هدف اصلی این تحقیق، بررسی سهم عوامل انگیزشی خود – کار آمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف در میزان استفاده از راهبردهای شناختی و فرا شناختی در فرایند یادگیری بود. به این منظور 362 دانش آموز دبیرستانی از دبیرستانهای نظری شهر بوشهر به شیوه خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جریان پژوهش از مقیاس راهبردهای شناختی و فرا شناختی پینتریچ و دگروت (2001)و مقیاس گرین (2004)برای سنجش عوامل انگیزشی مورد مطالعه، استفاده شد.
نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل رگرسیون، نشان داد که عامل خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف، قدرت پیشبینی راهبر دهای شناختی و فرا شناختی را دارند.
عامل خودکارآمدی قدرت پیشبینی اهداف تسلط و سودمندی تکالیف و متغیر سودمندی تکالیف نیز قدرت پیشبینی اهداف تسلط را دارا بود. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داده شد که خودکارآمدی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق تأثیر بر اهداف تسلط و سودمندی تکالیف بر راهبردهای شناختی و فرا شناختی تأثیر میگذارد. همچنین از طریق تأثیر بر راهبردهای شناختی و فرا شناختی میتواند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند . به این ترتیب، نتیجه گرفته شد که خودکار آمدی اثرگذارترین عامل انگیزشی بوده و راهبردهای شناختی و فرا شناختی به عنوان عامل میانجیگر، واسطه بین عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی است.
دیره, عزت, & بنی جمالی, شکوه السادات. (1388). بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری. مطالعات روانشناختی, 5(3), 47-62. doi: 10.22051/psy.2009.1605
MLA
عزت دیره; شکوه السادات بنی جمالی. "بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری", مطالعات روانشناختی, 5, 3, 1388, 47-62. doi: 10.22051/psy.2009.1605
HARVARD
دیره, عزت, بنی جمالی, شکوه السادات. (1388). 'بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری', مطالعات روانشناختی, 5(3), pp. 47-62. doi: 10.22051/psy.2009.1605
VANCOUVER
دیره, عزت, بنی جمالی, شکوه السادات. بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری. مطالعات روانشناختی, 1388; 5(3): 47-62. doi: 10.22051/psy.2009.1605