بررسی قدرت پیش‌بینی‌‌کنندگی ابعاد هویتی فرزندان از طریق ابعاد فرزندپروری والدین در میان دانشجویان دانشگاه شیراز

نویسندگان

چکیده

این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سؤال بوده است که آیا ابعاد فرزند پروری والدین قدرت پیش بینی ابعاد هویتی در میان دانشجویان را دارد. به منظور پاسخ به این سؤال از نمونه 242 نفری دانشجویان، اعم از (134 نفر) دختر (108 نفر) پسر استفاده شد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شده بودند، میانگین سنی دختران 89/20 و پسران 25/21 و انحراف معیار سنی آنها به ترتیب برابر با 93/1 و 17/2 بود. ابزار‌های اندازه گیری در این پژوهش عبارت از مقیاس شیوه‌های فرزند پروری شیفر و مقیاس هویت(EIPQ) بودند. پایایی ابزارها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوه تحلیل عامل سنجیده شد.
به منظور تعیین قدرت پیش بینی‌کنندگی ابعاد هویتی از طریق ابعاد فرزند پروری والدین از شیوه آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که بعد گرمی- سردی از قدرت پیش بینی کنندگی مثبت و معنا داری برای بعد تعهد داشت در حالی که بعد آزادی- کنترل چنین قدرتی نداشت. ابعاد فرزند پروری والدین قدرت پیش بینی کنندگی معناداری برای بعد جستجوگری نداشته و نتایج نشان داد که بعد گرمی- سردی به تفکیک جنسیت برای هر دو جنس قدرت پیش بینی کنندگی مثبت و معناداری برای بعد تعهد داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the predicted power of identity dimentions of Shiraz college students by dimentions of their parents child rearing

نویسندگان [English]

  • Zohreh Mohammadi
  • Morteza Latifian
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the predicted power of identity of Shiraz college students by their parents rearing. The sample included 242 shiraz university students (134 female and 108 male) who were selected through clustered-stage-randomized method. The Family Environment Inventory was used to evaluate child rearing dimentions and the Ego Identity Process Questionnaire (EIPQ) was used to assess identity. Cronbach alpha coefficient and factor analysis were used to determine the reliability and validity of the questionnaires respectively. By using simultaneous multiple regression method, predictive power of dimentions of child rearing for identity dimentions were calculated. Results showed that the rejection- acception dimention of child rearing was positive predictor of commitment dimention of identity. control- freedom dimention of child rearing didn't predicted commitment and exploration dimentions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity Dimentions; Child Rearing Dimentions; Shiraz university students