تأثیر روش آموزش شناختی- رفتاری بر ارتقاء برخی از مؤلفه‌های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر

نویسندگان

چکیده

هدف از این پژوهش شناسایی اثرات روش شناختی – رفتاری بر ارتقاء سطح شناخت اجتماعی بزهکاران پسر بود. در این پژوهش از روش تحقیق و در آن از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری بزهکاران پسر تحت پوشش کانون اصلاح وتربیت شهر تهران در سال 1386 راشامل بود که جرائم پرخاشگرانه از جمله قتل، ایرادضرب وجرح، آدم ربایی، تجاوز جنسی وسرقتهای توأم با پرخاشگری مرتکب شده بودند. نمونه آماری 48 نفر بود که به روش تصادفی انتخاب ودر گروههای آزمایشی وکنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده‌ها افراد گروه نمونه پرسشنامه حل مسأله اجتماعی دی زوریلا، نزو و مای دیو_ الیوارس و دوپرسشنامه محقق ساخته مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم را تکمیل کردند. سه گروه آزمایشی در این پژوهش وجود داشت. گروه اول 10جلسه آموزشی در زمینه مهارتهای حل مسأله اجتماعی ومهارتهای ارتباطی، گروه دوم8 جلسه آموزشی درزمینه مهارتهای کنترل خشم و گروه سوم تلفیقی از روش اول ودوم رادر18جلسه آموزشی، مبتنی بر روش شناختی – رفتاری دریافت کردند. تجزیه وتحلیل داده‌های آماری با استفاده از آزمون آماری MANOVA مؤید اثرات روش شناختی_ رفتاری بر ارتقاء شناخت اجتماعی بزهکاران بود، یعنی تفاوت بین ترکیب میانگین‌های سطوح متغیر وابسته(مهارتهای کنترل خشم، مهارتهای ارتباطی ومهارتهای حل مسأله اجتماعی در دوبعد سازگارانه و ناسازگارانه) در گروههای مورد مطالعه معنی دار بود(015/0 p

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Cognitive-Behavioral instructive Method on improving Social Cognition among male delinquents

نویسندگان [English]

  • Khadije Abolmali Alhosseine
  • Golnar Mehran
  • Morteza Monadi
  • Zohre Khosravi
  • Fereshte Nazerzade Kermani
چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the effects of cognitive- behavioral method on social cognition among male delinquents with aggressive crimes. The research method was experimental with pre- test and post- test design and control group. The statistical population was male delinquents living in a correctional center in Tehran in 1386 that committed aggressive crimes. The sample consisted of 48 boys that randomly selected and assigned in experimental and control groups. For data collection subjects completed social problem solving inventory -revised(SPSI-R) of D’Zurrila, Nezu, and Maydeu Olivares, and two questionnaires, anger- control and communication skills, that were designed by the researcher. Three experimental groups were used in this research. The first group received 10 instructional sessions about social problem solving and communication skills, the second group received 8 instructional sessions about anger control, and the third, as integrative group received 18 instructional sessions. Instructional sessions were based on cognitive- behavioral method. For data analysis, test of MANOVA showed that cognitive- behavioral method was effective for improving social cognition (in areas of anger-control and communication skills and constructive and dysfunctional dimensions of social problem solving) among delinquents. Comparisons between groups with ANCOVA indicated that differences of mean in anger-control skills (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive – Behavioral Instructive Method
  • Male Delinquents
  • Aggressive Crimes