اثربخشی درمان رابطه والدکودک (CPRT) بر بهبود شیوه های فرزندپروری مادران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهراء،تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان رابطه والدکودک، بر شیوه‌های فرزندپروری مادران انجام شده‌است. این پژوهش، نیمه‌آزمایشی به صورت طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهشی تمامی مادران مراجعه‌کننده به یک کلینیک روانشناسی کودک در تهران ‌‌بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس بیست نفر از این مادران که دارای کودکان سه تا یازده ساله بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. هر دو گروه برای انجام پیش-آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه فرزندپروری بوری پاسخ دادند. سپس برای گروه آزمایش ده جلسه آموزشِ درمان رابطه والدکودک برگزار شد. جلسات دو بار در هفته و هر جلسه بین 45 تا 60 دقیقه بود. نتایج تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که، شیوههای فرزندپروری مقتدرانه، سهلگیرانه و مستبدانه به صورت همزمان دارای تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل در پس‌آزمون شده‌اند. در واقع آموزش رابطه والدکودک، موجب استفاده بیشتر والدینِ گروه آزمایش، از راهبردهای شیوه فرزندپروری مقتدرانه شده‌است. پیشنهاد می‌شود از این روش برای آگاه‌ترکردن والدین در زمینه برقراری ارتباط درست با فرزندان خود به منظور پیشگیری از ابتلای آنها به مشکلات رفتاری و اختلالات روانی و یا برطرف‌کردن مشکلات‌شان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child_ Parent Relationship Therapy (CPRT) on Improving Maternal Parenting styles

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Akhavan Tafti 1
  • Negar Amiri 2
1 Associate Professor Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 PhD Student in Educational Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this current study was to investigate the effect of parent-child relationship therapy (CPRT) on mother's parenting styles. This research was a semi-experimental design as a pre-test and post-test with control group. The research population was all mothers who referred to a child psychology clinic in Tehran to receive counseling on their children's behavioral problems. Twenty children 3 to 11 years old were selected by available sampling method, and they were randomly assigned to two experimental and control groups. Both groups responded to Buri's parenting questionnaire for pre-test and post-test. Then, parents of the experimental group participated in 10 sessions of child-parent relationship therapy. The sessions were held twice a week and each session between 45 and 60 minutes. The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between 3 dimension of parenting styles, authoritative, permissive and authoritarian in post test of experimental and control groups. Indeed. The intervention led to more use of authoritative parenting styles strategies in the experimental group. Based on this findings, we can use CPRT to inform parents about communicating properly with their children in order to prevent their behavior problems and psychiatric disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "behavioral problem"
  • "child parent relationship therapy"
  • "parenting styles"
اقدسی، علی‌نقی.، نجفی، سولماز.، اسماعیلی، رقیه.، پناه‌علی، امیر.، و محمدی، اکبر (1390). مقایسه شیوه‌های فرزندپروری والدین  نوجوانان پسر بزهکار و عادی، فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 13 (4): 151-141.
امیر، فاطمه.، حسن‌آبادی، حسین.، اصغری‌نکاح، سیدمحسن و طبیبی، زهرا (1391). بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ والدکودک بر شیوه‌های فرزندپروری، دوفصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 4 (1):489-473.  
ترابی مزرعه‌ملکی، نغمه (1390). اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ کودک‌والد بر کاهش پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی و شیوه‌های والدگری مادران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ.
حمیدی، فریده و انصاری، شهلا (1395). رابطۀ شیوه‌های فرزندپروری والدین با سخت‌رویی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 32 (13): 65-47.
رجب‌پور، مجتبی.، مکوندحسینی، شاهرخ و رفیعی‌نیا، پروین (1390). اثربخشی گروه‌درمانی رابطۀ والدکودک بر پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی، مجلۀ روان‌شناسی‌بالینی، 1(4): 74-65.
سهرابی، فائزه.، خانجانی، زینب و زینالی، شیرین (1394). اثربخشی آموزش فرزندپروری والدین بر کاهش علائم اختلال سلوک و بهبود سبک‌های فرزندپروری، مجله علمی دانشگاه علوم‌پزشکی گرگان، 2 (17): 30-24.
شفیع‌پور، سیده‌زهرا.، شیخی، علی.، میرزایی، مهشید و کاظم‌نژاد لیلی، احسان (1394). سبک‌های فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان، فصلنامه پرستاری و مامایی جامع‌نگر، 76 (25): 56-49.
قاسم‌زاده، سوگند.، افروز، غلامعلی.، به‌پژوه، احمد و شکوهی‌یکتا، محسن (1396). اثربخشی روان‌درمانی مبتنی بر غنی‌سازی روابط درون خانوادگی بر مهارت فرزندپروری مادران و نشانه‌های بالینی کودکان با اختلال رفتاری، مطالعات روان‌‌شناختی، 1 (13): 24-7.
مصطفوی، سعیده‌سادات.، شعیری، محمدرضا.، اصغری‌مقدم، محمدعلی و محمودی قرایی، جواد (1391). تأثیر آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ والدکودک مطابق با الگوی لندرث به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان، دوفصلنامه روان‌شناسی‌بالینی و شخصیت، 7 (19): 42-33.
یعقوبی‌دوست، محمود.، و عنایت، حلیمه (1393). بررسی رابطۀ بین شیوه‌های فرزندپروری والدین با خشونت خانوادگی نسبت به فرزندان در شهر اهواز، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم‌اجتماعی، 2 (3): 78-61.  
 
Abar, B., Carter, K.L. and Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious  commitment on self regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students, Journal of Adolescence, 32 (2): 259-273.
Achtergarde, S., Postert, Ch., Wessing, I., Romer, G. and Müller, J. M. (2014). Parenting and child mental health: influences of parent personality, child temperament, and their interaction. The Family Journal, 23 (2):167-179.
Aghdasi, A.N., Najafi, S., Esmaeli, R., PanahAli, A. and Mohammadi, A. (2011). The comparison of parenting styles between parents who have delinquent and normal youth, Woman and Study of Family, 13 (4): 141-151 (Text in Persian).
Amir, F., HasanAbadi, H., AsghariNekah, S.M. and Tabibi, Z. (2012).Effectiveness of filial therapy based on CPRT on parenting Styles, Family Counseling and Psychotherapy, 4(1): 473-489 (Text in Persian).
Bartholomeu, D., Montiel, J. M., Fiamenghi G.A. and Machado, A.A. (2016). Predictive power of parenting styles on children’s social skills: A Brazilian sample, www. Sagepub.Com.
Brabazon, T. (2016). Play: A theory of learning and change. Germany: Springer.
Brown, F., and Patte, M. (2013). Rethinking children’s play, United Kingdom: Bloomsbury.
Baumrind, D. (1991). Effective parenting during the early adolescent transition, In P. A. Cowan and E. M. Hetherington (Eds.), Advances in family research series. Family transitions (pp. 111-163), Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Carnes-Holt, K. (2010). Child-parent relationship therapy with adoptive families: effects on child behavior, parent-child relationship stress, and parental empathy. Doctoral Dissertation, University of North Texas, United States.
Chen, M. and Chan, K. L. (2016). Effects of parenting programs on child maltreatment prevention: A meta-analysis, Trauma, Violence, and Abuse, 17 (1): 88-104.
Cornett, N. and Bratton, S. C. (2014). Examining the impact of child parent relationship therapy on family functioning, Journal of Marital and Family Therapy, 40 (3): 302- 318.
Darling, N. and Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113 (3): 487-496.
Farzand, M., Çerkez, Ç. and Çerkez, Ç. (2017). Empirical studies on parenting styles: A trend analysis, www.tandfonline.com.
Franke, N.,  Keown, L. J. and Sanders, M.R. (2016). An RCT of an online parenting program for parents of  preschool-aged children with ADHD symptoms, www. Sagepub.Com.
Ghasemzadeh, S., Afrooz, GH.A., Beh-pajooh, A. and ShokoohiYekta, M. (1396). Effectiveness of psychotherapy based on intra -family relationships enrichment on mothers' parenting skills and clinical symptoms of children with behavioral problems, Psychological Studies, 1 (13): 7-24(Text in Persian).
Hamidi, F. and Ansari, Sh. (2016). Relationship between parenting styles with hardiness and psychological wellbeing in students, Quarterly Journal of Family and Research, 32 (13): 47-65(Text in Persian).
Harper, S.E. (2010). Exploring the role of Filipino fathers: parental behavior and child outcomes, Journal of family issues, 31(1): 66-89.
Jensen-Hart, S. J., Christensen, J., Dutka, L. and Leishman., J. C. (2012). Child parent relationship training (CPRT): enhancing the parent-child relationships for military families. Advances in social work, 13(1): 51-66.
Landreth, G.L. and Bratton, S.C. (2006). Child parent relationship therapy: A 10-session filial therapy model, New York: Routledge.
Mishar, P. and Kiran, U.V. (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal of Applied Home Science, 5(1): 117-123.
Mostafavi, S.S., Shaeri, M.R., AsghariMoghaddam, M.A. and MahmodiGharaei, J. (1391). Effectiveness of filial therapy training based on CPRT according of landreth model on mothers for reducing children behavioral problems, Clinical Psy and Personality, 7(19): 33-42. (Text in Persian).
Odubote, B.A. (2008). Parenting style, race and delinquency: A comparative study of European American, African American and Nigerian families. Doctoral Dissertation, University of Minnesota, United States.
RajabPour, M., Makvand Hosseini, Sh. and RafieNia, P. (1390). Effectiveness of child parent relationship group therapy on preschool children’s aggression, Journal of Clinical Psychology, 1(4): 65-74 (Text in Persian).
Shafipour, S. Z., Sheikhi, A., Mirzaei, M., KazemnezhadLeili, E. (1394). Parenting styles and its relation with children behavioral problems, Journal of Holistic Nursing And Midwifery, 76(25): 49-56 (Text in Persian).
Sohrabi, F., Khanjani, Z. and Zeinali, Sh. (1394). Efficacy of adolescent parent management training in conduct disorder symptoms and Improve parents' parenting styles,  Journal of Gorgan University of Medical Sciences, 2(17): 24-30 (Text in Persian).
Socarras, K., Smith-Adcock, S. and Min Shin, S. (2015).  A qualitative study of an intensive filial intervention using child–parent relationship therapy (CPRT), The Family Journal, 23(4) 381-391.
Torabi MazraeMaleki, N. (2011). Effectiveness of filial therapy based on child-parent relationship on reducing aggression in preschool children and mother’s parenting styles, M.A thesis, Science and Culture University (Text in Persian).
YaghobiDoost, M. and enayat, H. (1393). Relationship between parenting styles and domestic violence about children at Ahvaz, Security and Social Order Strategic Studies Journal, 2 (3): 61-78, (Text in Persian).
West, Brooke. E. (2010). A mixed-methods approach to the experiences of non-offending parents in child parent relationship therapy (CPRT). Doctoral Dissertation, University of North Texas, United States.