اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر نشخوار ذهنی، شیوۀ حل مسأله، و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز مشاوره

2 دانشیار گروه روان‎شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ‏

3 دانشیارر گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد‎ ‎

چکیده


این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر نشخوار ذهنی، شیوۀ حل مسأله و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی‏ اجرا شد. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین 70 نفر دانشجوی داوطلب دانشگاه پیام‌نور دهدشت، با توجه به ملاک‌های ورود پژوهش، تعداد 20 نفر دختر که نمرات ‏افسردگی آن‌ها در آزمون افسردگی بک 15 و بالاتر بود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و ‏کنترل گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامۀ افسردگی بک، مقیاس پاسخ‌های نشخوارگری، پرسشنامۀ شیوۀ حل مسأله کیسدی و لانگ و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان را در دو مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند، گروه آزمایشی ‏‏8 جلسۀ آموزش گروهی ذهن‌آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان ‏داد، کسانی که آموزش ذهن‌آگاهی دریافت کردند، در نمرات افسردگی، نشخوار ذهنی، شیوه حل مسأله ناکارآمد و تنظیم شناختی هیجان ناسازگار کاهش و در نمرات شیوۀ حل مسأله کارآمد و تنظیم شناختی هیجان سازگار نسبت به گروه ‏کنترل افزایش نشان دادند. نتیجه آنکه آموزش ذهن‌آگاهی می‌تواند در کمک به کاهش افسردگی، نشخوار ذهنی، بهبود شیوۀ حل مسأله و تنظیم شناختی هیجان مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mindfulness Training on Rumination, Problem-Solving Styles, and Cognitive Emotion Regulation Persons with Depression

نویسندگان [English]

  • javad salhi fadardi 2
  • زهرا طبیبی 3
1
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of mindfulness training on rumination, problem-solving styles, and cognitive emotion regulation persons with depression.The research method was pre-test and post-test with control group. From among 70 volunteer students of Payam Noor University of Dehdasht, according to the criteria for entering the research, 20 female students whose depression scores were in the depression test of Beck of 15 and over, were selected and randomly assigned into two experimental and control groups. Both groups filled out the Beck Depression Inventory, and Rumination Response scale and Cassidy and Long Problem-Solving Style Inventory and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in the pretest and posttest stages. The experimental group received 8 training sessions of mindfulness whereas the control group received no treatment. Results of analysis of the co-variance indicated that the experimental group scored lower on depression, rumination, inefficient problem-solving styles and cognitive emotion regulation. Furthermore, the experimental group scored higher on efficient problem solving styles, compatible cognitive emotion regulation as compared with the control group. In conclusion, result showed that mindfulness training can help with the reduction of depression, rumination, and improve problem-solving styles and cognitive‎ emotion regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • Cognitive Emotion Regulation
  • Mindfulness
  • problem-solving styles
  • rumination‎
پورمحمدی، سمیه و باقری، فریبرز (1393). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حل مسأله دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان، مجله روان‌شناسی و روان پزشکی شناخت، 1(1): 50-61.
پورمحمدی، سمیه و باقری، فریبرز (1394). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر پردازش شناختی خودکار، مجله مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 141-160.
تاجیک‌زاده، فخری.، صادقی، راضیه.، مهرابی زاده هنرمند، مهناز و داودی، ایران (1394). سیستم مغزی/رفتاری، کمال‌گرایی و علائم اقسردگی در دانشجویان، مجله مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 119-140.
حسنی، جعفر (1389). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، مجله روانشناسی بالینی، 2(3): 73-84..
فتحی‌آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه (1392). آزمون‌های روانشناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران: بعثت.
فضیلت‌پور، مسعود؛ انجم شعاع، محمد رئوف و صفاری، محمد رضا (1396).بیش فعالی/کمبود توجه و اعتیاد به مواد مخدر: نقش میانجی ذهن‌آگاهی، مجله مطالعات روان‌شناختی، 13(1): 101-118.
محمد‌خانی، پروانه.، تمنائی فر، شیما و جهانی تابش، عذرا (1384). درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن برای افسردگی: رویکردی نوین در پیشگیری از عود افسردگی، تهران: فرادید.
نظامی‌پور، الهام.، ضرغامی حاجبی، مجید و عبدالمنافی، عاطفه (1394). نقش تعدیل کننده شیوه­های حل مسأله در رابطه بین نشخوار ذهنی و افسردگی دانشجویان، مجله روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 22(12): 15-24.
Bell. A. C and D'Zurilla. T. J. (2009). Problem-solving therapy for depression: A meta- analysis, Clinical Psychology Review, 29 (4):348–353.
Cassidy, T and Long, C. (1996). Problem-solving style, stress and psychological illness: Devolopment of a multifactorial measure, British Journal of clinical psychology, 35(2): 265-275.
Desrosiersa, A., Vine, V., Klemanskib, D. H and Nolen- Hoeksema, S. (2013). Mindfulness and Emotion Regulation in Depression and Anxiety: Common and Distinct Mechanisms of Action, Depression and Anxiety, 30(7): 611-654.
Fathi, A. A and Mahbobe, D. (2013). Psychological testes: personality assessment and mental health. Tehran: Be'sat‌(Text in Persian).
Fazilatpour,M., Anjam-shoaa, M. and Saffari, M (2017). ADHD and addiction to narcotic subtances: The meditating role of mindness, Journal of Psychological studies, 13 (1):101-118 (Text in Persian).
Hasani, J. (2010). The psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psycology, 2(3):73-84(Text in Persian).
Hasegawa, A., Kunisato,Y., Morimoto, H., Nishimura, H and Matsuda, Y. (2018). How do rumination and social problem solving intensify depression? A longitudinal Study, journal of rational-emotive and cognitive- behavior therapy, 36(1): 28-46.
Hasegawa, A., Yoshida, T., Hattori, Y., Nishimura, H., Morimoto, H and Tanno, Y. (2015b). Depressive rumination and social problem solving in Japanese university students, Journal of Cognitive Psychotherapy, 29(2): 134–152.
Joormann, J and Quinn, M. E. (2014). Cognitive processes and emotion regulation in depression, Depression and Anexiety,31(4): 308-315.
Joormann, J and Vanderlind.W. M. (2014). Emotion Regulation in Depression: The Role of Biased Cognition and Reduced Cognitive Control,Clinical Psychological Science 2(4): 402–421.
Martin, K. P., Blair, S. M., Clark, G. I., Rock, A. J and Hunter, K. R. (2018). Trait Mindfulness Moderates the Relationship Between Early Maladaptive Schemas and Depressive Symptoms, Mindfulness, 9(1): 140-150.
Mohamadkhani, P., Tamanaifar, Sh,. Jahani, T. O. (2005) MBCT for depression:A new approach to preventing relapse in depression, Tehran: Faradyd (Text in Persian).
Nezamipoor, E., Zarghami, H. M and Abdelmanafi. A. (2015). Moderator role of problem-solving styles in the relationship between students' rumination and depression, Journal of Clinical Psy and personality, 22(12):15-24 (Text in Persian).
Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E. and Lyubomisky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychological Science, 3(5): 400-424.
Ostafin, B. D and Kassman, K. T. (2012). Stepping out of history: Mindfulness improves insight problem solvin, Consciousness and Cognition, 21(2): 1031-1036.
Pepping, A. C., Duvenage, M., J. Cronin, T. J. and Lyons. (2016). Adolescent mindfulness and psychopathology: The role of emotion regulation, Personality and Individual Differences, 99: 302-307.
Pereza, L. P., Barracac, J., Pe˜nate, W., Santana, A. R. and Pereze, Y. A. (2017). Mindfulness-based interventions for the treatment of depressive rumination: Systematic review andmeta-analysis, International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(3): 282-295.
PourMohammadi, S. and Bagheri, B. (2015). Effectiveness mindfulness training on automatic cognitive processing, Journal of Psychological Studies, 11 (3): 141-160 (Text in Persian).
PourMohammadi, S and Bagheri, B. (2015). Effectiveness of mindfulness training on problem solving between elementary girl students in fifth grade, Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 1(1): 50-61 (Text in Persian).
 Stikkelbroek, Y., Bodden, D. H. M.,  Kleinjan, M., Reijnders, M and van Baar. A .L (2016). Adolescent depression and negative life events, the mediating role of cognitive emotion regulation, PLoS One, 11(8):1-16.
tajikzadeh, F., Sadeghi, R., Mehrabizade ,H. M. and Davoudi, I. (2015). The brain/ behavioral systems, perfectionism and depression symptoms among the university students, Journal of Psychological Studies, 3(11): 119-140 (Text in Persian).
Tomlinson, E. R., Yousaf, O., Vittersø, A. D. and Jones. L. (2018). Dispositional mindfulness and psychological health: A systematic review, Mindfulness, 9(1): 23-43
Treynor, W., Gonzalez, R. and Nolen-Hoeksema. (2003). Ruminative reconsidered: A psychometric analysis. Cognitive Therapy and Research, 27(3): 247-259.