بررسی روش‌های افزایش مسئولیت پذیری در دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85 - 1384

نویسندگان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی و مقایسه تأثیر شیوه‌های افزایش مسئولیت پذیری انضباط مثبت، یادگیری مبتنی بر خود و واقعیت درمانی در دانش‌آموزان راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85-1384 بود .
در این پژوهش از سه شیوه آموزشی «انضباط مثبت» ، «یادگیری مبتنی بر خود» و «واقعیت درمانی» در قالب روش تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است.
جامعه آماری این پژوهش،کلیه دانش‌آموزان پسرو دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا بود و این جامعه تقریباً 5919 نفر است که در سال تحصیلی مذکور مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 240 دانش آموز(120 نفر پسر و 120 نفر دختر) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 6 گروه آزمایش و2 گروه کنترل از هر دو جنس جایگزین شدند که در مجموع 8 گروه 30 نفره را تشکیل دادند. هر شیوه به مدت 12 جلسه هر جلسه به مدت یک ساعت جداگانه و در هر دو جنس اجرا شده است. منظور از مسئولیت پذیری در این پژوهش نمره‌ای است که آزمودنی‌ها از مقیاس والدین، دبیر و خود تحلیلی به دست می‌آورند .جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری 13spss در دوسطح توصیفی(میانگین،واریانس و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد .
نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مسئولیت پذیری به شیوه انضباط مثبت و واقعیت درمانی در پسران و دختران در هر سه نوع سنجش (والد، دبیر و خودارزیابی) و در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است .برنامه آموزشی یادگیری مبتنی بر خود در افزایش مسئولیت پذیری پسران در هردو نوع سنجش والد ودبیر در دو مرحله پس آزمون وپیگیری معنا دار بوده است، ولی در نوع سنجش خود ارزیابی معنا دار نبوده است . اثر متقابل جنس و عضویت گروهی فقط در مرحله پیگیری و برای فرم دبیر به میزان 2/4 درصد و فرم والد به میزان 7/4 درصد تأثیر معنادار داشته است (05/0 P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey of the Methods of Increasing responsibility Among the Shahreza\'s Middle School Students In the School Year (2005-2006)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Khodabakhshi
  • Mohammad reza Abedi
چکیده [English]

The Purpose of this research was the investigation and comparison of effect of three methods positive discipline, self-oriented learning and reality therapy on in creasing reponsibiity in the Shahreza middle school students.
The statistical population of this research was all male and female students of shahreza's middle schools that were studying in school year 2005-2006. the sample included 240 students (120 boys and 120 girls) they were selected by random cluster sampling method and were replaced in six experimental groups and two control groups of both male and female sexes which on the whole formed eight groups of thirty. Each method was performed separately in both sexes in twelve one- hour sessions. Data analyzed with covariance analysis by spss 13.
The results showed that teaching responsibility in the form of positive discipline and reality therapy in both boys and girls and in all three kinds of testing (parents, teacher and self- evaluation) and in both stages of post test and follow up test was effective. Educational program of self- oriented learning was significant in increasing boys responsibility in two kinds of parents testing and teacher testing and in both pre-test and post test, but it was not significant in self- evaluation stage.
Interactive effect between sex and group membership was significant only in the following up stage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Responsibility; Positive Discipline; Self
  • oriented learning; Reality therapy