اثر بخشی نظریه ذهن وتحلیل رفتار کاربردی در کاهش رفتارهای نامطلوب کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد‌یار گروه روان شناسی، واحد اندیمشک،دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو شیوه مداخله ای درمانی نظریه ذهن و تحلیل رفتار کاربردی درکاهش رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه شهردزفول بود.نمونه شامل 30 کودک 6 تا12 ساله بود که با توجه به معیارهای DSM-5 به عنوان کودک دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه معرفی شده بودند و به صورت تصادفی به 3 گروه 10نفری (دو گروه آزمایش ویک گروه کنترل ) تقسیم شدند.ابزاراندازه گیری شامل مقیاس درجه‌بندی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی کانرزبود. ابتدا برای هر سه گروه پیش آزمون برگزار شد،سپس یکی از گروه های آزمایشی، آموزش نظریه ذهن و دیگری آموزش تحلیل رفتار کاربردی را به مدت سه ماه ،هرماه ۵ جلسه یک ساعته می دیدند و گروه کنترل برنامه های عادی خود را بدون هیچ آموزشی می گذراند.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شد ،نتایج نشان داد گروه آزمایشی که آموزش تحلیل رفتار کاربردی را دیده بودند به طور معنی داری رفتارهای نامطلوب آنها کاهش یافته بود,اما رفتارهای نامطلوب گروهی که آموزش نظریه ذهن را دیده بودندکاهش معنی داری نداشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness theory of mind and Applied Behavior Analysis in reducing ADHD unpleasant behavior

نویسندگان [English]

  • farzaneh golshekoh 1
  • Reza Pasha 2
1 ,Department of psychology,Andimeshk branch,Islamic Azad University,Andimeshk,Iran
2 Department of psychology,Ahvaz branch,Islamic Azad University,Ahvaz,Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of two interventional therapeutic methods of mind theory and the Applied Behavioral Analysis(ABA) in reducing the adverse behaviors of children with ADHD in Dezful city. The sample was included 30 children aged 6 to 12 who according to DSM-5 introduced and randomly divided into 3 groups of 10 (two experimental and control groups). The measurement tool included the degree of Conner’s attention deficit hyperactivity disorder. First, for each of the three groups, a pretest was conducted, then one of the experimental groups, the theory of mind and the other, considered the application behavioral analysis training for three months, 5 sessions per hour each month, and the control group their normal programs without any training.The data were analyzed using one-way covariance analysis.The results showed that the experimental group who had seen Applied Behavioral Analysis was significantly reduced their undesirable behaviors, but unpleasant group behaviors who had seen the theory of mind training did not significantly decrease.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Applied Behavior Analysis (ABA)
  • ADHD
  • theory of mind
امین یزدی، سید امیر(1393). شناخت اجتماعی: تحولات استدلال «تئوری ذهن» در کودکان‌، مطالعات تربیتی و روان‌شناسی،(19):43-66‌.
 احمدی، سید جعفر.، صفری‌، طیبه.، عرب بافرانی، حمید رضا.، همتیان، منصوره و خلیلی زهرا(1393). اثربخشی بازی نقش وتحلیل رفتار کاربردی: افزایش رفتارهای اجتماعی در کودکان اوتیسم، مجله تحقیقات علوم رفتاری‌،12(3):351-359.
فضیلت‌پور، مسعود.، انجم شعاع‌، محمد رئوف و صفاری، محمد رضا(1396).بیش فعالی /کمبود توجه و اعتیاد به مواد مخدر:نقش میانجی ذهن آگاهی‌، فصلنامه مطالعات روان شناختی‌، 13(1):101-118.
غباری بناب، باقر.، به پژوه‌، احمد.، افروز، غلامعلی.، حکیمی‌راد، الهام و ارجمند نیا‌، علی اکبر(1392). اثر‌بخشی آموزش بازداری پاسخ و حافظۀ فعال در افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، فصلنامه مطالعات روان شناختی، 9(4):10-29.
محمودی‌،غلامرضا.، سپاه منصور، مژگان.، حسنی، فریبا.، محمد‌خانی، پروانه و لاریجانی، زرین‌سادات(1393). مقایسه اثر‌بخشی درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن و درمان فراشناختی در دانشجویان با نشانه‌های افسردگی‌، باورهای فراشناخت مثبت و منفی در‌باره نشخوار فکری و اجتناب تجزیه‌ای‌، فصلنامه مطالعات روان‌شناختی،1(2):27-50.
Adib Sershki,N., Nesayan,A., Assady Gandomani,R., Karimlou, M. (2012). The effectiveness of Theory of Mind Training on Improving Cooperation, Self-control and Assertive in Autistic boys, Psychology of Exceptional Individuals, 2(11):127-145.
Ahmadi, J., Safary, T., Arab Baferani, H., Hemmatian. M. & Khalili, Z(2014) . Isfahan Center for Training and Rehabilitation of Autistic Kids. Effectiveness of role playing and Applied Behavior Analysis: Increases social behavior in children with autism, Journal of researches behavioral sciences,12(3):351-359(Text in Persian).
 Aminyazdi,S.(2014).social cognitive: Reasoning evolution "Mind theory" in children, Psychology and educational studies. 5(19):43-66 (Text in Persian).
American Academy of Pediatrics, (2011). ADHD: Clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Process of care supplemental appendix. Pediatrics 128,SI1–SI21/http://pediatrics.aappublications.org/content/suppl/2011/10/11.
Biederman,J. (2005 ).Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selective overview: Biological Psychiatry,7(57):1215-1220.
Bodden, M., Dodel, R. & Kalble, E, (2010). Theory of mind in Parkinson’s disease and related basal ganglia disorders: a systematic review. Movement disorder,25(1):13-27.
Charman, T. & Campbell, A. (2002). Theory of Mind and Social Competence in Individuals with a Mental Handicap. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 14(5):25-31.
Criado-Alvarez, J., Romo-Barrientos,C. & González-González,J; Montero-Rubio, J; Mohedano-Moriano,A. (2017). Estimating the Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Castile-La Mancha, Spain (1992- 2020).Journal of Childhood & Developmental Disorders,32(10):417-425.
Doherty,MJ,(2009) .Theory of mind: how children understand others' thoughts and feelings: Psychology Press. Taylor & Francis Group. HOVE AND NEWYORK
Daly, B P., Creed, T., Xanthopoulos, M. & Brown, R. T,(2007). Psychological treatments for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology Review, 17(4): 37-89.
Essau,C A. (2006). Child and Adolescent Psychopathology. New York: Routledge Taylor & Francis Group .
Eikeseth, S.(2009). Outcome of comprehensive psycho-educational interventions for young children with autism. Research in Developmental Disabilities,30(1): 158-78.
Eldevik, S., Hastings, R P., Hughes ,J C., Jahr ,E. Eikeseth ,S & Cross, S.(2009). Meta–analysis of early intensive behavioral intervention for children with autism. Journal of Clinical Child & Adolescent psychology, 7 (38): 439- 45.
 Ferguson, f J. & Austin, A J, (2010). Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on Theory of Mind tasks in an adult sample. Personality and Individual Differences, 49(8): 411-418.
Fazilatpour,M., Anjam-shoaa,M. & Saffari,M(2017).ADHD and Addiction to Narcotic Subtances:The Meditating Role of Mindness, Psychological studies , 13 (1):101-118(Text in Persian).
Ghobari Bonab,B., Beh Pajooh, A., Afrooz ,G A., Hakimi Rad ,E., Arjmandnia,A. (2012).The effects of response inhibition and working memory training programs on improving social skills in children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, Psychological Studies,9(4):9-30 (Text in Persian).
Howlin,P,(2014).Autism and Aspergers syndrome :Preparing for adulthood ,(2ndedition),London,Routledge.
Hayes, S C; Barnes-Holmes, D & Roche, B, (2008). Relations frame theory: Journal A post Developmental disorders,31(3):589-599.
Lovaas,o. (2003).Teaching individuals with developmental delays: Basic intervention techniques, Softcover pub.
Mahmoodi, G., Sepahmasour, M., Hassani, F., Mohammadkhani, P. & Sadatlarijani, Z. (2014).A comparison of the effectiveness of mind fullness based cognitive therapy on depressive symptoms, positive and negative beliefs about rumination and experiential avoidance in students.Psychological studies,10(2):27-50(Text in Persian).
Mikami, A Y. & Pfiffner, L. J. (2007).Sibling relationships among children with Attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders, 11(4):1–11.
McEachin, JJ., Smith ,T.. & Lovaas, O I,(1993). Long-term outcome for children with autism who received early intensive behavioral treatment, Journal of mental retarded,97(4):392-372
Peris, T S. & Hinshaw, S P, (2003). Family dynamics and preadolescent girls with ADHD: The relationship between expressed emotion, ADHD symptomatology, and comorbid disruptive behavior, Journal of Child Psychology& Psychiatry, 44(8):1177–1190.
Peters-Scheffer, N., Diden ,R., Korzilius ,H. & Sturmy, P A. (2011).Meta-analytic study on the effectiveness of comprehensive ABA-based early intervention programs for children with Autism Spectrum Disorders, Research in Autism Spectrum ,20 (5) : 60-69.
Pineiro-Dieguez, B., Balanza-Martinez, V & Garcia-Garcia P. (2016) . Psychiatric comorbidity at the time of diagnosis in adults with ADHD: the CAT study,Journal of attention disorder,16(20):1066-1075.
Stormont, M. (2001). Social outcomes of children with AD/HD: Contributing factors and implications for practice, Psychology in the Schools, 38(4):521–531.
Wellman, H. (2006). Meta-analysis of mind development: The truth about false-belief. Child Development, 72(8) :655-684.
Wymbs, BT., Pelham, W E., Molina, B S. & Gnagy, EM. (2008). Mother and adolescent reports of interparental discord among parents of adolescents with and without attention-deficit/hyperactivity disorder, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16(6):24–29.
Weijer-Bergsma, E., Formsma, AR., deBruin, EI., Bogels, SM. (2012). The effectiveness of mindfulness training on behavioral problems and attentional functioning in adolescents with ADHD, Journal of Child and Family Studies, 21(3):775-787.
Yahya, F., & Sochos, A, (2013). Adult attachment and constructive communication in parents of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 97(9): 167-173.