مقایسه مؤلّفه‌‌های فراشناخت در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی

نویسندگان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی مقایسه‌ای مؤلّفه‌های فراشناخت در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی بود. روش پژوهش از نوع علّی ـ مقایسه‌ای بود، به‌منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس نمونه‌ای به حجم 60 نفر انتخاب شد، به صورتی که 30 نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی بودند‌(از میان افراد مراجعه کننده به درمانگاه‌های روان‌پزشکی بیمارستان‌های امام حسین (ع) و روزبه شهر تهران) و 30 نوجوان غیرمبتلا به اختلال مذکور بودند (از میان دانش‌آموزان شهر تهران). برای جمع‌آوری داده‌ها از تشخیص روان‌پزشک و مصاحبه بالینی سازمان یافته مطابق با چهارمین نسخه بازنگری شده راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی انجمن روان‌پزشکان آمریکا، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز و کارترایت – هاتون و پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون T دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فراشناخت نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی در مقایسه با نوجوانان غیرمبتلا به این اختلال متفاوت است و تنها در مؤلّفه مربوط به لزوم کنترل افکار در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. با توجه به نتایج به‌دست آمده، باورهای فراشناخت در مهم جلوه دادن افکار، احساسات، لزوم انجام‌دادن آیین‌مندی‌های وسواسی و همچنین در نگهداری، پایداری و تشدید نشانه‌های بیماری در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی نقشی مهم را ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

comparison of meta-cognition components in youngsters stricken and not-stricken with obsessive compulsive disorder

نویسندگان [English]

  • Ahmad Hasanzadeh
  • Parviz Sharifi Daramadi
  • Faramarz Sohrabi
چکیده [English]

The purpose this research was a comparative review of meta-cognition components in youngsters stricken and not-stricken with obsessive compulsive disorder. Comparative-causative method was used in this study, the available sampling method is used to select the samples including 30 youngsters stricken with obsessive compulsive disorder among those admitting to psychiatric clinics of Imam Hussein (AS) and Tehran Roozbeh hospitals, and 30 youngsters not stricken selected among the students in Tehran. To collect data, the diagnosis of psychiatric and organized clinical interview based on DSM-IV diagnostic criteria, short form of Wells and Cartwright-Hatton meta-cognition Questionnaire and Madzli’s obsessive compulsive questionnaire were used. The data were analyzed via T test within two independent groups. The results showed that the meta-cognition of youngsters stricken with obsessive compulsive disorder compared with adolescents not stricken by the disorder was different and only in the component relating to the need to control thoughts in the two groups difference was not observed. Regarding to the results obtained in the study, meta-cognition beliefs were important in showing minds, feelings and the necessity of doing manners as well as conserving, persistency and intensifying of illness's signs in people who are stricken with obsessive compulsive disorder are playing an important role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta
  • cognitive beliefs
  • Obsessive compulsive disorder
  • adolescence