بررسی مقایسه‌ای نگرش خانواده و معلمان به کنجکاوی کودکان پیش‌دبستان

نویسنده

چکیده

اگر چه کنجکاوی را می‌توان از جمله ویژگی‌هایی به شمار آورد که در اغلب کودکان دیده می‌شود، اما از این موضوع در سال‌های اخیر غفلت شده است. در میان ابعاد مختلف کنجکاوی، ماهیت معرفتی آن، یا به عبارتی دیگر جستجوی معلومات، نیاز به توجه بیشتری دارد. برای پی بردن به کاربردهای بالقوه این نوع کنجکاوی لازم است درک صحیحی از تصورات عامه انجام شود که تکمیل کننده مفاهیم نظری هستند. دیدگاه خانواده و معلمان‌- به عنوان افرادی که نقش مهمی در ساماندهی محیط زندگی کودکان دارند- درباره کنجکاوی در نحوه پاسخ دادن آن‌ها به بروز این ویژگی در کودکان تأثیری بسیار دارد. در مطالعه حاضر، پرسشنامه‌ای تنظیم شد، تا نظر معلمان و خانواده درباره کنجکاوی و کندوکاو در کودکان سنجیده و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا آن‌ها ارزشی برای این ویژگی قائل هستند یا خیر؟ و چه تفاوتی بین دیدگاه معلمان و خانواده‌ها درباره کنجکاوی کودکان وجود دارد. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، معلمان پیش دبستانی و خانواده‌هایی بودند که فرزندی در این سنین داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که معلمان و خانواده نظر مثبتی نسبت به کنجکاوی و کندوکاو در فرزندانشان دارند و معلمان نسبت به خانواده برای تشویق این ویژگی در کودکان تمایل بیشتری دارند. تجزیه و تحلیل انجام شده بر اساس روش تحلیل عاملی نشان داد که تصورات معلمان و خانواده درباره کنجکاوی چند بعدی است و شباهت‌هایی را با مفاهیم نظری نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Children\'s Structural Characteristics and Curiosity Condition from the Viewpoint of Parents and Teachers

چکیده [English]

Although curiosity is a characteristic often observed in young children, it has not received much academic interest in recent years. Among its many dimensions, the epistemic nature of curiosity or the quest for knowledge, deserves attention. To explore the potential application of epistemic curiosity, it is important to understand how lay conceptions complement theoretical conceptualizations. As people who are significant in organizing children's environment, how teachers and parents view curiosity is essential to how they will respond to the manifestation of this characteristic in children. A questionnaire was developed to examine teachers' and parents' conception of children's curiosity and exploratory behavior and whether they value this characteristic.The participants of this study were preschool teachers and parents with a preschool-age child. The findings indicated that the participants had a positive view toward curiosity and exploration and that teachers were more willing than parents to encourage this characteristic in young children. A factor analysis indicated that teachers' and parents' conceptualization of curiosity were multi-dimensional, showing some similarities with theoretical conceptualization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curiosity
  • Exploration
  • parents
  • teachers
  • Preschooler