مدل‌یابی معادلات ساختاری یادگیری وابسته به شغل با تقاضای شغلی برای یادگیری:بررسی نقش واسطه‌ای نیاز به پیشرفت‌

نویسندگان

چکیده

این مطالعه پژوهشی برای بررسی نقش واسطه‌ای نیاز به پیشرفت در رابطه بین تقاضای شغلی برای یادگیری و یادگیری وابسته به شغل بود. در این مطالعه علّی همبستگی از مدل رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را همه مدیران و رؤسای ادارات تربیت‌بدنی استان‌های اصفهان، فارس و یزد تشکیل دادند. نمونه این مطالعه 248 مدیر بود که به روش تصادفی منظم و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش براساس پرسشنامه لون و کاسیمیر (2008) است که شامل سه مقیاس تقاضای شغلی برای یادگیری، یادگیری وابسته به شغل و نیاز به پیشرفت است. یافته‌ها نشان‌دهنده رابطه معنادار تقاضای شغلی برای یادگیری با یادگیری وابسته به شغل است. همچنین رابطه این دو متغیر با نیاز به پیشرفت مثبت ومعنادار بوده است. نقش واسطه‌ای نیاز به پیشرفت در رابطه با یادگیری وابسته به شغل و تقاضای شغلی برای یادگیری نیز در این پژوهش تأیید شد. یافته‌های رگرسیون سلسله مراتبی نشان‌ داد که تقاضای شغلی برای یادگیری در حضور نیاز به پیشرفت 16 درصد واریانس یادگیری وابسته به شغل را تبیین می‌کند. در پایان مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد ومدل مذکور برازش شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Job -Related Learning and Job- Demand Learning: The Mediating Role of Need for Achievement

نویسندگان [English]

  • Nozhat Alzaman Moshfeghy
  • Mohamad Ali Nadi
چکیده [English]

The purpose of the research was to examine the need for achievement mediates the relationship between Job-demand for learning and Job-related learning.The desighn of This stady was a causal relationship. The sample consisted of 248managers of Esfahan, Fars and Yazd cities who were selected using a systematic sampling method Cohen and et.al (2000) formula. All participants were asked to complete job- demand for learning Loon and Casimir (2008),job-related learning Loon and Casimir (2008) and need for achievement (International Personality Pool, 2001)scales which were handed out respectively. For analysis of data, simple correlation coefficient, multiple regression and structural equation model were applied.The result showed that there were a positive and significant correlation between Job-demand for learning and Job-related learning.The findings of hierarchical regression indicated that need for achievement mediates the relationship between Job-demand for learning both the high and lowneed for achievement groups this correlation were stronger amongst a low group. The results of SEM indicated thatJob-demand for learning had directed an effect on and Job-related learning and need for achievement had indirect effect in Job-related learning. Finally structural equation causal model research supported with indicators such as GFI=0/93, AGFI=0/89 and RMSEA=0/071.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job
  • demand for learning
  • related learning
  • Need for Achievement
  • Structural Equation Modeling