اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش نشانگان بالینی نوجوانان پسر مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ بیش‌فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

نوجوانان مبتلا به اختلال نارسائی‌توجه/ بیش‌فعالی در زمینه‌های رفتاری، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی آسیب‌پذیر هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش نشانگان بالینی نوجوانان پسر مبتلا به اختلال نارسائی‌توجه/ بیش‌فعالی می‌باشد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون، پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر14 تا 17 سال مبتلا به اختلال نارسائی‌توجه/ بیش‌فعالی مراجعه کننده به کلینیک امید عصر درسال 1394 بود. تعداد 28 نوجوان مبتلا بر اساس مقیاس درجه‌بندی کانرز والدین به شیوه نمونه‌گیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی 14 نفر در گروه آزمایش و 14 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهن‌آگاهی گروهی دریافت کردند و افراد گروه کنترل در فهرست انتظار برای مداخله قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که، آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش نشانگان بالینی بیش‌فعالی، نارسایی‌توجه و تکانشگری تاثیر معنی‌داری داشته است. با توجه به یافته‌ها به‌نظر می‌رسد که آموزش ذهن‌آگاهی برای نوجوانان با نشانگان بالینی بیش‌فعالی، نارسایی‌توجه و تکانشگری اثرگذار بوده و به عنوان درمانی نوین در کار بالینی با این اختلال سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mindfulness therapy on Symptoms of Attention deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Ghasem Abdollahi Boghrabadi 1
  • Mahdi Ghodrati 2
1 payame-noor
2
چکیده [English]

Adolescents with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) are vulnerable in behavioral, emotional, social and academic domain problems. The aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness therapy on symptoms of ADHD in Adolescents. Quasi-experimental method of pre-test, post-test and follow up were used for experimental and control groups. Statistical population was all of 14-17 years of adolescents with ADHD who referred to Omid Asar Clinic in 2015. Participant (28N) adolescents were selected by convenience sampling and assigned in experimental (n= 14) and control (n=14) groups randomly. The Instrument was Conner’s parent rating scales. Experimental group received 8 sessions of mindfulness therapy and control group stand in waiting list. Data were analyzed by the use of covariance analysis. Results showed, mindfulness therapy was effective on hyperactivity, attention deficit and impulsivity. Findings indicated mindfulness therapy as a new psychotherapy were effective and proper to hyperactivity, attention deficit, and impulsivity symptoms in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Attention deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • Mindfulness
پورمحمدی، سمیه و باقری، فریبرز (1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر پردازش شناختی خودکار، فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 159-141. 
زرگری‌نژاد، غزاله و یکه‌یزدان دوست، رخساره (1386). اثربخشی آموزش والدین بر مشکلات رفتاری کودکان بیش فعال/ نارسائی توجه، فصلنامه مطالعات روان‌شناختی،3 (2): 48-29. 
کوثری، لیلا و علیزاده، حمید (1389). مقایسۀ مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان، فصلنامه مطالعات روان شناختی، 6 (3): 134-109.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (Eds5). Arlington. (AV): American psychiatric publishing.
Barkley, R.A., Murphy, K.R., & Fischer, M. (2008). ADHD in adults: What the science says. Guilford Press, New York, NY.
Cairncroos, M. & Miller, C. (2016). The effectiveness of mindfulness-based therapies for ADHD: A meta-analytic review, Journal of Attention Disorders,20 (7):573-583.
Cassone, A.R (2013). Mindfulness training as an adjunct to evidence – based treatment for ADHD within families, Journal of Attention Disorders, 19 (2): 147-157.
Chiesa, A., Serreti, A. & Jakobsen, JC. (2013). Mindfulness: Top – Down or bottom-up emotion regulation strategy? Clinical Psychology Review, 33 (1):82-96.
Flook, L., Smalley, S., Kitil, M.J., Galla, B.M., Kaiser – Greenland, S., Locke, J., et al. (2010). Effects of mindful awareness practices on executive functions in elementary school children. Journal of Applied Psychology, 26 (1): 70-95.
Greco, L.A., & Hayes, S.C. (Eds.). (2008). Acceptance & mindfulness treatments for children & adolescent: A practitioner’s guide. New Harbinger Publications.
Janssen, L., Kan, C., Carpentier, P., Sizoo,B., Hepark, S., Grutters, J., Donders, R., Buitelaur, J. & Speckens,A. (2015). Mindfulness based cognitive therapy versus treatment as usual in an adults with attention deficit hyperactivity disorder. Biomedical Central Psychiatry, 15 (2):216 -230.
Jerman, O., Reynolds, C. & Swanson, L. H. (2012). Does growth in working memory span or executive processes predict growth in reading and math in children with reading               disabilities? Learning Disability Quarterly, 35(3): 144-157.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness – based intervention in context. Past, Present and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10 (2): 144-156.
Khoury, B., Lecomte, T., Fortin, G., & Hofmann, S.G. (2013). Mindfulness – based therapy: A comprehensive Meta – analysis, Clinical Psychology Review, 33 (6): 763-771.
Kousari, L. & Alizadeh, H. (2010). A comparative study on social skills in primary students with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder,. Quarterly Journal of Psychological Studies, 6(3):109-134 (Text in Persian).
Lo, H., Wong, S., Wong, J., Wong, S.W. & Yeung, J.K. (2016). The effect a family – based Mindfulness intervention on children with attention deficit and hyperactivity symptoms and their parents: design and rationale for a randomized, controlled clinical trial (study protocol). Biomedical Central Psychiatry, 16 (4): 162-171.
McCkarthy, S., Asherson, P., Coghill, D., Hollis, C., Murray, M., Potts, L., Sayal, K., deSoysa, R., Taylor, E., Williams, T. & Wong, I. (2009). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: treatment discontinuation in adolescents and young adults, British Journal of Psychiatry, 194 (3): 273-277.
Mitchell, J., Zylowska, M.D., & Kollins, S. (2015). Mindfulness meditation training for attention deficit / hyperactivity disorder in adulthood: Current empirical support, treatment overview and future directions. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 22 (2): 172-191.
Moffitt, T.E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Harrington, H., et al. (2011). A gradient of childhood self-control. Predicts health, wealth and public safety. PNAS proceedings of the United States of American, 108 (7): 2693-2698.
Neely, K., Wang, P., Chennavasin, A., Samimy, S., Tucker, J., Merida, A., Perez-Edgar, K. & Huang-Pollock, C. (2017). Deficits in inhibitory force control in young adults with ADHD, Neuropsychologia,  99 (8): 172-178.
Ost, L.G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and Meta –analysis, Behavior Research and Therapy, 46 (3): 296-321.
Pour Mohammedi, S. & Bagheri, F. (2015). Effectiveness of mindfulness training on automatic cognitive processing, Quarterly Journal of Psychological Studies, 11(3): 141-159‌(Text in Persian).
Rynczak, D. (2013). Effectiveness of mindfulness in reducing impulsivity in youth with attention deficit / hyperactivity disorder, Dissertation Developmental Psychology, The Chicago School of professional Psychology. Clinical Psychology.
Schoenfelder, E., Moreno, M., Wilner, M., Whitlock, K. & Mendoza, J. (2017). Piloting a mobile health intervention to increase physical activity for adolescents with ADHD. Preventive Medicine Reports, 6 (1): 210-213.
Semple, R. J. (2005). Mindfulness-based cognitive therapy for children: A randomized group psychotherapy trial developed to enhance attention and reduce anxiety. Dissertation Abstracts International, 66 (9): 379 - 392.
Sibley, M., Kuriyan, A., Evans, S., Waxmonsky, J. & Smith, B. (2014). Pharmacological and psychosocial treatments for adolescents with ADHD: An updated systematic review of the literature. Clinical Psychology Review,‌ 34 (3): 218-232.
Smalley, L., Loo, S.K., Hale, T.S., Shrestha, A., Mc gough, J., Flook, L. & Reise, S. (2009). Mindfulness and attention deficit / hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology, 65(10): 1087-1098.
Swanson, J.M. & Volkow, N.D. (2009). Psychopharmacology: Concepts and opinions about the use of stimulant medications. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50 (2): 180-193.
Tang, Y.Y., Rothbart, M.K., & Posner, M.L. (2012). Neural correlates of establishing, maintaining and switching brain states. Trends in Cognitive Sciences, 16 (6): 330-337.
Teper, R., & Inzlicht, M. (2013). Meditation, mindfulness and executive control: The importance of emotional acceptance and brain – based performance monitoring. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8 (1): 85-92.
Tomblin, J.B., & Mueller, K.L. (2012). How can comorbidity with attention deficit / hyperactivity disorder aid understanding of language and speech disorders? Topics in Language Disorders, 32 (3): 198-206.
Zargari Nejad, Gh. & Yekkeh Yazdandoost, R. (2007). Efficacy of parents training on problem behaviors in ADHD children, Quarterly Journal of Psychological Studies, 3(2): 29-48 (Text in Persian).
Zeidan, F., Johnson, SK., Diamond, B.D., David, Z. & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training, Conscious and Cognition, 19(2): 597-605.
Zylowska, L., Ackerman, D.L., Yang, M.H., Futrell, J.L., Horton, N.L, Hale, T.S. & et al. (2008). Mindfulness meditation training in adult and adolescents with ADHD: A feasibility study, Journal of Attention Disorders, 11 (6): 737-746.