitivity & fear) and affective temperaments (anxious, apathetic, cyclothymic, volatile & hyperthymic) of AFECT model were significantly associated with symptoms of specific phobia. The emotional dimensions (sensitivity and fear) and affective temperaments (anxious and hyperthymic) could predict symptoms of specific phobia. The results indicated that AFECT model as an explorative model, could predict the psychopathological changes in specific phobic disorder. Affective and Emotional Composite Temperament , Affective Temperament, Emotional Temperament , Specific Phobic Disorder,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Affective and Emotional Composite Temperament
  • Affective Temperament
  • Emotional Temperament
  • Specific Phobic Disorder
بخشی‌پور رودسری، عباس.، دژکام، محمود.، مهریار، امیرهوشنگ و بیرشک، بهروز (1383). روابط ساختاری میان ابعاد اختلال‌های اضطرابی و افسردگی DSM- IV و ابعاد الگوی سه بخشی، مجله اندیشه و رفتار، 9(4): 76-63.
بخشی‌پور، عباس.، بیرامی، منصور و کاکایی، امینه (1388). ویژگی‌های روان‌سنجی جدول زمینه‌یابی ترس- نسخه سوم  (FSS- III)، پژوهش‌های روان‌شناختی، 12 (1 و 2): 61-40.
چلبیانلو، غلامرضا.، عبدی، رضا.، رسول‌زاده، مهناز و شیخ، سعیده (1395). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی (AFECT) در دانشجویان، مجله‌پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 42(11)‌: 71-51.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. (DSM-5). Washington, DC: Author.
Bakhshipour,A.,Beyrami,M. and Kakaei,A. (2009). Psychometric properties of Fear Survey Schedule-Third Version (FSS-III). Psychological researches,12(1-2):40-61.
Bakhshipour, A., Dejkam, M., Mehryar, A. H. and Birshk ,B. (2004). Structural relationships between dimensions of DSM-IV anxiety & depression disorders & three dimensional theory. Journal of Andisheh v Raftar,9(4(:63-76.
Chalabianloo,Gh. R., Abdi. R., Rasoulzadeh. M. and Sheikh,S. (2016). Psychometric Properties of Affective & Emotional Composite Temperament Scale (AFECT) in Students. Modern Psychological Researchs, 42 (11):51-71.
Clark, L. A., and Watson, D. (1991). Tripartite model of anxiety and depression: evidence and taxonomic implications. Journal of Abnormal Psychology, 100(3): 316-336.
Cloninger, C. F., Svrakic, D. M. and Przybect, T. R. (2006). Can personality assessment predict future depression? A twelve-month follow-up of 631 subjects. Journal of Affective Disorders, 92 (1): 35-44.
Capriola, N. N., Booker, J. A. and Ollendick, T. H. (2017). Profiles of Temperament among Youth with Specific Phobias: Implications for CBT Outcomes. Journal of Abnormal Child Psychology, 45 (7):1445-1459.
Frizzo, N. M., Bisol, W. L. and Lara R. D. (2013). Bullying victimization is associated with dysfunctional emotional traits and affective temperaments. Journal of Affective Disorders, 148(1): 48-52.
Fuscaldo, V. L., Bisol, W. L. and Lara, R. D. (2013). How emotional traits and affective temperaments relate to cocaine experimentation, abuse and dependence in a large sample. Addictive Behaviors, 38(3): 1859-1864.
Garcia, B.A.J. (2010). Activity of the behavioral activation system and behavioral inhibition system and psychopathology. Annuary of Clinical and Health Psychology, 6: 57- 60.
Innamorati, M., Rihmer, Z., Akiskal, H., Gonda, X., Erbuto, D. and Belvederi Murri, M. (2015). Cyclothymic temperament rather than polarity is associated with hopelessness and suicidality in hospitalized patients with mood disorders. Journal of Affective Disorders, 170(1): 161-165.
Kampman, O., Viikki, M., Järventausta, K. and Leinonen, E. (2017). Anxiety Disorders and Temperament—an Update Review. Current Psychiatry Reports, 19 (5): 1-8.
Karam, E. G., Itani, L., Fayyad, J., Hantouche, E., Karam, A., Mneimneh, Z. and et. Al. (2015). Temperament and suicide: A national study. Journal of Affective Disorders, 184(1): 123-128.
Lara, R. D., Bisol, W. L., Brunstein, G. M., Reppold, T. C., deCarvalho, W. H. and Ottoni, L.G. (2012a). The affective and emotional composite temperament (AFECT) model and scale: asystem-based integrative approach. Journal of Affective Disorders, 140(1): 14- 37.
Lara, R. D., Ottoni, L. G., Brunstein, G. M, Frozi, J., Carvalho, W. H. and Bisol, W. L. (2012b). Development and validity of the Brazilian internet study on temperament and psychopathology (BRAINSTEP). Journal of Affective Disorders,141(2-3): 390- 398.
liotta, m. (2013). Relationship between temperament and anxiety disorders: a systematic review. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 1(1):120-131.
Maier, S. F. and Watkins, L. R. (2010). Role of the medial prefrontal cortex in coping and resilience. B­rain Research, 1355(1): 52- 60.
McCrae, R.R. and Costa Jr., P.T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (1): 81–90.
Mochcovitch, M. D., Nardi, A. E. and Cardoso, A. (2012). Temperament and character dimensions and their relationship to major depression and panic disorder. Official Journal of the Brazilian Psychiatric Association, 34 (3):342-351.
O’Connor, R. C. and Nock, M. K. (2014). The psychology of suicidal behavior. Lancet Psychiatry, 1(1): 73-85.
Paavonen, V., Louto, K., Lassila, A, Leinon, E. and Kampman, O. (2018). Temperament clusters associate with anxiety disorder comorbidity in depression. Journal of Affective disorder, 236 (2): 252-258.
Pompili, M., Innamorati, M., Milelli, M., Battuello, M., Erbuto, D. and Lester, D. (2016). Temperaments in completed suicides: Are they different from those in suicide attempters and controls? Comprehensive Psychiatry, 65(1): 98-102.
 Parrish, C. L., Radomsky, A.S. and Dugas, M. J. (2008). Anxiety-control strategies: Is there room for neutralization in successful exposure treatment? Clinical Psychology Review, 28 (8): 1400-1412.
Sportel, B. E., Nauta, M. H., de Hullu, E. and de Jong, P. J. (2013). Predicting internalizing symptoms over a two years’ period by BIS, FFFS and attentional control. Personality and Individual Differences, 54: 236–240.
Strelau, J. and Zawadzki, B. (2011). Fearfulness and anxiety in research on temperament: temperamental traits are related to anxiety disorders. Personality and Individual Differences, 50(7): 907–915.
Tatalovich Vorkapic, S. (2012). The significance of preschool teacher’s personality in early childhood education: Analysis of Eysenck’s and Big Five dimensions of personality, International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(2): 28-37.
van Oort, F. V. A., Greaves-Lord, K., Ormel, J., Verhulst, F. C. and Huizink, A. C. (2011). Risk indicators of anxiety throughout adolescence. The TRAILS study. Depression and Anxiety, 28(6): 485–494.
Watson, D. and naragon-gainey, k. (2014). Personality, Emotions, and the emotional disorders. Clinical Psychological Science, 2 (4): 422-442.