اثر بخشی آموزش برنامه مبتنی بر سپاسگزاری بر کاهش اضطراب وجودی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

2 استاد دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

3 دانشیار دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سپاسگزاری بر اضطراب وجودی دانشجویان صورت گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی، به روش پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل که دارای مرحله پیگیری یک ماهه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه های شهرستان سقز در سال تحصیلی 94-95 بود.تعداد ۱۶۰دانشجوی دختر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. سپس 20 نفر که از پرسشنامه اضطراب وجودی نمره معیار را کسب کرده بودند، جهت شرکت در طرح پژوهش به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، مقیاس اضطراب وجودی گود ومقیاس سپاسگزاری ادلر فاگلی بود. شرکت کنندگان طی ۱۰ جلسه ۱۰۰ دقیقه ای، و به صورت هفته ای دو بار تحت برنامه آموزش سپاسگزاری براساس مدل ادلر و فاکلی قرار گرفتند. درتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج کاهش معنا دار میانگین نمرات پس آزمون اضطراب وجودی گروه آزمایشی در مقایسه با نمرات گروه کنترل را نشان داد. به طور کلی آموزش سپاسگزاری در سطح معناداری سبب کاهش اضطراب وجودی شده بود. نتایج پیشنهاد می نماید که می توان از برنامه آموزش سپاسگزاری جهت کاهش اضطراب وجودی دانشجویان بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Training Program Based on Appreciation on Existential Anxiety among University students

نویسندگان [English]

  • hataaw Shemshadi 1
  • seyedeh monavar yazdi 2
  • Shokooh-Sadat Banijamali 3
1
2
3 Associate Professor, Alzahra University
چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the effectiveness of appreciation training program on existential anxiety among University students. The study was semi-experimental, included pre-test and post-test with the control group, having one month fallow up stage. The population of study consisted of all university students of Saqqez city in 2015-2016 academic year. 160 female students were selected by cluster sampling. Then, 20 students who achieved the standard score in existential anxiety questionnaire were randomly assigned to control and experimental groups. Data were collected using Good's existential anxiety scale and Adler's appreciation questionnaire. Participants were trained under the program based on Adler and Fagly’ s model, twice a week in 10 sessions of100 minutes each. The obtained data were analyzed using Multivariate Analyze of Variance and Univariate Analysis of Variance. The results showed that in post-test mean scores of existential anxiety in the experimental group significantly decreased compared with the control group. Generally, appreciation training significantly reduced existential anxiety. The findings suggest that the designed appreciation training program can be used to reduce student’s the existential anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Appreciation
  • existential anxiety
  • training program
  • Students
اکبری نژاد، سمیه (۱۳۹۴). ارت‍ب‍اط خ‍ودگ‍س‍س‍ت‍گ‍ی‌ و س‍پ‍اس‍گ‍زاری‌ ب‍ا اح‍س‍اس‌ ش‍رم‌ و گ‍ن‍اه‌ در ن‍وج‍وان‍ان‌ دب‍ی‍رس‍ت‍ان‍ه‍ای‌ دخ‍ت‍ران‍ه‌ اس‍ت‍ان‌ م‍رک‍زی‌. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی بالینی. دانشگاه الزهراء‌، تهران.
براتیان اول، مسعود.، هومن،حیدرعلی.، رضایی، نورمحمد.، رضایی، علی محمد و شهریاری‌احمدی، منصوره (۱۳۹۰) بررسی پایایی و روایی مقیاس اضطراب هستی در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان ایلام. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی. صص۱۴۳_۱۶۵.
حسن‌زاده، احمد.، زهراکار، کیانوش و زارع، مهدی(۱۳۹۱). بررسی اثربخشی مشاورۀ گروهی به شیوۀ معنادرمانی بر کاهش ناامیدی در زندگی معلولان ضایعۀ نخاعی پس از زلزله شهرستان زرند، مجله مطالعات روان‌شناختی،8(1): ۹۳_۶۷.
جعفری، عیسی(۱۳۹۴). پیش‌بینی‌کننده‌های معنوی سلامت روان پرستاران: نقش معنا در زندگی‌، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. 13(8): ۶۸۴ _۶۷۶.  
دادستان، پرویز (۱۳۸۹). دستیابی به معنا و غایت در زندگی یک ابزار مؤثر درمانگری.  فصلنامه روانشناسی تحولی‌؛ روان شناسی ایرانی‌،6 (23):279_277.
فرح‌بیجاری، اعظم(۱۳۹۱). رابطه قدردانی با ویژگی‌های شخصیتی و رفتار‌های جامعه‌گرا در دانشجویان دختر و پسر. مجله مطالعات روان شناختی. 8 (3): ۱۳۴-۱۰۷.
کدخدازاده، شیوا.، حسینعلی، مهرابی و مهرداد،کلانتری (۱۳۹۴). پیش بینی قدردانی بر اساس سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و استرس در دختران نوجوان. مجله روانشناسی و دین، ۸،(1): ۱۱۴-۹۹.
کشاورز سرقین، مریم (۱۳۹۰). بررسی رابطۀ سپاسگزاری و سبک‌های مقابله ‌با استرس در میان دانشجویان دانشگاه‌‌های سراسری تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد،رشته روان شناسی عمومی،دانشگاه الزهرا.
گنجی،حمزه (۱۳۸۸). ارزشیابی شخصیت(پرسشنامه).تهران: ساوالان.
مرعشی، سیدعلی.، نعامی، عبدالزهرا.، بشلیده، کیومرث.، زرگر، یدالله و غباری بناب، باقر(۱۳۹۱). تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان‌شناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی در دانشجویان دانشکده نفت اهواز‌، مجله دستاوردهای روان‌شناختی(تربیتی و روان‌شناسی)دانشگاه شهید چمران اهواز،4 (1):63-80.
نور علیزاده میانجی، مسعود و جان بزرگی، مسعود (۱۳۸۹) رابطة اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسة آن‌ها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی. مجله روانشناسی و دین.3(2):۴۴_۲۹.
Adler, M.G. and Fagley, N.S. (2005). Appreciation: Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective wellbeing. Journal of Personality, 73(1): 79_114.   
 Akbari Nejad, S. (2015).The relatıon between self-rupture and appreciation with the feeling of shame and guilty in high school adolescent girls in Markazi Province. Master's thesis, Department of Clinical Psychology. Alzahra University of Tehran (Text in Persian).
Baratiyan aval, M., Hooman, H. A., Rezaie, N., Rezaie, A. and Shahriyar Ahmadi, M..(2011). Reliability and validity study behavioral anxiety scale among high school students in Ilam Province. Academic Jihad Scientific Information Database: 143_165(Text in Persian)
 Breen W.E., Kashdan, T.B., Lenser, M.L. and Fincham, F.D. (2010). Gratitude and forgiveness: convergence and divergence on self-report and informant ratings. Journal of Personality and Individual Differences, 49(8): 932_937.
Bruggen, V.V., Vos, J., Westerhof, G., Bohlmeijer, E. and Glas, G. (2015).Systematic review of Existential Anxiety Instruments. Journal of Humanistic Psychology, first on line, 55(2):173_201.
Cohn, Waldo E.(2010). Heidegger and the roots of existential therapy. London.
Dadsetan, P. (1389). Achieving the meaning and purpose in life. Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists, 6 (23): 277-279 (Text in Persian).
 Dato, J. A. D. and Mateo, N. J. (2015).Gatitude and life satisification among Filipinio adolescents: The mediating role of meaning in life .International Journal of Counselling,37:198_206.
Donovan, Analise O’ K, Shelley L. and Chr., Pepping.Ch.A. (2015). Can gratitude and kindness interventions enhance well-being in a clinical sample? Journal of Happiness Study. 16:17-36.
 Farah Bijari,A. (2012).Gratitude relationship with personality traits and community oriented behaviors in male and female students. Journal of Psychological Studies. 8(3):107-134(Text in Persian).
 Froh, J. J. and Bono, G.(2014). Making grateful kids. The science of building character. West Conshohocken: Templeton Press, PA.
 Ganji, H (2009). Character evaluation (questionnaire). Tehran, Savalan Publishing, Second Edition (Text in Persian).
 Holzer, K. (2011). Spiritual well-being and anxiety:The relationship andunderlying contracture, dissertation doctor of psychology, Alder School of Professional Psychology.
 Jafari,E. (2015).Spiritual predictors of mental health in nurses :The meaning in life, religious well-being and existential well-being. Journalof Urmia nurse midwifery. 13 (8):676_684. (Text in Persian).
 Kadkhodazadeh, Sh., Mehrabi.H. and Kalantari,M. (2015). Predicting gratitude based on spiritual health, social support and stress in adolescent girls. Journal of Psychology and Religion, 8( 1) (Successive 29): 114-99 (Text in Persian).
 Kashdan, T.B., Barrios, V., Forsyth, J.P. and Steger, M.F (2006).Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies .Behavior Research and Therapy, 44(9): 1301-1320
 Kesebir, P. (2009). Perceiving the world in sacred terms:It’s buffering function against death anxiety. Dissertation, doctor of philosophy. University of Illinois at Urbana Charmpaign.
 Keshavarz, S. (2011). Study of the relationship between appreciation and coping styles with stress among the students of universities in Tehran. Master's thesis, Department of Psychology, Alzahra University (Text in Persian).
 Killen, A. and Macaskill, A. (2015). Using a gratitude intervention to enhance wellbeing in older adult. Journal of Happiness Studies.16(4):947_964.
 Kleiman,E.M., Adams,L.M., Kashdan, T.B., and Riskind, J.H. (2013). Grit and gratitude indirectly reduce risk of suicidal ideations by enhancing meaning in life: Evidence for a mediated moderation model. Journal of Research in Personality, 47: 539-546.
Hasanzadeh,A., Zahrakar,K. and Zare,M.(2012).The Efficacy of group counseling by the method of logo therapy in reducing hopelessness among the spinal cord injured handicaps after the Zarand earthquake. Journal of Psychological Studies, 8(1): 93_67 (Text in Persian).
 Lau, R. W. L. and Sheung, T. Ch. (2011). A gratitude lessens death anxiety. European Journal of Aging. 8(3): 169_175.
 Marashi, A., Anami,A., Bashlida, K., Zargar, Y and Ghobari Bonab, B. (1391). The effect of spiritual intelligence training on psychological well-being, existential anxiety, and spiritual intelligence, in students of Ahwaz Oil Department. Psychological Achievements, 19 (1):63-8 (Text in Persian).
Nooralizadeh, m. and Janbozorgi, m (2011). Relationship between existential anxiety and anxiety and comparison of them in three groups of normal and religious delinquents. Journal of Psychology and Religion.3 (2): 29_ 44(Text in Persian).
O’Leary,K., and Dockary, S. (2015) The Effects of two novel Gratitude and Mindfulness intervention on Well-Being. Journal of Alternative Complementary Medicine,21(4): 243_245.
 Rosmarin, D. H., Pargament, K. I., Pirutinsky, S. and Mahoney, A. (2010).A randomized controlled evaluation of a spiritually integrated treatment for subclinical anxiety in the Jewish community, delivered via the Internet. Journal Of Anxiety Disorder, 24(7):799_808. 
Rusk, R., Vella-Brodrick, D. and Waters, L. (2016). Gratitude or gratefulness? A conceptual review and proposal of the system of appreciative functioning. Journal of Happiness Studies, 5 (1): first on-line.
Wood, A. M., Joseph, S. and Maltby, J. (2008). Gratitude uniquely predicts satisfaction with life: Incremental validity above the domains and facets of the five factor model. Personality and Individual Differences, 45(1):49_54.
Wood, A.M. and Tarrier, N. (2010). Positive clinical psychology: A new version and strategy for integrated research and practice. Clinical Psychology Review, 30(7):819_829.