اثربخشی درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

2 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان‌های مثبت‌نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان کمال‌گرا است. این پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر کمال‌گرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال1395 بودند. نمونۀ پژوهش 69 دانش‌آموز دختر کمال‌گرا بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از مقیاس کمال‌گرایی بالینی استوبر و فرم کوتاه پرسشنامۀ بهزیستی ریف استفاده شد. برای گروه‌های آزمایش، درمان‌های مثبت‌نگر و شناختی-رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد. در حالی که گروه کنترل مداخله‌ای را دریافت نکرد. نتایج آنکوا نشان داد درمان‌های مثبت‌نگر و شناختی-رفتاری، بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان کمال‌گرا را افزایش می‌دهند. نتایج آنوا نیز نشان داد که درمان‌های مثبت‌نگر و شناختی-رفتاری کمال‌گرایی بالینی دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد، اما بین اثربخشی دو درمان در افزایش بهزیستی روان‌شناختی و کمال‌گرایی بالینی تفاوتی به‌دست نیامد. این یافته‌ها بیان می‌کند که رویکرد مثبت‌نگر به عنوان درمان جدیدتر به‌اندازۀ درمان شناختی-رفتاری در ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی مؤثر است و می‌توان از آن به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being of perfectionist students

نویسندگان [English]

  • Azar Kiamarsi 1
  • Mohamad Narimani 2
  • Naser Sobhi Gharamaleki 2
  • Niloofar Mikaeeli 2
1 Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Mohaghegh Ardebili University
چکیده [English]

T
The aim of the study was to investigate the effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being of perfectionist students. This was quasi-experimental study with pre/ post-test design and control group. The statistical population consisted of girls students with perfectionist in 2017 of Rasht city. The sample consisted of 69 perfectionist students that assigned in 3 groups (2 experimental groups and 1 control groups). The instruments were used Stober,s Clinical Perfectionisim Scale and Short Form of Reff,s Psychological well being Questionnaire. The positive therapy and cognitive-behavioral therapy were applied to the experimental groups in 10 weekly sessions of 90 minutes each, whereas control groups have on intervention. The results of ANCOVA showed positive therapy and cognitive-behavioral therapy can increse psychological well being. The results of ANOVA showed positive therapy and cognitive-behavioral therapy can decrese clinical perfectionism in students. There were no significant differenc between psychological well-being and clinical perfectionism in the positive therapy and cognitive-behavioral therapy. The findings indicated that positive therapy as new therapeutic area to the extent of psychology, is effective as much as cognitive-behavioral therapy, and can be used as an alternative treatment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-behavioral
  • perfectionism
  • positive
  • well-being
تاجیک‌زاده، فخری.، صادقی، میثم و مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز(1394). سیستم مغزی – رفتاری، کمال‌گرایی و علائم افسرگی دانشجویان. مجله مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 139-119.
خانجانی، مهدی.، شهیدی، شهریار.، فتح آبادی، خلیل.، مظاهری، محمد علی و شکری، امید‌(1393). ساختار عاملی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 8(32): 36-28.
خدابخش، روشنک.، خسروی، زهره و شاهنگیان، سیده شهره(1394). تأثیر روان درمانی مثبت نگر بر علایم افسردگی و توانمندیهای منش در بیماران مبتلا به سرطان. پژوهشنامه روانشناسی سلامت، 1(1): 50-35.
دانش، عصمت.، شمشیری، کاکاوند، علیرضا و سلیمی نیا، علیرضا(‌1392). رابطۀ بین کمال‌گرایی مادران با خود‌کارآمدی دختران. مجله مطالعات روان‌شناختی، 9(3): 151-125.
زرگر، یدالله.، مردانی، مریم و مهرابی‌زاده، مهناز‌(1391). اثربخشی مداخلۀ شناختی رفتاری بر کمال‌گرایی و احساس گناه دانشجویان. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی، 6(4): 85-71.
شافران، رز.، اگان، سارا و وید، تریسی‌(1391). غلبه بر کمال‌خواهی: راهنمای خودیاری با استفاده از روش‌های شناختی-رفتاری،ترجمۀ سارا کمالی و فروغ ادریسی. تهران: ارجمند.
نادری، مریم(1391). رابطۀ کمال‌گرایی و سازگاری اجتماعی با بهزیستی روا‌ن‌شناختی دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
Ashbaugh, A., Antony, M. M., Liss, A. M. S. W., Summerfeldt, L. J., Randi, C. E., and Swinson, R. P. (2007). Change in perfectionism following cognitive behavioral treatment for social phobia. Journal of Depression and Anxiety, 24(1): 169–177.
Chang, E. C. and Rand, K. L. (2000). Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis –stress mechanism among college students. Journal of Counseling Psychology, 47(1): 129–137.
Danesh, E., Shamshiri, Kakavand, A.R. and Saliminia, A.R.(2013). The Relationship of mothers perfectionism with self-efficacy of girls. Journal of Psychological Studies, 12(2): 107-128(Text in Persian).
Egan, S., Wade, T., Shafran, R. and Antony, G.(2014). Behavioral Treatment for Perfectionism. Behavioral Research Therapy, 63(1): 107-113.
Flett, G.L. and Hewitt, PL. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14(1): 14–18.
Fredrickson, B. L. and Losada, M.F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60 (12): 678-686.
Frost, R.O., Marten, P., Lahart, CM. and Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5): 449-468.
Ghaly, C. (2008). Depression and perfectionism. Journal of Psychology, 2(1): 2-7.
Gilman, R. and Huebner, E. S. (2006).Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35 (3): 311-319.
Glover, D.S., Brown, G. R., Fairburn, C. G.,and Shafran, R. (2007). A preliminary evaluation of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A case series. British Journal of Clinical Psychology, 46(1): 85-94.
Handley, A.K., Egan, J.K., Kane, R.T. and Rees, C.S.(2015). A randomized controlled trial of group cognitive behavioral therapy for perfectionism. Behaviors Research and Therapy, 68(1): 37–47.
Hewitt, P. L., Flett, G. L. and Ediger, E. (1996). Perfectionism and depression: Longitudinal assessment of a specific vulnerability hypothesis. Journal of Abnormal Psychology, 105(2): 276–280.
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, K., Mazaheri, M..A. and Shokri, O.(2014). Factorial structural of Well-Being Scale in girl and boy students . Journal of Andishe and Raftar in Clinical Psychology, 8(32): 28-36.
Khodabakhsh, R., Khosravi, Z. and Shangian, S.(2015). The effect of positive psychotherapy on depression symptoms and character abilities in patients with cancer. Positive psychology research, 1(1): 35-50(Text in Persian).
 Macedo, A.(2016). Disordered eating behaviors, perfectionism and perseverative negative thinking–Study in a clinical sample. European Psychiatry, 33: S431.
Naderi, M.(2012). The relationship of perfectionism and social adjustment wity well-being of students. Psychology master's thesis, Beranch of Center Tehran, Azad University(Text in Persian).
Ongen, E.D.(2009). The relationship between perfectionism and multidimensional life satisfaction among high school adolescents. Torky journal of multicultural counseling and development, 3(1): 52-66.
Park, H. and Jeong, D.Y.(2015). Psychological well-being, life satisfaction, and self-esteem among adaptive perfectionists, maladaptive wperfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 72(1): 167-170.
Pereira, A., Pereira, A.T., Ferreira, T., Pissarra, A., Macedo, A. and Nogueira, V.(2015). Perseverative Negative Thinking Mediates the Relationship Between Perfectionism Cognitions and Oc Symptoms.European Psychiatry, 30(1): 28–31.
 Pereira, A.T., Monteiro, E., Castilho, P., Fonseca, L., Roque, C., Marques, M.,  Xavier, S. and Macedo, A.(2016). Disordered eating behaviors, perfectionism and perseverative negative thinking–Study in a clinical sample. European Psychiatry, 33: S431.
Peterson, P. and Park, N. (2004). Classification and measurement of character strengths: Implication for practice. In P. A. Linley and Joseph (Eds.), Positive Psychology. NY: Wiley and Sons.
Riley, C., Lee, M., Cooper, Z., Fairburn, C. G. and Shafran, R. (2007). A randomized controlled trial of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A preliminary study. Journal of Behavior Research and Therapy, 45: 2221–2231.
Rice, K.G., Leever, B.A. Christophrt,J.,Porter, J.D.(2006). Perfectionism, Stress and Social Connection: A Short Term Study of Hopelessness, Depression and Academic Adjustment among Honors Student. Journal of Counseling Psychology, 53: 524-534.
Rozental, A., Shafran, R., Wade, T., Egan, S., Nordgren, L.C., Landstrom, A. and Roos, S.(2017). A randomized controlled trial of Internet-Based Cognitive Behavior Therapy for perfectionism including an investigation of outcome predictors. Behavior Research and Therapy, 95(1): 79-86.
Ryff, C. D. and Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69: 716-727.
Sadri, S.K., Anderson, R.A., McEvoy, P.M., Kane, R.T. and Egan, S.J.(2017). A Pilot Investigation of Cognitive Behavioural Therapy for Clinical Perfectionism in Obsessive Compulsive Disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 45(3): 312-320.
Shafran, R., Wade, T. and Egan, S.(2010).Overcoming Perfectionism: a self-help guide using cognitive behavior techniques. (Translated by: Sara Kamali, Forough Edrisi, 2012). Thehran: Arjmand published(Text in Persian).
Shafran, R., Wade, T., Egan, S., Kothari, R., Watson, H., Carlbring, P., Rozental, A. and Anderson, G.(2017). Is the devil in the detail? A randomized controlled trial of guided internet-based CBT for perfectionism. Behavior Research and Therapy, 95(1), 99-106.
Seligman, M.E.P. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
Seligman, M.E.P., Ernest, R.M., Gillham, J., Peivich, K andLinkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(2): 293-311.
Seligman, M.E.P., Parks, A.C. and Steen, T. (2004). A balanced psychology and a full life. The Royal Society, 3(9): 1379-1381.
Seligman, M.E.P. and Rashid, T. (2006). Positive psychology. American Psychologist, 61(8): 774-788.
Sumi, K. and Kanda, K.(2002). Relationship between neurotic perfectionism, depression, anxiety and psychosomatic symptoms : a prospective study among Japanese men. Journal of personality and individual differences, 32: 817-826.
Steele, A. L., O’Shea, A., Murdock, A. and Wade, T. D. (2011). Perfectionism and its relation to over evaluation of weight and shape and depression in an eating disorder sample. International Journal of Eating Disorders, 44: 459-464.
Stober, J. and Corr, P.J.(2017). Perfectionism, personality, and future-directed thinking: Further insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory.Personality and Individual Differences, 105(1): 78–83
Stoeber, J., and Damian, L. E. (2014). The Clinical Perfectionism Questionnaire: Further evidence for two factors capturing perfectionistic strivings and concerns. Personality and Individual Differences, 61-62(1): 38-42.
Tajikzade, F., Sadeghi, M. and Mehrabizade, M.(2015). The brain-behavior, perfectionism and depression symptoms in students. Journal of Psychological Studies, 11(3): 119-139.
Zargar, Y., Mardani, M. and Mehrabizade, M.(2012). Effectiveness of cognitive-behavior intervention on perfectionism and guilt of students. Journal of Applied Psychology, 4(6):71-85(Text in Persian).