اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری بر باورهای غیر منطقی و احساس تنهایی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی‌، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر باورهای غیر منطقی و احساس تنهایی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر اول متوسطه شهرستان نطنز بود که 30 نفر دانش آموزان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه باورهای غیر منطقی فرم اهواز و‌ احساس تنهایی بود. گروه آزمایش، 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان شناختی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عملکرد افراد دو گروه در پس آزمون متغیر باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین شناخت درمانی گروهی بر مبنای الگوی مایکل فری می تواند با تغییر و اصلاح باورها، نگرش ها و عقاید ناکارآمد و غیر منطقی دانش آموزان، میزان باورهای غیرمنطقی و احساس تنهایی آنان را کاهش دهد و به سلامت روانی آنها منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Group Cognitive Therapy Based on Michael Frey's Model on the Irrational Beliefs and Loneliness of Students

نویسندگان [English]

  • morteza kamali 1
  • Ahmad Etemadi 2
  • Parviz Sharifi Daramadi 3
1 Faculty Member of Allameh Tabatabai University, Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences
2 Associate Professor, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed at investigating the effectiveness of group cognitive therapy based on Michael Frey's model on the irrational beliefs and loneliness of students. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test and control group. The statistical population included all male high school students of Natanz. Of this population, 30 students were selected by random cluster sampling method and replaced in the control and experimental groups. The research tool involved two questionnaires of Factor Irrational Beliefs Test-Ahwaz and loneliness. The experimental group received 12 sessions of 90-minute about cognitive-group therapy based on Michael Frey's model. The results of covariance analysis indicated a significant difference between the performance of the two groups in the post-test in terms of irrational beliefs and loneliness. Therefore, the group therapy based on Michael Frey's model can reduce the irrational beliefs and loneliness of students by changing and correcting their inefficient and irrational beliefs and attitudes which can result in their mental health.
Keywords: Group cognitive therapy, irrational beliefs, loneliness, students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group cognitive therapy
  • irrational beliefs
  • Loneliness
  • Students
الیس، آلبرت(1396). هیچ نمی‌تواند ناراحتم کند آره هیچ‌چیز، ترجمۀ مهرداد فیروز بخت و وحیده عرفانی. تهران: رسا.
پورامیررزداری، فاطمه و کریمی ثانی، پرویز(1395). اثربخشی آموزش شعر درمانی بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش‌آموز دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 23 (1): 143-149.
پیوسته‌گر، مهرانگیز(1392). شیوع رفتار خود آسیبی عمدی و رابطه آن بااحساس تنهایی و سبک دلبستگی در دانش آموزان دختر. مجله مطالعات روان‌شناختی، 9 (3): 51-29.
زارعان، قدرت الله و هونجانی، اسماعیل.(1391). اثربخشی مشاوره فردی و گروهی (با تأکید بر روش عقلانی عاطفی) در کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان. سومین همایش ملّی مشاوره واحد خمینی‌شهر.
صنوبر، عباس(1397). اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر احساس تنهایی و نگرش نسبت به زندگی دانش آموزان اول دبیرستان شهرستان شوش در سال تحصیلی 94-1393. مجله روان‌شناسی اجتماعی، 2(46): 99-87.
سیف، علی اکبر(1391). تغییر رفتار و رفتاردرمانی نظریه‌ها و روش‌ها. تهران: دوران.
شارف، ریچارد(1395). نظریه‌های روان‌درمانی و مشاوره مفاهیم و مورد پژوهی‌ها، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
غضنفری، منور و همایی، رضوان(۱۳۹۴). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر متوسطه شهر آبادان، دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، استان خوزستان - شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان،https://www.civilica.com/Paper-PESSH02-PESSH02_046.html
فری، مایکل(1392).راهنمای عملی شناخت درمانی گروهی. ترجمۀ مسعود محمدی و رابرت فرنام. تهران: رشد.
موید قائدی، طاهر و قربان شیرودی، شهره(1395). اثربخشی امیددرمانی گروهی بر افسردگی، احساس تنهایی و خودکارآمدی دانش‌آموز دختر. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3 (2): 65-76.
Allen, M. S., El-Cheikh, S. and Turner, M. J. (2017). A longitudinal investigation of irrational beliefs, hedonic balance and academic achievement. Learning and Individual Differences, 58: 41-45.
Charrf, R. (2016). Psychotherapy theories and counseling concepts and case studies. Translation by Firuzbakht, M (2014). Tehran: Rasa Publications(Text In Persian).
Cohen-Mansfield, J., Hazan, H., Lerman, Y., Shalom, V., Birkenfeld, S. and Cohen, R. (2018). Efficacy of the I-SOCIAL intervention for loneliness in old age: Lessons from a randomized controlled trial. Journal of psychiatric research, 99, 69-75. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2018.01.014.‏
Craciun, B. (2013). The efficiency of applying a cognitive behavioral therapy program in diminishing perfectionism, irrational beliefs and teenagers’ stress. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (84): 274-278.
Elhageen, AA. M. (2004). Effect of interaction between parental treatment styles and peer relations in classroom on the feeling of loneliness among deaf children in Egyptian schools. Unpublished M.D Dissertation Eberhard University.
Elias, S. M. S., Neville, C. and Scott, T. (2015). The effectiveness of group reminiscence therapy for loneliness, anxiety and depression in older adults in long-term care: A systematic review. Geriatric Nursing, 36(5): 372-380.‏
Ellis, A. (2017). No, I can not be sad. yeah, nothing. Translation by Firuz Bakht, M and Erfani, V (2017). Tehran: Rasa Publications(Text In Persian).
Frey, M. (2013). A practical guide to group cognitive therapy. (Translated by Masoud Mohammadi and Robert Farnam). Tehran: Roshd Publications(Text In Persian)
Ghazanfari, M. and Homaei, R. (2015). The effectiveness of social skills training on the loneliness of high school girl students in abadan, second national conference on psychology and educational sciences, khouzestan-shadegan, Islamic Azad University, Shadegan branch, Tehran, Iran. Https: // www. civilica.com/Paper-PESSH02-PESSH02_046.html
Herman, K. S. (2005). The influence of social self-efficacy, self-steem and personality differences on loneliness and depression. Unpublished master’s thesis, The Ohio State University.
Jeffrey M. Warren and Edwin R. Gerler, Jr. (2013). Effects of school counselors’ cognitive behavioral consultation on irrational and efficacy beliefs of elementary school teachers. The Professional Counselor, 3(15): 5-15.
Moayed Ghaedi, T. and Ghorban Shiroudi, S. (2016). Effectiveness of group therapy on depression, loneliness and self-efficacy of female students. Child Mental Health Quarterly, 3(2):65-76(Text In Persian).
Ozer, E. A. and Akgun, O. E. (2015). The effects of irrational beliefs on academic motivation and academic self-efficacy of candidate teachers of computer and instructional technologies education department. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1287-1292.
Peerenboom, L., Collard, R. M., Naarding, P. and Comijs, H. C. (2015). The association between depression and emotional and social loneliness in older persons and the influence of social support, cognitive functioning and personality: A cross-sectional study. Journal of affective disorders, 182: 26-31.‏ doi: 10.1016/j.jad.2015.04.033
Peyvastegar, M. (2013). The prevalence of intentional self harm and its relationship with loneliness and attachment style in female students. Journal of Psychological Studies, 9(3): 51-29(Text In Persian)
Pouramirrozdari, F. and Karimi Sani, P (2016). The Effectiveness of teaching poetry therapy on the decline of irrational beliefs of a girl student. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 23(1): 143-149 (Text In Persian)
Russell, D. Peplau, L. and Cuitona, C. (1987). The revised UCLA loneliness. New York: Stuart.
Senobar, A.(2014). Effectiveness of group cognitive therapy on loneliness and attitude toward the life of first high school students in Shoush in the academic year of 2014-2014. University of Qom master's.
Seyf‌, A .A. (2012). Change Behavioral and Behavioral Therapy Theories and Methods. Tehran: Duran Publications(Text In Persian).
Yao, M. Z. and Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and Internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30: 164-170.‏ DOI:10.1016/j.chb.2013.08
Zarean, Gh. and Honajani, I. (2012). The effectiveness of individual and group counseling (emphasizing rational emotional approach) in reducing students' irrational beliefs. The 3rd National Consultation Conference of Khomeini Town Univercity(Text In Persian)