اثربخشی آموزش سرمایه روانشناختی بر ابعاد سرمایه اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بهبهان، گروه مدیریت آموزشی، بهبهان، ایران.

چکیده

چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روانشناختی بر سرمایه اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان بود. نوع تحقیق با توجه روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این تحقیق معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان (230= N) بود، از طریق نمونه گیری تصادفی 60 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند و بر اساس قرعه یکی از گروهها، به عنوان گروه آزمایشی و گروه دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شد. پرسشنامه های سرمایه اجتماعی ابیلی برای هر دو گروه آزمایش و گروه کنترل در دو مرحله قبل از آموزش و پس از آموزش اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت 11 جلسه 1 ساعتی تحت آموزش برنامه آموزشی سرمایه روانشناختی لوتانز قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از در بخش آمار توصیفی از دو شاخص آماری میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که آموزش سرمایه روانشناختی بر هر سه بعد (شناختی، رابطه ای و ساختاری) سرمایه اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان اثربخش بوده است، لذا پیشنهاد می گردد مدیران آموزش و پرورش از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی سرمایه روانشناختی، جو اعتماد و صمیمیت را در بین معلمان تقویت و توسعه دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of effectiveness of training of psychological capital on dimensions of social capital among women teachers of elementary schools

نویسنده [English]

  • nasrolah ghashghaeizadeh
چکیده [English]

The study of effectiveness of training of psychological capital on dimensions of social capital among women teachers of elementary schools Abstract The aim of this study was to investigate effectiveness of training of psychological capital on dimensions of social capital among women teachers Behbahan elementary schools. The research was semi quasi-experimental with pretest-posttest design. Statistical population included 230 women teachers in Behbahan elementary schools. 60 people were selected using random sampling method and were randomly assigned to two groups of 30 samples. Abili social capital questionnaires were completed by the two groups at the stage of pre-test and post – test. The experimental group received Luthans Psychological Capital training through eleven sessions and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using analysis of covariance. Research findings indicate that training Psychological Capital have positive effects on dimensions social capital. Thus it is suggested that educational managers develop a climate of trust and friendship among teachers by holding psychological capital training workshops. Key words: Training, Psychological Capital, Social capital, Female Teacher

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • psychological capital
  • social capital
  • Female Teacher
امیرخانی، طیبه و عارف نژاد، محسن (1391). تحلیل تأثیر سرمایۀ روان‌شناختی و رفتار شهروندی بر سرمایۀ اجتماعی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 7(26): 112-89.
اندیشمند، ویدا (1388). شناسایی مؤلّفه‌های سرمایۀ اجتماعی در دانشگاهها به منظور ارائه مدلی جهت ارتقاء آن. فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی، 3(2): 34-9.
بشارت، محمد علی (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی ، 1(2): 38-25.
بهادری خسرو شاهی، جعفر.، هاشمی نصرت آباد، تورج و باباپور خیرالدین، جلیل (1391). رابطه سرمایۀ روان‌شناختی با سرمایۀ اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. مجله تخصصی پژوهش و سلامت، 2(1): 145-153.
بهادری خسروشاهی، جعفر.، هاشمی نصرت آبادی، تورج و بیرامی، منصور (1390). رابطه سرمایۀ روان‌شناختی و ویژگی‌های شخصیتی با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر تبریز. دوماهنامه پژوهنده، 17(6): 318-312.
پیران، محمد.، آقاجانی، طهمورث.، شوقی، بهروز.، رضا زاده، آرش و دهقان نجم آبادی، عامر (1391). بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان در صنایع ریخته گری ایران(مورد مطالعه: کارکنان شاغل در شهرصنعتی کاوه). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2): 182-164.
جاهد، حسینعلی.، حسینی شاوون، امین.، حسینی، سیده اسماء و یاهک، سجاد (1389). روشهایآموزشیمؤثردرحفظوتوسعهسرمایۀ اجتماعیسازمانها، دومین کنفرانس بین المللی مدیران آموزش، بیست و بیست و یک مهرماه 1389، صص13-1، تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران.
جعفری، سکینه و میرمقدم، کاظم (1392). نقش رهبری خدمت‌گذار در سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه توسعه منابع انسانی و پشتیبانی. 8(28): 96-65.
حاجلو، نادر و عیوضی، خدیجه (1394). اثربخشی آموزش هیجانی بر مدیریت زمان و خودکارآمدی دانش آموزان. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 11(3): 97-79.
خادمی، ملوک و عابدی، فاطمه (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر آموزه‌های دینی بر خوش‌بینی و سازگاری زناشویی. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 10(3): 28-7.
فرح بیجاری، اعظم.، پیوسته‌گر، مهر‌انگیز و صدر، مهدیه سادات (1394). رابطه تاب‌آوری با ابعاد پنجگانه شخصیت و اختلالات بالینی افسردگی، اضطراب و جسمانی سازی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س). فصلنامه مطالعات روان‌شناختی‌، 11(3): 78-53.
نصراصفهانی، علی.، شعبانی نفت چای، جواد و خزایی پول، جواد (1392). بررسی تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده بر میزان سرمایۀ اجتماعی کارکنان مورد مطالعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر. جامعه شناسی کاربردی، 24(2): 184-165.
نصراصفهانی، علی.، عارف نژاد، محسن.، محمدی، سمیه و خلیلی، اعظم (1392). بررسی اثر سرمایه‌های روان‌شناختی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی. فصلنامهروانشناسیصنعتی/ سازمانی، 3(12): 63-53.
هاشمی نصرت آباد، باباپور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر (1390). نقش سرمایۀ روان‌شناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایۀ اجتماعی. پژوهش‌های روان‌شناسیاجتماعی، 1(4): 144-123.
Abili, K. (2011). Social capital management in Iranian knowledge_based organizations. The Electronic Journal of Knowledge Management, 9(3):203-210. Retrieved fromwww.ejkm.com.issue/download.html? idArticle =292
Adler, P. & kwon, S. (2002). Social Capital: Prospects for a new Concept. Academy of management Review, 27(1): 17-40.
Amirkhani, T. & Arefnejad, M. (2013). The impact of psychological capital and citizenship behavior on social capital. Journal of Iranian Management Sciences, 7(26): 89-112. (Text in Persian).
Andishmand, V. (2009). A model designed to improve the social capital in Universities, Quarterly Journal Of Educational Leadership & Administration, 3(2): 9-34. (Text in Persian).
Avolio, B. J. & Luthans, F. (2006). The high impact leader: Moments matter for accelerating authentic leadership development. New York: McGraw-Hill.
Bahadori-Khosroshahi, J., Hashemi-Nosratabadi, T. & Bayrami, M. (2013). The relationship between psychological capital and personality traits with job satisfaction among librarians. Pajoohandeh Journal, 17 (6):313-319. (Text in Persian).
Bahadori-Khosroshahi, J., HashemiNosratabad, T. & Babapou-rKheirodin, J. (2012). The relationship of psychological capital with social capital among students. Journal of Research & Health,  2:145-153. (Text in Persian).
Besharat, M. (2006). The effect of emotional intelligence on the quality of social relations. Journal of Psychological Studies of Alzahra University, 1 (2): 25-38. (Text in Persian).
Danchev, A. (2006). Social capital and sustainable behavior of the firm. Industrial Management and Data System, 106(7): 953-965.
Farah Bijari, A. , Peivastegar, M. & Sadatsadr, M. (2015). The relationship between resiliency with five dimensions of personality and clinical disorders (depression, anxiety and somatization) in female undergraduate students of Alzahra University. Journal of Psychological Studies of Alzahra University, 11(3): 53-78. (Text in Persian).
Hajloo, N. & Eyvazi, K. (2015) .The effectiveness of emotional intelligence training on student's time management. Journal of Psychological Studies of Alzahra University, 11(3): 79-97. (Text in Persian).
Hashemi, T., Babapour, J. & Bahadori, J. (2012). The role of psychological capital in psychological well-being by considering the moderating effects of social capital. Journal of Social Psychological Research, 1(4):123-144. (Text in Persian).
Hodges, T .D. (2010). An Experimental study of the impact of psychological capital on performance, engagement, and the contagion effect (Doctoral dissertatio),  University of Nebraska-Lincoln.
Jafari, S. & Mirmoghadam, K.(2014). The role of servant leadership on social capital. Journal of Human Resource Development and Support, 8(28): 65-96. (Text in Persian).
Jahed, H. A., Hosseini, A., Hosseini, S. S. & Yahak, S .(2010). Effective educational approaches in the maintenance and developments of social capital in organizations. The 2nd International Training Managers Conference (ITMC2010)12-13 October - Tehran, Iran. (Text in Persian).
Khademi, M. & Abedi, F.(2015). Effectiveness of communicative skills training based on religious teachings on marital optimism. Journal of Psychological Studies of Alzahra University, 10(3): 7-28. (Text in Persian).
Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attitudes. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(2): 75-92.
Luthans, F., Norman, S., Avolio, B. & Avey, J. (2008). The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship. Journal of Organizational Behavior, 29(2): 219-238.
Luthans, F., Avey, J. B. & Patera, J. L. (2008). Experimental analysis of a Web based intervention to develop positive psychological capital. Academy Of Management Learning and Education, 7(2): 209–221.
Luthans, F., Youssef, M. & Avolio, J. (2007). Psychological capital developing the human competitive. Edge, Oxford University Press.
Madden, L. T. (2013). Impact of middle managers’ activity, role conflict, and psychological capital on their job performance and turnover intentions (Doctoral dissertatio), University of Tennessee. Retrieved from http://trace.tennessee.edu /utk_graddiss/1756.
Nasr Esfahani., A. Shabani Naftchali, J. & Khazaei Pool, j. (2013). A Study of the Impact of Perceived Organizational Justice on Employee's Social Capital (Case Study: Health Network of Noshahr City) , Journal of Applied Sociology, 24(2): 165-184. (Text in Persian).
Piran, M., Aghajani, T., Shoghi, B., Rezazadeh, A. , & Dehghan Najmabadi, A. (2012).The Effect of Social Capital on Employee's Creativity in the Foundry Industry of Iran (The Case of Kaveh Industrial Estate Employees). Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2(1): 164-182. (Text in Persian).