رابطه علّی انواع خودمجذوبی و کمال‌گرایی ناسازگار با افسردگی از طریق میانجی‌گری خود‌انتقادی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

افسردگی از شایع‌ترین اختلالات خلقی است که عوامل گوناگون هیجانی، شناختی، رفتاری و فیزیولوژیک در بروز آن نقش دارند. از جمله عوامل شناختی مؤثر در بروز آن می‌توان به خودانتقادی‌، کمال‌گرایی ناسازگار، خودمجذوبی خصوصی و عمومی اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر آزمایش برازندگی الگوی پیشنهادی رابطه علّی انواع خودمجذوبی و کمال‌گرایی ناسازگار با افسردگی از طریق میانجی‌گری خودانتقادی در دانشجویان بود. به این منظور نمونه‌ای شامل 236 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب شده بودند در این پژوهش شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد به مقیاس‌ خودمجذوبی، خرده‌مقیاس کمال‌گرایی ناسازگار، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سطوح خودانتقادی پاسخ دهند. نتایج نشان داد که تمام ضرایب مسیر بین متغیرها از لحاظ آماری معنی‌دار بودند. از سوی دیگر، طبق نتایج پژوهش، رابطه غیر مستقیم کمال‌گرایی ناسازگار، خودمجذوبی عمومی و خودمجذوبی خصوصی با افسردگی از طریق میانجی‌گری خودانتقادی معنی‌دار به‌دست آمد. بر این اساس چنین به نظر می‌رسد که رابطه‌ی علّی انواع خودمجذوبی و کمال‌گرایی ناسازگار با افسردگی از طریق نقش میانجی‌گری خودانتقادی در دانشجویان قابل تبیین است و انواع خودمجذوبی، کمال‌گرایی ناسازگار و خودانتقادی را می‌توان به عنوان پیش‌بین‌های افسردگی در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Causal Relationship of types of Self-absorption and Maladaptive Perfectionism with Depression through the Mediating Role of Self-criticism in University Students

نویسندگان [English]

  • farzaneh malekpour 1
  • mahnaz mehrabizadeh 2
  • mohamad rahimi 3
1 Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Faculty Member of Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Department of Clinical Psychology.
3 Graduate Student, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Department of Clinical Psychology.
چکیده [English]

Depression is one of the most common mood disorders that various emotional, cognitive, behavioral, and physiological factors contribute to it. Self-criticism, maladaptive perfectionism and self-absorption (private and public) are some of the cognitive factors that play a role in depression. The purpose of this study was to examine suggested pattern of the causal relationship of types of self-absorption and maladaptive perfectionism with depression through the mediating role of self-criticism. A group of 236 students of Shahid Chamran University (SCU) was selected by multi-stage random sampling and completed the Self-absorption Scale, maladaptive Perfectionism Subscale, Beck’s Depression Inventory and the levels of Self-criticism Scale. The results showed that all direct relationship between variables were statistically significant. On the other hand, the non-direct relationship of maladaptive perfectionism, public self-absorption and private self-absorption with depression through the mediating role of self-criticism were statistically significant. It seems that The causal relationship of types of self-absorption and maladaptive perfectionism with depression through the mediating role of self-criticism in students can be explained and types of self-absorption, maladaptive perfectionism and self-criticism can be considered as predictors of depression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • self-absorption
  • Self-Criticism
  • university student
بشلیده، کیومرث (1393). روش‌های پژوهش و تحلیل آماری مثال‌های پژوهشی با SPSS و AMOS. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
پورسید، سید مهدی (1390). رابطۀ مستقیم و غیرمستقیم استرس ادراک شده، کمال‌گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان مقطع علوم پایۀ رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی شاپور اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
تاجیک زاده، فخری.، صادقی، راضیه.، مهرابی زاده هنرمند، مهناز و داودی، ایران (1394). سیستم مغزی/ رفتاری، کمال‌گرایی و علائم افسردگی در دانشجویان، مجله مطالعات روانشناختی 11 (3): 119-140.
رجبی، غلامرضا و کارجوکسمایی، سونا (1391). کفایت شاخص‌های روانسنجی نسخه‌ی فارسی پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم، فصلنامۀ اندازه‌گیری تربیتی، 10(3): 139-157.
زمانیان، زهرا.، ریاعی، شهرزاد.، کاوه، نجمه.، خسروانی، امینه.، دانشمندی، هادی و صیادی، مهراب (1395). بررسی شیوع افسردگی و تعیین همبسته های آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله تحقیقات نظام سلامت، 1 (12): 38-43.
سادوک، بنجامین.، سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو (1393). خلاصۀ روان‌پزشکی کاپلان و سادوک، ترجمۀ‌ مهدی گنجی،تهران: ساوالان.
علیزاده صحرائی، ام هانی.، خسروی، زهره و بشارت، محمد علی (1389). رابطه باورهای غیرمنطقی با کمال‌گرایی مثبت و منفی در دانش‌آموزان شهرستان نوشهر، مجلۀ مطالعات روانشناختی، 1(6): 9-42.
محبی، مینا (1390). رابطۀ علّی پیوند والدینی با خودناتوان‌سازی و اعتماد به نفس با میانجی‌گری پدیده وانمود‌گرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
موسوی، اشرف‌السادات و قربانی، نیما (1385). خود‌شناسی، خود‌انتقادی و سلامت روان. مجله‌ی مطالعات روان‌شناختی، 3 (2): 75-91.
هومن، حیدرعلی (1387). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: سمت.
Alizadeh Sahraee, O., Khosravi, Z., & Besharat, M. A (2010). The Relation of Irrational Beliefs with Positive and Negative Perfectionism among Students in Nowshahr. Journal of Psychological Studies, 1 (6): 9-42 (Text in Persian).
Beck, A. T. (1964). Thinking and depression: II. Theory and therapy. Archives of General Psychiatry, 10(6): 561-571.
Beshlideh, K. (2014). Research methods and statistical analysis of research examples using SPSS and AMOS. Ahvaz: Ahvaz Shahid Chamran University Press (Text in Persian).
Blatt, S. J., Hart, B., Quinlan, D. M., Leadbeater, B., & Auerbach, J. (1993). Interpersonal and self-critical dysphoria and behavioral problems in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 22(3): 253-269.
Blatt, S. J. (2004). Experiences of depression: Theoretical, clinical, and research perspectives. American Psychological Association.
Butt, F. M. (2010). The role of perfectionism in psychological health: A study of adolescents in Pakistan. Europe’s Journal of Psychology, 6(4): 125-147.
Cantazaro, A. E. (2007). Adult attachment, dependence, self-criticism and depression: A test of a mediational model,Doctoral dissertation, Iowa State University.
Cantazaro, A. & Wei, M. (2010). Adult Attachment, Dependence, Self‐Criticism, and Depressive Symptoms: A Test of a Mediational Model. Journal of Personality, 78(4): 1135-1162.
Carver, C. S. & Ganellen, R. J. (1983). Depression and components of self-punitiveness: High standards, self-criticism, and overgeneralization. Journal of Abnormal Psychology, 92(3): 330.
Cox, B. J., Clara, I. P. & Enns, M. W. (2009). Self-criticism, maladaptive perfectionism, and depression symptoms in a community sample: A longitudinal test of the mediating effects of person-dependent stressful life events. Journal of Cognitive Psychotherapy, 23(4): 336-349.
Di Schiena, R., Luminet, O., Philippot, P., & Douilliez, C. (2012). Adaptive and maladaptive perfectionism in depression: Preliminary evidence on the role of adaptive and maladaptive rumination. Personality and Individual Differences, 53(6): 774-778.
Dunkley, D. M., Zuroff, D. C., & Blankstein, K. R. (2003). Self-critical perfectionism and daily affect: dispositional and situational influences on stress and coping. Journal of personality and social psychology, 84(1): 234.
Dunkley, D. M., Sanislow, C. A., Grilo, C. M., & McGlashan, T. H. (2009). Self-criticism versus neuroticism in predicting depression and psychosocial impairment for 4 years in a clinical sample. Comprehensive psychiatry, 50(4): 335-346.
Dykstra, E. E. (2006). Relationship of perfectionism and gender to academic performance and social functioning in adolescents (Doctoral dissertation, INDIANA UNIVERSITY).
Enns, M. W., & Cox, B. J. (2002). The nature and assessment of perfectionism: A critical analysis. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.). Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (pp. 33-62). Washington. DC: American Psychological Association.
Gilbert, P., Clarke, M., Hempel, S., Miles, J. N., & Irons, C. (2004). Criticizing and reassuring oneself: An exploration of forms, styles and reasons in female students. British Journal of Clinical Psychology, 43(1): 31-50.
Hooman, H.A. (2008). Structural Equation Modeling Using Laser Software. Tehran: Samt Publications (Text in Persian).
Huang, S. L., & Mussap, A. J. (2016). Maladaptive Perfectionism, Acculturative Stress and Depression in Asian International University Students. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1-12.
Ingram, R. E. (1990). Self-focused attention in clinical disorders: review and a conceptual model. Psychological Bulletin, 107(2): 156.
James, K., Verplanken, B., & Rimes, K. A. (2015). Self-criticism as a mediator in the relationship between unhealthy perfectionism and distress. Personality and Individual Differences, 79: 123-128.
Kung, C. S., & Chan, C. K. (2014). Differential roles of positive and negative perfectionism in predicting occupational eustress and distress. Personality and Individual Differences, 58: 76-81.
Luyten, P., Sabbe, B., Blatt, S. J., Meganck, S., Jansen, B., De Grave, C., ... & Corveleyn, J. (2007). Dependency and self-criticism: Relationship with major depressive disorder, severity of depression, and clinical presentation. Depression and Anxiety, 24(8): 586-596.
McKenzie, K. S. & Hoyle, R. H. (2008). The Self-Absorption Scale: Reliability and validity in non-clinical samples. Personality and Individual Differences, 45(8): 726-731.
Melrose, S. (2011). Perfectionism and depression: vulnerabilities nurses need to understand. Nursing Research and Practice, 2011.
Mohebbi, M. (2011). The casual relationship of parental bonding with self- handicapping and self- confedence with mediating role of imposter phenomenon in graduate students. Master's Degree in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz (Text in Persian).
Mousavi, A. S., & Ghorbani, N. (2005). Self-knowledge, self-criticism, and Psychological health. Journal of Psychological Studies, 3 (2): 75-91 (Text in Persian).
Öngen, D. E. (2015). The relationships among self-absorption, self Criticism and perfectionism. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191: 2559-2564.
Öngen, D. E. (2006). The relationships between self-criticism, submissive behavior and depression among Turkish adolescents. Personality and Individual Differences, 41(5): 793-800.
Pourseyed, S. M. (2011). Direct and indirect relationship between perceived stress, perfectionism and social support with academic burnout and academic performance in undergraduate students of medical sciences in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Master's Degree in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz (Text in Persian).
Rajabi, G., & Karjookasmaei, S. (2012). Psychometric properties of a persian-language version of the Beck Depression Inventry–Second edition (BDI-II-PERSIAN). Journal of Training Measurement, 10(3):139-157 (Text in Persion).
Sadock, B., Sadock, V. & Ruiz, P. (2015). Kaplan and sadock's Synopsis of Psychiatry. Translation by Mehdi Ganji (2013). Tehran: Savalan Publications (Text in Persian).
Sarokhani, D., Delpisheh, A., Veisani, Y., Sarokhani, M. T., Manesh, R. E., & Sayehmiri, K. (2013). Prevalence of depression among university students: a systematic review and meta-analysis study. Depression research and treatment, 2013.
Stoeber, J. & Rambow, A. (2007). Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement, and well-being. Personality and Individual Differences, 42(7): 1379-1389.
tajikzadeh, F., Sadeghi, R., Mehrabizade Honarmand, M., Davoudi, I. (2015). The Brain/ Behavioral Systems, Perfectionism and Depression Symptoms among the University Students, 3(11): 119-140 (Text in Persian).
Thompson, R., & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences, 36(2): 419-430.
Zamanian, Z., Riaei, S., Kaveh, N., Khosravani, A., Daneshmandi, H., & Sayadi, M. (2016). Determining the prevalence of depression and ITS associated factors in students of shiraz university of medical scienes. Journal of Health System Research, 1(12): 38-43 (Text in Persian).