اسپالدینگ، چ. ال (1379). انگیزش در کلاس درس. ترجمة اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نائینیان. تهران: مدرسه.
بحرانی، محمود (1388). بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر.فصلنامة مطالعات روانشناختی،5(1)،51-72.
پنتریج، پال آر و شانک، دیل اچ. (1385). انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران: علم.
حجازی، الهه،
نقش، زهرا و سنگری، علی اکبر (1388). ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطهای متغیرهای انگیزشی و شناختی. فصلنامة
مطالعات روانشناختی، 5(4)،47-65.
صالحی، منیره.، کارشکی،حسین.، آهنچیان، محمد رضا و کریمی نقی، حسین (1391). اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای علوم پزشکی و فردوسی مشهد. مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی، 12(6)، ص396 تا 409.
عیسیزادگان، علی.، دستوری، رامین و عبدلی سلطان احمدی، جواد (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی زبانی بر خودکارآمدی، اضطراب و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی. فصلنامة مطالعات روانشناختی،8(4)،73-94.
کارشکی، حسین (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراکات محیطی در یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پسر پایة سوم دبیرستانهای شهر تهران. رسالة دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
کارشکی، حسین و محسنی، نیکچهره (1391). انگیزش در یادگیری و آموزش (نظریهها و کاربردها). تهران: آوای نور.
کلاین، پی (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمة جلال صدرالسادات و اصغری مینایی. تهران: سمت.
هومن، حیدر علی ( 1380). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: پارسا.
Bartholomew, Kimberley J.; Ntoumanis, Nikos & Thogersen-Ntoumani, Cecilie. (2009). A review of controlling motivational strategies from a self-determination theory perspective: implications for sports coaches. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2) 2(, 215_233.
Bingham, Peter M. & Meyer, Matthew. (2011). Self Determination and Health Behaviors in Children with Cystic Fibrosis. The Open Pediatric Medicine Journal, 5, 1-7.
Chen, KC. & Jang, SG. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computersin Human Behavior, 26, 741–752.
Edmunds, Jemma; Ntoumanis, Nikos & Duda, Joan L. (2005). Running head: self-determination theory in he exercise domain.A Test of Self-Determination Theory in the Exercise Domain. Journal of applied social psychology, 36, 2240- 2265.
Gagne, M. N. & Deci, E. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362.
Gagné, M., Forest, J., Gilbert, M. H., Aubé, C., Morin, E., & Malorni, A. (2010). The motivation at work scale: Validation evidence in two languages. Educational and Psychological Measurement, 70, 628–646.
Gagne, Maryle M. ne N. & Deci, Edwardl E. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362.
Gillet, N., Vallerand, RJ. André, M. & Lafrenière, K. (2012). Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: the mediating role of autonomy support. Social Psychology Education, 15, 77–95.
Husted, Gitte R.; Thorsteinsson1, Birger; Esbensen, Bente Appel; Hommel, Eva & Zoffmann, Vibeke. (2011). Improving glycaemic control and life skills in adolescents with type 1 diabetes: A randomised, controlled intervention study using the Guided Self-Determination--Young method in triads of adolescents, parents and health care providers integrated into routine paediatric outpatient clinics. Husted et al. BMC Pediatrics , 11:55.(
www.citeulike.org).
McAuley, E., Duncan, T., & Tammen, V. V. (1989). Psychometric properties of the Intrinsic Motivation Inventory in a competitive sport setting: A confirmatory factor analysis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 60, 48-58.
Moustaka, F., Vlachopoulos, S., VAZOU, S.Kaperoni, M. & Markland, D. A. (2010). Initial validity evidence for the behavioral regulation in exercise questionnaire-2 among Greek exercise participants. Europian journal of psychological assessment; 26(4), 269-276.
Niemiec, Christopher P.; Ryan, Richard M. & Brown, Kirk Warren. (2008). The Role of Awareness and Autonomy in Quieting the Ego: A Self-Determination Theory Perspective. American Psychologyical Association Washington, DC, (
www.vcu.edu).
Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., & Deci, E. L. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II).
Psychology of Sport and Exercise,
14, 329-341.
doi:10.1016/j.psychsport.2012.12.002.
Ryan, R. M.; Patrick, H.; Deci, E. L. & Williams, G. C. (2008). Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on Self Determination Theory. The European health psychologist, 10, 2-5.
Standage, Martyn; Sebire, Simon J. & Loney, Tom. (2008). Does Exercise Motivation Predict Engagement in Objectively Assessed Bouts of Moderate-Intensity Exercise?: A Self-Determination Theory Perspective. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30, 337-352.
Stone, Dan N.; Deci, Edward L. & Ryan, Richard M. (2008). Beyond Talk: Creating Autonomous Motivation through Self Determination Theory. By University of Rochester.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Valliéres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
Williams, G. C., Levesque, C. S., Zeldman, A., Wright, S., & Deci, E. L. (2003). Health care practitioners' motivation for tobacco-dependence counseling. Health Education Research, 18, 538-553.