نقش ظرفیت خودمهارگری و خودنظم‌بخشی در تبیین شادزیستی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

این مطالعه با هدف تعیین رابطۀ ظرفیت خودمهارگری، و خودنظم بخشی با شادزیستی انجام شد. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم 187 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودمهارگری، راهبردهای خودنظم‌بخشی عاطفی و شادزیستی آکسفورد استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمرۀ کل شادزیستی و خرده‌مقیاس‌های تجربۀ مثبت و احساس مثبت آن با ظرفیت خودمهارگری و راهبردهای خودنظم بخشی (شامل شناختی، رفتاری، تمرکز بر تغییر عاطفه و افزایش عاطفه مثبت) رابطۀ مثبت معنا‌دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای ظرفیت خودمهارگری و راهبرد افزایش عواطف مثبت قادر هستند 17% از واریانس کل شادزیستی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد بین نمرۀ کل شادزیستی و خرده‌مقیاس‌های آن در دانشجویان مجرد و متأهل تفاوت معنادار وجود دارد.بر اساس یافته‌های این پژوهش به کارگیری  ظرفیت خودمهارگری و خود نظم‌بخشی می‌تواند موجب شادزیستی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Self-control Capacity and Self-regulation in Explaining of Happiness in Students

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Hossein Khanzadeh 1
  • Mahboobe Taher 2
  • Hatam Mohammadi 1
چکیده [English]

The aim of the present research was to study the relationship between self-control capacity, and self-regulation with happiness. The statistical population consisted of all students of Guilan University in the 2011-2012 academic year, which among them a sample of 187 students were selected by random cluster sampling method and they completed emotional self-regulation strategies questionnaire (Salehi Morkani,1385), Tangney’s self-control scale (2004), and Oxford happiness scale (Argyle, 1989). The results showed there were significant positive correlations between happiness total score and subscale of positive experience and positive sensation with self-control capacity and self-regulation strategies (consist of cognitive, behavioral and, focusing on change affect and increasing positive affect). Results of regression analysis revealed that self-control capacity and increasing positive affects can explain 17 percent of the variance of students’ happiness. There were significant differences between happiness and it’s subscales in married and unmarried students. According to these results using self-control and self-regulation can leads to happiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-control capacity
  • self-regulation
  • Happiness