اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و معناداری زندگی زنان افسرده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر تنظیم هیجان و معناداری زنان افسرده انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از پرسشنامه‌های افسردگی بک، تنظیم هیجانی گراس و جان و معناداری زندگی استیگر و همکاران، 30 نفر از زنان افسرده که از تنظیم هیجانی و معناداری زندگی پایینی بهره‌مند بودند، به طور تصادفی ساده انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه (هفته‌ای یکبار) فنون ACT را به طور گروهی بر اساس بسته آموزشی هیز دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله ACT ، مجدداً تنظیم هیجانی و معناداری زندگی اعضای هر دو گروه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. از تحلیل کوواریانس چندمتغیری(مانکوا) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. F محاسبه شده برای متغیرهای تنظیم هیجان و معناداری در زندگی در هر دو گروه تفاوت معناداری را نشان داد. به طور کلی یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است، روش ACT را می‌توان مداخله‌ای مؤثر در افزایش تنظیم هیجان و معناداری زندگی زنان افسرده به حساب آورد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Emotion Regulation and Life Meaning of Depressed Women

نویسنده [English]

  • Morteza Tarkhan
چکیده [English]

The present research aimed at examining the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on emotion regulation and life meaning of depressed women. This research was Semi experimental, with pretest-posttest and control group design . Using Beck`s depression, John and Gross`s emotion regulation and Steger and et al life meaning questionnaire, 30 people of depressed women with low emotion regulation and life meaning were randomly selected and were voluntarily assigned to experimental and control groups (15 persons in each group). The experimental group received 8 sessions of Hayes`s ACT techniques (one session weekly) and the control group did not receive any intervention. After the intervention of ACT, the emotion regulation and life meaning of the members of both groups was measured again. Multivariate covariance analysis (Man Cova) was used to analyse data. Calculated F for emotional regulation and life meaning variables showed significant difference in both two groups. Generally, the findings of this study indicate that the ACT method can be an effective intervention in increasing the emotional regulation and life meaning of depressed women

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and commitment therapy
  • emotional regulation
  • life meaning
احمدی، غلامرضا.، قادری، محمد و براتی سده، فرید (1394). بررسی نقش زندگی معنادار، زندگی متعهدانه و برخی متغیرهای دموگرافیک در شادکامی، مجله روان‌شناسی معاصر، 1(2): 49-46.
بیرامی، منصور.، موحدی، یزدان و میناشیری، عبدالخالق (1392). مقایسه تنظیم شناختی هیجانی در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، (109)23: 150-143.
پورمحمدی، سمیه و باقری، فریبرز (1394). اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر پردازش شناختی خودکار، مجله مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 160-143.
دهشیری، غلامرضا.، نجفی، محمود.، شیخ، منصوره و حبیبی، مجتبی (1388). بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI)، فصلنامه خانواده‌پژوهی، 5(18): 177-159.
رحمانی، فریبا و هاشمیان، کیانوش (1395). اثربخشی برنامه تنظیم شناختی هیجان بر علائم اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر، مجله مطالعات روان‌شناختی، 12(3): 65-47.
فرانکل، ویکتور (1391). فریاد ناشنیده برای معنی، ترجمۀ مصطفی تبریزی و علوی‌نیا، تهران، فراروان.
محبت بهار، سحر.، اکبری، محمداسماعیل.، ملکی، فاطمه و مرادی‌جو، محمد (1393). اثربخشی روان‌شناختی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیّفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان، مجله اندیشه و رفتار، 9(34): 26-17.
مصرآبادی، جواد.، استوار، نگار و جعفریان، سکینه (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان، مجله علوم رفتاری، 7(1): 90-83.
نایب حسین‌زاده، سپیده.، فتح الله‌زاده، نوشین.، سعادتی، نادره و رستمی، مهدی (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش کیفیت زندگی و خود-شفقتی مادران کودکان ناتوان آموزش‌پذیر، مجله مطالعات روان‌شناختی، 12(3): 124-103.
نجفی پور، صدیقه و یکتاطلب، شهرزاد (1387). بررسی میزان شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم و ارتباط آن با افت تحصیلی، فصلنامه علوم پزشکی جهرم، 6(2): 25-17.
 
Ahmadi, G., Ghaderi, M. & Baratisadeh, F.(2015). Study of the role of meaningful life, commited life and some demographic variables in happiness. Journal of contemporary Psychology (Special Letter), 4: 46-49(Text In Persian).
Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders, 22(3): 211-221.
Biramy, M., Movahedi, Y. & Minashiri, A. (2013). Comparison of cognitive emotional regulation in smoker students and nonsmoker. Journal of Mazandaran University of medical Sciences, 23(109): 143-150(Text In Persian). 
Cohen, K. & Carins, D. (2011). Is searching for meaning in life associated with reduced subjective wellbeing? Confirmation and possible moderators. Journal of Happiness Studies, 13(2): 313-331.
Dehshiri, G., Najafi, M., Sheikh, M. & Habibi, M. (2008). A preliminary study of the psychometric properties of the children depression invenytory (CDI). Family Research, 5(18): 159-177(Text In Persian).  .
Dogan, T., Spmaz, F., Fatma, D., Sapmaz, S. & Temizel, S. (2012). Meaning in life and subjective well-being among Turkish University Students. Social and Behavioral Sciences, 5(5): 516-527.
Feros, D. L., Lane, L., Ciarrochi, J. & Blackledge, J. T. (2013). Acceptance and Commitment Therapy(ACT) for improving the lives of cancer patients: a preliminary study. Psycho-Oncology, 22(2): 459-464.
Fiorillo, D., McLean, C., Pistorello, J., Hayes, S. C. & Follette, M. V. (2017). Evaluation of a web-based acceptance and commitment therapy program for women with trauma-related problems: A pilot study. Journal of Contextual Behavioral Sciences, 6(1): 104-113.
Frankel, V. (2012). An uncared cry for meaning. Translated by Mostafa Tabrizi and Alavinia. Fararavan Publication(Text In Persian).  .
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V. & Cate, R. T. (2009). Brief report: Cognitive emition regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32(7): 449-454.
Garnefski, N. & Kraaij, V. (2006). Cognitive emition regulation questionnaire development of a short 18-item version(CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(2): 1045-1053.
Gresham, D. & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5): 616-621.
Gross, J. J. (2002). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 35(8): 348-362.
Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4): 639-665.
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L. & Pistorello, J. (2013). Acceptance and Commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior Therapy, 44(2): 180-198.
Hayes, S. C., Pistorello, J. & Levin, M, E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change. The Counseling Psychologist, 40(7): 976-1002.
Hayes, S. C. & Strosahl, K. D. (2010). A practical guide to acceptance and commitment therapy. New York: Springer Press.
Hulbert-Williams, N. J., Storey, L. & Wilson, K. G. (2015). Psychological interventions for patients with cancer: psychological flexibility and the potential utility of Acceptance and Commitment Therapy. European Journal of cancer care, 24(1), 15-27.
Kahl, K. G., Winter, L. & Schweiger, U. (2012). The third wave of cognitive behavioural therapies: what is new and what is effective? Current opinion in psychiatry, 25(6): 522-528.
Kanter, J. W., Baruch, D. E. & Gaynor, S. T. (2009). Acceptance and Commitment Therapy and Behavioral Activation for the Treatment of Depression: Description and Comparison. The Behavior Analyst, 29(6): 161-185.
Kleftaras, G. & Psarra, E. (2012). Meaning in life, psychological well-being and depressive symptomatology: A Comparative Study. Social Research, 13(4): 337-345.
McCracken, L, M. Gauntlett-Gilbert, J. Eccleston, C.(2010). Acceptance of pain adolescents with chronic pain: Validation of an adapted assessment instrument and preliminary correlation analyses. Euro Journal of Pain, (14): 316-320.
Mesrabadi, J., Ostovar, N. & Jafarian, S. (2013). Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. Journal of Behaviour Science, 7(1): 83-90(Text In Persian).  .
Mohabbat bahar, S., Akbari, M. E., Maleki, F. & Moradijoo, M. (2014). The effectiveness of group psychotherapy based on acceptance and commitment on quality of life in women with breast cancer. Journal of Thought & Behavior in Clinical Psychology, 9(34): 17-26(Text In Persian).
Najafipour, S. & Yektatalab, S. (2008). The study of prevalence rate of depression in medical students of Jahrom and the relationship to the academic failure. Jahrom Medical Journal, 2(6): 17-25(Text In Persian).
Nayebhoseinzadeh, S., Fathollahzadeh, N., Saadati, N. & Rostami, M. (2016). The effectiveness of acceptance and commitment training on improving the quality of life and self-compassion of the mothers of educable disabled children. Journal of Psychological Studies, 12(3): 103-124(Text In Persian).  .
Pourmohamadi, S. & Bagheri, F. (2015). Effectiveness of mindfulness training on automatic cognitive processing. Journal of psychological Studies, 11(3): 143-160 (Text In Persian).  
Rahmani, F. & Hashemian, K. (2016). The effectiveness of cognitive emotion regulation on reduction of depression and anxiety symptoms of adolescences. Journal of Psychological Studies, 12(3): 47-65 (Text In Persian).
Roemer, L. & Orsillo, S, M. (2011). Salters-Pedneault K. Efficacy of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: evaluation in a randomized controlled trial. Journal of Consult Clin Psychol, 76(6): 1083-9.
Spiegel, D. & Riba, M. B. (2015). Managing Anxiety and Depression During Treatment. The breast Journal, 21(1): 97-103.
Tjak, J. G. L., Davis, M. L., Morina, N., Powers, M. B., Smits, J. A. J. & Emmelkamp, P. M. G. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom, 84(1): 30-36.
Twohing, M. P. (2012). Acceptance and commitment therapy: Instruction. Cognitive and Behavioral Practice, 19(4): 499-507.
Walser, R. D., Garvert, D. W., Karlin, B. E., Trockel, M., Ryu, D. M. & Taylor, C. B. (2015). Effectiveness of acceptance and commitment therapy in treating depression and suicidal ideation in veterans. Behaviour Research and Therapy, 74: 25-31.
Wetherell, J. L., Liu, L., Patterson, T. L., Afari, N., Ayers, C. R., Thorp, S. R. & Petkus, A. J. (2011). Acceptance and commitment therapy for generalized anxiety disorder in older adults: A preliminary report. Behavior therapy, 42(1): 127-134.
Woo, C. S. & Brown, E. J. (2013). Role of meaning in the prediction of depressive symptoms among trauma-exposed and non trauma-ezposed emerging adults. Journal of Clinical Psychology, 69(12): 1269-1283.
Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z. & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conscious Cogn, 19(2): 597-605.