اعتباریابی مقدماتی مقیاس انگیزش پژوهشی‌در دانشجویان تحصیلات تکمیلی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف رواسازی مقیاس انگیزش پژوهشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول تحصیل بودند. از جامعه یاد شده، نمونه‌ای به حجم 280 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس ساخته شده انگیزش پژوهشی و مقیاس خودکارآمدی پژوهشی صالحی و همکاران (1391) استفاده شد. برای احراز پایایی از روش همسانی درونی و برای بررسی ساختار عاملی، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. بر طبق نتایج تحلیل عاملی ساختار 3 عاملی انگیزش پژوهشی تأیید شد. همچنین نتایج نشان داد که انگیزش درونی و بیرونی پژوهشی با خودکارآمدی پژوهشی رابطه مثبت معناداری و با بی‌انگیزگی رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب همسانی درونی آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌های انگیزش درونی و بیرونی در انجام پژوهش و بی‌انگیزگی به ترتیب، 93/0، 86/0 و 76/0 به دست آمد. این نتایج نشان می‌دهد که آزمون روایی و پایایی مقبولی دارد. بنابراین، از مقیاس انگیزش پژوهشی، برای ارزشیابی انگیزش،‌ علائق و نگرش‌های پژوهشی دانشجویان می‌توان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Introduction validation of the motivation research scale in graduate students

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Ahanchian
  • Kareshki Hossein
  • Monireh Salehi
چکیده [English]

Given the importance of research and research motivation in students, especially graduate students, measuring of research motivation is important for teachers and researchers in this important research area, The present study was conducted to validate the research motivation scale. The study population consisted of graduate students at Ferdowsi University of Mashhad and Mashhad University of Medical Sciences. From the above, a sample size of 280 graduate students were selected. To collect data used from the scale of research motivation and research self-efficacy that had been made by Salehi, Karsheki,Ahanhiyan & Karimi Moneghi (2011). To verify the reliability the internal consistency was used and for evaluating factor structure, factor analysis method was used. Content validity of the scale was established by professors and experts in research methods and psychology. Results of factor analysis showed that the factor structure of 3 of research motivation were confirmed.The results showed that research self-efficacy has a significant positive correlation with research intrinsic and extrinsic motivation, and has a negative relation with research amotivation. Cronbach's alpha internal consistency coefficients for the subscales of intrinsic motivation research, research intrinsic motivation and amotivation, respectively was 0.93, 0.86 and 0.76. These results indicated that the test has satisfactory reliability and validity. So the research motivation scale can be used to evaluate research motivations, interests and attitudes of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Research
  • validity
  • students and graduate
اسپالدینگ، چ. ال (1379). انگیزش در کلاس درس. ترجمة اسماعیل بیابانگرد و محمد‌رضا نائینیان. تهران: مدرسه.
بحرانی، محمود (1388). بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر.فصلنامة مطالعات روان‌شناختی،‌5(1)،51-72.
پنتریج، پال آر و شانک، دیل اچ. (1385). انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران: علم.
حجازی، الهه، نقش، زهرا و سنگری، علی اکبر (1388). ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه‌ای متغیرهای انگیزشی و شناختی. فصلنامة مطالعات روان‌شناختی، 5(4)،47-65.
صالحی، منیره.، کارشکی،حسین.، آهنچیان، محمد رضا و کریمی نقی، حسین (1391). اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فردوسی مشهد. مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی، 12(6)، ص396 تا 409.
عیسی‌زادگان، علی.، دستوری، رامین و عبدلی سلطان احمدی، جواد (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی عصبی زبانی بر خودکارآمدی، اضطراب و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی. فصلنامة مطالعات روان‌شناختی،‌8(4)،73-94.
کارشکی، حسین‌ (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراکات محیطی در یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان پسر پایة سوم دبیرستا‌ن‌های شهر تهران. رسالة دکتری دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران.
کارشکی، حسین و محسنی، نیکچهره (1391). انگیزش در یادگیری و آموزش (نظریه‌ها و کاربردها). تهران: آوای نور.
کلاین، پی (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمة جلال صدرالسادات و اصغری مینایی. تهران: سمت.
هومن، حیدر علی ( 1380). تحلیل داده‌های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: پارسا.
Bartholomew, Kimberley J.; Ntoumanis, Nikos & Thogersen-Ntoumani, Cecilie. (2009). A review of controlling motivational strategies from a self-determination theory perspective: implications for sports coaches. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2) 2(,  215_233.
Bingham,  Peter M. & Meyer, Matthew. (2011). Self Determination and Health Behaviors in Children with Cystic Fibrosis. The Open Pediatric Medicine Journal,  5, 1-7.
Chen, KC. & Jang, SG. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computersin Human Behavior, 26, 741–752.
Edmunds, Jemma; Ntoumanis, Nikos & Duda, Joan L. (2005). Running head: self-determination theory  in he exercise domain.A Test of Self-Determination Theory in the Exercise Domain. Journal of applied social psychology, 36, 2240- 2265.
Gagne, M. N.  & Deci, E. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362.
Gagné, M., Forest, J., Gilbert, M. H., Aubé, C., Morin, E., & Malorni, A. (2010). The motivation at work scale: Validation evidence in two languages. Educational and Psychological Measurement, 70, 628–646.
Gagne, Maryle M. ne  N. & Deci, Edwardl E. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362.
Gillet, N., Vallerand, RJ. André, M. & Lafrenière, K. (2012). Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: the mediating role of autonomy support. Social Psychology Education, 15, 77–95.
Husted, Gitte R.;  Thorsteinsson1, Birger;  Esbensen, Bente Appel;  Hommel, Eva & Zoffmann, Vibeke. (2011). Improving glycaemic control and life skills in adolescents with type 1 diabetes: A randomised, controlled intervention study using the Guided Self-Determination--Young method in triads of adolescents, parents and health care providers integrated into routine paediatric outpatient clinics. Husted et al. BMC Pediatrics , 11:55.( www.citeulike.org).
McAuley, E., Duncan, T., & Tammen, V. V. (1989). Psychometric properties of the Intrinsic Motivation Inventory in a competitive sport setting: A confirmatory factor analysis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 60, 48-58.
Moustaka, F., Vlachopoulos, S., VAZOU, S.Kaperoni, M. & Markland, D. A. (2010). Initial validity evidence for the behavioral regulation in exercise questionnaire-2 among Greek exercise participants. Europian journal of psychological assessment; 26(4), 269-276.
Niemiec, Christopher P.; Ryan, Richard M. & Brown, Kirk Warren. (2008). The Role of Awareness and Autonomy in Quieting the Ego: A Self-Determination Theory Perspective. American Psychologyical Association Washington, DC, (www.vcu.edu).
Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., & Deci, E. L. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, 14, 329-341. doi:10.1016/j.psychsport.2012.12.002.
Ryan, R. M.;  Patrick, H.;  Deci, E. L. & Williams, G. C. (2008).  Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on Self Determination Theory. The European health psychologist, 10, 2-5.
Standage, Martyn;  Sebire, Simon J. & Loney, Tom. (2008). Does Exercise Motivation Predict Engagement in Objectively Assessed Bouts of Moderate-Intensity Exercise?: A Self-Determination Theory Perspective. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30, 337-352.
Stone, Dan N.; Deci, Edward L. & Ryan, Richard M. (2008). Beyond Talk: Creating Autonomous Motivation through Self Determination Theory. By University of Rochester.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Valliéres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
Williams, G. C., Levesque, C. S., Zeldman, A., Wright, S., & Deci, E. L. (2003). Health care practitioners' motivation for tobacco-dependence counseling. Health Education Research, 18, 538-553.