مدل‌یابی علّی تاب‌آوری هیجانی: نقش دلبستگی به والدین و همسالان، راهبردهای مقابله‌ای و تنظیم شناختی هیجانات

نویسندگان

چکیده

در پژوهش حاضر نقش واسطه‌گری تنظیم عواطف و راهبردهای مقابله‌ای در رابطه دلبستگی به والدین و همسالان با تاب‌آوری هیجانی بررسی شد. شرکت‌کنندگان پژوهش 304 دانش‌آموز دختر(170نفر) و پسر (134نفر) دبیرستان‌های شهر شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس‌های دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ، مقیاس راهبردهای مقابله‌ای سندلر و همکاران، پرسشنامه تنظیم شناختی عاطفی گارنفسکای و کراجی، مقیاس بهزیستی روانی کلی و پیترسون، مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی واتسون و همکاران، و افسردگی کودکان کواکس و بک استفاده شد. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل احراز شد. با استفاده از رگرسیون به شیوه متوالی همزمان و با به‌کار‌گیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی مدل فرضی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که الف) دلبستگی به والدین در مقایسه با همسالان پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری برای تاب‌آوری هیجانی است. ب) دلبستگی به والدین با راهبردهای مقابله‌ای فعال و کناره‌گیری و جستجوی حمایت اجتماعی و تنظیم شناختی مثبت رابطه مثبت و با تنظیم شناختی منفی و راهبردهای مقابله‌ای اجتنابی رابطه منفی دارد. دلبستگی به همسالان نیز فقط با راهبردهای مقابله‌ای فعال و اجتنابی رابطه مثبت داشته است. ج) به‌طور کلی راهبردهای مقابله‌ای و تنظیم شناختی می‌توانند نقش واسطه‌ای در رابطه انواع دلبستگی و تاب‌‌‌آوری هیجانی داشته به‌طوری‌که دلبستگی به والدین و همسالان به‌طور غیر مستقیم و به‌واسطه راهبردهای مقابله‌ای فعال پیش‌بینی کننده مثبت تاب‌آوری هیجانی و بواسطه راهبرد اجتنابی پیش‌بینی کننده منفی تاب‌آوری هیجانی هستند. دلبستگی به والدین همچنین به‌واسطه راهبرد مقابله‌ای کناره‌گیری تاب‌آوری هیجانی را به شکل مثبت و به‌واسطه راهبرد مقابله‌ای اجتنابی و تنظیم شناختی منفی تاب‌آوری هیجانی را به شکل منفی پیش‌بینی می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Causal Modeling of Emotional Resilience: Parent and peer Attachment, Cognitive Emotion Regulation and Coping Strategies

نویسندگان [English]

  • Zahra Hashemi
  • Bahram Jowkar
چکیده [English]

This study investigated mediation role of the coping strategies and cognitive emotion regulation in relationship between parent and peer attachment and emotional resilience. Participants were 304: girls (170) and boys (134), students selected from Shiraz high schools. Participants completed the Inventory of Parent and Peer Attachment of Armsden and Greenberg, The cognitive Emotion Regulation Questionnaire of Garnefski and Kraaji, The Children's Coping Strategies Checklist of Sandler & et.al, Children Depression inventory of Cox and Beck, Posetive And Negative Affect Scale of Watson, and Psychological Well-Being of Kelley & Peterson. To examine reliability of the measures Cronbach alpha coefficient was used. The validity of the measures verified by factor analysis method. he path diagram of hypothetical model tested by Sequential simultaneous regression analyses, according to recommended steps of Baron and Kenny. Results showed that a) parent and peer attachment were directly predictors of emotional resilience, while parent attachment was a stronger predictor. b) Results of multiple regression showed that the parent attachment was a positive predictor of active coping strategies, distracting strategies, support seeking strategies and positive cognitive emotion regulation. Also parent attachment was a negative predictor of avoidance strategies and negative cognitive emotion regulation. Peer attachment was a positive predictor of active coping and avoidance strategies. c) Findings also revealed mediation role of the coping strategies and cognitive emotion regulation in relationship between parent and peer attachment and emotional resilience. In particular, the active coping strategies and the avoidance strategies acted as partial mediator between parent and peer attachment and emotional resilience. The active coping was positive and the avoidance strategies was negative predictor of emotional resilience. Also the distracting strategies and the negative cognitive emotion regulation acted as partial mediator between parent attachment and emotional resilience. The distracting strategies was positive and the negative cognitive emotion regulation was negative predictor of emotional resilience. Implications and suggestion for future studies were discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • coping strategies
  • Cognitive Emotion Regulation
  • parent attachment
  • peer attachment
  • emotional resilience‌
  • cognitive regulation