رابطه آسیب های دوران کودکی و تجارب تجزیه ای با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روان شناسی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،قزوین،ایران

2 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،قزوین،ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

چکیده

اینترنت کیفیت زندگی و بهزیستی بسیاری از افراد را ارتقا می‌دهد امّا استفاده بیش از اندازه از آن پیامدهای نامطلوبی برای سلامت روان و رشد آنان دارد . هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان آسیب‌های دوران کودکی وتجارب تجزیه‌ای با اعتیاد به اینترنت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در سال تحصیلی 1396-1395 بود.295 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه تجارب تجزیه ای برنشتاین و پوتنام وپرسشنامه کودک آزاری و بی توجهی فاطمه نوروزی چهار قلعه بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیره استاندارد انجام شد. نتایج نشان داد که در پسران و در دختران واریانس اعتیاد به اینترنت باآسیب های کودکی و تجارب تجزیه ای تبیین می شود. همچنین تحلیل رگرسیون در دو گروه دختر و پسر به تفکیک نشان داد که بین دو گروه از لحاظ اعتیاد به اینترنت و متغیرهای پیش بین آن تفاوت وجود دارد. در دختران هردو متغیر پیش بین، قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت هستند اما در پسران تنها آسیب های کودکی قدرت پیش بینی دارد و این رابطه در پسران قوی تر از دختران است. بنابراین به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد به اینترنت می توان مداخله هایی با تمرکز بر آسیب های کودکی و تجارب تجزیه ای انجام داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The association between childhood traumas and dissociative experiences with internet addiction in students of International University of Imam Khomeiny

نویسندگان [English]

  • Seyede Mansourh Hakak 1
  • Shokofe Kazemi 2
  • alireza kakavand 3
1 Master of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Master of Psychology , departman of psycology,social faculty,international university of ImamKhomeiny,Qazvin,Iran
3 Associate Professor of Psychology, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Internet use enhances life quality and wellbeing for many people; however, excessive use can result in
many undesirable outcomes for healthy development and mental health.The purpose of this study was to investigate the association between childhood traumas and dissociative experiences with internet addiction.The study method was descriptive-correlational.The population of this study included all students of International University of Imam Khomeiny, in the academic year 1395-1396. 295 students were selected by random sampling. The study tools were Young internet addiction, Bernstein & Putnam dissociative expriences and NorouzyCharghalechild abuse and neglect.The data were analyzed by Pearson correlation and standard multiple regression. The results demostrated that correlation between internet addiction with childhood traumas subscales(neglect,physical,affective and sexual abuse) were positively significant. More correlation was with sexual abuse.The correlation of all of dissociative expriences subscales(amnestic dissociation and absorbtion) except derealization were positively significant. Also regression analyze for girls and boys showed that two groups were different in internet addiction and predictors.both of childhood traumas and dissociative experiences predicted internet addiction in girls but just childhood traumas could predict internet addiction in boys however this relationship was stronger in boys.So interventions, focused on childhood traumas and dissociative expreinces can prevent and treate internet addiction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childhood traumas
  • dissociative experiences
  • internet addiction
بحری، نرجس.، صادق مقدم، لیلا.، خدادوست، لیلی .، محمدزاده، جلال و بنفشه، الهه (1390). وضعیت اعتیاد به اینترنت وارتباط آن با سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مراقبت‌های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 8 (3): 166-173.
بهزادی نیا،مریم(1390). تعیین شیوع علائم تجزیه‌ای در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و زابل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
بیدی، فاطمه و کارشکی،حسین(1392). اعتیاد به اینترنت از دیدگاه روان‌شناسی،تهران:آوای نور.
پلنت،جولی(1389).spss. ترجمۀ علیرضا کاکاوند،کرج: سرافراز.
حسینی بهشتیان، محمد(1391). رابطۀ بین اعتیاد به اینترنت و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. پژوهشنامه زنان،2(2):42-23.
سادوک، بنجامین جیمز.، سادوک، ویرجینیا آلکوت وروئیز،پدرو(1395). خلاصه روانپزشکی، ترجمۀ فرزین رضاعی، تهران: ارجمند.
سجادی، سیده فاطمه و دهقانی‌زاده، زهرا(1395). بررسی رابطۀ ناگویی خلقی و تجزبیات تجزیه‌ای با نگرش‌های خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 18(5):8-17.
شمس اسفند‌آباد، حسن و نژاد نادری, سمیرا (1348). بررسی مقایسه‌ای کیفیت زندگی و نگرش مذهبی در افراد معتاد / غیر
معتاد شهر کرمان، مطالعات روان‌شناختی، 5(1): 139-152.
لعلی، محسن و عابدی، احمد (1387). بررسی رابطۀ بین سابقه انواع بدرفتاری والدین در دوران کودکی با افسردگی دوران بزرگسالی در بیماران سرپایی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان، مجله مطالعات روان‌شناختی،4(4):94-81.
گری. آر و واندن بوس (2006). فرهنگ توصیفی انجمن روان شناسی آمریکا APA، جلد دوم، ترجمۀ 42 عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کشور با هماهنگی دکتر حسن احدی، تهران: ارس.
نوروزی چهار قلعه، پرستو.، هاشمی آذر، ژانت و صرامی فروشانی، غلامرضا(1394). مقایسه عملکرد عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر آزار دیده هیجانی و عادی، مجله مطالعات روان‌شناختی،11(2):7-23.
نوروزی، فاطمه (1372). بررسی پیشینه کودک آزاری و بی‌توجهی در دانش آموزان 14 - 18 ساله تهرانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، انستیتو روان‌پزشکی تهران.
کیگان،جروم.، هنری ماسن،پاول.، کارول هوستون،آلتا و کانجر،جان جین.(1390). رشد و شخصیت کودک، ترجمۀ مهشید یاسایی، تهران: مرکز.
AdrianoSchimmenti, A., Passanisi,A.,Caretti,V., La Marca, L.,Granieri,A., Iacolino,C., Gervasi,A.M., Maganuco,N.R  and Billieux,J. (2017).Traumatic experiences, alexithymia, and Internet addiction symptoms among late adolescents: A moderated mediation analysis.Addictive Behaviors,64(1): 314–320.
Bahri, N., SadeghMoghadam, L., Khodadost, L., Mohammadzade, J. and Banafsheh, E.(2011). Internet addiction status and its relation with students’ general health at Gonabad Medical University.Modern  Care  Journal, 8(3):166-173 (Text In Persian).
Bernardi, S. and Pallanti,S. (2009).Internetaddiction:adescriptive clinical study focusing on comorbidities and dissociative symptoms.Comprehensive Psychiatry, 50(1):510–516.
BehzadyNia, M.(2011). determination of incidence of dissociative symptoms in Systan and Blouchestan and Zabul universities,MSs Thesis in Psychology.University of Sistan & Balochestan. (Text In Persian).
Bidi, F. and Kareshki,H. (2012). The addiction to internet(from the perspective of psychology).Tehran:Avaynour publication .(Text In Persian).
Biolcati, B., Mancini, G. and Trombini, E. (2017). Brief report: the influence of dissociative experiences and alcohol/drugs dependence on Internet addiction. Mediteranean Journal of Clinical Psychology, 5 (1):1-12.
Canan, F., Ataoglu,A., Ozcetin,A. and Icmeli,C. (2012).The association between Internet addiction and dissociation among Turkish college students,Comprehensive Psychiatry, 53(2):422–426.
Chou,C., condron, L. and Belland,J.C. (2005).A review of research on internet addiction. Educational Psychology,17 (4):363-388.
Davis,R.A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use,. Computers In Human Behavior,17(3):187-195
Dalbudak, E ., Evren, C., Aldmir, S. and Evren, B.(2014).The severity of internet addiction risk and its relationship with the severity of borderline personality features,childhoodtraumas,dissociativeexpriences,depression and anxiety symptoms among Turkish university students.Psychiatry Research, 219(3):577-582.
Gokmen,A. (2017). Psychological maltreatment, forgiveness, mindfulness, and internet addiction among young adults: A study of mediation effect.Computers In Huma n Behavior, 72(7): 57-66.
Hosseini,B.M. (2012). The relationship between internet addiction and personality characteristics of students  governmental universities of Tehran. Journal of Women's Research, 2(2): 23-42(Text In Persian).
Kigan, J., Paul, H. M., Carroll, H. A. & Kanjer, J. J. (2011).Children development  and personality Yth ed.(Translated by yasaee,M). Tehran: markaz(Text In Persian).
Kim,B.N., Park,S. & Park, M.H.(2017). The Relationship of Sexual Abuse with Self-Esteem, Depression, and Problematic Internet Use in Korean Adolescents.Psychiatry Investig, 14(3):372-375
Lali,M. & Abedi, A.(2010). A study of the relationship between child abuse and depression among out-patients at counseling center in Isfahan.Journal of Psychological Studies,4(4):81-94(Text In Persian).
 Lee,T. K., Roh, S., Han, J. H., Park, S. J., Soh, M. A., Hanand, D. H. & Shaffer, H. G. (2016).The relationship of problematic internet use with dissociation among South Korean internet users, Psychiatry Research, 241(30): 66–71.
Niemz, K. (2008). Prevalence of pathological internet use among university student and correlations with self-esteem. The general health questionnaire(GHQ), and disinhibition. Cyberpsychol Behave, 8(6):562-570.
Noroozi, C.P., Hashemi,A.J. and Sarami Forooshani G.R.(2015). The comparison of neuropsychological function among emotionally abused and normal girl students. Journal Of Psychological Studies,11(2):23-7.(Text In Persian).
Noroozi, F.(1993). A study on history of child abuse and neglect in Tehranian 14-18year old students. MSs Thesis in Psychology .Psychiatry Institute of Tehran(Text In Persian).
Pallant, Julie(2009).spss.Translated by Ali Reza Kakavand.Karaj.Sarafraz publication.(Text In Persian).
Robertson,E.B., Susan, L. and Rao,S.A.(2003).Prevention drug use among children and adolescent,National institute on drug abuse, 2 th Eddition. Publishers:             U.S Department of Health & Human Services National Institues
Sadock, B. J., Sadock, V. A. and Ruiz, P.(2015).Synopsis of psychiatry.(Translated by: F.Rezaee).Tehran: Arjomand. (Text In Persian).
Sajadi, S. F. and Dehghanizadeh, Z. (2016). A survey on the relationship between alexithymia and dissociation experiences with eating attitudes in girl students of ShahidChamran University of Ahvaz.Journal of Shahrekord University of Medical Sciences, 18(5): 8-17(Text In Persian).
Sappington, A. (2015). Mental Health.(Translated by HosseinShahi,B.H).Tehran: ravan. (Text In Persian).
Shams,E.H. and Nejadnaderi, S.(2008). A comparative study of the quality of life and religious attitude among Addicted / non-addicted individuals in Kerman City.Journal of Psychological Studies, 5(1):139-152(Text In Persian).
Vanden,B. and Gary, R. (2007).APA dictionary of psychology,volume2.(translated by 42 faculty members of universities of country in coordinate of DrHasanAhady)Tehran:Aras(Text In Persian).